Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:00
Beste Tweakers,

Corona treft ons allemaal. Na de eerste aankondiging van financiële maatregelen zag ik het nog niet zo donker in, aanzien ik van 2 kanten mogelijk gebruik kon maken om deze moeilijke tijd te overbruggen. Echter blijkt nu dat ik mogelijk aan beide kanten zowel ik als het bedrijf waarvoor ik werk niet aan de criteria voldoe om er gebruik van te kunnen maken.

Situatieschets:
Ik werk voor 75% als flexmedewerker met 0-urencontract in een winkel waar ook een webshop achter hangt. Ik heb voor deze crisis gemiddeld een uur of 30 per week gemaakt en dat valt nu terug naar 5 uur per week de afgelopen 2 weken vanwege de maatregelen van zowel de overheid als het bedrijf. Omdat dit bedrijf bepaalde producten verkoopt die in trek zijn in deze crisis vanwege thuiswerkers, ziet het bedrijf geen omzetafname van 20%. (wat vereist is voor de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid) Mogelijk kan het bedrijf deze maatregel dus niet gebruiken voor mij en ik dus pech heb.

Mijn opdrachten als ZZP'er daarnaast zijn uiteraard als sneeuw voor de zon verdwenen. Het ZZP gebeuren is kleinschalig en ik kom ter lange na niet aan de 1225 uren per jaar norm om hier ook gebruik te kunnen maken van de ZZP-uitkering die in werking gezet is gedurende de crisis.

Kortom, kut. De afgelopen maanden heb ik alles bij elkaar gezien gemiddeld zo'n 40 uur per week gewerkt, en dat valt nu allemaal weg zonder enige uitkering of hoop op meer uren voorlopig. Mis ik hier iets? Wat kan ik doen?

Met vriendelijke groet,
Jokuh

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Waarom wordt je zover in uren teruggezet als het bedrijf geen omzetafname heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
orf schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:57:
Waarom wordt je zover in uren teruggezet als het bedrijf geen omzetafname heeft?
De winkels zijn maar beperkt geopend op last van RIVM. Er zijn minder uren te vergeven dus de uren wat er zijn worden voornamelijk gegeven aan de fulltimers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:05
Ik zou het bedrijf waar je voor werkt aanspreken, afgesproken is dat naast de maatregelen van de overheid, de grote bedrijven rekening zouden houden met kleinere bedrijven/zzp die ze inhuren....
Kijk of je niet tijdelijk andersoortige werkzaamheden voor ze kunt doen bijvoorbeeld

[ Voor 18% gewijzigd door HvdBent op 26-03-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Even over de "1225 uren per jaar norm". Als jij nu wat boeken koopt (zelfstudie), onderzoek gaat doen naar je markt, een website voor je activiteiten gaat bouwen (Wordpress o.i.d.), wat op LinkedIn gaat speuren/acquisitie dan mag je dat allemaal meerekenen. Dus daar moet je wel aan kunnen komen (leg het desnoods een beetje vast in een Excel/agenda).

Verder snap ik het van de bedrijfskant omdat die ook wat gaan snijden/voorbereiden op een eventuele daling van omzet waar mogelijk - hoe klote het ook is, is dit wel conform de overeenkomst die jij hebt met 't bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:50
Als je de afgelopen 3 maanden voor een gemiddeld aantal uren hebt gewerkt, dan kun je mogelijk aanspraak maken op rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Hoewel ik niet denk dat je er veel aan zult hebben door de huidige situatie, wou ik het toch even vermelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
ZZP is een concept wat ontworpen is voor invloed op de prijs van arbeid. Haal de marketing er van af en de oorsprong van ontwerp wordt duidelijk, Amerikaanse minimum-wage multi-job model. Wel een confrontatie met realiteit in dit alles.

Ik zou de overeenkomst die je hebt laten controleren, professioneel advies. Ik zou ook proberen open overleg met de bedrijfsvoering te hebben. Ondertussen kun je ook contact opnemen met de door het Rijk beschikbaar gestelde wegen voor compensatie - net als het bedrijf. Nee, misschien niet de zzp-uitkering, maar wel toegang bijstand / toewijzing bijzondere bijstand. Zo vreemd als het mag klinken, er wordt nu meegedacht, de meeste vereisten zijn komen te vervallen, en er is sprake van richtlijn van coulance.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou gewoon even contact opnemen met het UWV of met je gemeente die kunnen je vast verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:35

OMD

Razr schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:04:
Even over de "1225 uren per jaar norm". Als jij nu wat boeken koopt (zelfstudie), onderzoek gaat doen naar je markt, een website voor je activiteiten gaat bouwen (Wordpress o.i.d.), wat op LinkedIn gaat speuren/acquisitie dan mag je dat allemaal meerekenen. Dus daar moet je wel aan kunnen komen (leg het desnoods een beetje vast in een Excel/agenda).

Verder snap ik het van de bedrijfskant omdat die ook wat gaan snijden/voorbereiden op een eventuele daling van omzet waar mogelijk - hoe klote het ook is, is dit wel conform de overeenkomst die jij hebt met 't bedrijf?
1225 uur is meer dan je denkt. Als je uitgaat van gemiddeld 22 werkdagen per maand en je bent een kleinschalige zzp-er zoals TS aangeeft dan werk je met een gemiddelde van maar 3 uur per dag en dat wordt vaak niet eens gehaald.

3 uur per dag x 22 werkdagen = 66 uur per maand. Dat is dus nog geen 800 uur per jaar.

TS geeft aan dat hij gemiddeld 30 uur werkt voor zijn werkgever. Dat laat dus weinig over voor het ZZP gedeelte. Ik denk naar mijn persoonlijke mening dat 3 uur per dag in zijn situatie zelfs veel is.

Klopt dit TS?

[ Voor 9% gewijzigd door OMD op 26-03-2020 11:23 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 14:11
Contact zoeken met advocaat/juridisch loket/rechtsbijstandverzekeraar. Als je langere tijd in een arbeidspatroon hebt gewerkt kan je werkgever je niet zomaar meer wegsturen.

Word je in de eerste 6 maanden van je contract gedurende 3 maanden regelmatig opgeroepen door je werkgever? Dan kun je recht hebben op een vast aantal uren per week. Je vaste uren worden gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren per week in die 3 maanden. Houd voor de zekerheid zelf ook de uren bij die je gewerkt hebt! Je kunt daarvoor een beroep doen op het ‘rechtsvermoeden van arbeidsomvang’. Maar je werkgever kan dat vermoeden weerleggen, bijvoorbeeld door aannemelijk te maken dat er de afgelopen periode sprake was van een incidentele piek in het arbeidsaanbod.
Bron: https://www.fnv.nl/werk-i...scontract/nulurencontract

En je moet je zo snel mogelijk bij het UWV melden voor een reguliere WW- uitkering. Vermoedelijk zullen zij je weer terugsturen naar je baas vanwege dat mogelijk recht op loondoorbetaling, maar mocht je uiteindelijk geen recht hebben op loondoorbetaling, dan heb je in ieder geval je recht op WW veiliggesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door Philpend op 26-03-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

OMD schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:21:
[...]

1225 uur is meer dan je denkt. Als je uitgaat van gemiddeld 22 werkdagen per maand en je bent een kleinschalige zzp-er zoals TS aangeeft dan werk je met een gemiddelde van maar 3 uur per dag en dat wordt vaak niet eens gehaald.

3 uur per dag x 22 werkdagen = 66 uur per maand. Dat is dus nog geen 800 uur per jaar.

TS geeft aan dat hij gemiddeld 30 uur werkt voor zijn werkgever. Dat laat dus weinig over voor het ZZP gedeelte. Ik denk naar mijn persoonlijke mening dat 3 uur per dag in zijn situatie zelfs veel is.

Klopt dit TS?
Ga maar eens uit van 200 'werkdagen' in een jaar, vakanties/ziekte/feestdagen etc. meegerekend. Als ZZP'er ben je misschien wat flexibeler en kun je in het weekend werken maar dat geldt niet voor iedereen. Om aan die 1225 uur te komen zit je dus niet aan 3 uur per dag, maar eerder aan 6 uur per dag (gemiddeld). Dat is dus bijna een volledige fulltime-baan (ter indicatie: vaak wordt bij 40-urige contracten gerekend met zo'n 1600-1700 werkuren per jaar). Je moet er dus flink aan trekken.

@TS: informeer eens bij je gemeente naar mogelijkheden voor ondersteuning vanuit de BBZ (bijstand voor zelfstandigen). Het aantal aanvragen loopt hierbij snel op, en de exacte regels kunnen per gemeente iets verschillen maar wie weet heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:35

OMD

Icephase schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Ga maar eens uit van 200 'werkdagen' in een jaar, vakanties/ziekte/feestdagen etc. meegerekend. Als ZZP'er ben je misschien wat flexibeler en kun je in het weekend werken maar dat geldt niet voor iedereen. Om aan die 1225 uur te komen zit je dus niet aan 3 uur per dag, maar eerder aan 6 uur per dag (gemiddeld). Dat is dus bijna een volledige fulltime-baan (ter indicatie: vaak wordt bij 40-urige contracten gerekend met zo'n 1600-1700 werkuren per jaar). Je moet er dus flink aan trekken.

@TS: informeer eens bij je gemeente naar mogelijkheden voor ondersteuning vanuit de BBZ (bijstand voor zelfstandigen). Het aantal aanvragen loopt hierbij snel op, en de exacte regels kunnen per gemeente iets verschillen maar wie weet heb je er iets aan.
Dat is dus wat ik zeg haha. Ik weet het als geen ander, ben zelf ZZP-er :9

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dus voor 25% werk je als ZZP'er en voor 75% heb je een 0-urencontract om op terug te vallen. Ik begrijp dat je daar nu niets aan hebt, maar dat is geen ideale situatie natuurlijk. Dat is dus iets dat je op midellange termijn zult moeten oplossen. Aanmelden als werkzoekend en een uitkering aanvragen? Wellicht vanuit de BBZ, zoals @Icephase aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
desmond schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:03:
Dus voor 25% werk je als ZZP'er en voor 75% heb je een 0-urencontract om op terug te vallen. Ik begrijp dat je daar nu niets aan hebt, maar dat is geen ideale situatie natuurlijk. Dat is dus iets dat je op midellange termijn zult moeten oplossen. Aanmelden als werkzoekend en een uitkering aanvragen? Wellicht vanuit de BBZ, zoals @Icephase aangeeft.
Het is inderdaad geen ideale situatie, maar dit werkt al jaren prima voor mij. Ik kom altijd mooi rond, maar het is natuurlijk z.g.a. onmogelijk te plannen in geval van een crisissituatie. Ik zit de komende maanden ook nog prima, maar ik verwacht niet dat de coronacrisis over een maand of 3 al voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Even kort door de bocht en de info droog:

Zowel jij als je werk-/opdrachtgever dienen een aanvraag in bij verschillende loketten.
  • Het is aan je werkgever om de ondersteuning aan te vragen (mbt tot je nul-uren contract)
  • Het is aan jou als ZZP om ondersteuning aan te vragen als zelfstandig ondernemer.
Dus nu aan de bak ermee, al zit je voorlopig er nog warm bij!

De situatie is fluide omdat de regelgeving nog uitgewerkt wordt.
Check de overheid, KvK en de gemeenten omtrent de regelingen.

https://www.rijksoverheid...erp/financiele-regelingen

https://www.kvk.nl/corona...check-hier-je-regelingen/

https://vng.nl/nieuws/tij...g-zelfstandig-ondernemers

Nul-uren contract:
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
...

Flexibele contracten
De nieuwe tegemoetkomingsregeling is ook van toepassing op de loonkosten voor werknemers waarvoor de werkgever geen loondoorbetalingsplicht heeft. Denk aan werknemers met een oproepcontract. Uitzendbureaus kunnen ook voor uitzendkrachten een tegemoetkoming aanvragen. Ook payrollkrachten vallen onder de regeling, in hun geval vraagt de payrollwerkgever de NOW aan.

Voor werknemers die onder de regeling vallen betekent dit dat hun loon volledig kan worden doorbetaald. Werknemers verbruiken met de regeling hun WW-rechten niet omdat de regeling losstaat van de WW. Werknemers en werkgevers kunnen zelf afspreken of werknemers werk moeten verrichten.
ZZP
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
De tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers staat open voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp'ers, die in de knel komen door de coronacrisis.

Er zijn 2 vormen van ondersteuning mogelijk:

Maximaal 3 maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum.
Daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd.
De regeling geldt voor zelfstandig ondernemers en bedraagt maximaal 1.503,31 euro netto per maand. De regeling is gebaseerd op de al bestaande Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen), maar wordt sneller behandeld en verstrekt. Deze voorziening heeft tijdelijk soepele voorwaarden vanwege de bijzondere situatie waarin Nederland verkeert: de inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft bijvoorbeeld later niet te worden terugbetaald. Daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd.

De Tozo geldt vooralsnog voor 3 maanden, tot 1 juni 2020 en wordt uitgevoerd door de gemeente waar de ondernemer woont. De regeling werkt terug tot 1 maart 2020. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werkt de regeling verder uit met o.a. de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

[ Voor 26% gewijzigd door kwakzalver op 26-03-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je werkgever kan gewoon gebruik maken van die 90%-regeling om jouw loon door te betalen voor de uren die je normaal gesproken werkt.

Voor de wet bestaat een nulurencontract namelijk eigenlijk niet. Dat wordt de facto gezien als een contract voor het aantal uren dat je gebruikelijk werkt, en daar is heel veel jurisprudentie over.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:30:
Als zelfstandige mag je ook reistijd, studie, acquisitie, netwerkbijeenkomsten, administratie e.d. meetellen voor het urencriterium van 1225 uur.

Als je 2 uur per dag reist voor 8 declarabele uren dan hoef je maar een half jaar full-time te werken om aan het urencriterium van 1225 uur te voldoen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1