Zoals de titel al aangeeft wil ik mijn huidige systeem upgraden, wat in de praktijk eigenlijk neerkomt op het bouwen van een nieuw systeem.
Mijn huidige systeem trekt de huidige games niet meer op 1440P. Ik speel niet veel games, momenteel alleen Ori en COD Modern Warfare. Met name bij die laatste lopen mijn CPU en GPU continu naar 100% load en valt de performance tegen. Vandaar dat het tijd is voor een upgrade.
Huidige systeem:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt met name gebruikt als Work Station (Huis tuin en keuken gebruik) en Game PC. Ik game niet veel, maar de games die ik speel (o.a. dus Call of Duty Modern Warfare) wil ik wel kunnen draaien op 1440P bij voorkeur minimaal 60 FPS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur rond de € 1000,-. De absolute max is € 1400,-, maar eigenlijk hoe minder hoe beter zolang het systeem maar aan mijn eisen voldoet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, de behuizing, voeding, SSD, twee ventilatoren, monitoren en muis en toetsenbord.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Momenteel heb ik het volgende samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederborden heb ik goede ervaringen met Asus. In mijn huidige systeem zit als GPU een RX480, dit is een heethoofd en maakt geregeld ook behoorlijke herrie. Daarnaast ben ik geen fan van de AMD Software. In ieder geval vroeger was ik meer te spreken over de drivers/software van NVIDIA. Ik ben daarom wat huiverig om weer voor een AMD kaart te kiezen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik heb een twee specifieke eisen:
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb eigenlijk twee vragen waar ik momenteel niet uit kom:
Mijn huidige systeem trekt de huidige games niet meer op 1440P. Ik speel niet veel games, momenteel alleen Ori en COD Modern Warfare. Met name bij die laatste lopen mijn CPU en GPU continu naar 100% load en valt de performance tegen. Vandaar dat het tijd is voor een upgrade.
Huidige systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-6600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Asus Z170 PRO GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400S Grijs | € 79,32 | € 79,32 |
| 2 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 FLX, 140mm | € 19,95 | € 39,90 |
| 1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX421C14FB2K2/16 | € 156,59 | € 156,59 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 89,99 | € 89,99 |
| 1 | Solid state drives | Intel 600p 256GB | € 146,62 | € 146,62 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 512,42 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt met name gebruikt als Work Station (Huis tuin en keuken gebruik) en Game PC. Ik game niet veel, maar de games die ik speel (o.a. dus Call of Duty Modern Warfare) wil ik wel kunnen draaien op 1440P bij voorkeur minimaal 60 FPS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur rond de € 1000,-. De absolute max is € 1400,-, maar eigenlijk hoe minder hoe beter zolang het systeem maar aan mijn eisen voldoet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, de behuizing, voeding, SSD, twee ventilatoren, monitoren en muis en toetsenbord.
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400S Grijs | € 79,32 | € 79,32 |
| 2 | Monitoren | Dell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 FLX, 140mm | € 19,95 | € 39,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 89,99 | € 89,99 |
| 1 | Solid state drives | Intel 600p 256GB | € 146,62 | € 146,62 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 355,83 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Momenteel heb ik het volgende samengesteld:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 163,47 | € 163,47 |
| 1 | Moederborden | Asus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI) | € 244,- | € 244,- |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT | € 444,- | € 444,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16 | € 91,51 | € 91,51 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 129,05 | € 129,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.072,03 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederborden heb ik goede ervaringen met Asus. In mijn huidige systeem zit als GPU een RX480, dit is een heethoofd en maakt geregeld ook behoorlijke herrie. Daarnaast ben ik geen fan van de AMD Software. In ieder geval vroeger was ik meer te spreken over de drivers/software van NVIDIA. Ik ben daarom wat huiverig om weer voor een AMD kaart te kiezen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik heb een twee specifieke eisen:
- Ik wil mijn huidige SSD meenemen, en zoek daarom een moederbord waarop ik 2x M2 SSDs kan gebruiken.
- Ik zoek een moederbord met Bluetooth + WiFi
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb eigenlijk twee vragen waar ik momenteel niet uit kom:
- De keuze van het moederbord. Ik zoek dus een moederbord waarop ik zowel mijn nieuwe als oude M2 SSD kan gebruiken, en daarnaast ook WiFi en Bleutooth aan boord heeft. Op basis van deze criteria ben ik op het door mij gekozen moederbord gekomen. Is hier eventueel nog een goedkoper of beter alternatief voor? (Ik heb dus een lichte voorkeur voor Asus).
- De videokaart. Ik heb in mijn huidige lijst gekozen voor een RX5700XT, qua prijs/prestatie lijkt dit voor 1440P de beste keuze. Mijn laatste ervaring met AMD kaarten is echter niet zo goed, ik twijfel daarom om toch voor een RTX 2060 Super te kiezen. Een 2070 Super is boven budget, zit er echt zo'n groot performance verschil tussen de 2060 Super en de 5700XT.