Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nank
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-03-2020
Hallo Tweakers, ik heb wat carrière advies nodig. Ik studeer aan de universiteit (technische studie, wellicht relevant voor mijn vraag) en het is jullie vast niet ontgaan dat wij stuudjes voorlopig nog wel thuiszitten. Nou dacht ik eraan om vrijwilligerswerk te gaan doen aangezien ik toch nog wel wat tijd over heb. Dit wil ik echter alleen doen als het mijn cv een boost geeft en het me later aantrekkelijker maakt tijdens het solliciteren, anders ga ik liever wat anders doen.

Nou heb ik al een potentiële klus gevonden: de plaatselijke voedselbank bij ons heeft een nieuwe teamleider nodig voor de komende maand in deze crisistijd, waarop ik gesolliciteerd heb en uitgenodigd ben voor een gesprek. Ik geef namelijk al een tijdje leiding in de supermarkt, daar komt mijn ietwat relevante ervaring vandaan. Het lijkt me een leuke en nobele klus om te doen en een nieuwe omgeving om mijn leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen en op de proef te stellen. Dit is echter nog niet genoeg om mij over de streep te trekken, de hamvraag is namelijk: staat dit maandje vrijwilligerswerk goed op mijn cv of boeit geen ene baas dit later?

Tweede vraag: wat voor vrijwilligerswerk kan ik gaan doen wat wel goed op mijn cv staat (mocht het eerste niet voldoen) en wel mijn sollicitatiekansen verbetert? Ik wil later de fintech / consultancy / finance sector in, ik doe een studie in de richting van (technische) wiskunde / informatica / natuurkunde (om mijn anonimiteit te waarborgen).

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Als je het alleen doet om jezelf een boost te geven zou ik wat anders gaan doen...

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

als jij dit soort vrijwilligerswerk belangrijk vindt (net als ik), en je toekomstige baas interesseert het niet, is dat mss een reden om niet voor hem/haar te gaan werken. Vrijwilligerswerk staat eigenlijk altijd goed op een cv.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:35
Een maandje om je CV een boost te geven en anders doe je liever iets anders....

Doe het dan gewoon niet. Dat soort nevenfuncties doe je omdat je de maatschappij een handje wilt hebben en er plezier in hebt, niet direct om er persoonlijk gewin uit te halen.

Afgezien van dat, denk je echt dat een functie (of dat nou vrijwillig of betaald is) van een maand heel veel toegevoegde waarde heeft?

Nevenfuncties kunnen een pluspunt op je CV zijn, maar voor de meeste werkgevers zal toch een relevante opleiding en werkervaring in de juiste richting een must zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 20:31
Als het je alleen maar gaat om het verbeteren van je cv: is het niet beter om je, na deze crisistijd, aan te sluiten bij een studievereniging op de universiteit? Bestuur/commissie functie is dan stuk beter.

Ga je dan meer uit halen voor je cv dan één maandje vrijwilligerswerk. Goede kans ook dat een recruiter/HR medewerker daar ook doorheen gaat prikken. Heeft echt geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 12:46
Vrijwilligers werk doe je vanuit je hart, niet om je CV te spekken.

Daarnaast is vrijwilligers werk altijd een pluspunt. ( geeft aan wat voor type mens je bent )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nank
Zarathustra schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:37:
Als je het alleen doet om jezelf een boost te geven zou ik wat anders gaan doen...
Nee, ik doe het niet alleen om mezelf een boost te geven: ik vind het werk interessant en het lijkt me leuk om te helpen, echter moet ik wel een afweging maken of het wel mijn tijd waard is. Er zijn namelijk genoeg leuke en interessante dingen die ik kan gaan doen. Als het echter ook nog voordelig voor mij is dan ben ik zeker bereid om te gaan helpen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:37

P_Tingen

omdat het KAN

Als ik jouw potentiele nieuwe werkgever zou zijn, zou me dat vrijwilligerswerk ongetwijfeld opvallen omdat ik zelf redelijk sociaal ben. Vervolgens zou ik je daar een aantal vragen over stellen en ik schat de kans groot in dat ik in die paar vragen zou ontdekken waarom je dat vrijwilligerswerk hebt gedaan.

Dan zou ik je je koffie (of thee) laten opdrinken, want zo ben ik dan ook wel weer, en dan zou ik je hartelijk bedanken voor het gesprek en je adviseren om niet te bellen want dat ik jou dan wel bel.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:27
Een maand is weinig, maar het zou je sieren als je het zou doen. Elk werk wat je doet is meegenomen. Je ontwikkelt jezelf als mens, en dat zal je helpen bij de start van je carriere.

Ik zou het alleen niet op je CV vermelden. Het klinkt als borstklopperij zo.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 15:01
Je laat zien dat je niet graag stil zit en de handen uit de mouwen steekt. Daarnaast ben je maatschappelijk betrokken. Dit zijn allemaal pluspunten voor op je CV wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 22:36

Zenix

BOE!

Ik zou het niet doen, heb tijdens mijn studie helemaal niks gedaan aan werk, vrijwilligerswerk of commissies. Het enige wat ik heb gedaan is studeren, want daar ging het om. Een studie hoeft hoeft echt niet alleen te zijn wat je krijgt tijdens je opleiding. Je kan je ook verder ontwikkelen of verbreden binnen de studie.

Hierdoor had ik bijvoorbeeld al certificaten toen ik klaar was met de opleiding, die waren waardevoller op mijn cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
nank schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:42:
[...]

Nee, ik doe het niet alleen om mezelf een boost te geven: ik vind het werk interessant en het lijkt me leuk om te helpen, echter moet ik wel een afweging maken of het wel mijn tijd waard is. Er zijn namelijk genoeg leuke en interessante dingen die ik kan gaan doen. Als het echter ook nog voordelig voor mij is dan ben ik zeker bereid om te gaan helpen.
Winstmaximalisatie, welke 'bijbaan' levert mij het meeste op ;) Kan een mentaliteit zijn die in bepaalde sectoren een pre is.

Om wat @P_Tingen zegt zou ik dus iets anders gaan doen.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:34

g0tanks

Moderator CSA
Zenix schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:46:
Ik zou het niet doen, heb tijdens mijn studie helemaal niks gedaan aan werk, vrijwilligerswerk of commissies. Het enige wat ik heb gedaan is studeren, want daar ging het om. En studie hoeft hoeft echt niet alleen te zijn wat je krijgt tijdens je opleiding. Je kan je ook verder ontwikkelen of verbreden binnen de studie.

Hierdoor had ik bijvoorbeeld al certificaten toen ik klaar was met de opleiding, die waren waardevoller op mijn cv.
Dat hangt natuurlijk sterk af van waar je wil gaan werken. @nank in welke sector wil je aan de slag? Dat is misschien nog relevanter dan je studie.

Op Tweakers wordt bijvoorbeeld vaak geroepen dat cijfers van de middelbare school er niet toe doen als je eenmaal een studie hebt afgerond. Genoeg sectoren waarin daar wel echt streng naar wordt gekeken, zoals strategy consultancy of private equity. En in diezelfde sectoren kom je met cum laude maar geen nevenactiviteiten ook niet zo ver.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:37
corporalnl schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:41:
Vrijwilligers werk doe je vanuit je hart, niet om je CV te spekken.

Daarnaast is vrijwilligers werk altijd een pluspunt. ( geeft aan wat voor type mens je bent )
Het een sluit het ander niet uit en daarmee eens met je 2e punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 22:36

Zenix

BOE!

g0tanks schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Dat hangt natuurlijk sterk af van waar je wil gaan werken. @nank in welke sector wil je aan de slag? Dat is misschien nog relevanter dan je studie.

Op Tweakers wordt bijvoorbeeld vaak geroepen dat cijfers van de middelbare school er niet toe doen als je eenmaal een studie hebt afgerond. Genoeg sectoren waarin daar wel echt streng naar wordt gekeken, zoals strategy consultancy of private equity. En in diezelfde sectoren kom je met cum laude maar geen nevenactiviteiten ook niet zo ver.
Dat klopt inderdaad, ligt aan de studie/sector. De cijfers van de middelbare school heb ik niet eens, want heb maar twee jaar middelbare school gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nank
g0tanks schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Strategy consultancy of private equity heeft zeker mijn interesse, ik sta nu wel cum laude voor mijn studie, maar op de middelbare school had ik hele lage cijfers, dus ik weet eigenlijk niet hoeveel kans ik daar nog ga maken. Fintech / finance / consultancy / investment banking zijn sowieso sectoren waar ik interesse in heb en later zeker wel in wil gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:35
nank schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Strategy consultancy of private equity heeft zeker mijn interesse, ik sta nu wel cum laude voor mijn studie, maar op de middelbare school had ik hele lage cijfers, dus ik weet eigenlijk niet hoeveel kans ik daar nog ga maken. Fintech / finance / consultancy / investment banking zijn sowieso sectoren waar ik interesse in heb en later zeker wel in wil gaan werken.
Als je er zo goed voor staat en je carrière een boost wilt geven, waarom klop je dan niet aan bij een van de toonaangevende bedrijven in deze sectors?
Die willen maar wat graag krenten uit de pap pikken en een cum laude student voldoet daar wel aan. Middelbare school prestaties doen er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:29
Ze kunnen vrijwilligers werk dan beter omdopen tot zogenaamde persoonlijke ontwikkelingwerk

Als je zelf al niet kan bedenken wat voor ervaringen je daaruit gaat halen die nuttig zijn in je werkende leven word t op je CV ook geen toegevoegde waarde.

Kan je geen eigen project starten dat valt binnen de sector

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nank
B-Real schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Als je er zo goed voor staat en je carrière een boost wilt geven, waarom klop je dan niet aan bij een van de toonaangevende bedrijven in deze sectors?
Die willen maar wat graag krenten uit de pap pikken en een cum laude student voldoet daar wel aan. Middelbare school prestaties doen er niet toe.
Ik heb toch genoeg tijd over, dan kan ik wel meer gaan doen dan dat ik nu doe. Daarnaast heb ik nu geen ruimte om stage te gaan lopen, dan heeft het niet heel veel zin om aan te kloppen bij die bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nank schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:36:

Dit is echter nog niet genoeg om mij over de streep te trekken, de hamvraag is namelijk: staat dit maandje vrijwilligerswerk goed op mijn cv of boeit geen ene baas dit later?
Een maandje vrijwilligerswerk boeit niemand tenzij je in die maand echt iets bijzonders hebt gedaan. Het wordt pas interessant als je dat jarenlang hebt gedaan (toont commitment), of zelf een organisatie vanaf nul op poten hebt gezet (organisatietalent en doorzettingsvermogen), en niet alleen maar een maandje op de winkel hebt gepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
[...]
Middelbare school prestaties doen er niet toe.
Dit kan je niet in zijn algemeenheid zeggen. Zeker niet voor de sectoren waar nu over wordt gesproken.

Bij de McKinsey, HAL Investments of Goldman Sachs van deze wereld gaan de zesjes op de middelbare school zeker meetellen in de afweging.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nank
Jampot007 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:55:
Ze kunnen vrijwilligers werk dan beter omdopen tot zogenaamde persoonlijke ontwikkelingwerk

Als je zelf al niet kan bedenken wat voor ervaringen je daaruit gaat halen die nuttig zijn in je werkende leven word t op je CV ook geen toegevoegde waarde.

Kan je geen eigen project starten dat valt binnen de sector
Ik weet wel wat ik eruit wil halen, even zo snel uit mijn hoofd: leiderschapsvaardigheden verbeteren en testen, helpen met het (efficiënt) organiseren en plannen van de dagelijkse activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
[...]

Mwoah...uit ervaring weet ik dat partijen als McKinsey of BCG doodleuk vragen om je cijferlijst van de middelbare school mee te sturen voor je eerste gesprek. :+

Edit: @g0tanks Precies dat, je was met net voor.

[ Voor 4% gewijzigd door _vision op 26-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-03 08:52

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Kort antwoord, nee.

Mijn advies zou zijn om eens te kijken bij bedrijven die je interesseren of ze niet interesse hebben voor een studentenadviesbureau. Zo heb ik zelf relevante werkervaring opgedaan bij verschillende bedrijven.

Je zegt trouwens dat je fintech/finance/consultancy/investment banking/private equity interessant vindt maar je doet een technische studie. Dit rijmt voor mij niet helemaal. Ik heb zelf de minst technische, technische studie gedaan (technische bedrijfskunde) en na 4 jaar weet je de ballen van finance. Je kan in dat opzicht beter economie of econometrie o.i.d. studeren.

Verder houdt niemand je tegen om bedrijven te analyseren als je echte interesse hebt in investmentbanking/private equity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:45
Als je het gewoon leuk lijkt en goed voor je eigen ervaring, gewoon doen. Maar ik zou een maand vrijwilligerswerk niet op mijn CV zetten.

Vrijwilligerswerk valt bij mij zeker op, maar mijn eerste vraag zou zijn waarom maar een maand. Omdat mijns inziens vrijwilligerswerk vanuit betrokkenheid moet komen, zou ik het er niet eerder op zetten dan dat ik het 3-6 maand half-time of een minstens een jaar met een paar uur betrokkenheid heb uitgevoerd (of de intentie voor langere periode duidelijk is).

Zelf heb ik een hekel aan "kleine" dingen om je CV te verfraaien, dan bedoel ik hele kleine bijbaantjes, cursussen zonder relevante certificaten, vertellen dat je een heel klein beetje Frans kunt terwijl Frans niet relevant is voor de functie. Het kan allemaal waar zijn, maar het roept bij mij meer vragen over je op dan dat het je bij mij een geschikte kandidaat maakt.

Ga voor de grote dingen, nu is dat opleiding en er is geen werkgever die zich gaat herinneren dat je nu 2 maanden thuis hebt gezeten straks. Stel je vult een half jaar tussen einde opleiding en eerste baan, dat kan wel weer interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07
VERNederlander schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:04:
Ga voor de grote dingen, nu is dat opleiding en er is geen werkgever die zich gaat herinneren dat je nu 2 maanden thuis hebt gezeten straks. Stel je vult een half jaar tussen einde opleiding en eerste baan, dat kan wel weer interessant zijn.
Ik heb juist met solliciteren tegen mijn eerste echte WG gezegd dat ik pas na de zomer zou komen. Ik had bij mijn tijdelijke werk afgesproken de zomer te blijven en dan is het druk. Vonden ze niet zo heel leuk. Had voor mij 2 redenen daar aan vast te blijven houden: Ik had het zo afgesproken. En als tweede: Ik had weinig zin in een onderbezet bedrijf meteen in het diepe gegooid te worden en de gaten dicht te lopen in de zomer zonder enige kennis van zaken. Dat tweed heb ik overigens niet aan de werkgever gegooid, daar heb ik het gegooid op gemaakte afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
nank schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Is er in jouw stad misschien een YAG of KC? Daar kan je met mede-studenten consultancy-vaardigheden opdoen in samenwerking met bedrijven. Dat lijkt me op de lange termijn nuttiger dan een maandje vrijwilligerswerk.

https://youngadvisorygroup.nl/

https://www.dekleineconsultant.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nank
g0tanks schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:23:
[...]

Is er in jouw stad misschien een YAG of KC? Daar kan je met mede-studenten consultancy-vaardigheden opdoen in samenwerking met bedrijven. Dat lijkt me op de lange termijn nuttiger dan een maandje vrijwilligerswerk.

https://youngadvisorygroup.nl/

https://www.dekleineconsultant.nl/
Hartstikke bedankt hiervoor, ik ga meteen solliciteren!

Een dingetje trouwens: stel nou dat ik het vrijwilligerswerk langer kan gaan doen, zou het dan wel interessant zijn? Ik kan het wel vragen bij het gesprek, ze hebben namelijk nu een extra leidinggevende nodig in deze tijd van crisis, misschien dat ik bij goed presteren langer kan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:37

P_Tingen

omdat het KAN

nank schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:30:
[...]
Hartstikke bedankt hiervoor, ik ga meteen solliciteren!

Een dingetje trouwens: stel nou dat ik het vrijwilligerswerk langer kan gaan doen, zou het dan wel interessant zijn? Ik kan het wel vragen bij het gesprek, ze hebben namelijk nu een extra leidinggevende nodig in deze tijd van crisis, misschien dat ik bij goed presteren langer kan blijven.
Je moet het wél leuk vinden. En je beseffen dat leiding geven aan vrijwilligers echt anders is dan leiding geven aan betaalde krachten. De vrijwilligers doen het - eh - vrijwillig en hebben een hele andere motivatie dan mensen die er voor betaald krijgen. Daarmee wil ik niet zeggen dat die het alleen voor hun salaris doen, maar vrijwilligers aansturen gaat toch anders.

Het hangt natuurlijk volledig af van wat de persoon aan de andere kant van de tafel van vrijwilligerswerk vindt. Persoonlijk hecht ik er veel waarde aan wanneer mensen een oog hebben voor maatschappelijke ontwikkelingen. En voor mensen met een passie voor iets. Dat mag van mij postduiven zijn, of karpervissen, of iets anders waar ik ook niks mee heb. Een passie voor iets laat iets zien van de mens achter het gezicht. Als die passie dan op een maatschappelijk gebied ligt, zie ik het als win-win. Er is - vind ik - meer in het leven dan alleen werk. Er is nog nooit iemand geweest die op zijn sterfbed verzucht heeft dat het jammer is dat hij niet meer heeft gewerkt, maar des te meer mensen die zich dan beseffen dat ze op persoonlijk vlak een en ander hebben laten liggen.

Dus lang verhaal kort, als je het vrijwilligerswerk langere tijd kan doen dan zou dat zeker kunnen toevoegen. Zou je het ook nog willen doen naast je betaalde baan?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:48

Ardana

Moderator General Chat

Mens

nank schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Ik weet wel wat ik eruit wil halen, even zo snel uit mijn hoofd: leiderschapsvaardigheden verbeteren en testen, helpen met het (efficiënt) organiseren en plannen van de dagelijkse activiteiten.
Je wilt beginnen met vrijwilligerswerk, maximaal 'n maandje werken, en dan leiderschapsvaardigheden verbeteren en testen, en organiseren en plannen van dagelijkse activiteiten? Dat vind ik echt een rare combinatie, want dat zijn niet echt dingen die je in een maandje doet, al was het alleen maar omdat de vrijwilligersorganisatie geen nieuwe vrijwilliger in een leiderschapsrol gaat neer zetten binnen 1 maand.

Daarnaast is het vinden van passend vrijwilligerswerk ook niet zo simpel dat je morgen belt en overmorgen aan de slag kan.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:34:
[...]
Daarnaast is het vinden van passend vrijwilligerswerk ook niet zo simpel dat je morgen belt en overmorgen aan de slag kan.
Helaas is dat zo in Nederland.
Sterker nog, het is vaak nog ingewikkelder dan het vinden van een baan. 8)7 |:(
In heel veel andere landen ontvangen ze vrijwilligers met open armen.
Een stuk positiever.

Anyway, dat was even een side note.

Wat betreft hoe goed het op het CV staat.
Mijn ervaring (van sollicitaties afgelopen jaren) is dat het de meeste werkgevers helaas echt helemaal niets boeit.
Persoonlijk is het een van de eerste dingen waar ik naar kijk als ik nieuwe mensen of stagiaires aanneem.
Idem voor hobby's en andere dingen, die zeggen namelijk een hoop meer dan een "diploma" (absoluut nul correlatie tussen opleiding en wat mensen daadwerkelijk kunnen/weten).

De enige manier wanneer vrijwilligerswerk wel echt een toegevoegde waarde kan hebben, is wanneer dit heel duidelijk op het CV omschreven staat. Dat hangt echter weer vanaf hoe jij je CV hebt gemaakt.
De meeste mensen zien het helaas alleen als tijdsinvulling.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zou het in deze situatie niet zo zijn dat een toekomstige werkever liever heeft dat iemand een maand lang iets nuttigs heeft gedaan, ipv een maand lang zitten gamen, omdat de studie nu stillicht wegens overmacht?

Ik snap dat normaal gesproken een maand vrijwilligerswerk wellicht niet zo interessant is op je cv, maar met deze idiote omstandigheden is het plaatje misschien wat anders dan normaal?

Ik bedoel, ik heb een vast contract gekregen omdat ik na het horen dat mijn contract niet verlengd zou worden er de laatste 2 weken flink mijn schouders onder heb gezet. Iets met een mentaliteitsdingetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een maandje doet erg weinig voor je CV, maar sowieso geld dat het verhaal dat je er aan verbind belangrijker is dan de regel op je CV.

Bij het beoordelen van een CV zal ik er sowieso niet veel aandacht aan besteden, behalve als het natuurlijk enorm relevant is voor het veld waarin je wil werken, maar dan nog zegt een maand echt te weinig.

Tijdens sollicitatiegesprekken komen dingen als vrijwilligerswerk meestal wel even ter spraken, maar daar gaat het dan meestal meer over de manier waarop mensen daar over vertellen, het geeft een beetje inzicht in de persoon. Maar ook daar geld weer, als het over een maandje gaat (waar je zelfs al aan het afwegen bent of je het wil doen), kan ik mij niet voorstellen dat je daar echt onderscheid mee kunt maken.

Dat is anders als je bijvoorbeeld gewoon het hele jaar door actief bent, en ook echt uitstraalt dat je het leuk vind om mensen te helpen, en veel tijd steekt in team-building. Voor werkervaring zal het niet echt meetellen, maar het kan wel je persoonlijkheid onderstrepen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 20:02
Misschien zie ik het verkeerd, maar je bent geïnteresseerd in een werkgebied waar het gaat om zoveel mogelijk geld binnenharken. Voor de bühne misschien nog wat MVO dingen doen, maar de bottomline regeert.
Is in die branche vrijwilligerswerk überhaupt interessant? Het gaat toch bij dat soort bedrijven vooral om de (zelf)verrijking ten koste van (vrijwel) alles.
Ik denk dat een studie/studentenvereniging dan relevanter is, vast een old boys network opbouwen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:13:
[...]
Ik heb juist met solliciteren tegen mijn eerste echte WG gezegd dat ik pas na de zomer zou komen. Ik had bij mijn tijdelijke werk afgesproken de zomer te blijven en dan is het druk. Vonden ze niet zo heel leuk. Had voor mij 2 redenen daar aan vast te blijven houden: Ik had het zo afgesproken. En als tweede: Ik had weinig zin in een onderbezet bedrijf meteen in het diepe gegooid te worden en de gaten dicht te lopen in de zomer zonder enige kennis van zaken. Dat tweed heb ik overigens niet aan de werkgever gegooid, daar heb ik het gegooid op gemaakte afspraken.
Als je voor ze zomer(vakantie) begint en je gaat bijvoorbeeld 3 weken op vakantie dan neem je uren op die je nog niets gespaard hebt waardoor je een hele poos 'scheef' loopt. Nog een reden om na de zomer te starten ;) Maar wellicht gaan we nu teveel offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Smobbo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:14:
Misschien zie ik het verkeerd, maar je bent geïnteresseerd in een werkgebied waar het gaat om zoveel mogelijk geld binnenharken. Voor de bühne misschien nog wat MVO dingen doen, maar de bottomline regeert.
Is in die branche vrijwilligerswerk überhaupt interessant? Het gaat toch bij dat soort bedrijven vooral om de (zelf)verrijking ten koste van (vrijwel) alles.
Ik denk dat een studie/studentenvereniging dan relevanter is, vast een old boys network opbouwen zeg maar.
Ach, als TS bij een MBB gaat werken kunnen die op hun site lekker zetten dat "TS in tijden van corona crisis is opgestaan als barmhartige leider die voor de voedselbank is gaan werken". Kan hij daarna weer mooi bij Shell geplaatst worden om te adviseren hoe ze de energietransitie zo lang mogelijk uit kunnen stellen.

:+
Pagina: 1