Appelsap over Macbook Pro 16inch gegoten...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 08:52
We hebben de MacBook Pro 16i gebruikt voor een virtuele apero met de familie. En dat is super goed gegaan totdat mijn 4-jarige zoon besloot om zijn glas appelsap om te kieperen, deels over de Macbook.

Ik heb de laptop laten drogen en hij werkt nog perfect. Alleen plakken nu een aantal toetsen, waaronder de toets met de touchid. Ik wou even vragen of iemand een idee heeft om dit op te lossen? In weze werken alle knoppen nog gewoon, maar tikken ze niet aangenaam.

Ik twijfel om toch te proberen een aantal druppels water onder een 'plakkende' toets te laten druppen, al besef ik dat dit gewaagd is. Het iemand tips?

Beste antwoord (via needless to say op 09-09-2020 14:53)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:15
In dit geval heb je geen 96% maar 70% alcohol nodig.
Om appelsap (suiker) te reinigen moet je het oplossen in water, want alcohol werkt daar niet op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 17:40
ga naar een macstore of ander bedrijf dat dit kan, niet alleen onder de toetsen is het plakkerig ook op het moederbord. Nu geeft dat nog geen problemen, maar wellicht later wel.

(als je weet hoe het moet zou je het ook zelf kunnen)

Enne is de spelfout in appelsap een bewuste?? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Marber op 25-03-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Ik gebruik altijd 96% alcohol (te koop bij de plaatselijke drogist) met een wattenstaafje om plakkerige apparaten schoon te maken. Doet echt wonderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
idd 96% alcohol gebruiken en zeker geen water!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:13
Die toetsen zijn met beleid ook los te halen, daarna even schoonmaken met alcohol (zoals hierboven al werd aangegeven). Je loopt daarbij wel het risico dat er een clipje breekt en het vervangen van een toetsenbord vereist een nieuwe topcase bij Apple.

[ Voor 35% gewijzigd door NotSoSteady op 25-03-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 09:48
Je hebt blijkbaar geluk gehad dat er niet direct kortsluiting is ontstaan op vitale delen van het moederbord. Maar dat betekent absoluut niet dat je nu veilig bent.

Afhankelijk van waar de vloeistof terecht is gekomen kan het enorm mis gaan als je een USB apparaat aansluit, extern scherm / lightning apparaat aansluit, adapter aansluit, van alles kan grote problemen veroorzaken nu.

Bovendien bestaat de kans op corrosie nog. Dat is een proces wat enige tijd kost maar enorm veel schade aanricht. Dat kan gemakkelijk 6 maanden duren, al zal het hier wat sneller zijn omdat de sap zuur is.

Die laptop moet geheel gereinigd worden met alcohol. Met name het logic board. Tot dat gebeurt moet hij spanningsvrij gemaakt worden. Juist bij een macbook is dat lastig omdat er geen externe manier is om de accu los te koppelen.

Kortom: Hij moet zo snel mogelijk open en de accu moet losgekoppeld worden. Daarna grondig schoonmaken in alcohol en goed laten drogen. Vertrouw je jezelf daar niet mee, breng hem dan naar een winkel.

Wil je het er toch op wagen? Zorg dan voor goeie backups. De kans is groot dat hij er de komende weken / maanden opeens mee ophoud. Afhankelijk van het model, instellingen en reparatiemogelijkheden is het terughalen van data dan niet meer mogelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:15
Om appelsap (suiker) te reinigen moet je het oplossen in water, want alcohol werkt daar niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:41
Al contact gezocht met je verzekeringsmaatschappij? Wellicht krijg je het vergoed via je inboedelverzekering en kun je dit ‘klusje’ uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:06:
gewoon met gedemineraliseerd water en dat weer weg spoelen met 96%

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 08:52
Ter info: uiteindelijk de keycaps losgemaakt en gekuisd met een oplossing water en alcohol.

Tijdens het verwijderen van de keycaps heb ik er een aantal kapot gemaakt. Die heb ik opnieuw moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
Een jaar of 5 geleden een volle kom koffie met suiker over m'n MacBook heen gegaan, direct uitgezet maar deed niks meer. Een week later MacBook uit elkaar gehaald en moederbord onder de kraan afgespoeld en toen alles met alcohol en wattenstaafjes schoongemaakt en weer laten drogen. Paar dagen later in elkaar gezet en werkt nu al weer 5 jaar perfect. Die dingen kunnen best wat hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door moca op 15-09-2020 18:24 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

moca schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:23:
Een jaar of 5 geleden een volle kom koffie met suiker over m'n MacBook heen gegaan, direct uitgezet maar deed niks meer. Een week later MacBook uit elkaar gehaald en moederbord onder de kraan afgespoeld en toen alles met alcohol en wattenstaafjes schoongemaakt en weer laten drogen. Paar dagen later in elkaar gezet en werkt nu al weer 5 jaar perfect. Die dingen kunnen best wat hebben.
De oude machines hebben een betere enginering dan de laatste generaties.

Die gaan stuk omdat er een CPU datalijn superstrak tegen een 50 volt backlight lijn loopt. Een waterdruppel op de verkeerde plek en de CPU wordt letterlijk gefrituurd.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1