EXCEL : somproduct als

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-12-2024
ik wil een somproduct uitvoeren enkel voor dezelfde waarden (A1) in kolom B:B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7di7j9oJKsuPdYPQ7DeQIiZKqyw=/f/image/O2l9jaoRTSdfdT3i5GJhGYb7.jpg

Met als resultaat enkel
(C1*D1)+(C2*D2)+(C5+D5)

geraak er niet uit.

anybody

thx

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kun je niet gewoon in kolom E je product alvast uitrekenen en dan gewoon een SUMIF doen?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb de oplossing zo niet 100% klaarliggen voor je, maar kijk eens naar de formules INDEX en MATCH (in het engels), daarmee kun je bepaalde dingen qua zoeken makkelijk voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:33

g0tanks

Moderator CSA
ksteve schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:55:
ik wil een somproduct uitvoeren enkel voor dezelfde waarden (A1) in kolom B:B.
[Afbeelding]

Met als resultaat enkel
(C1*D1)+(C2*D2)+(C5+D5)

geraak er niet uit.

anybody

thx
Welke formule heb je geprobeerd waar het niet mee lukt? :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-12-2024
geprobeerd :
somproduct
som.als
sommen.als
en proberen te combineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je zou een array formula kunnen gebruiken. Iets in de trant van:
code:
1
=SUMPRODUCT(IF(B:B=$A$1,C:C),IF(B:B=$A$1,D:D))

Let op 1: bij het bevestigen van een array formule dien je geen enter te doen, maar ctrl-enter
Let op 2: array formules zijn hetzelfde als regex-expressies. "Je had 1 probleem. Je hebt een array formule gebruikt. Nu heb je twee problemen." Kortom, als je niet weet wat je doet is het frustrerend en lost het je problemen niet op.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:20

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

KabouterSuper schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:33:
Let op 2: array formules zijn hetzelfde als regex-expressies. "Je had 1 probleem. Je hebt een array formule gebruikt. Nu heb je twee problemen." Kortom, als je niet weet wat je doet is het frustrerend en lost het je problemen niet op.
Dat is een beetje kort door de bocht. Met een array formule kun je bereiken wat je met de standaard functies niet kan.

Sterker, ik gebruikte altijd een array formule voor MAXIF(S). Deze zit sinds kort in Excel als normale functie, maar doet op de achtergrond precies hetzelfde.

Dan zou de array formule bad practice zijn, maar de built in niet. Terwijl die hetzelfde doen?

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
code:
1
=somproduct((B1:B5=A1)*(C1:C5)*(D1:D5))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Belindo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Dat is een beetje kort door de bocht. Met een array formule kun je bereiken wat je met de standaard functies niet kan.

Sterker, ik gebruikte altijd een array formule voor MAXIF(S). Deze zit sinds kort in Excel als normale functie, maar doet op de achtergrond precies hetzelfde.

Dan zou de array formule bad practice zijn, maar de built in niet. Terwijl die hetzelfde doen?
Point taken, subtiliteit is niet mijn sterkste punt. Wat betreft je laatste opmerking, builtin functies zijn wat mij betreft inderdaad altijd te prefereren boven zelfgebouwde array formules. Maar je kunt er wel vreselijk veel mee. Ik ken niet heel veel mensen die goed kunnen werken met array formules, vandaar mijn opmerking. Analytische functies in oracle zijn ook zoiets...geweldig, maar weinig mensen die er echt mee kunnen werken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:33

g0tanks

Moderator CSA
ksteve schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:20:
geprobeerd :
somproduct
som.als
sommen.als
en proberen te combineren
Het is belangrijk om meteen te vermelden wat je al hebt geprobeerd (dus met de exacte formule).

Op Tweakers verwachten we eerst eigen inzet en niet dat je zomaar een vraag neerplempt. Denk daar aan het vervolg aan en lees Het algemeen beleid #quickstart. over hoe je een goede topicstart maakt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1