Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik ben (wellicht menig persoon) geinterreseerd in de stand van zaken nu dat 99% van het "kantoor" personeel thuis werkt.

- Worden de servers meer/minder belast ?
- mail servers meer belast bv ?
- is je helpdesk rustiger of juist drukker ?
- je internet backbone toerijkend ?
- licentie issues ? (vooral VPN)

Hoe goed/vloeiend is de overschakeling geweest .. kortom wat was je ervaring tijdens de hitte v.d strijd.

Voor mijn bedrijf (internationaal) is er eigenlijk weinig aan de hand, omdat we al gefragementeert werken zijn er nauwelijks issues. Thuiswerken was voor 99% al een optie, maar bv lastig als je administratie of andere werkzaamheden op kantoor hebt. Maar ook die werken gemakkelijk thuis. dus impact is/was minimaal

ik ben vooral benieuwd waar men in "tuinen" zit en management graag wou dat je op kantoor zat (terwijl thuiswerken geen issue is/was/zou moeten zijn zoals nu ervaren word.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben een lokale ICT-beheerder bij een groot internationaal bedrijf (100.000 werknemers verspreid over 160 landen).

Wat wij zoal tegenkwamen is natuurlijk in eerste instantie een overbelasting van de Europese VPN gateway. Het team in Frankrijk had al binnen een dag een tweede gateway op weten te tuigen en sindsdien verloopt alles wat dat betreft soepeltjes. Voordeel is dat we de afgelopen jaren steeds meer in de Microsoft cloud zijn gaan doen (Outlook, Teams, SharePoint, OneDrive), wat allemaal niet via de VPN hoeft. Als we nu alles nog in Notes / Domino gehad zouden hebben zoals een paar jaar geleden dan zouden we nu royally screwed zijn...

Op het kantoor waar ik primair voor verantwoordelijk ben hadden op 5 mensen na alle medewerkers al een laptop, en bijna alle kantoormedewerkers hadden ook al een softphone account en bijbehorende applicatie op hun laptop. Bij andere kantoren was dat niet het geval, dus de eerste dagen zijn er een tsunami aan laptop- en softphone-aanvragen verwerkt. Ik heb die accounts ook aan de lopende band zitten configureren voor het andere kantoor in Nederland en voor kantoren in België en het VK om mijn collega's aldaar te helpen. Ook op afstand geholpen om een aantal laptops in het noorden van Engeland klaar te stomen voor gebruikers.

Uiteraard liepen we net zoals de hele wereld aan tegen het capaciteitsprobleem bij Microsoft Teams... Microsoft kon de plotseling groeiende bandbreedte die Teams trok niet meer aan, maar dat hebben zij gelukkig ook vrij snel opgelost. Ondertussen is het edict uitgegaan dat in Teams geen video gebruikt dient te worden tenzij dat noodzakelijk is, om de bandbreedte van Microsoft te sparen.

De helpdesk heeft meer incoming tickets dan normaal gesproken, meestal van mensen die voorheen niet tot weinig thuiswerkten en nu vragen hebben. Alle lokale IT-ers kijken daarom nu ook mee in de incoming queue van de helpdesk om daar direct uit te pikken wat ze kunnen afhandelen om de helpdesk te ontlasten.

Er is nog één proces over dat niet op afstand kan: backup tapes wisselen. Op bijna elke kantoorlocatie worden 1x per week backups naar tape geschreven, en die tapes worden vervolgens off-site opgeslagen... Dat vereist simpelweg fysieke handelingen. Dus daarom ga ik morgenochtend naar kantoor met als enige doel om de tapes te wisselen, en daarna weer zsm naar huis terug.

Al met al is op IT-gebied bij "ons" de overgang naar bijna volledig thuiswerken vrij soepel verlopen!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:57
Servers drukker: Ja. Maar met het meeste virtueel is wat geheugen enz erbij wel te regelen

Helpdesk: drukker. Zeker in het begin. Veel VPN gebruikers die het nooit nodig hadden en 't nu niet meer weten of waarbij het niet werkt. En mensen die klagen over performance thuis... Tja, op je kamertje, achter een action 2.4ghz wifi repeater...

Bandbreedte: Geen probleem. 20Gbit liggen en als t moet kan ik dat nog upgraden naar 40Gbit. Meeste thuiswerken is vooral latency-relevant, bandbreedte is bijna nergens (ook niet bij klanten) het issue. Alleen de last-mile, lees: de soms brakke wifi in huis bij een thuiswerker

VPN: Sommige klanten hadden licenties voor 10-20% van de medewerkers. En levertijden van 3-5 dagen is dan minder handig. Paar klanten hebben dus online direct bij de tent zelf voor de hoofdprijs licenties aangeschaft.
(Sonicwall.... via hun eigen site meteen geregeld, via het reguliere kanaal enkele werkdagen..)

Wel wat klanten gehad die wat last hadden van capaciteitsdingen bij Teams/MS maar verder valt het nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
DJSmiley schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:48:
Helpdesk: drukker. Zeker in het begin. Veel VPN gebruikers die het nooit nodig hadden en 't nu niet meer weten of waarbij het niet werkt. En mensen die klagen over performance thuis... Tja, op je kamertje, achter een action 2.4ghz wifi repeater...
Tja ik had instant een mail rond gezonden als helpdesk/IT bij netwerk "performance problemen" ga met de kabel op de router zitten (uitgaande dat de laptop een poort heeft) of zit naast de router met je laptop/pc. Dit ondersteunen we niet als helpdesk en dit valt niet onder normale ondersteuning vragen dit valt onder eigen verantwoording dat dit optimaal is ingericht.

PS we snappen dat het wellicht niet wenselijk is om eventueel aanpassingen toe doen maar ook wij proberen met de situatie om te gaan zoals die afgedwongen is.

:+

Maar terug OT het ging me meer om de ervaring/beleving van beheerders, zeker omdat de (server)belasting nu heel anders is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

vso schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:05:
[...]

Tja ik had instant een mail rond gezonden als helpdesk/IT bij netwerk "performance problemen" ga met de kabel op de router zitten (uitgaande dat de laptop een poort heeft) of zit naast de router met je laptop/pc.
Doe ziggo na: geef je gebruikers standaard een UTP-kabel van 20 meter mee

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp