Welke netwerk switch voor thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dunki
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik zoek een 24 poorts switch
Ik zoek een 24 poorts switch voor mijn thuisnetwerk.Ik heb een kantoortje thuis en verder is er in elke kamer een ethernet poort, 10 vaste poorten in totaal. De switch komt in een netwerk met de volgende onderdelen:
  • Modem/Router van Ziggo
  • Lynksys ac1900 met DD-WRT
  • Synology NAS 916+ (2 netwerkpoorten)
  • Hue bridge
  • Paar sonos boxen
  • Er moet nog 1 a 2 access point bij omdat het bereik niet optimaal is in huis/tuin
  • Paar laptops en vaste PC
  • TV
Wat is je budget?
Als ik in de pricewatch kijk, dan moet ik voor ca. 300,- een heel eind komen. Ik hoor graag jullie advies.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur. Ik ga liever voor kwaliteit en eenvoudig beheer.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb hierboven de apparaten in het netwerk weergegeven. Het doel is een goed stabiel thuisnetwerk op te zetten. Het netwerk is net aangelegd met cat6 bekabeling (geschikt voor 10 Gbit). Echter heb ik geen 10Gbit apparatuur. Dus het is nu geen noodzaak. Ik zou het wel fijn vinden als ik in de toekomst wel een aantal poorten 10 Gbit kan maken. En paar POE poorten zouden fijn zijn voor de access points en met het oog op te toekomst. Verder komt de switch in de meterkast. Hij hoeft dus niet fanloos te zijn, maar niet te veel herrie zou wel erg fijn zijn.

Geeft dit een goed beeld? Zijn er nog aanvullende vragen? Wat is jullie advies?

Ik heb bijv. deze gevonden, maar dit voelt al als behoorlijke overkill:
pricewatch: Ubiquiti UniFi 24-Port PoE

Digital Marketing Expert

Alle reacties

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 17:39
Ubiquiti is wel erg makkelijk, helemaal als je ook de APs van hun aanschaft.
Je hebt wel een controller nodig maar die kan je vanaf je NAS draaien.

• dunki
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
Ok klinkt goed. Denk je ook dat dit het juiste model is of zou je een ander type aanraden?

Digital Marketing Expert

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 05:58

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb recent deze aangeschaft:
pricewatch: Netgear GS728TPv2

Nog niet echt mee kunnen spelen helaas, maar hij is relatief stil, levert ruim voldoende PoE+ budget (30W per poort) en goed configureerbaar. (Wat ik wel nadelig vind is dat als ik het goed zie, 'ie voor volledige configuratie vanaf de web GUI eerst 1x verbinding moet hebben met het internet om alle functionaliteit te ontsluiten. Hoe dat precies zit weet ik helaas nog niet.)

Het is wel een standalone apparaat, integreert niet met Ubiquiti. De AP's kunnen er wel op worden geprikt én het ding kan beperkt routeren. (Layer 3 lite.)

EDIT: Oh, 10G kan 'ie niet aan. Dit is echt een pure 1G switch. Wel zou je poorten kunnen bundelen (etherchannel, LACP, trunk, net welk dialect je spreekt). Die functionaliteit zit er uiteraard wél in, maar dat heeft alleen zin als je ook apparatuur er aan hebt hangen die datzelfde truukje kan. :)

[ Voor 18% gewijzigd door unezra op 25-03-2020 21:32 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 17:39
dunki schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:24:
Ok klinkt goed. Denk je ook dat dit het juiste model is of zou je een ander type aanraden?
Aantal poorten kan ik uiteraard niet voor je inschatten :)
Maar als je enkel twee of drie accesspoints wilt aansluiten, is een 24 poort PoE een beetje overkill...
Ga je ook PoE camera's en dergelijke aansluiten, ja dan wordt het wel intererssant.

De PoE vs non-PoE is voor mij lastig in te schatten.