Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Reven4nt
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-10-2020
Mijn vraag
De temperatuur van mijn CPU is rond de 60 a 65 graden terwijl de pc inactief is en loopt op tot zo'n 85 graden tijdens het gamen. Zijn dit normale temperaturen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- AMD Ryzen 5 3600X processor
- Fractal Design Define Mini C TG Micro ATX Behuizing
- MSI B450M MORTAR moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Stofvrij gemaakt
- CPU en stock cooler opnieuw geplaatst
- Oude thermal paste verwijderd en nieuwe aangebracht

Beste antwoord (via Reven4nt op 26-03-2020 13:34)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij AMD kun je beter Ryzen Master gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Reven4nt schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:19:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Stofvrij gemaakt
- CPU en stock cooler opnieuw geplaatst
- Oude thermal paste verwijderd
Toch wel nieuwe koelpasta aangebracht hoop ik?

En als 'ie aan staat met 60 a 65 graden, voelt het koelblok dan gloeiend heet?

• Reven4nt
vanaalten schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:29:
[...]

Toch wel nieuwe koelpasta aangebracht hoop ik?

En als 'ie aan staat met 60 a 65 graden, voelt het koelblok dan gloeiend heet?
Oh zeker! ook meteen aangepast in mijn bericht. Het voelt niet echt gloeiend heet aan. Wel warm, maar niet heel heet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Reven4nt waar lees je de temp mee, toch niet met speccy ?
verder is de stockkoeler niet zo best, en wordt die vergeleken met de 2600X +- 7gr. warmer en draait meer rpm

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Reven4nt
Hackus schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:34:
@Reven4nt waar lees je de temp mee, toch niet met speccy ?
verder is de stockkoeler niet zo best, en wordt die vergeleken met de 2600X +- 7gr. warmer en draait meer rpm
Met MSI Afterburner. Weet niet hoe accuraat die is? Ik had ook een vermoeden dat de stock koeler niet zo best presteert. Welke zou jij aanraden?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Mja, maar als 'ie niet heel heet wordt, dan zou ik ook even kijken naar of 'ie wel goed bevestigd is en voldoende contact maakt.

Misschien teveel pasta gebruikt? Of is er mechanisch iets niet OK waardoor de koeler slecht contact maakt?

• Reven4nt
vanaalten schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:37:
Mja, maar als 'ie niet heel heet wordt, dan zou ik ook even kijken naar of 'ie wel goed bevestigd is en voldoende contact maakt.

Misschien teveel pasta gebruikt? Of is er mechanisch iets niet OK waardoor de koeler slecht contact maakt?
Zal nog eens kijken naar de bevestiging van de koeler. Heb een heel klein druppeltje paste gebruikt. Naar mijn idee heb ik juist heel zuinig gedaan met de pasta.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• Reven4nt
Hackus schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:44:
Hmm... Ryzen Master erop gezet. Temperatuur is hier rond de 35 graden inactief. Zou het dan toch aan het tooltje van MSI gelegen hebben, die niet accuraat meet? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLRWWxfG4peJBK4v1MA0F_lrlTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SalCUJvRrUk0rAhzeJmlq6Ds.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Reven4nt op 26-03-2020 13:07 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Teveel pasta bestaat niet. Ja, teveel is wanneer het langs de processor druipt en de boel overstroomt. De druk waarop de koeler op de processor drukt perst het overtollige ertussen uit. Het zal je temperatuur niet beïnvloeden, mocht je zeggen van wel dan hooguit luttele graden celsius.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:25
Reven4nt schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Hmm... Ryzen Master erop gezet. Temperatuur is hier rond de 35 graden inactief. Zou het dan toch aan het tooltje van MSI gelegen hebben, die niet accuraat meet? 8)7

[Afbeelding]
yep, 32-35 is een mooie temp voor de standaard koeler. Je echte game temp is wrs wel rond de meting van msi.

met mijn dikke noctua zit ik op 27 idle en 64 max, op zich best wel overkill als je weet dat de cpu 95 graden mag worden. Maar het geheel is wel een heel stuk stiller

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Reven4nt
Tens schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:15:
[...]

yep, 32-35 is een mooie temp voor de standaard koeler. Je echte game temp is wrs wel rond de meting van msi.

met mijn dikke noctua zit ik op 27 idle en 64 max, op zich best wel overkill als je weet dat de cpu 95 graden mag worden. Maar het geheel is wel een heel stuk stiller
Noctua NH-D15? Is voor mij wellicht ook een interessante optie. Volgens mij ook vrij makkelijk te monteren als ik het zo zie. Gok dat hij ook wel past in mijn behuizing. Wat denk jij? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Reven4nt op 26-03-2020 14:34 ]

Pagina: 1