Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Data verdwijnt van NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 21:08
Hoi allen,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.
Ik heb gisteren een synology 218+ gekocht. Direct als RAID 1 ingesteld en mijn data op de laptop op de NAS gezet. Bij verificatie of alles was overgezet bleek dit niet het geval. Zodoende dhcp ipv via de router via google laten lopen op 8.8.8.8. Nu lijkt dit probleem verholpen.
Echter, ik merk nu dat zodra ik alle data van de computer naar de NAS heb overgezet en de data hoeveelheden controleer dit nu overeenkomt. Echter, naar mate de tijd vordert verdwijnen er files op de NAS.
Iemand een idee hoe dit kan?
Alvast dank!

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een beetje warrig verhaal, naar mijn idee. Hoezo DHCP van Google gebruiken? Daarnaast hoe benader jij de NAS, intern of van buiten? Hoe ziet het netwerk er uit?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 21:57
Staat je Recycle bin in Synology misschien wat te strak?

https://www.synology.com/...Center/file_share_recycle

Staat er misschien een taakplanner die dit doet? (Configuratiescherm --> Taakplanner)
https://www.synology-foru...9231.0;attach=27533;image

Afbeeldingslocatie: https://www.synology-forum.nl/index.php?action=dlattach;ts=1473764255;topic=29231.0;attach=27533;image

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:37:
Een beetje warrig verhaal, naar mijn idee. Hoezo DHCP van Google gebruiken? Daarnaast hoe benader jij de NAS, intern of van buiten? Hoe ziet het netwerk er uit?
Ik denk dat hij DNS bedoelt.

• AFNJL511
Excuus! In mijn haast wat te snel opgeschreven.
Ik bedoel ipv dhcp de DNS van google :)

Ik heb een horizon box van Ziggo, een NAS, een PC en mijn vrouw en ik hebben beiden een laptop. De Nas is verbonden met de router en op onze laptops en PC hebben we allebei de NAS als netwerk locatie toegevoegd. Zodoende kan ik mijn data van de NAS halen en ermee werken ongeacht of ik achter de PC zit of achter mijn laptop. Volgens mij redelijk recht toe recht aan.

Ik heb tot nu toe alleen nog maar de data overgezet. Nog geen taken ingevoerd. Dus daar kan het niet aan liggen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat ik niet begrijp is hoe je de sprong maakt van "mijn files staan niet op de NAS" naar "dat ligt aan de DNS, laat ik die op Google DNS zetten". M.a.w. ik snap niet wat de instellingen voor DNS te maken zouden hebben met het wel of niet aanwezig zijn van de files. Want je bent toch alleen lokaal bezig? Dan zou je je juist eerder je interne DNS willen gebruiken, waarschijnlijk het IP adres van je Horizon Box. En de Horizon Box configureren om de Google DNS te gebruiken voor het resolved van externe namen.

Niet dat je dat wat mij betreft hoeft uit te leggen, maar het kan mensen hier wel op een gek zijspoor zetten.

Maar jij opent de netwerkshare van je NAS op je laptop. Sleept daar een zwik files in, laptop gaat kopiëren... Waarna jij op je NAS share kijkt en alsnog files mist?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• AFNJL511
Haha, nou... ik begreep het ook niet om eerlijk te zijn. Had deze vraag bij synology neergelegd en dit is wat zij mij adviseerden. Dns was eerst van de eigen router idd.
Maar ik moet wel zeggen dat dit mijn eerste probleem oploste.
Namelijk: eerst kopieerde ik alle files maar kwam 99% mee. Toch miste er files. Na aanpassen DNS gaat dit goed. Maar nu verdwijnen er dus nadien files...

Verwijderd

Ik vind het een erg warrig verhaal en de vervolg informatie verandert daar eerlijk gezegd weinig aan.

Om te beginnen heeft de DNS instelling geen enkele invloed of files wel of niet gekopieerd worden. DNS doet niet meer dan een naam aan een nummer koppelen zodat je machines via de domain name kan benaderen ipv het ip adres moeten intypen. Dat doet het of doet het niet, dus wat je gedaan hebt en waarom Synology dat zou hebben aangeraden is mij een raadsel.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe je de bestanden op de NAS benaderd. Heb je een SMB share aangemaakt en benader je deze op naam of via een assigned drive letter?

Of gebruik je Synology Drive?

In het eerste geval (SMB) zou je een foutmelding bij het kopieren moeten krijgen als een bestand niet naar de NAS gekopieerd wordt, zomaar verdwijnen gebeurt echt niet.

In het tweede geval (Drive) wordt er gesynct, dus als vrouwlief dan denkt dat ze bestanden op haar PC niet nodig heeft en deze weggooit, dan synct hij alle computers en worden ze overal weggegooid.

Je kan ook nog een blackbox SMB share maken, maar dat doe je niet per ongeluk, dus als je dat hebt gedaan dan weet je dat. Maar in dat geval kan je alles naar de NAS kopieren, maar zie je op de PC niets. In Filestation op de synology zelf zou je de bestanden nog gewoon kunnen zien als admin.

Wat mij bij de vraag brengt: hoe stel jij vast dat die bestanden weg/niet gekopieerd zijn; zie je ze op de netwerkshare niet meer, of zie je ze in Filestation niet meer?

EDIT: Ik bedenk me net dat er nog een (heel slechte) methode is: uploaden van de files naar de NAS via Filestation Doe dit niet!!!!! Filestation upload kan je maximaal 1000 files queuen, afhankelijk van browser etc kan je bestanden groter dan 4GB niet kopieren en er is een restrictie aan de lengte van path/filenaam combinatie, als die te lang is kopieert hij niet. En ook mogen sommige bijzondere tekens niet in bestandsnamen voorkomen. Ik ben daar lang geleden een keer tegenaan gelopen en toen in ieder geval sloeg filestation files die niet voldeden over, dus dan mis je inderdaad bestanden na de upload.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2020 16:53 ]

Verwijderd

Zou eens beginnen met je NAS een vast IP adres te geven.

En waarmee verplaats je files?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2020 16:55 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:53:
Zou eens beginnen met je NAS een vast IP adres te geven.
Wat heeft een vast IP adres te zoeken op een netwerk waar autodiscovery en DNS aanwezig zijn?
Juist lukraak op random plekken 'vaste' adresen intypen geeft bij de gemiddelde thuisgebruikers een wereld aan problemen.

Verwijderd

johnkeates schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:57:
[...]

Wat heeft een vast IP adres te zoeken op een netwerk waar autodiscovery en DNS aanwezig zijn?
Juist lukraak op random plekken 'vaste' adresen intypen geeft bij de gemiddelde thuisgebruikers een wereld aan problemen.
Ik merk zelfs dat bij mij met een vast IP, als ik bijvoorbeeld een bijlage met mail wil sturen, de hele NAS onzichtbaar is en vaak langdurig de files. Ik heb dan als oplossing dat ik via een snelkoppeling op bureaublad van de NAS er wel kom, maar via de verkenner,netwerk, NAS niet. Of als de VPN aan staat op mijn laptop werkt het ook vaak niet. Het proberen waard toch en niet zo moeilijk? Oftewel die autodiscovery werkt bij mij ook niet feilloos.En dan heb ik nog een Synology Router zelfs. 8)7

• AFNJL511
Ik heb de NAS aangezet, vast IP adres gegeven en een account gemaakt als administrator en voor mijzelf en mijn vrouw. Vervolgens heb ik een map aangemaakt voor mijzelf en eentje voor mijn vrouw. Beiden kunnen we alleen lezen/schrijven op onze eigen map. Vervolgens heb ik deze map een letter toegewezen via map network drive in mijn computer. Voor het overzetten van de files open ik verkenner op mijn computer en sleep ik ze naar de map op de NAS.
Maar zoals ik het nu lees kan ik dus beter een SMB share aanmaken?

Verwijderd

AFNJL511 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:07:
Ik heb de NAS aangezet, vast IP adres gegeven en een account gemaakt als administrator en voor mijzelf en mijn vrouw. Vervolgens heb ik een map aangemaakt voor mijzelf en eentje voor mijn vrouw. Beiden kunnen we alleen lezen/schrijven op onze eigen map. Vervolgens heb ik deze map een letter toegewezen via map network drive in mijn computer. Voor het overzetten van de files open ik verkenner op mijn computer en sleep ik ze naar de map op de NAS.
Maar zoals ik het nu lees kan ik dus beter een SMB share aanmaken?
Zou gewoon moeten werken zoals je de map aanmaakt.

Ik gebruik voor grote verplaatsing van files meestal Teracopy omdat ik in het verleden wel ellende heb meegemaakt met de Windows verplaatsingen. https://www.codesector.com/teracopy

Die Admin trouwens deactiveren en jezelf admin maken ivm veiligheid, hacks.

En je vast IP van je NAS reserveren in je router.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2020 17:15 ]

• AFNJL511
Net nog een keer gepoogd alles over te zetten. Dan zijn er 64.861 files overgezet van hetzelfde aantal in de oorspronkelijke file. Nu staan er nog 64.848 files. Snap er niks van.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-11 21:04
Virusscanner misschien die z'n gang gaat als die share even met rust gelaten wordt door je laptop?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zet access logging aan en kijk of er daadwerkelijk bestanden verdwijnen of dat het gewoon een probleem met de teller is. Kan bijvoorbeeld prima zijn dat onzichtbare bestanden eerst wel meegeteld worden en daarna niet.

• AFNJL511
@Johnkeates, dat heb ik nu gedaan! Zal zometeen de log erbij stoppen als het aantal files weer afneemt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pro-tip (hoop ik): heb jij of je vrouw al directories toegevoegd aan "Quick Access" in Windows Explorer? Pas daarmee op want zodra je daar iets hernoemt (dus direct onder je Quick Access), wijzig je eigenlijk de naam van de daadwerkelijke directory op je omgeving.

Sowieso vind ik het niet heel handig om beiden als admin aan te loggen op de NAS / data.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AFNJL511
Dank voor je tip MAX3400. Ik heb een administrator account en een apart account voor mijzelf en mijn vrouw (beide geen admin).
Hoe bedoel je of we al directories hebben toegevoegd? Bedoel je mappen aangemaakt?

• AFNJL511
Ik heb net alles opnieuw geïnstalleerd. Laat morgen even weten wat het resultaat is...

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:56

R.G

hmm
Net nog een keer gepoogd alles over te zetten. Dan zijn er 64.861 files overgezet van hetzelfde aantal in de oorspronkelijke file. Nu staan er nog 64.848 files. Snap er niks van.

dit kan nog wel eens iets met cache/ thumbs files te maken te hebben.
Nas gaan anders om met .thumbs files ik had een soort gelijk probleem een tijd terug.

dat als je mappen gaat vergelijken op file niveau, dan of de grootte vergelijkt dan blijkt het niet te kloppen.
Beetje raar eerlijk gezegd

Weet iemand hier meer over?
Pagina: 1