Toon posts:

Excel: Index & Vergelijken met extra criteria

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem: Ik heb een lijst met gegevens van veldmetingen, waarin er per postcode meerdere rijen zijn. Nu wil ik een formule maken waarmee ik de laatste invoer per postcode laat terugkomen. De datum per invoer is bekend en staat in een aparte kolom. Dus, het grootste/hoogste rijnummer per postcode is ook de laatst ingevoerde regel.

In de onderstaande afbeeldingen heb ik de situatie in het klein weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wFgge2ycDioGAuiV4M0iXbSeaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvW7BTRhRKuytjNSiMbXS8Ur.jpg?f=fotoalbum_large

In Cel B2 van Blad1 wil ik de waarde retourneren die voor postcode 1111 AA als laatste is ingevoerd in blad2 (3 dus). De datum is dus bekend en daarnaast is de laatst ingevoerde regel per postcode ook altijd de onderste, en dus het hoogste rijnummer.

Ik heb al wat zitten rommelen met Index en vergelijken, maar het lukt me niet om het criterium toe te voegen dat alleen de rij met de laatste datum wordt geretourneerd. Ik weet niet of ik überhaupt in de goede richting zit.

Wie helpt mij uit de brand?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Is de laatste waarde ook altijd de grootste, of is dat toevallig alleen zo in je voorbeeld? En, niet onbelangrijk, welke software / versie gebruik je?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi lustucru,

De laatste waarde is in het voorbeeld steeds de grootste, maar ik zie dat het in mijn lijst met gegevens niet zo is.

Zeker niet onbelangrjk, ik werk met excel office 365 pakket voor windows, versie 1908.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Dit is een mogelijkheid, invoeren via Ctrl-Shift-Enter:
code:
1
=INDEX(Blad2!C$2:C$100;VERGELIJKEN(MAX(ALS(Blad2!A$2:A$100=A2;Blad2!B$2:B$100));Blad2!B$2:B$100;0))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Volgens mij gaat dat mis als in verschillende postcodegebieden dezelfde datum het grootste is?

Als je inderdaad altijd de laatste regel moet hebben dan kun je die vinden met de matrix formule:
max(rij(blad2!A$2:A$100)*(blad2!A$2:A$100=A2))

Index er overheen en je bent er.

[ Voor 51% gewijzigd door Lustucru op 26-03-2020 15:18 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Lustucru schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:02:
Volgens mij gaat dat mis als in verschillende postcodegebieden dezelfde datum het grootste is?
Je hebt gelijk; dit zal beter voldoen denk ik:
code:
1
=ALS(A2>0;INDEX(Blad2!C$2:C$100;VERGELIJKEN(9E+307;ALS(Blad2!A$2:A$100=A2;Blad2!B$2:B$100)));"")
Als je inderdaad altijd de laatste regel moet hebben dan kun je die vinden met de matrix formule:
max(rij(blad2!A$2:A$100)*(blad2!A$2:A$100=A2))
Index er overheen en je bent er.
Klopt, dat kan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door dix-neuf op 26-03-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca Quasi
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-07-2021
Hi allen,

In lijn hierin heb ik een variant waar ik niet uit kom. ZIe in geel mijn wens en daaronder 2 probeersels die niet het goede resultaat leveren.

Veel dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svsOK-u2q1E5e9SvgScFNgGE5-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sefswmmLQokq3HvsPnBhuCiD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca Quasi
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-07-2021
=INDEX(Blad1!$H:$H;VERGELIJKEN($A12;ALS((Blad1!$E:$E<$A12)*(Blad1!$A:$A=$C$4);Blad1!$H:$H);1))

Deze werkt (kijk niet naar de cellen, deze komt uit een ander bestand). Voorwaarde is wel dat de lijst goed gesorteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Invoeren via Ctrl-Shift-Enter:
code:
1
=index(E$2:E$100;vergelijken(9,9E+307;als(B$2:B$100=$A$3;als(D$2:D$100<$A$2;D$2:D$100))))

De formule van Luca Quasi is ook juist, mits de juiste cellen worden gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door dix-neuf op 04-02-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:08
Deze werkt ook.
code:
1
=MAX.ALS.VOORWAARDEN($D:$D;$B:$B;$A$3;$D:$D;"<" & $A$2)

Update:
Opmerking: Deze functie is beschikbaar op Windows of Mac als u Office 2019 hebt of als u een abonnement op Microsoft 365 hebt. Zorg dat u de nieuwste versie van Officegebruikt als u een Microsoft 365-abonnee bent.
MAX.ALS.VOORWAARDEN, functie - Office-ondersteuning

[ Voor 70% gewijzigd door Roodey op 05-02-2021 09:56 ]

Pagina: 1