Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtige laptop kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 22:13
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga dit jaar beginnen met een deeltijd HBO ICT opleiding.
Hiervoor wil ik dus een krachtige laptop aanschaffen.
Met deze wil ik het programmeren en alles zo snel mogelijk laten verlopen.
ook wil ik er af en toe een simulatie game op spelen. denk aan FM 2020.

Wat is je budget?
Ik wil +- 2000 euro aan mijn laptop uit geven.
Dit mag ook meer zijn als het meerwaarde heeft.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja deze zal elke vrijdag gewoon mee naar school gaan, en voor de rest neem ik hem ook mee naar het werk. ook zou ik er thuis op meerdere plekken mee willen werken.
het liefst heb ik dus wel een wat lichtere laptop, de accuduur maakt voor mij niet enorm veel uit omdat deze grotendeels gewoon aan de accu zal liggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Waar ik nu vooral aan zit te denken zijn de merken Dell en lenovo.

- Dell XPS 13
- Dell XPS 15
- Lenovo Thinkpad X1 Carbon
- Lenovo Thinkpad X1 Extreme

Wat betreft eisen:
- Processor: i7 of i9
- Minimaal 16gb RAM
- Minimaal 1tb SSD
- Waar mogelijk een 4k beeldscherm.

Mochten mensen hier ervaring hebben met bovenstaande apparaten, laat het me weten.
Ook als iemand een ander alternatief heeft word dit zeker gewaardeerd!

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik weet niet of het je ding is, maar voor dat geld heb je met die specs een Latitude 5000 series.
Zijn misschien wat minder slick dan de XPS lijn maar hebben wel ongeveer het eeuwige leven.

Wellicht zinvol te kijken of het ding met een NVMe uitgerust kan worden ipv een SATA SSD. Het hoeft geen direct voordeel op te leveren maar het prijsverschil is vrij klein waardoor het toch zinvol kan lonen.

Als je met 16G begint, let er dan op dat 'ie word uitgerust met 1x16G, zodat je later eenvoudig kunt upgraden naar 2x16G. (Dat heb ik met mijn eigen 5491 gedaan. Af-fabriek uitgerust met 16G en een 256G of 512G NVMe, paar maanden later geüpgraded naar 32G en een 2T NVMe.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

unezra schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:11:
Als je met 16G begint, let er dan op dat 'ie word uitgerust met 1x16G, zodat je later eenvoudig kunt upgraden naar 2x16G. (Dat heb ik met mijn eigen 5491 gedaan. Af-fabriek uitgerust met 16G en een 256G of 512G NVMe, paar maanden later geüpgraded naar 32G en een 2T NVMe.)
Zeker mee eens.

Let ook op even op de i7/i9 en dat je niet een U hebt. Die zijn voor ultrabooks en willen de snelheid snel afknijpen gebaseerd op hitte en/óf tdp. (ik zie bijvoorbeeld dat de x1 carbon U, en de x1 extreme een H cpu heeft).

En de XPS 13 = U / XPS 15 = H

[ Voor 2% gewijzigd door Ra5a op 25-03-2020 15:24 . Reden: xps specs ]

Imperfectionist.

• FixDeluxe
Ra5a schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Zeker mee eens.

Let ook op even op de i7/i9 en dat je niet een U hebt. Die zijn voor ultrabooks en willen de snelheid snel afknijpen gebaseerd op hitte en/óf tdp. (ik zie bijvoorbeeld dat de x1 carbon U, en de x1 extreme een H cpu heeft).

En de XPS 13 = U / XPS 15 = H
Maakt dat zo'n enorm verschil dan?
een ultrabook is qua gewicht en draagbaarheid natuurlijk het beste.
maar als je daarmee echt inlevert op snelheid en rekenkracht zou dat zonde zijn.

Maar ik begrijp dus dat ik dan beter voor de x1 extreme of XPS 15 kan gaan.

wat betreft het uitbreiden van het geheugen zou ik ook direct voor 32 gb kunnen gaan toch?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@FixDeluxe Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mijn 5491 behoorlijk draagbaar vind, is wel 14" zonder nummeriek deel. Op kantoor had ik de 5590, de 15" variant dus. Die is wat minder draagbaar, maar heck, met een goede rugzak boeit ook dat niet. (Ik heb daar een PinqPonq Cubic Grand met 24 liter inhoud voor. Deze: https://www.pinqponq.com/en/cubik-grand-grey-melange)

In mijn laptop zit overigens een i7-8850H @ 2.6GHz. Lekker 6-core. Komt goed mee zeg maar.

De 2T SSD had ik oorspronkelijk niet gepland maar omdat ik later besloot mijn laptop ook te gebruiken om muziek te componeren en een van mijn libraries al meer dan 1T groot is, heb ik d'r een 2T NVMe in gestopt. Daar heb ik voorlopig genoeg aan. Voor wat jij er mee wil is dat wellicht overkill.

Mocht je (via via of direct) zakelijk kunnen inkopen: De distributeurs kunnen vaak custom configs bouwen die je niet via de Dell website kunt bestellen. Zij kunnen dus afwijken van de op de site aangeboden configuraties.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Blijft de vraag: wat ga je doen?

Ik vind 16 GB in mijn laptop nét genoeg en merk dat mijn U cpu dat ook zo ongeveer kan verdragen. Misschien dat ik er nog 16 GB bij prik in de toekomst.

Over mijn cpu: Tsja, als ik goed in een flow zit gaat 'ie gewoon afknijpen. Ook als de temperatuur ~70°C is. Dus de turbo komt dan te vervallen na een (minder dan een) minuut >60% rekenen. Alles is nog gewoon bruikbaar en het is niet alsof of met een 386 zit te werken maar het is merkbaar.

Dus wat ga je doen? Heb je de volle rekenkracht gedurende lange tijd nodig? Zeker een H of HK :)

En 32 GB als het kan. iig optie om te upgraden, zoals unezra aangaf.

edit: Ik zou zeggen begin met 1x16gb met nog een 2e slot open voor toekomstige upgrade. Als je nu een laptop neemt met 2x8gb gaat de toekomstige upgrade duur worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ra5a op 25-03-2020 15:47 ]

Imperfectionist.

• FixDeluxe
unezra schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:37:

Mocht je (via via of direct) zakelijk kunnen inkopen: De distributeurs kunnen vaak custom configs bouwen die je niet via de Dell website kunt bestellen. Zij kunnen dus afwijken van de op de site aangeboden configuraties.
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet echt een fan van de uitstraling van de Latitude, blijf wat dat betreft denk ik toch liever bij de XPS of de Lenovo. vind deze qua uitstraling wel echt top, alleen moet ik dus een goede samenstelling vinden.

Ik kan inderdaad zakelijk inkopen dus misschien dat daar ook nog wat te winnen valt :)
Ra5a schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:39:
Blijft de vraag: wat ga je doen?

Ik vind 16 GB in mijn laptop nét genoeg en merk dat mijn U cpu dat ook zo ongeveer kan verdragen. Misschien dat ik er nog 16 GB bij prik in de toekomst.

Over mijn cpu: Tsja, als ik goed in een flow zit gaat 'ie gewoon afknijpen. Ook als de temperatuur ~70°C is. Dus de turbo komt dan te vervallen na een (minder dan een) minuut >60% rekenen. Alles is nog gewoon bruikbaar en het is niet alsof of met een 386 zit te werken maar het is merkbaar.

Dus wat ga je doen? Heb je de volle rekenkracht gedurende lange tijd nodig? Zeker een H of HK :)

En 32 GB als het kan. iig optie om te upgraden, zoals unezra aangaf.

edit: Ik zou zeggen begin met 1x16gb met nog een 2e slot open voor toekomstige upgrade. Als je nu een laptop neemt met 2x8gb gaat de toekomstige upgrade duur worden.
Thnx, kan dan beter uit voorzorg maar vast voor de 32 gb gaan.
en ook de processor is me nu wel iets duidelijker, omzuilen van de U :P

Daarnaast misschien een rare toevoeging.
Maar hoe kijken de mensen hier naar de Macbook pro?

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Macbook Pro's zijn toch gewoon goeie laptops. Je zult weten dat er aan OSX voordelen en nadelen zitten. Maar je geeft ook aan: Wat is je budget?

pricewatch: Lenovo ThinkPad X1 Extreme X1 Extreme

Uitbreidbaar naar 64 GB, zo nodig :) (Net als de XPS 15)

Imperfectionist.

• FixDeluxe
Ra5a schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:56:
Macbook Pro's zijn toch gewoon goeie laptops. Je zult weten dat er aan OSX voordelen en nadelen zitten. Maar je geeft ook aan: Wat is je budget?

pricewatch: Lenovo ThinkPad X1 Extreme X1 Extreme

Uitbreidbaar naar 64 GB, zo nodig :) (Net als de XPS 15)
het budget zal niet direct het probleem zijn nee, echter goedkoper is altijd wel beter
ondanks dat de link die je stuurt geen 4k scherm heeft (niet enorm belangrijk)
is dat wel de laptop waar ik nu aan zit te denken.

Ook zag ik dat XPS 13 een nieuwe variant heeft:
https://www.dell.com/nl-n...s-13-9300-laptop/cnx93009

Ik weet alleen niet hoe het met deze processor zit.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FixDeluxe schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:52:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet echt een fan van de uitstraling van de Latitude
Ik ben ook geen fan van VW Crafters maar man wat zijn die dingen handig wanneer je een shitload aan troep mee moet zeulen.

Ik denk dat je meer functie over vorm moet kiezen dan andersom.

• FixDeluxe
sypie schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:04:
[...]

Ik ben ook geen fan van VW Crafters maar man wat zijn die dingen handig wanneer je een shitload aan troep mee moet zeulen.

Ik denk dat je meer functie over vorm moet kiezen dan andersom.
Ik begrijp wat je hiermee wil zeggen.
maar volgens mij qua functie zal het als puntje bij paaltje komt niet echt een verschil maken.
misschien in de prijs, maar wat betreft de prijs betaal ik liever iets meer voor iets met praktische / mooie vormen.

Ieders zijn ding ;)

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

FixDeluxe schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:02:
[...]

het budget zal niet direct het probleem zijn nee, echter goedkoper is altijd wel beter
ondanks dat de link die je stuurt geen 4k scherm heeft (niet enorm belangrijk)
is dat wel de laptop waar ik nu aan zit te denken.

Ook zag ik dat XPS 13 een nieuwe variant heeft:
https://www.dell.com/nl-n...s-13-9300-laptop/cnx93009

Ik weet alleen niet hoe het met deze processor zit.
Deze cpu is lager op de schaal dan U. Denk ultra mobiel voor mensen die vooral moeite hebben met het vinden van een stopcontact. Geoptimaliseerd voor als je veel onderweg bent :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ra5a op 25-03-2020 16:11 ]

Imperfectionist.

• FixDeluxe
Ra5a schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Deze cpu is lager op de schaal dan U. Denk ultra mobiel voor mensen die vooral moeite hebben met het vinden van een stopcontact. Geoptimaliseerd voor als je veel onderweg bent :)
Bedankt, dan is dat al helemaal duidelijk.
Zit nu ook via de site van lenova te kijken, daar kun je zelf dus configureren.
wat me opvalt is dat je de 1e optie (de goedkoopste) kan configureren tot precies dezelfde als de andere.
alleen nu krijg je een korting van 300 euro omdat je ipv windows pro, windows home hebt.

ergens zal er een addertje onder het gras zitten, maar dit scheelt dus mooi 300 euro op het eerste gezicht.

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 19:07

1Kb

Misschien is dit wat:
pricewatch: Gigabyte Aero 15 OLED SA-7NL5130SH

Kan een 2de nvme in, heeft wat meer aansluitingen als bijv. De xps. (Ook wat betere koeling als de xps)
Wel wat meer kras gevoelig.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:41
Voor wat betreft de Lenovo, wij hebben sinds kort ook laptops/tablets van dit merk op 't werk. Wat mij, en veel van mijn collega's ergert, is dat links onder de FN-toest hebt waar je (intuitief) de Ctrl toets verwacht. Elke keer dat ik moet kopieren/knippen/plakken en/of in Excel bezig ben vind ik dit wel een groot nadeel. Het scheelt gelukkig dat ik vaak achter een extern scherm zit met een normaal toestenbord :)

• FixDeluxe
1Kb schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:33:
Misschien is dit wat:
pricewatch: Gigabyte Aero 15 OLED SA-7NL5130SH

Kan een 2de nvme in, heeft wat meer aansluitingen als bijv. De xps. (Ook wat betere koeling als de xps)
Wel wat meer kras gevoelig.
Ik vraag me bijna af hoe het kan dat deze laptop zo "goedkoop" is vergeleken met andere laptop's met dezelfde specs.
qua specs lijkt het bijna beter dan deze https://tweakers.net/pric...20mf000tmh/specificaties/
maar wel bijna 900 euro goedkoper, ergens roept dat een soort argwaan bij me op.
greg-a schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:36:
Voor wat betreft de Lenovo, wij hebben sinds kort ook laptops/tablets van dit merk op 't werk. Wat mij, en veel van mijn collega's ergert, is dat links onder de FN-toest hebt waar je (intuitief) de Ctrl toets verwacht. Elke keer dat ik moet kopieren/knippen/plakken en/of in Excel bezig ben vind ik dit wel een groot nadeel. Het scheelt gelukkig dat ik vaak achter een extern scherm zit met een normaal toestenbord :)
Hier kan ik zeker in komen, heb thuis een andere laptop liggen (van mijn ouders) die is ook van Lenovo en ben daar af en toe de fout mee in gegaan. echter stoort dit mij me niet direct.

• 1Kb

1Kb

@FixDeluxe qua prijs en specs is hij zeker voordelig. Ik ben van de xps naar de aero met de 2070 gegaan voornamelijk vanwege de koeling issues van de xps.
Kijk evt hier voor een beter beeld:
https://www.notebookcheck...-new-design.428407.0.html

P.s.
Kijk evt ook op youtube naar jarrods tech

P.p.s.
Ik was zelf op zoek naar een laptop waar (in dit formaat) de koeling beter op orde was dan de xps, een goed 4k scherm en ook thunderbolt aanwezig was.
Qua eerste ervaring: in normaal gebruik hoor je de ventilatoren een beetje. Ze fluiten wat meer t.o.v. De xps wanneer ze harder moeten. En een aangename verrassing was dus het 2de nvme slot.

[ Voor 39% gewijzigd door 1Kb op 25-03-2020 16:59 ]

• FixDeluxe
1Kb schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:50:
@FixDeluxe qua prijs en specs is hij zeker voordelig. Ik ben van de xps naar de aero met de 2070 gegaan voornamelijk vanwege de koeling issues van de xps.
Kijk evt hier voor een beter beeld:
https://www.notebookcheck...-new-design.428407.0.html

P.s.
Kijk evt ook op youtube naar jarrods tech

P.p.s.
Ik was zelf op zoek naar een laptop waar (in dit formaat) de koeling beter op orde was dan de xps, een goed 4k scherm en ook thunderbolt aanwezig was.
Qua eerste ervaring: in normaal gebruik hoor je de ventilatoren een beetje. Ze fluiten wat meer t.o.v. De xps wanneer ze harder moeten. En een aangename verrassing was dus het 2de nvme slot.
Hoe sta je hierin in vergelijking met de Lenovo X1 Extreme?
want mijn voorkeur gaat op dit moment daar naartoe ipv de dell.
maar ik ga zeker kijken hoe de Gigabyte ervaren wordt en scoort.
als het qua prijs enorm scheelt dan zal ik toch voor de gigabyte gaan.
echter als ik via Lenovo.nl met de code en zakelijk bestel zit ik ook onder de 2000 euro.
en dan wel met 1tb en 32 gb ram.

• 1Kb

1Kb

Ik heb in mijn zoektocht de lenovo niet meegenomen. Na het hebben van een lenovo y500 en erachter te komen dat dat model een hardware whitelist had, heb ik lenovo links laten liggen. Of mijn lenovo ervaring ook geldt voor de x1 kan ik je niet zeggen aangezien het een vooroordeel van mijn kant was/is.

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

greg-a schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:36:
https://www.google.com/search?q=thinkpad+swap+fn+and+ctrl

Imperfectionist.

• FixDeluxe
1Kb schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:08:
Ik heb in mijn zoektocht de lenovo niet meegenomen. Na het hebben van een lenovo y500 en erachter te komen dat dat model een hardware whitelist had, heb ik lenovo links laten liggen. Of mijn lenovo ervaring ook geldt voor de x1 kan ik je niet zeggen aangezien het een vooroordeel van mijn kant was/is.
Dan zou ik daar zelf nog even achter na moeten gaan.
Lees wel veel positieve dingen over de x1 extreme, behalve dan dat die prijzig kan zijn.
Twijfel nu dus zelf nog enorm tussen de aero, x1 extreme en toch ook wel de mac book pro.

• FixDeluxe
Na toch echt veel nazoeken, reviews te lezen en luisteren ben ik alleen maar in een lastigere situatie terecht gekomen :(

mijn voorkeur gaat nu uit naar de Macbook pro 16.
van wat ik hoor gaat de MBP toch wel een stuk langer mee dan de windows-laptops
ook qua tests hoort de MBP bij een van de top laptops atm.

Enige nadeel voor mij eraan zijn misschien de weinig aansluitingen.
Ook de prijs is een ding, op zich niet de prijs zelf maar het feit dat voor 1000 euro je dezelfde specs hebt bij een windows laptop.

ook is dit het advies van school:
Besturingssysteem:
Windows 10 64-bit is aanbevolen (Geen Windows 7).
Je gaat werken met programma’s die het gemakkelijkst werken met Windows. Houd er rekening mee
dat de Windesheim vooral is ingericht op het gebruik en ondersteuning van Windows. Een MacBook
gebruiken kan wel, maar je zult soms extra software (virtual machine) moeten installeren om software
werkend te krijgen.

Al met al heb ik dus ook enorm veel Windows laptops bekeken.
Echter hebben deze ook allemaal ergens wel hun kanttekeningen.
waar bijvoorbeeld bij Windows de Dell XPS 15 7590 eruit springt, lees ook ook veel nadelen.
elke laptop heeft natuurlijk zijn nadelen maar Dell lijkt toch wel veel en ook snel kwaliteits problemen te hebben?

Ik weet niet of dit is omdat je alleen de slechte ervaringen hoort en positieve ervaringen niet snel gepost worden omdat... ja een laptop gewoon hoort te werken en dus niet het vermelden waard is.

Misschien weet iemand ook nog goede site's om objectieve goede reviews te vinden?
notebookcheck.net heb ik natuurlijk al goed bekeken.

• 1Kb

1Kb

Waarom dan geen macbook met dual boot?

• FixDeluxe
1Kb schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:22:
Waarom dan geen macbook met dual boot?
dat gaat hem denk ik ook worden.
ondanks dat de opleiding windows gericht is moet dat met een beetje extra's probleemloos kunnen.
nog een paar kabeltjes erbij zoeken betreft connecten met de tv of windows pc's en dan kunnen we beginnen _/-\o_

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Nu ben ik geen IT'er maar 2000,- voor een studie laptop... Zijn die docenten zo bij de tijd dat je echt het nieuwste van het nieuwste nodig hebt?

Naar mijn gevoel roepen scholen heel wat over alle eisen etc en in de praktijk blijkt dat het zwaar overdreven was. Alle boeken die ik bijv. heb gekocht waarbij achteraf bleek dat er maar een paar pagina's echt nodig waren... etc etc

Misschien een 2e hands van >800 pakken en dan na een jaartje eens kijken of en wat je nou echt nodig hebt verder?

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 21:22
Misschien dat de Libretrend Wildebeest een optie is? Voor 1307 euro krijg je onder andere:
- i7-10510U (4 Cores) 1.80Ghz (up to 4.9Ghz Turbo),
- 1x SO-DIMM Dual Channel DDR4 Slot 32GB 2666Mhz,
- NVIDIA Geforce MX250 (2GB GDDR5) 1x HDMI 1.4a – Max. Resolution 4096 x 2304,
- 500GB NVMe.
Maar je kunt naar eigen wensen configureren.

Ziet er naar mijn mening ook prima uit qua design.

• FixDeluxe
stefanv schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:06:
Nu ben ik geen IT'er maar 2000,- voor een studie laptop... Zijn die docenten zo bij de tijd dat je echt het nieuwste van het nieuwste nodig hebt?

Naar mijn gevoel roepen scholen heel wat over alle eisen etc en in de praktijk blijkt dat het zwaar overdreven was. Alle boeken die ik bijv. heb gekocht waarbij achteraf bleek dat er maar een paar pagina's echt nodig waren... etc etc

Misschien een 2e hands van >800 pakken en dan na een jaartje eens kijken of en wat je nou echt nodig hebt verder?
Als ik de laptop puur voor de studie zou gebruiken zou ik inderdaad het minimale betalen.
echter ben ik hem ook van plan te gebruiken voor thuis, heel veel zelfs.
dus wat dat betreft zijn het niet de eisen van school maar wat ik zelf graag wil hebben waarvoor ik de hoofdprijs betaal.

Het enige waar ik op zou letten betreft school is de OS zoals hierboven al aangegeven.
maar dit is dus ook met een VM of Bootcamp te doen.
Pagina: 1