Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34
tl;dr:
Ik wil de subwoofer van een oude Philips HTS9800w set werkende krijgen, door hem (los van de set) aan te kunnen zetten en direct een LFE / +- signaal aan te sluiten.

Lang verhaal:

Mijn ouders hadden bovenstaande set, maar gezien deze bestaat uit een DVD speler met 6.1 speakers, waarbij de speler niet upgrade-baar is, deden zij de set weg. Ik kreeg de subwoofer in mijn handen gedrukt en wil deze gaan gebruiken als uitbreiding voor mijn huidige 5.1 set, maar ook om het als leuk 'even uit m'n comfort zone hobby project' te gebruiken.

Wat is probleem 1?
De subwoofer ging normaal aan via de dvd speler (of afstandsbediening daarvan), welke via een besturingskastje met een 15-pins D-sub/VGA kabel met elkaar verbonden waren.

Oplossing voor probleem 1 (denk ik):
Als alle proprietaire afstandsbediening-IR-signaal-DVD-speler-button voorbij is, en de controle unit klaar is met zijn doel, wordt de voeding van de subwoofer uiteindelijk 'gewoon' met een signaal 'ga aan' aangezet. Dat moet uiteindelijk een simpele relais / schakeling zijn ergens 'verderop' in het systeem.

Als die oplossing bereikt is, komt probleem 2:
Hoe verstuur ik het LFE signaal vanaf mijn Onkyo naar de subwoofer, zodat de versterker daarin het signaal gaat versterken als elke andere Cat D subwoofer (net als mn huidige Kef).

Oplossing probleem 2;
Een tulpje / LFE is simpelweg + en -. Ik hoef dus alleen maar de Onkyo output ground en spanning van de LFE poort op het juiste punt aan te sluiten (voordat het signaal door de Philips sub-versterker gaat, niet erna :+ ).

Philips is lief:
Ze hebben de service manual online gezet, inclusief alle weerstandjes, schakelingen etc etc. (PDF van tientallen high-res plaatjes, dus scrollen is traag, PDF van 65 MB)

Met bovenstaande service manual in mijn hand ben ik nu al een paar weken bezig en denk ik dat ik voor probleem 2 de oplossing gevonden heb. Als we op pagina 44 kijken van de handleiding staat op unit '1101' een pin 11 'gnd_sub' en een pin 12 'sub', welke overeenkomen met 2 pinnen van de 'd-sub kabel' die vroeger van de controle unit kwam. Graag zou ik daar bevestiging van willen (maar dat kan ik gaan testen zodra probleem 1 is opgelost).

Probleem 1 is echter een probleem met een hoofdletter P. Ik denk dat mijn antwoord op pagina 67 ligt waarbij ik geen enkel aanknopingspunt vind (voor de elektronica leek) waar ik mijn signaal moet 'shorten' / met elkaar moet verbinden zodat de versterker al aan gaat bij het verbinden met het stopcontact. Ik weet wat sommige iconen zijn (golfjes voor weerstanden en zo), maar niet alle, maar dat wil helaas ook niet betekenen dat ik weet wat een circuit precies dóet.

En omdat we het hier hebben over 230V en hoge amps..... Ben ik niet genegen zomaar een en ander te gaan proberen.... :+ Ik hou van rommelen, niet van ventrikelfibrilleren.

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan helpen om verder te komen. Dit is een 'leerproject' voor mij om nog meer feeling te krijgen met elektronica, dus als iemand mij (cryptisch) kan helpen heeft dat mijn voorkeur boven een voorgekauwd antwoord.

Mocht noodzaak bestaan tot foto's van de printplaten dan kan dat, maar ik vermoed dat we al een heel stuk komen met de handleiding alleen... :)

[ Voor 7% gewijzigd door MoiZie op 25-03-2020 16:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom niet alles eruit trekken en een goedkope 100+ watt klase D versterker van Ali plukken?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
Omdat dat niet leuk is, en zonde van het geld en milieuverspilling met het terzijde schuiven van een goed werkende versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:01
Het is wel mogelijk maar niet eenvoudig.

In de subwoofer zit een microprocessor. die wordt aangestuurd door de main unit.
Op interface board part 1 linksboven komt de vga stekker binnen (1101). Op pen 1 en 3 zit een seriële communicatie RC_in en out.

Op interface board part 2 zit de microprocessor die alles aanstuurt.
Die voor de gek houden wordt hem niet denk ik, dus je zult een aantal signalen hoog of laag moeten forceren om de boel tot leven te krijgen.
Bijvoorbeeld PW_DN op connector 1102
Of je overbrugd het voeingsrelais.

Daarnaast moet het muting circuit overbrugd worden.

En je moet een plek vinden om je signaal voor de sub te injecteren, want op de print zit een door de micoprocessor gestuurde volumeregeling die ook niet werkt.

Zie je dat allemaal zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Het voedingrelais overbruggen klinkt daarin goed, als ik "daar achter" een aan/uit signaal kan krijgen is dat al een mooie stap. Weet jij waar deze relais zich bevindt afgaande op de documentatie?

Goede toevoeging dat er kennelijk nog een mute overbrugd moet worden. Denk wel dat de eerste stap is om überhaupt de kast aan te krijgen. Maar dat is een mooi probleem 3.

Het injecteren van het sub signaal moet na de volumeregeling. Dat wordt immers gedaan door m'n Onkyo. Maar goed dat is stap 2.

En ja ik zie alles zitten. Ik wil meer snappen van elektronica en dit mag gerust een paar maanden duren.

[ Voor 11% gewijzigd door MoiZie op 27-03-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Aangezien het uit meerdere printen bestaat zou ik kijken of de print met de versterker(s) zelfstandig te maken is buiten de processorboard om. Uitzoeken welke spanningen deze gebruikt en dan ook de voeding hacken dat deze buiten de processor om in te schakelen is.

Anders op de VGA connector heet het stuursignaal "remote" met een beetje geluk zou je hier een IR ontvanger op aan kunnen sluiten en dan het geheel met een afstandsbediening kunnen bedienen.
Of als j de codes kent zou de de remote ook met een Arduino kunnen simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
memphis schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:22:
Aangezien het uit meerdere printen bestaat zou ik kijken of de print met de versterker(s) zelfstandig te maken is buiten de processorboard om. Uitzoeken welke spanningen deze gebruikt en dan ook de voeding hacken dat deze buiten de processor om in te schakelen is.
Precies dat is mijn doel ja! Alleen loop ik dus vast in het schema; simpelweg door het niet goed snappen van wat alles betekent wat ik zie, durf ik bij 230V het niet aan om zomaar mn multimeter overal in te steken. Ik zoek dus een aanknopingspunt om mee te starten. Mijn angst ligt vooral verscholen in het 'straks blaas ik de boel op omdat ik nét na dat ene weerstandje besluit om 230V aan te sluiten ipv direct na de 'ga-aan-schakel-relais' die er voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Aansturen via de rc5 ingang met een aruino iod zal best een mogelijkheid zijn maar daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Het interface board zou ik eerst mooi laten zitten,de voeding / gelijkrichter voor de eindtrappen zit hier op.

Oei wat een rotding!
Het relais voedt in standby de low power supply, als het relais omschakelt gaat de grote transformator aan en de low power supply uit.

Het gaat om relais 1905 op het main board pagina 48.

Ik zou adviseren het relais er uit te solderen, en pen 7/4 en 5/8 aan elkaar te solderen.
Let op! dit is de 230 volt zijde!

Kijken wat er dan al gebeurt.

Main board part 1 blz 44
Op connector 1103 (rechtsonder) staat het inputsignaal vanuit de volumeregeling naar de eindtrap.
In principe zou je condensator 2131 aan de + zijde los kunnen nemen en daar je input signaal op kunnen zetten. Dan zit er nog mooi een buffer trapje tussen.

Ik denk dat je dan nog geen geluid krijgt.
Er zijn nog 3 signalen:
AMP_ON1 tm 3
AMP_ON2 is voor de center en sub versterker (connector 1103 pen 5)
Dat komt uit de microprocessor.
Mogelijk moet je die 5v maken (via een weerstand van ca 1 k)
5v vindt je op pen 3 van ic 7109.
Of 0v door hem aan massa te leggen (lijkt me waarschijnlijker als ik het schema bekijk)

Zodra er geluid uit komt kun je stap voor stap overtollige boards verwijderen, zoals het wireless gebeuren en de front l/r versterker.

Het inganssignaal zou je nog regelbaar kunnen maken met een potmeter van iets van 10 a 50 k

Succes :)

[ Voor 13% gewijzigd door ronnie vd op 28-03-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Vandaag eindelijk weer eens tijd gevonden om verder te gaan hiermee.
ronnie vd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:12:
Het gaat om relais 1905 op het main board pagina 48.

Ik zou adviseren het relais er uit te solderen, en pen 7/4 en 5/8 aan elkaar te solderen.
Let op! dit is de 230 volt zijde!

Kijken wat er dan al gebeurt.
Dit bovenstaande heb ik gedaan, ik heb dmv elektriciteitsdraad (gezien 230V) een brug gemaakt tussen 4/7 en 5/8. Als ik voorafgaand meet heb ik 230V op 3/6 en 7/4, en is 5/8 spanningsloos met relais aanwezig. Naderhand heb ik een spanningsloze 3/6 en staat er 230 op 4/7 en 5/8. Als ik dan ' verderop' meet, thv '5901' staat daar ook 230V op.

Met relais: rode LED van standby
Zonder relais, zonder koppeling; geen LED
zonder relais, met koppeling; rode LED van standby

Het zou logisch zijn; je schakelt de normally open poort in feite om naar een normally closed poort / direct verbonden.
Main board part 1 blz 44
Op connector 1103 (rechtsonder) staat het inputsignaal vanuit de volumeregeling naar de eindtrap.
In principe zou je condensator 2131 aan de + zijde los kunnen nemen en daar je input signaal op kunnen zetten. Dan zit er nog mooi een buffer trapje tussen.
Als ik je goed begrijp, moet ik de positieve draadeinde van de LFE kabel (kortom, de kern) direct op pootje + solderen van 2131 ==> wat doe ik met de negatieve draadeinde van de LFE kabel? Gaat die naar een random GND? Ik heb 'm nu naar GND gestuurd (dezelfde als van 1103 pen dmv een kort koperdraadje namelijk.
Ik denk dat je dan nog geen geluid krijgt.
Er zijn nog 3 signalen:
AMP_ON1 tm 3
AMP_ON2 is voor de center en sub versterker (connector 1103 pen 5)
Dat komt uit de microprocessor.
Mogelijk moet je die 5v maken (via een weerstand van ca 1 k)
5v vindt je op pen 3 van ic 7109.
Of 0v door hem aan massa te leggen (lijkt me waarschijnlijker als ik het schema bekijk)
Ik heb idd een laagvoltage koperkabel tussen pin 3 en massa (GND op het main board iets linksonder van het midden) gekoppeld. Dezelfde massa als waar de negatieve pool van de LFE kabel ook op aangesloten zit.

Als ik dan de LFE plug in mn versterker doe, als 2e subwoofer, komt er geen geluid uit. De ventilator van de subwoofer draait overigens ook niet, hoewel ik niet weet of die temperatuur-gereguleerd is. Enkel het rode LEDje brandt als teken dat er tenminste iets werkt.

Je zou zeggen dat nu de relais gebypassed is / effectief 'always connected / normally closed' is, er wat zou moeten gebeuren, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:43
Je heb zo kabel nodig https://www.amazon.nl/Ver...id=pla-680981097586&psc=1
Deze is voor een Logitech z500 misschien dat dit ook werkt voor de Philips subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Schopje, is er iemand die mij verder kan helpen om de versterker verder aan te krijgen? @ronnie vd : misschien zie jij nog mogelijkheden? Zou het zonde vinden om hem aan het grofvuil aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

MoiZie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:06:
Zou het zonde vinden om hem aan het grofvuil aan te bieden.
In dat geval adviseer ik je toch mijn 1e advies in dit topic, pluk een goedkoop hoogvermogen klasse-D versterker van Aliexpress met een bijpassend voedinkje en een subwoofer filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Ik vind het zelf altijd fijn om te beginnen bij wat ik echt zou willen hergebruiken. In dit geval kan dat dus de versterkermodule voor de subwoofer zijn. (UCD module = "Universal Class D" module?) Deze heeft 2 kanalen en hiervan zitten er ook weer 2 in de subwoofer: center/sub en left/right front.

De bijbehorende schema's staan op pagina 62 en 63, terwijl de connectoren makkelijk te identificeren zijn op de layout van pagina 64.
  • Connector 1100 (10 pin) voorziet in voeding en op pin 10 zit een NTC die waarschijnlijk gebruikt wordt om oververhitting te detecteren.
  • Connector 1105 (6 pin) lijkt voeding te zijn.
  • Connector 1110 (8 pin) is de output naar de speakers. (let op, in de layout heb je 3 verschillende designators voor 3 verschillende pincounts op deze plek)
  • Connector 1201 (7 pin) komt vanaf het interface bord (pagina 44 connector 1103) en bevat de control/status- en audiosignalen.
  • Connector 1202 (6 pin) is de laatste connector, maar die lijkt mij niet in gebruik te zijn in jouw systeem? Deze zal gebruikt worden om versterkermodules parallel te kunnen doorlussen. Met jumper 4201 en 4202 zijn de twee kanalen op een module ook parallel te zetten zo te zien?
Wil je deze module dus aan de gang krijgen, moet je eerst snappen wat deze pinnen doen en of ze belangrijk voor jouw toepassing zijn. Daaruit kan je ook weer beredeneren waarom bijvoorbeeld het interfacebord in een error zou kunnen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Dat is lang geleden....
2131, doe dat maar anders. neem condensator 2135 aan de plus zijde los en zet daar je signaal op.

Laat het relais overbrugd, verwijder de rest van de bedrading die je hebt aangelegd.

Ik zei dat je de amp-on signalen via een weerstand aan 5v of massa moest hangen, niet direct.

Komt de hoofdvoeding op?
Blz 45 Rechtsboven. op de print zitten 2 grote elcos C2228 en C2226. Daar zou een spanning van een volt of + en - 45 a 55 volt op moeten staan.
Zo ja:
Dan moet er niet veel nodig meer zijn om de versterkerprint aan het werk te krijgen.
De status van de powerled doet er niet toe, omdat we de microprocessor omzeilen.

Meet in deze toestand op pen 5 van 1103 de spanning, hoeveel volt is deze? volgens mij moet deze laag zijn om de versterker print in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
ronnie vd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:55:
Dat is lang geleden....
2131, doe dat maar anders. neem condensator 2135 aan de plus zijde los en zet daar je signaal op.

Laat het relais overbrugd, verwijder de rest van de bedrading die je hebt aangelegd.

Ik zei dat je de amp-on signalen via een weerstand aan 5v of massa moest hangen, niet direct.

Komt de hoofdvoeding op?
Blz 45 Rechtsboven. op de print zitten 2 grote elcos C2228 en C2226. Daar zou een spanning van een volt of + en - 45 a 55 volt op moeten staan.
Zo ja:
Dan moet er niet veel nodig meer zijn om de versterkerprint aan het werk te krijgen.
De status van de powerled doet er niet toe, omdat we de microprocessor omzeilen.

Meet in deze toestand op pen 5 van 1103 de spanning, hoeveel volt is deze? volgens mij moet deze laag zijn om de versterker print in te schakelen.
Wederom lang geleden / necro topic geworden intussen. Corona geeft veel mensen vrije tijd, maar niet als je in het ziekenhuis werkt.
Ik heb momenteel de situatie dat het relais overbrugd is, en de situatie van 2131 ongedaan is gemaakt. Alles zit dus 'stock' behalve relais 1905. Als ik dan de elco c2228 en c2229 staat ongeveer 44 volt. Als ik dan pin 5 van 1103 meet, kom ik op 0 volt (rood op pin 5, zwart op gnd_A (1105). Over uitgang 1 en 3 meet ik een laag voltage, zo rond 0,13 en 0,16.
Als ik het goed begrijp, is de volgende stap om de plus van de LFE kabel en de plus van de condensator 2135 te solderen? de ground bevestig ik dan op de gnd_A / 1105 verbinding? Zoals ik het schema begrijp omzeil ik dan het circuit waarin oa de LM833D in getekend zit. Wat zou dit circuit moeten doen denk je?

De platen zelf begrijp ik al steeds meer door het op deze manier puzzelen. Als ik het hele circuit zo bekijk, zijn er eigenlijk vanaf de voeding 2 gescheiden paden, op dezelfde printplaat. De 230 gaaterin, wordt door het (zware....) blok omgezet in een ander voltage (begrijp ik goed, dat hier de 44V vandaan komt?). Uit dit deel komen 2 kabels (1001 en 1002), waarbij op het logicabord weer een aantal stappen gemaakt wordt, om uiteindelij knaar 2 losse 2x 150W / 250W UCD versterkers te gaan die onderin liggen. 1 is dan dedicated voor de front speakers (uiteindelijk 1104), 1 is dedicated voor de center en subwoofer (uiteindelijk kabel 1103). Vanaf die afzonderlijke signaalversterkers gaan dan losse kabels naar bord 3139_243_33234_01, om de afzonderlijke signalen te versterken met de output van de 2 versterkers die ingebouwd zitten.

Dan, het signaal komt binnen via de VGA plug, gaat naar 1101, welke het uiteindelijk via de processor splitst in 1103 en 1104, die naar de betreffende versterkers gaan voor front en center/sub signaal. 1103 naar de laatste, die heb ik nu nodig.

De enige kabel die ik nog niet begrijp is die van 1201 naar 1505. Voor zo ver ik kan zien is pin 7 en 8 de plus en min van het ledje. Maar pin 1 t/m 6 hebben een voor mij onduidelijke functie.

Ik vermoed, dat door een verbinding te maken na '3247' (weerstand van 820 ohm (?)) ik ook de power led werkende / aan krijg, door hem direct met 1201 pin 7 te verbinden. Volgens mij bypass ik dan een mosfet (?) 7203, die volgens mij wordt aangestuurd door chip 7201.

Dan moet ik nog de amplifier aan doen, zoals gezegd is pin 5 op 1103 0 volt. als ik 7103 meet (input), meet ik daar 6V, bij output 4.4 volt. Dus volgende stap is die 6 volt pakken en verbinden met pin 5 van 1103 via een 1K ohm weerstand.

Edit:
Goed, dat was ook het einde van het avontuur. Vonkje en magische rook. Stekker was uit het apparaat, maar kennelijk was de elco nog niet volledig ontladen oid, dus toen mijn bitje op de printplaat viel (...); poef. Er staat her en der nog wel spanning op, maar de LED brandt bijv al niet meer. Ben er klaar mee :+ Dank allen, ik ga eens kijken of ik de woofer zelf nog kan gebruiken met een (zoals eerder al opgemerkt) type D versterker van Ali.

[ Voor 39% gewijzigd door MoiZie op 03-05-2021 14:02 ]

Pagina: 1