Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 01:15

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ruim een jaar geleden heb ik mijn oude AirPort Extreme ingeruild voor een UAP-AC-LITE als access point, omdat het bereik in mijn appartement tegenviel. Ik had wonderen verwacht, maar het valt toch wat tegen.

Het bereik (WiFi-streepjes) is overal goed, maar de snelheid op sommige plekken minder. Laden van webpagina’s (zoals nieuws) kan bijvoorbeeld meerdere seconden duren, terwijl dezelfde pagina op andere plekken (of via 4G) binnen een seconde laadt. Ook heb ik een paar camera’s (op 2,4 GHz) die helaas niet erg stabiel streamen (al weet ik niet hoe goed die camera’s zelf zijn).

(Mogelijk) relevante details:

Woning: appartement uit 1968, ruim 80 m² (zeg max. 10 m per zijde)
Locatie AP: redelijk centraal, hangt aan het plafond in de gang (zeg max. 7 m van elke hoek)
Internet: Ziggo Complete (250/25 Mbit/s, en dit haal ik ook met een speedtest op bedrade computers)
Netwerk: Ziggo Connectbox in bridge → AirPort Extreme (router, AP uit) → UAP-AC-LITE
Kabels: zelf geknepen FTP CAT6 (koper, geen aluminium)
Clients: 7 9 moderne (802.11a/b/g/n/​ac op 2,4/5 GHz), 4 6 oudere (802.11b/g/n op 2,4 GHz), en soms gasten

Met een bedrade speedtest haal ik 250 Mbit/s, en als ik op de goeie plek zit haal ik ook flinke snelheden via WiFi. Internet/netwerk/kabels lijken me dus in orde.

Nu vraag ik waar dit aan kan liggen, en hoe ik dit evt. kan verbeteren. Heeft het met de instellingen van het AP te maken? Moet ik meer AP’s ophangen? Of juist voor één betere AP gaan (geen lite)?

En specifiek over de camera’s (op 2,4 GHz): hoe kan ik deze beter laten streamen?

[ Voor 0% gewijzigd door Ulster Seedling op 26-03-2020 20:57 . Reden: Een paar vergeten clients toegevoegd ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Beste antwoord (via Ulster Seedling op 30-03-2020 15:44)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik denk eigenlijk dat jij gewoon met totale vervuiling van de 2.4ghz zit waardoor het quasi onbruikbaar word

dus
1 : geef je 2.4ghz en 5.0ghz aparte SSID's zodat je nooit meer op de oude 2.4ghz moet zijn ...
2: kijk of je je 5ghz ergens moet versterken dmv een 2e accespoint te plaatsen
3: kijk of je 2.4ghz only devices niet kan vervangen door 5ghz capabele apparaten (of bekabeld nog liever)

praat evt ook is met de buren ... kijken of hun bv geen belachelijk aantal repeaters hebben ingestoken...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:57
Zonder de juiste informatie een gokje: Je 2.4 band zit vol (mede door de camera's?) en je 5GHz signaal komt niet ver genoeg om overal fatsoenlijke dekking te realiseren.

Wat zie je in de controller over kanaalgebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je Controller kan inderdaad inzichtelijk krijgen / maken of je overlappende kanalen hebt. Je zou ook even op je (goede) smartphone iets als "WiFi Analyzer" gratis kunnen installeren en overal in je appartement even wat waarden meten qua dBm.

Als je op 2.4GHz op veel plekken niet op de eerste plek staat, is er een (ander) accesspoint in de buurt dat aanzienlijk harder roept. En mogelijk overlapt op jouw kanaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik merk nu net dat de controller alleen data registreert als de app op Windows geopend is. Die heb ik al maanden niet gebruikt… Ik laat ’m een dagje draaien, en zal er dan in duiken!

Misschien ook een goed excuus om de Cloud Key te kopen :+

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ulster Seedling schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:02:
Ik merk nu net dat de controller alleen data registreert als de app op Windows geopend is. Die heb ik al maanden niet gebruikt… Ik laat ’m een dagje draaien, en zal er dan in duiken!

Misschien ook een goed excuus om de Cloud Key te kopen :+
Of een Pi, kan het goedkoper ;) Kun jr ook nog combineren met b.v. een PiHole.

Maar heb je al gekeken of de AP al op maximal zendvermogen staat? Daarmee spelen heeft bij mijn broertje redelijk veel geholpen. Daar hangen er meerdere in huis waarmee ik een poosje aan het tune ben geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 25-03-2020 22:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:57
Geef dat geld dan liever uit aan een extra AP ;)

Zonder gekkigheid. Eerst even meten / bekijken welke waarden je nu aantreft en aan de hand daarvan je instellingen aanpassen. Geld uit geven kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:10:
Maar heb je al gekeken of de AP al op maximal zendvermogen staat? Daarmee spelen heeft bij mijn broertje redelijk veel geholpen. Daar hangen er meerdere in huis waarmee ik een poosje aan het tune ben geweest.
Ik weet er niet alles van, maar meen eerder begrepen te hebben dat maximaal zendvermogen niet altijd slim is? Omdat je ook beperkt bent door het zendvermogen van de clients. Het bereik (WiFi-streepjes) lijkt overal in het appartement goed, dus moet het vermogen dan wel hoger?
gastje01 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:10:
Zonder gekkigheid. Eerst even meten / bekijken welke waarden je nu aantreft en aan de hand daarvan je instellingen aanpassen. Geld uit geven kan altijd nog.
Yes! Ik installeer zo even de laatste update op de AP (die update blijkbaar niet automatisch als de Controller niet draait), en zal morgen terugkomen met wat metingen/waarden :)
_Dune_ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:10:
Of een Pi, kan het goedkoper ;) Kun jr ook nog combineren met b.v. een PiHole.
Ik heb een Windows-PC (NUC) 24/7 draaien (voor Plex), dus voor nu moet ik alleen even zorgen dat de Controller daar automatisch bij het opstarten start ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Ulster Seedling op 25-03-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@_Dune_ mijn AC Lites deden het beter (in een normaal rijtjeshuis) door beneden op "minimaal" te zenden en op de tweede etage op "gemiddeld". Maar het is best een secuur werkje om een mix van AP's en andere apparatuur lekker te laten samenwerken / tunen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ulster Seedling schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:15:
[...]
Ik weet er niet alles van, maar meen eerder begrepen te hebben dat maximaal zendvermogen niet altijd slim is? Omdat je ook beperkt bent door het zendvermogen van de clients. Het bereik (WiFi-streepjes) lijkt overal in het appartement goed, dus moet het vermogen dan wel hoger?
Daarom het 'tunen', ga er mee spelen dan merk je het vanzelf. :)
MAX3400 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:18:
@_Dune_ mijn AC Lites deden het beter (in een normaal rijtjeshuis) door beneden op "minimaal" te zenden en op de tweede etage op "gemiddeld". Maar het is best een secuur werkje om een mix van AP's en andere apparatuur lekker te laten samenwerken / tunen.
Herkenbaar, zo staan de AP's bij mijn broertje ook niet allemaal gelijk ingesteld. In dit geval een grote twee-onder-één-kap woning (nieuwbouw 2019).

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 25-03-2020 22:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Inmiddels heeft de Controller een dagje data verzameld. Ik heb vandaag geen gekke dingen met de WiFi gedaan, ook weinig problemen gehad. Hier toch vast wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjOc_almk9LJRsyqoVc1QBluWIg=/f/image/OG6pKt4gIMwwQZw7RlWIzKTh.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmqQWdGc9RR_P969snxnQUs954I=/f/image/r614JUjf0fipIvoTwuQE8Z9j.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fO0MJAYFMxYPcxGbLKhredzI2ns=/f/image/X1eRXzZuQMiBAbRKR5Qd8g8U.png

De waardes bij “Tx herh” (rood omlijnd) lijken mij wat hoog. Is daar inderdaad wat mis, of hoort dat zo? De Controller lijkt er ook iets van de vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-f6wehWag86Qd301jBuOoEP3TI=/f/image/RLboCixlm0Vcy4VHnp631wnC.png

De zender-configuratie staat verder vooral op “Auto”:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTbRNWOCOsUnk9WSOPK2Iel0AVE=/f/image/5rwM0wGxdFFM2NpfUgtNgKnX.png

Ben benieuwd of hier toevallig al iets over te zeggen is! Ik zal komende dagen wat met de zendsterkte gaan spelen en nog wat meer proberen uit te vinden (met een WiFi-scan-app etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 13:05
Zou je eens een WiFi scan uit kunnen voeren in de controller. Ik vermoed namelijk dat de airtime behoorlijk vol zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:25:
Zou je eens een WiFi scan uit kunnen voeren in de controller. Ik vermoed namelijk dat de airtime behoorlijk vol zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcemF9dIm8RXKZC822k3j0rDYC0=/f/image/ndiMZdFkCRn7YyBLe1BcZLnZ.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfICXxuut9AgWpeGmtA4yqktjIY=/f/image/zo0fAluovcW8VflznUmPfGeK.png

Vooral op 2,4GHz lijkt het lekker druk? Ik zit in een appartement met buren aan alle kanten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ulster Seedling schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:14:
De waardes bij “Tx herh” (rood omlijnd) lijken mij wat hoog. Is daar inderdaad wat mis, of hoort dat zo?
Je hoge Tx retries zijn volkomen normaal voor netwerken die meestal stil zijn.

Zo te lezen had je redelijke ontvangst met je AirPort Extreme en heb je nog steeds redelijke ontvangst met je UAP-AC-Lite die vrijwel op dezelfde plek hangt.

Je kan de Clients tab in de controller bijwerken om signal en rx & tx rates te laten zien. Mogelijk kan je aan de hand van die waardes een betere plek kiezen voor je AP.

Bedenk ook dat gezien de omstandigheden veel meer mensen thuis zijn dan normaal, dus het WiFi-spectrum is overal veel drukker. Dit is hoe de 2,4GHz er bij mij uitziet: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3wyUIt-lccLNuHHOzbWTvtMGlQ=/f/image/4eGFmXYxVd2b0x8gI5rDdPTJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 13:05
Het lijkt alsof de controller het beste kaneel heeft gekozen, je zou echter kunnen proberen om het kanaal te veranderen naar kanaal 1.

Helaas heeft unifi niet de mogelijkheid om continue een spectrum analysis te doen, en daarop realtime kanalen aan te passen (zoals bij o.a. Cisco CleanAir, Ruckus ChannelFly, Aruba ARM, e.d. wel mogelijk is).

Zou je daarnaast eens kunnen proberen of je d.m.v. bandsteering (prefer 5ghz) en airtime fairness, de ervaring kunt verbeteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik denk eigenlijk dat jij gewoon met totale vervuiling van de 2.4ghz zit waardoor het quasi onbruikbaar word

dus
1 : geef je 2.4ghz en 5.0ghz aparte SSID's zodat je nooit meer op de oude 2.4ghz moet zijn ...
3: kijk of je 2.4ghz only devices niet kan vervangen door 5ghz capabele apparaten (of bekabeld nog liever)

praat evt ook is met de buren ... kijken of hun bv geen belachelijk aantal repeaters hebben ingestoken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
ijske schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:58:

dus
1. Dit heb ik gedaan, lijkt flink te helpen! _/-\o_ Ben alleen nog weinig van huis geweest, dus de camera’s heb ik niet veel getest.
2. Alle 5G-devices hebben nog zo steeds prima bereik en snelheid in alle hoeken van het appartement. In de verste hoeven niet het maximale (250Mbit/s), maar nog steeds genoeg (100Mbit/s of zo).
3. Het zijn specifiek camera’s die op 2G werken. Het nieuwe model ondersteunt 5G, maar ik vind het wat te duur om ze te vervangen.
dennisdennis12 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:39:
Het lijkt alsof de controller het beste kaneel heeft gekozen, je zou echter kunnen proberen om het kanaal te veranderen naar kanaal 1.

Helaas heeft unifi niet de mogelijkheid om continue een spectrum analysis te doen, en daarop realtime kanalen aan te passen (zoals bij o.a. Cisco CleanAir, Ruckus ChannelFly, Aruba ARM, e.d. wel mogelijk is).

Zou je daarnaast eens kunnen proberen of je d.m.v. bandsteering (prefer 5ghz) en airtime fairness, de ervaring kunt verbeteren.
Ik laat ’m liever op ‘auto’ staan. Ik weet niet welke kanalen de buren morgen (of over een maand) bezetten, dus dan lijkt ‘auto’ me veiliger.

Verder zag ik dat de Controller tegenwoordig een beta-functie ‘Wi-Fi AI’ heeft, die automatisch elke nacht een scan kan doen en de beste kanalen kan kiezen. Die heb ik dus maar aangezet!

‘Band steering’ stond altijd al aan. ‘Airtime fairness’ kan ik nog gaan proberen.
LanTao schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:54:
Je hoge Tx retries zijn volkomen normaal voor netwerken die meestal stil zijn.
Goed om te weten!
Je kan de Clients tab in de controller bijwerken om signal en rx & tx rates te laten zien. Mogelijk kan je aan de hand van die waardes een betere plek kiezen voor je AP.
Na het splitsen van 2G en 5G zijn de TX/RX rates voor alle clients zeer acceptabel, en het signaal lijkt ook oké. Handig overzicht, dankjewel voor het noemen!

Pagina: 1