Nieuwe GPU of oude ombouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kenackwurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:45
Hallo, mede Tweakers.

Ik zit even met een dingetje.
'Paar jaartjes' geleden (31-10-2015), heb ik de MSi R9 390 aangeschaft
pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

Mijn review was toen erg lovend over deze kaart want na 2 maanden gebruik had ik nog geen problemen ervaren.
Tot net na de garantieperiode, random crashes, BSOD's, driverfoutjes...
Teruggebracht naar de leverancier en deze vertelde niets te kunnen vinden.

Bleek dat deze kaart gewoon een heethoofd is en mijn airflow compleet ruk was.
Dit opgelost te hebben heeft de kaart het weer een paar jaar uitgehouden, tot nu.
Ik heb de laatste tijd veel problemen met vastlopers en BSOD's.
Wederom de temperaturen die te hoog zijn.
Dus heb ik de koelpasta vervangen voor wat nieuwe, wat helaas geen effect heeft gehad.
Er is intussen ook niets veranderd aan de airflow, behalve de CPU en de Mobo, deze zijn vervangen 2 jaar geleden.

De hoge temperaturen zijn eigenlijk nog steeds het probleem wat de game laat crashen.
Welke game(s)? Space Engineers, Skyrim en Neverwinter.

Dus zit ik nu met een dilemma.

Voor ongeveer €150,- deze kaart ombouwen naar watergekoeld
of
Gezien de leeftijd (heb ik zelf al het idee om deze eigenlijk) te vervangen.
Maar eigenlijk doet de kaart, op de hitte problemen na, het feilloos.

Ik zoek?
Advies ;)

Wat is je budget?
€350,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ruimte genoeg in de kast
Processor: AMD FX-8350, 4.00GHz, 8MB, AM3+
Mobo: ASRock 970M Pro3 AM3+

Wat wil je er mee kunnen?
Gamen, een goede leidraad is wel Fallout 76 en RDR2 welke ik nog moet gaan spelen.
Verder speel ik eigenlijk alleen oudere games als Skyrim en wat andere MMO's die geen
probleem moeten zijn voor een build die RDR2 aan kan.
Mijn monitor pricewatch: LG 29UM57-P Zwart

Wat heb je zelf gevonden?
https://tweakers.net/pric...;1330104;1326862;1511548/

Kwaed weer...

Beste antwoord (via Kenackwurst op 26-03-2020 21:53)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-01 18:40
Voor ongeveer €230 heb je een RX 5500XT 8GB die gelijk of beter presteert dan die R9 390 en veel minder heet wordt, dus nog €150 investeren in een waterkoeling voor die kaart zou ik niet meer doen. Je kunt ook een goede tweedehandse vervanger voor ongeveer €100 kopen.

Ga je naar een nog snellere videokaart, dan is je FX CPU weer niet snel genoeg, dus ik zou zo min mogelijk uit geven aan een nieuwe CPU, ofwel een volledig nieuw systeem plannen.

@HugoBoss1985 Het is een R9 390, ja zit op niveau van een RX 480 of GTX 1060, ook kaarten van bijna 4 jaar oud, maar in de huidige series is dat toch ongeveer het niveau van de instapkaarten.

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-01 08:01
Wat zijn de temperaturen van de kaart dan? Welke kast?

Je hebt net zo'n grote kans dat het aan je moederbord ligt, die kan die 8 core eigenlijk helemaal niet aan qua stroomvoorziening.
En al zou de kaart perfect werken gaat die FX ook de videokaart behoorlijk tegenhouden in games.

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 26-03-2020 15:08 ]

• Kenackwurst
WEBGAMING schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:05:
Wat zijn de temperaturen van de kaart dan? Welke kast?

Je hebt net zo'n grote kans dat het aan je moederbord ligt, die kan die 8 core eigenlijk helemaal niet aan qua stroomvoorziening.
En al zou de kaart perfect werken gaat die FX ook de videokaart behoorlijk tegenhouden in games.
Bij de genoemde spellen is deze 80+
Om en bij de 90-92 crashed de game en/of BSOD.

Via de AMD software al geprobeerd om de fans sowieso op 100% te laten draaien.
Dit stelt de crash alleen maar iets uit.

Temps volgens Speccy.

Dus jij zou zelfs nieuwe mobo+cpu adviseren?

Kwaed weer...

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Je zou de kaart kunnen waterkoelen met een custom loop of een compatibele AIO, maar er zijn weinig AIO's waarvan ik weet of ze op je R9 390 passen. En custom loops zijn veel werk i.v.m. verzorging (af en toe schoonmaken en koelvloeistof vervangen).

Als vervangend model zou ik voor de MSI GeForce GTX 1660 GAMING X 6G gaan. Deze gaat nog wel even mee en ziet er ook flashy uit.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

• Kenackwurst
JSande schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:27:
Je zou de kaart kunnen waterkoelen met een custom loop of een compatibele AIO, maar er zijn weinig AIO's waarvan ik weet of ze op je R9 390 passen. En custom loops zijn veel werk i.v.m. verzorging (af en toe schoonmaken en koelvloeistof vervangen).

Als vervangend model zou ik voor de MSI GeForce GTX 1660 GAMING X 6G gaan. Deze gaat nog wel even mee en ziet er ook flashy uit.
Dmv. deze ombouwset kan ik er een AIO op zetten, mocht ik de kopere shim nodig hebben kan ik die zelf wel maken evt.
pricewatch: NZXT Kraken G12 Zwart

Maar ja dan is de vraag of ik er goed aan doe deze voor die €150,- (bracket+AIO) om te bouwen.
Zal deze dan nog een paar jaar mee gaan, voor eventuele games die nog uit moeten komen.
Ik heb er geen op 't oog behalve die RDR2 (die al uit is).

Kwaed weer...

• JSande

JSande

My nam jef

Kenackwurst schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Dmv. deze ombouwset kan ik er een AIO op zetten, mocht ik de kopere shim nodig hebben kan ik die zelf wel maken evt.
pricewatch: NZXT Kraken G12 Zwart

Maar ja dan is de vraag of ik er goed aan doe deze voor die €150,- (bracket+AIO) om te bouwen.
Zal deze dan nog een paar jaar mee gaan, voor eventuele games die nog uit moeten komen.
Ik heb er geen op 't oog behalve die RDR2 (die al uit is).
Met die Kraken G12 zou ik oppassen. Ooit overwogen om die op m'n 1060 te zetten, maar had geen idee of ie wel pastte. Op Megekko.nl staat er ook bij met welke kaarten en koelers de G12 compatibel is.

Als je het aan mij vraagt zou ik een nieuwe kopen, ik heb namelijk het gevoel dat als je GPU te heet word voor de stock koeler (die eigenlijk max load aankan), je je GPU een beetje over zijn limieten pushed.

Tis dat of je choked je GPU airflow.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Ik vond het 2 jaar geleden al discutabel om nog een Arctic IV op mijn 980Ti te zetten, nu wil je een veel duurdere koeler zetten op een kaart die minder performt :+

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Accelero Xtreme IV Rev.2 kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JSande

JSande

My nam jef

Als je geen nieuwe GPU gaat kopen zou ik idd een Accelero aanschaffen, zoals @Hackus al aangeeft, in plaats van waterkoelen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:16

HugoBoss1985

Xenotech

Cpu is enorme bottleneck.
R9 380 is nog een nette/vlotte kaart, zit ongeveer op GTX1060/RX480 niveau meen ik?
Moederbord VRM's zijn niet optimaal i.c.m. deze AMD cpu.

Probeer eens een extra fan op je VRM's te richten en te testen zonder het zijpaneel van je case.
92 graden van je GPU is op zich wel warm, volgens mij ook de max temp van een R9 290(x).

Met het behouden van de je videokaart en een upgrade van mobo + cpu + ram ga je er qua prestaties aardig op vooruit.

Fans van de kaart draaien wel, kaart zit niet verstopt met stof?

Test de kaart eens voor de lol in een ander systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-03-2020 17:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-01 18:40
Voor ongeveer €230 heb je een RX 5500XT 8GB die gelijk of beter presteert dan die R9 390 en veel minder heet wordt, dus nog €150 investeren in een waterkoeling voor die kaart zou ik niet meer doen. Je kunt ook een goede tweedehandse vervanger voor ongeveer €100 kopen.

Ga je naar een nog snellere videokaart, dan is je FX CPU weer niet snel genoeg, dus ik zou zo min mogelijk uit geven aan een nieuwe CPU, ofwel een volledig nieuw systeem plannen.

@HugoBoss1985 Het is een R9 390, ja zit op niveau van een RX 480 of GTX 1060, ook kaarten van bijna 4 jaar oud, maar in de huidige series is dat toch ongeveer het niveau van de instapkaarten.

• Kenackwurst
Afgaande op de reacties;
Misschien goed om de GPU eens een tijdje te proberen in een andere kast die ik heb staan.

Daar zit het volgende in:
pricewatch: Asus Prime A320M-K
pricewatch: AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler

en uiteraard de rest van de nodige componenten ;)

Kwaed weer...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler

320 is wel erg cheap, zou wel een luxere chipset pakken.

• JSande

JSande

My nam jef

jep

[ Voor 89% gewijzigd door JSande op 26-03-2020 20:55 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:11
Als ik het zo lees heeft TS het staan, dus geen wenslijstje.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Haha oeps dan :+

• Kenackwurst
Was op dat moment voorhanden bij de leverancier en ik moest even snel een systeempje inelkaar zetten ivm een overleden laptop :X

Bedankt voor al jullie antwoorden!
Van het weekend neem ik de R9 390 even mee en probeer 'm in de andere setting.

Kijken hoe hij t handelt, daarna misschien toch maar een upgrade, is misschien ook wel nodig O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Kenackwurst op 26-03-2020 21:50 . Reden: Te vroeg verstuurd... ]

Kwaed weer...

• Uszka
Waarom blijf je die FX gebruiken als je een beter presterend Ryzen systeem hebt staan?

• Kenackwurst
Uszka schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:02:
Waarom blijf je die FX gebruiken als je een beter presterend Ryzen systeem hebt staan?
Waar ik woon heb ik 't systeem met de FX staan, waar ik in het weekend verblijf de Ryzen. Gezien er nog geen plannen zijn om te gaan samenwonen houd ik liever 2 systemen.

Kwaed weer...

• Uszka
Kan je beter het Ryzen systeem op je woonadres zetten. In het weekend heb je wel iets anders te doen dan gamen denk ik zo *;

• Kenackwurst
Uszka schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:30:
Kan je beter het Ryzen systeem op je woonadres zetten. In het weekend heb je wel iets anders te doen dan gamen denk ik zo *;
Saampjes gamen? :D (zij heeft er ook 1)

Maar ik snap je punt, hoe graag we ook samen en vooral samen uit huis zijn is dat rond deze tijd een beetje lastig.
Dus vandaar dat ik er toch een beetje gang achter ga zetten dit thuissysteem weer in orde te krijgen.

Kwaed weer...

• Kenackwurst
Even een follow-up van mijn kant, ik heb de R9 390 in het Ryzen systeem gezet en ik heb beduidend minder problemen, problemen als in crashes en hoge temps.
Ze zijn er dus nog wel.

Maar dat ligt (denk ik) aan de airflow in deze case, deze was ingesteld op een 1050ti(tje) en niet een R9 390 :9
En uberhaubt al niet geoptimaliseerd. Want als iets werkt hoef je het niet te fixen.

Bedank voor de tips! _/-\o_ _/-\o_

Kwaed weer...

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-01 12:36
Je kan de R9 390 ook altijd undervolten. Geeft veel lagere temperaturen als er genoeg marge is op de chip.
Pagina: 1