Hallo mensen, sinds vandaag heb ik mijn 1080 ti ontvangen. In mijn build zit op dit moment een i7 4970k maar ik ben bang dat de cpu dus zwaar aan het bottlenecken is, ik krijg in-game niet zulke goeie FPS als ik had verwacht en hij underperformed zwaar. Iemand tips, drivers zijn prima geinstalled etc.
Ik ben niet heel goed in dit soort dingen, hoe kan ik dit het best meten dan?D-dark schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:21:
Meten is weten.
Download MSI Afterburner en kijk waar de bottleneck zit.
https://www.gameplayinsid...nd-gpu-usage-in-any-game/tijsdom schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:23:
[...]
Ik ben niet heel goed in dit soort dingen, hoe kan ik dit het best meten dan?
Die Mee laten draaien in een game en kijken wat hoe belast wordt
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 25-03-2020 21:25 ]
Er zijn een paar plekken waar het kan misgaan.
Je CPU kan het niet aan.
Je hebt te weinig geheugen.
Je videokaart zit op zijn max.
Je voeding is brak.
Om te bekijken wat het probleem is moet je dingen gaan uitsluiten.
MSi afterburner is daarvoor geschikt. kan je opstarten en de logging opstarten.
Vervolgens ga je gamen en kan je na afloop bekijken welk onderdeel er op 100% zit.
Daarnaast is het ene spel ook nog anders dan het andere. Bottleneck kan verschuiven.
Je CPU kan het niet aan.
Je hebt te weinig geheugen.
Je videokaart zit op zijn max.
Je voeding is brak.
Om te bekijken wat het probleem is moet je dingen gaan uitsluiten.
MSi afterburner is daarvoor geschikt. kan je opstarten en de logging opstarten.
Vervolgens ga je gamen en kan je na afloop bekijken welk onderdeel er op 100% zit.
Daarnaast is het ene spel ook nog anders dan het andere. Bottleneck kan verschuiven.
heel eerlijk als je alleen al in je presetaties kijkt van je taakbeheer moet je al kunnen zien wat er op max draait
rechtermuisknop op je taakbalk
taakbeheer openen,
indien nodig links onder op meer details en dan het 2e tabblad open zetten. Dan kun je in ieder geval al zien welke het meest belast wordt ingame. Ik had met mijn 4670k al dat die de bottleneck wat met een 1070ti
taakbeheer openen,
indien nodig links onder op meer details en dan het 2e tabblad open zetten. Dan kun je in ieder geval al zien welke het meest belast wordt ingame. Ik had met mijn 4670k al dat die de bottleneck wat met een 1070ti
Het ziet er als volgt uit:Arjan_25 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:28:
heel eerlijk als je alleen al in je presetaties kijkt van je taakbeheer moet je al kunnen zien wat er op max draait
taakbeheer openen,
https://gyazo.com/3801c3fc88d7e83524f0925014a62905
https://gyazo.com/04413b816d75e8aa21cb86c5578f6ffd
Warzone en ARK: survival evolveUszka schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:37:
Welke games?
Ik speel 1080p418O2 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:39:
[...]
Dit was na het gamen? Je gpu deed niks. Welke resolutie?
Uszka schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:39:
5% load op de videokaart en 83% op de cpu. Met welke game is dat?
:strip_exif()/f/image/7rFRUmoNgtKwLxvpZKaVSVIX.jpg?f=fotoalbum_large)
De free to play battle royale van call of duty: warzone
Daar probeer ik dus ook achter te komen.Uszka schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:53:
67 graden bij 1% load. Er gaat iets niet goed met die videokaart.
Paar dingen die opvallen.
Je processor heeft een paar spikes van 100% en je schijf idem.
Als je de spellen op je D-schijf hebt staan zet ze dan eens op je SSD
In dit geval zou je de grafische instellingen flink kunnen opschroeven naar Ultra.
Dan ga je load verplaatsen naar je grafische kaart. Kijken wat het dan doet.
Wat de temperatuur betreft. Verwijder desnoods het zijpaneel en controleer je temperaturen bij standaard windows.
In dit geval zou je de grafische instellingen flink kunnen opschroeven naar Ultra.
Wat de temperatuur betreft. Verwijder desnoods het zijpaneel en controleer je temperaturen bij standaard windows.
[ Voor 29% gewijzigd door D-dark op 25-03-2020 21:57 ]
Deze stond idd op me D schijf (wat een externe harde schijf is), ik zal nu een game spelen op me c schijf en daar is een foto van van maken.D-dark schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:54:
Paar dingen die opvallen.
Voor de zekerheid, je hebt ook de extra voeding op de kaart aangesloten?
Zeker, als je de extra 6 pin bedoeld.Dieks77 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:58:
Voor de zekerheid, je hebt ook de extra voeding op de kaart aangesloten?
[ Voor 7% gewijzigd door tijsdom op 25-03-2020 22:00 ]
https://www.techpowerup.c...s-turbo-gtx-1080-ti.b4307Uszka schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:06:
[...]
Welke 1080 Ti heb je?
Welk merk en type voeding?
pricewatch: Corsair VS650
Als ik snel zoek, vind ik: Connectors - 1x 6-pin + 1x 8-pin
Allicht overbodig maar je hebt dus 2 kabels naar je GPU getrokken?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ok, dat gaat er al beter uitzien.
Ik vermoed toch dat je processor een bottleneck is. 47% doet denken dat een paar cores op 100% zitten en de rest geen taken heeft. Dat kan je beter zien in MSI afterburner dan windows taakbeheer
Ik vermoed toch dat je processor een bottleneck is. 47% doet denken dat een paar cores op 100% zitten en de rest geen taken heeft. Dat kan je beter zien in MSI afterburner dan windows taakbeheer
Klopt.MAX3400 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:11:
[...]
Als ik snel zoek, vind ik: Connectors - 1x 6-pin + 1x 8-pin
Allicht overbodig maar je hebt dus 2 kabels naar je GPU getrokken?
Denk je dat dit beter gaat met een Ryzen 5 2600?D-dark schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:11:
Hoezo in MSI? In TaskManager kan je rechtermuis klikken op je CPU grafiek en laten splitsen in Overall / Logical / NUMA. @tijsdom moet dan even voor Logical kiezen en dan krijg je per core een grafiekje.D-dark schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:11:
Dank je @MAX3400 Weer wat geleerd mbt taakbeheer.
Wat de hoeveelheid FPS betreft. Voor deze processor met lichtere grafische kaarten kom ik uit op ongeveer de volgende fps resultaten als ik snel YouTube bekijk.
Ark Survival Evolved rond de 60
Warzone 95 a 100
Dat komt overeen met je resultaten. Qua hardware dus zo te zien geen problemen.
Wat de hoeveelheid FPS betreft. Voor deze processor met lichtere grafische kaarten kom ik uit op ongeveer de volgende fps resultaten als ik snel YouTube bekijk.
Ark Survival Evolved rond de 60
Warzone 95 a 100
Dat komt overeen met je resultaten. Qua hardware dus zo te zien geen problemen.
[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 25-03-2020 22:32 ]
@tijsdom @D-dark is Ark Survival af fabriek niet gewoon capped op 60fps? Ik dacht ooit zoiets gelezen te hebben? Nogal logisch dat je dus "standaard' maar 60fps haalt...
/edit: https://www.reddit.com/r/...s/7u7qag/fps_limit_on_pc/ laat wat info zien dat ook je cores limited zijn.
/edit: https://www.reddit.com/r/...s/7u7qag/fps_limit_on_pc/ laat wat info zien dat ook je cores limited zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door MAX3400 op 25-03-2020 22:33 ]
MAX3400 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:25:
[...]
Hoezo in MSI? In TaskManager kan je rechtermuis klikken op je CPU grafiek en laten splitsen in Overall / Logical / NUMA. @tijsdom moet dan even voor Logical kiezen en dan krijg je per core een grafiekje.

:strip_exif()/f/image/7KMVjARJp0uCyXWyizR2k0AD.jpg?f=fotoalbum_large)
@tijsdom ik kijk naar je grafiek en zie dat HT aan staat? Ik ben al zeeeeer lang uit PC-gaming maar HT is vaak negatiever voor (oudere) games. Allicht zou je ook dat nog even kunnen nazoeken / Googlen en HT uitzetten in de BIOS?
HT?MAX3400 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:34:
@tijsdom ik kijk naar je grafiek en zie dat HT aan staat? Ik ben al zeeeeer lang uit PC-gaming maar HT is vaak negatiever voor (oudere) games. Allicht zou je ook dat nog even kunnen nazoeken / Googlen en HT uitzetten in de BIOS?
Google?
Hyper-Threading. Het opdelen van elk fysieke core naar een "extra virtuele" core. Hiermee belast je (soms) je CPU extra want ondanks dat je 8 grafieken hebt, is de totale rekenkracht niet 8x 4GHz maar "slechts" 4x 4.8GHz (afgerond) want HT levert vaak maar "ongeveer" 20% CPU-performance extra.
Allicht dat ik wat kritisch of technisch reageer maar als je een K-CPU hebt, zet je (als hardcore gamer) toch HT uit en overklok je dat ding richting de daadwerkelijke 4.8GHz per core? Want gamers willen / gebruiken vaker hogere waarden en minder cores dan allerlei lastige issues met HT, resource-pooling, DMA-addressing etc?
Disclaimer: HT op oudere CPU's is niet geheel overeenkomstig meer benchmarks van bijvoorbeeld een AMD Threadripper; de exacte overboeking en aftrek van HT is familiy-afhankelijk
[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 25-03-2020 22:41 ]
Hmm, wat @MAX3400 al gezegd heeft m.b.t. de 60 fps en wat ik zie in deze grafiek ga ik sterk aan v-sync denken. ARK heeft als ik snel google 3 treads. Hypertreading uitzetten als test kan geen kwaad.
You can turn on/off vsync in this file:
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\ARK\ShooterGame\Saved\Config\WindowsNoEditor\GameUserSettings.ini
find bUseVsync=true and change to false. (I think by default it's false already though)
Alternatively (to turn ON vsync) you can set that to true, or in the game console (you will have to do this each session if you do it this way), you can use
r.vsync 1
or
t.maxfps 60 (or whatever fps)
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\ARK\ShooterGame\Saved\Config\WindowsNoEditor\GameUserSettings.ini
find bUseVsync=true and change to false. (I think by default it's false already though)
Alternatively (to turn ON vsync) you can set that to true, or in the game console (you will have to do this each session if you do it this way), you can use
r.vsync 1
or
[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 25-03-2020 22:43 ]
Ik ben gewoon een standaard gamer met een probleem die weet hoe je een computer in elkaar flantst, niks meer niks minderMAX3400 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:40:
[...]
Google?
Hyper-Threading. Het opdelen van elk fysieke core naar een "extra virtuele" core. Hiermee belast je (soms) je CPU extra want ondanks dat je 8 grafieken hebt, is de totale rekenkracht niet 8x 4GHz maar "slechts" 4x 4.8GHz (afgerond) want HT levert vaak maar "ongeveer" 20% CPU-performance extra.
Allicht dat ik wat kritisch of technisch reageer maar als je een K-CPU hebt, zet je (als hardcore gamer) toch HT uit en overklok je dat ding richting de daadwerkelijke 4.8GHz per core? Want gamers willen / gebruiken vaker hogere waarden en minder cores dan allerlei lastige issues met HT, resource-pooling, DMA-addressing etc?
Ik speelde het spel eerst altijd met mijn andere kaart en haalde nog 100+ fps en nu zit ik daar onder. Ik heb geen v-sync aan want heel af en toe tik ik toch wel net boven die 60 fps aan (70-75).D-dark schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:42:
Hmm, wat @MAX3400 al gezegd heeft m.b.t. de 60 fps en wat ik zie in deze grafiek ga ik sterk aan v-sync denken. ARK heeft als ik snel google 3 treads. Hypertreading uitzetten als test kan geen kwaad.
r.vsync 1
or
En, welke was dat? Heb je na vervangen van de GPU alle drivers eerst met DDU weggehaald en daarna "clean" geinstalleerd van de site van de fabrikant?tijsdom schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:46:
[...]
Ik speelde het spel eerst altijd met mijn andere kaart...
Dat was een MSI GTX 1060 6GB, ik heb alle stuurprogramma's verwijderd via me configuratiescherm en daarna ook nog via apparaatbeheer het apparaat verwijderd want dat stond op google, daarna heb ik het idd weer clean geinstalled.MAX3400 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:49:
[...]
En, welke was dat? Heb je na vervangen van de GPU alle drivers eerst met DDU weggehaald en daarna "clean" geinstalleerd van de site van de fabrikant?
Met HT uit lijkt de CPU load een stuk hoger te zijn dan normaal.MAX3400 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:34:
//wat ook vaag lijkt te zijn is dat de fps niet erg veranderd als ik het van epic naar low verander.
[ Voor 11% gewijzigd door tijsdom op 25-03-2020 22:56 ]
Logischerwijs zou je in ieder geval dezelfde prestaties als je 1060 verwachten en waar mogelijk beter.
Wat overblijft is dan de videokaart. Die gaat terugclocken vanwege oververhitting of je voeding is niet 100% meer en schakelt daardoor terug.
Nou is ARK niet echt lekker ontwikkeld.
test het anders eens met iets neutralers zoals heaven benchmark.
Wat overblijft is dan de videokaart. Die gaat terugclocken vanwege oververhitting of je voeding is niet 100% meer en schakelt daardoor terug.
Nou is ARK niet echt lekker ontwikkeld.
test het anders eens met iets neutralers zoals heaven benchmark.
[ Voor 18% gewijzigd door D-dark op 25-03-2020 23:08 ]
Als ik wat filmpjes kijk op YouTube zou die 1080Ti gewoon vol benut kunnen worden door die 4790k. Wat ik nog eens zou proberen is om je driver eens grondig te verwijderen met behulp van DDU (Display Driver Uninstaller). Start je computer in veilige modus en draai dan eens dit programma. Deze neemt ook alle resten van de driver mee en schoont het register op.
Dit heb ik gedaan, geen verbeterpunten.JEROENrgfgf schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:39:
Als ik wat filmpjes kijk op YouTube zou die 1080Ti gewoon vol benut kunnen worden door die 4790k. Wat ik nog eens zou proberen is om je driver eens grondig te verwijderen met behulp van DDU (Display Driver Uninstaller). Start je computer in veilige modus en draai dan eens dit programma. Deze neemt ook alle resten van de driver mee en schoont het register op.
Hier net hetzelfde probleem en zelfde specs. CPU spiked naar 100% waardoor de FPS dropt naar een effectief onspeelbaar getal.
Ik hoor graag hoe je het opgelost hebt.
Ik hoor graag hoe je het opgelost hebt.
Verder was dat in die tijd een prima CPU,maar voor de huidige games en zeker in combinatie met die videokaart kan het zeker een bottleneck vormen.
Ik had hetzelfde probleem namelijk met een 4790k(ook overclocked ) in combinatie met een 1080GTX.
Die cpu is standaard een bottleneck met cpu intensieve games,in combinatie met een 120 of 144hz scherm.
CPU ging gewoon over de nek met die 1080gtx.
Dit was opgelost toen ik overschakelde op op een 6 core 8700k,deze haalde wel alles uit de 1080gtx
Speel je toevallig op een 120hz of 144hz scherm?of in elk geval boven de 60hz?
Ik had hetzelfde probleem namelijk met een 4790k(ook overclocked ) in combinatie met een 1080GTX.
Die cpu is standaard een bottleneck met cpu intensieve games,in combinatie met een 120 of 144hz scherm.
CPU ging gewoon over de nek met die 1080gtx.
Dit was opgelost toen ik overschakelde op op een 6 core 8700k,deze haalde wel alles uit de 1080gtx
Speel je toevallig op een 120hz of 144hz scherm?of in elk geval boven de 60hz?
[ Voor 115% gewijzigd door freaky35 op 21-04-2020 23:35 ]
144 Hz hier. Hyper threading uitzetten in de Bios hielp al om de "stuttering" en "framedrops" te verhelpen. Maar de game crasht nu gewoon van tijd tot tijd...
Maar met overgeschakeld bedoel je... nieuwe mobo, cpu, ram, ...
[ Voor 17% gewijzigd door rancidnova op 21-04-2020 23:39 ]
Klopt.,het probleem is gewoon dat de cpu het niet bijbeent met 144hz schermen in combinatie met cpu intensieve games..rancidnova schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:36:
144 Hz hier. Hyper threading uitzetten in de Bios hielp al om de "stuttering" en "framedrops" te verhelpen. Maar de game crasht nu gewoon van tijd tot tijd...
Een 1080ti is nog sneller als die van mij,dus dan word het probleem alleen maar groter.
Als je veel spikes ziet naar 100% dan zit de cpu gewoon aan zijn max.
Je kan kijken of fps cap helpt of het verhogen van de grafische settings(indien mogelijk) helpt.
Dat zorgt er voor dat de load meer naar de gpu gaat.
Plus al het onnodige op de achtergrond afsluiten tijdens het gamen ,wil ook wel helpen.
Maar persoonlijk zou ik echt op den duur gaan voor een nieuwe cpu,mobo geheugen combo.
Zeker te meer omdat de games alleen maar zwaarder worden,dan zal je hier steeds vaker tegenaan lopen.
[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 23-04-2020 10:31 ]
Ja er komt sowieso een moment waar die CPU niet meer mee kan... Ik dacht met wat te overclocken wat extra spelruimte te krijgen, maar dit heeft echt het tegenovergestelde effect. De game loopt alles behalve soepel dan...
Op stock speeds loopt de game soepel. Zodra ik begin te overclocken begint het hier en daar de mist in te gaan. Zodra ik mijn CPU boven de 4,4 GHZ clock valt de game gewoon uit op random momenten.
Verder heb ik een aantal zaken uitgezet zoals Hyper Threading. Met deze setting aan kreeg ik ook stuttering => je frames droppen van bv 120fps naar 20fps. Je ziet dat dit aanstaat wanneer je CPU cores in taskmgr.exe 8 zijn ipv 4 cores voor de 4790K. Warzone lijkt hier echt heel slecht mee om te gaan.
Verder zag ik ook een serieuze performance drop wanneer je RTX opties in Warzone zelf aanzet.
Zowieso updaten naar de laatste versie van Nvidia. Moest er iemand geïnteresseerd zijn in de bios settings hoor ik het graag.
Op stock speeds loopt de game soepel. Zodra ik begin te overclocken begint het hier en daar de mist in te gaan. Zodra ik mijn CPU boven de 4,4 GHZ clock valt de game gewoon uit op random momenten.
Verder heb ik een aantal zaken uitgezet zoals Hyper Threading. Met deze setting aan kreeg ik ook stuttering => je frames droppen van bv 120fps naar 20fps. Je ziet dat dit aanstaat wanneer je CPU cores in taskmgr.exe 8 zijn ipv 4 cores voor de 4790K. Warzone lijkt hier echt heel slecht mee om te gaan.
Verder zag ik ook een serieuze performance drop wanneer je RTX opties in Warzone zelf aanzet.
Zowieso updaten naar de laatste versie van Nvidia. Moest er iemand geïnteresseerd zijn in de bios settings hoor ik het graag.
Hier een gelijksoortig probleem gehad met de pc van mijn zoontje. Voor zijn verjaardag een 5700 kado gedaan. De CPU in zijn pc was een 6600K op 4,4Ghz. Zijn oude kaart was een R9 290 dus flinke upgrade. Rainbow 6 siege liep wel lekker maar Fortnite en PUBG eigenlijk nog niet. Toen hij echt begon te klagen over lag in Fortnite ben ik er maar eens ingedoken. Tijdens een potje zat zijn cpu tussen de 90 en 100% en de GPU op 20 a 30%. Duidelijk gevalletje cpu bottleneck. Meteen alvast zijn sinterklaas- en kerst kado gehaald en nu heeft ie een MSI B450 bordje met een AMD 3600 en het loopt nu als een zonnetje. CPU zit nu tijdens een potje Fortnite op 50 a 60% en GPU rond de 70%. Ook PUBG loopt nu vlekkeloos.
Ik denk dat je hier ook veel winst zou halen met een CPU upgrade.
Ik denk dat je hier ook veel winst zou halen met een CPU upgrade.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
Dan is de overclock simpelweg niet stabiel. Als je gaat overclocken,moet je wel checken/testen of deze echt stabiel is,voordat je gaat gamen.rancidnova schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:44:
Ja er komt sowieso een moment waar die CPU niet meer mee kan... Ik dacht met wat te overclocken wat extra spelruimte te krijgen, maar dit heeft echt het tegenovergestelde effect. De game loopt alles behalve soepel dan...
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/iGKMjnSIu3e3Kch4no56AKkX.jpg?f=fotoalbum_large)