Toon posts:

Excel Automatische database voor registratie en berekening

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

Dit is mijn eerste vraag op dit forum doordat ik mijzelf aan het ontwikkelen ben het beheren van data.
Doordat de input van data mij geen meerwaarde zal bieden, doet het beheren dit wel.
Echter wens ik alles automatisch te laten verlopen. Waarom maak je anders gebruik van Excel?

Hierbij mijn vraag.

Ik tracht namelijk vanuit één bepaald blad (genaamd: 'input'), de date te beheren in andere bladeren. Deze bladeren zijn benoemd naar alle maanden van het jaar.

Op het blad 'input' zou men een datum moeten invullen. De datum zou opgevolgd worden door een andere kolom, namelijk 'naam'.
Wat de bedoeling hiervan is, is dat alle data onder één naam bijvoorbeeld: 'Elon Musk' adhv de ingegeven data zich naar het juiste blad verplaatst.

Ter verduidelijking: alle data onder de naam 'Elon Musk' tussen een periode van 01/01/2020 en 31/01/2020 zou zich moeten verplaatsen naar het blad 'januari'.

In het blad 'januari' zijn er echter ook een aantal kolommen. Bijvoorbeeld 'KM'. Hier zou idealiter een automatische optelsom worden verricht adhv van de naam en de bepaalde periode. Namelijk over de gehele maand van januari.

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Gegroet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:05
Ja, dit kun je in Excel doen. Je hoeft in principe niet eens aparte sheets te maken voor elke nieuwe maand. D.m.v. formules kun je het totaal per persoon per maand berekenen. Ik neem aan dat je de kilometervergoeding voor medewerkers wilt bijhouden? Maak eens een begin in Excel zonder invoerblad en stel vragen wanneer je vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Joep

Niet enkel voor de kilometervergoeding, ook voor andere zaken zoals werktijden.
Welke formules kan ik hiervoor gebruiken?

Momenteel heb ik reeds voor 2020 een blad = input en 12 bladeren = maand.

Hoe link ik alle datums van de maand januari vanuit het blad 'input' op het blad 'januari'?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:00
Als ik je vraagstelling zo lees dat je uit één set data verschillende gegevens wilt halen, zou ik je adviseren om je ook te gaan verdiepen in PowerQuery en PowerPivot. Zeker wat geavanceerder dan met formules als SUM.IF enzo, maar bij uitbreidingen en aanpassingen ook beter in meegroeien.

EDIT: Wat je ook doet, gebruik in ieder geval de Excel-functionaliteit van Tabellen. Dat werkt al zo veel handiger dan allen met bereiken. Zie bijvoorbeeld deze link (of alles wat je googlet onder Excel tabellen): https://www.avk.nl/excel-tip-gebruik-tabellen/

[ Voor 33% gewijzigd door Patrick_6369 op 26-03-2020 08:36 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 05:09:
Ik tracht namelijk vanuit één bepaald blad (genaamd: 'input'), de date te beheren in andere bladeren. Deze bladeren zijn benoemd naar alle maanden van het jaar. Op het blad 'input' zou men een datum moeten invullen. De datum zou opgevolgd worden door een andere kolom, namelijk 'naam'.
Wat de bedoeling hiervan is, is dat alle data onder één naam bijvoorbeeld: 'Elon Musk' adhv de ingegeven data zich naar het juiste blad verplaatst. Ter verduidelijking: alle data onder de naam 'Elon Musk' tussen een periode van 01/01/2020 en 31/01/2020 zou zich moeten verplaatsen naar het blad 'januari'. In het blad 'januari' zijn er echter ook een aantal kolommen. Bijvoorbeeld 'KM'. Hier zou idealiter een automatische optelsom worden verricht adhv van de naam en de bepaalde periode. Namelijk over de gehele maand van januari.
Dat is allemaal mogelijk met een macro. Je doorloopt op het blad "Input" de rijen met gegevens en telkens als je in een rij een datum in januari tegenkomt en die rij heeft betrekking op 'Elon Musk', kopieer of verplaats je die rij (of alleen de gewenste gegevens) naar het betreffende ander blad. Een optelling van een bepaalde kolom/kolommmen kan tegelijkertijd plaatsvinden. Zoiets kan bv. met een FOR-NEXT-lus, je moet dan in die lus de 3 genoemde zaken (datum, 'Elon Musk', en bedrag) controleren. Dat kan bv. met 1 of meer IF-opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

VBA kan, maar is in dit geval niet aan te raden. (Power)-pivot is wel het aangewezen instrument om data te presenteren.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1