Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ZakKa.dev
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 09:29
Ik heb deze build:

Hackus in "Mini-ITX ryzen build 800-900 euro"

Ik heb de m.2 ssd van crucial aan de bovenkant erin gezet en vastgeschroeft, met de sticker omhoog.
Tot mijn schrik herkent mijn windows usb installatie geen harde schijven. Ook detecteert de bios geen schijf.

Het zal veel gedoe kosten om hem aan de achterkant te proberen, en bovendien betekent dit dat mijn pci-e maar in 8x zal runnen, waarvan ik bang ben dat dit gevolgen heeft voor mij GPU (MSI R9 390).

Op het moment ben ik bezig de Bios aan het flashen naar de nieuwste versie. Ik hoop dat het daar aan ligt, maar vermoed van niet. Ik lees online dat de m.2 SSD direct gedetecteerd hoort te worden en dat andere mensen ook dit probleem hebben gehad met de crucial P1, maar niet mett een andere m.2 stick. |:(

Is het misschien een instelling in de bios die ik gewoon moet aanzetten?

• ZakKa.dev
Ik heb net de BIOS geflashed. Er staat ook bij de BIOS update het volgende:

ROG STRIX B450-I GAMING BIOS 3004
1. Update AM4 combo PI 1.0.0.4 patch B
2. Fixed a compatibility issue with M.2s when using Ryzen 3000 CPUs.

Helaas zie ik de m.2 nog steeds niet

Is het echt mogelijk dat ik hem niet ver genoeg erin heb geduwd? |:(

[ Voor 12% gewijzigd door ZakKa.dev op 25-03-2020 19:14 ]

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 22:34
Ik heb bijna dezelfde build :P

Maar goed, staat ie in AHCI mode?

Overigens is ie volgens de website wel compatible.

[ Voor 51% gewijzigd door jeryz op 25-03-2020 19:18 ]

• ZakKa.dev
Ja BIOS staat in AHCI mode.

Heb je dezelfde SSD, mobo en CPU?

• jeryz
Nee, ik heb een Samsung 970 EVO, maar wel zelfde CPU en moederbord.

Staat CSM uit? Dat geeft bij installeren ook wel eens problemen lees ik hier en daar.
En is de NVMe het enige opslagmedium?
Ik ben niet thuis dus kan niet checken, maar 'Storage boot option control' zou op UEFI moeten staan

Ik heb het systeem initieel geïnstalleerd met een Kingston A2000, daar had ik ook wat issues met het installeren, maar helaas weet ik niet meer hoe ik dat gefixt heb toen...

[ Voor 53% gewijzigd door jeryz op 25-03-2020 19:45 ]

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb je een andere machine waar je de SSD even in kan testen? Of heb je een andere SSD die je in je PC kan testen? Dan kun je uitsluiten waar het aan ligt en daar verder op handelen.

• ZakKa.dev
heb wel een 2.5 inch SSD, verder geen ander systeem om de m.2 SSD op te testen.
Ik heb niet gecheckt of CSM uit staat, geen idee wat dat is.
Ook is dit de enige boot device die erin zat op de USB stick met windows na (en die wordt wel gedecteerd)

• jeryz
Okee, dan hebben we geen last van andere disks.

Ik ga er voorlopig niet van uit dat de schijf defect is, dus we kijken even verder.

Volgens de manual (even gedownload) zitten de CSM opties in het 'Boot menu' menu in het UEFI BIOS. Op pagina 3-19 begint het en staat het een en ander uitgelegd.

Je kunt ook nog proberen van AHCI naar RAID te switchen, dan laad hij blijkbaar andere drivers en heb je kans dat ie hem wel herkend met het installeren. Als er eenmaal een installatie op de drive staat kan ie ervanaf booten en zet je hem weer terug naar AHCI.

[ Voor 4% gewijzigd door jeryz op 25-03-2020 19:52 ]

• ZakKa.dev
Ahh hij zat er gewoon niet goed genoeg in! Blijkbaar moet je een m.2 ssd er echt goed in duwen. Een klikgeluid hoor je niet echt. Windows is aan het installeren! :D <3

Bedankt voor alle hulp!

Ik moest echt mijn hele build zo wat uit elkaar halen... maar het valt gelukkig mee. PSU kabels heb ik erin gelaten en ben nu windows aan het installeren terwijl mijn mobo half eruit hangt en mijn PSU ook buiten de kast ligt :'). Zometeen even weer netjes maken.

[ Voor 40% gewijzigd door ZakKa.dev op 25-03-2020 20:39 ]

• jeryz
Kijk, dat kan ook nog :P

Fijn dat ie het doet en veel plezier ervan!

De DAN A4 is inderdaad een friemelcase... Ik heb een Asetek AIO op de processor zitten, dat maakt het nog erger. Zodra m'n sleevespul binnen is ga ik custom kabels maken om alles wat meer passend te maken.

[ Voor 59% gewijzigd door jeryz op 25-03-2020 20:53 ]

• ZakKa.dev
Nice dat je voor een AIO bent gegaan. Ik had daar dus echt geen zin in, en ik vond de prijs van black ridge aantrekkelijk. Ergens wel jammer dat ik de m.2 heatsink van mijn mobo heb moeten halen, maar volgens mij is deze zwaar overbodig en ziet het er vooral cool uit.
Pagina: 1