Welke moederbord drivers installeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:19
Goedemorgen,

Ik heb al een aantal keer een pc gebouwd, en dit gaat altijd goed. Nu krijg ik deze week weer onderdelen binnen en zit alvast wat drivers op te zoeken. Nu kom ik op de site van het moederbord onderstaande drivers tegen:
https://www.gigabyte.com/...rev-10/support#support-dl

Ik heb altijd het idee dat ik teveel installeer en er dus direct overbodige software op de pc staat.

Welke drivers MOET ik installeren? Mij lijkt deze:
- Audio (meest recente versie)
- Chipset
- Lan

Bij onderstaande twijfel ik:
- Sata raid: Ik zie een tweetal drivers staan bij Sata Raid. Ik ga niks met RAID doen. Ik heb straks gewoon 1 M2 SSD. Moet ik deze dan installeren?

Is het verstandig direct de BIOS te updaten naar de laatste versie indien de laatste versie er niet op staat?

Bij utility's staan 17 installs waarvan ik bij de meeste denk: "Wat is dit???" Iemand een idee welke toegevoegde waarde hebben om te installeren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 10:09
Chipset gewoon de drivers van de AMD site pakken.
Lan en Audio. Bij voorkeur de drivers van de fabrikant van de chipset.

Bios. Er zijn behoorlijk wat verbeteringen doorgevoerd dus upgraden naar de laatste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
D-dark schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:13:
Chipset gewoon de drivers van de AMD site pakken.
Lan en Audio. Bij voorkeur de drivers van de fabrikant van de chipset.

Bios. Er zijn behoorlijk wat verbeteringen doorgevoerd dus upgraden naar de laatste versie
Bedankt voor je snelle reactie.

Zijn die 2 RAID drivers nodig?

In hoeverre zijn de utilitys belangrijk? Ik zie wat zaken staan als Tuning en Boost etc. Mijn 3700X heeft
precision boost overdrive. Is daar een tool voor nodig of stuurt de bios dit aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De UEFI (vroeger BIOS) en de chipsetdriver stuurt de boost aan.
RAID drivers ben je niet nodig als je alleen een enkele M.2 SSD hebt.

Persoonlijk installeer ik zo weinig mogelijk van de moederbordfabrikant, dat vreet meestal alleen maar resources in het geval van utilities en tools.
Als je bijvoorbeeld RGB wil instellen dan kun je er misschien niet omheen, tenzij je vanuit de UEFI/BIOS deze zaken kunnen regelen.

UEFI updates is een kwestie van de file op een FAT-geformatteerde USB stick zetten, en dan vanuit de UEFI tool flashen. Bij Gigabyte is dit de 'End' toets die je moet indrukken bij het opstarten van de PC.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
PD2JK schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:45:
De UEFI (vroeger BIOS) en de chipsetdriver stuurt de boost aan.
RAID drivers ben je niet nodig als je alleen een enkele M.2 SSD hebt.

Persoonlijk installeer ik zo weinig mogelijk van de moederbordfabrikant, dat vreet meestal alleen maar resources in het geval van utilities en tools.
Als je bijvoorbeeld RGB wil instellen dan kun je er misschien niet omheen, tenzij je vanuit de UEFI/BIOS deze zaken kunnen regelen.

UEFI updates is een kwestie van de file op een FAT-geformatteerde USB stick zetten, en dan vanuit de UEFI tool flashen. Bij Gigabyte is dit de 'End' toets die je moet indrukken bij het opstarten van de PC.
Thanks!

Ik zie op de intel site onderstaande drivers:
https://downloadcenter.in...et-Controller-I211-Series
Voor LAN alleen deze installen?
Intel® Network Adapter Driver for Windows® 10

Op de site van Realtek is echt niks te vinden :S. Ik heb deze audio: Realtek ALC1200. Als ik zoek op Realtek drivers op google kom ik telkens op deze pagina uit:
https://www.realtek.com/e...ion-audio-codecs-software
Is dit de juiste?

UEFI zal ik inderdaad direct updaten. Doe je dit als allereerste? Voordat je andere drivers en windows gaat installen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eerst UEFI updaten is een goede eerste stap, maar ik verwacht geen problemen als je het andersom doet. In de praktijk maakt het weinig uit.

Windows 10 heeft voor 99% van de apparaten al drivers in huis. En zo niet, dan worden ze binnen getrokken via internet. Het is persoonlijk, maar ik zou geen aparte drivers downloaden van de Gigabyte website. Alleen als je problemen ondervindt, of een instelling mist.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
PD2JK schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:57:
Eerst UEFI updaten is een goede eerste stap, maar ik verwacht geen problemen als je het andersom doet. In de praktijk maakt het weinig uit.

Windows 10 heeft voor 99% van de apparaten al drivers in huis. En zo niet, dan worden ze binnen getrokken via internet. Het is persoonlijk, maar ik zou geen aparte drivers downloaden van de Gigabyte website. Alleen als je problemen ondervindt, of een instelling mist.
Ok, dat is helemaal mooi!

1: UEFI updaten
2: Windows installen
3: Herkent Windows: Chipset, Audio en Lan?

Dat zou het wel heel makkelijk maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Chipset zou ik wel downloaden en installeren, wat @D-dark ook aangaf, van de AMD website.

Audio en LAN alleen als je een instelling mist, of graag de control panels Realtek/Intel per se wilt gebruiken. Voor huis- tuin- keukengebruik hebben ze geen toegevoegde waarde als je het mij vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 25-03-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trixie24
Thanks beiden... Weer een hoop wijzer geworden. Gaat zeker lukken zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 10:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
Die had ik inderdaad gevonden. Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
Ik krijg zo alles binnen, maar mijn geheugen pas vanavond...

Kan ik alles installeren met het geheugen van mijn oude pc en dan vanavond deze omwisselen met de nieuwe? Of heeft dit enig invloed op de windows, driver, uefi installatie/update?

Pc is dan wellicht even iets langzamer, maar kan ik wel alvast alles installeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang het DDR4 is met minimaal een snelheid van 2400MT/s kun je het tijdelijk inzetten en nadien omwisselen. Maakt voor Windows/drivers niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
PD2JK schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:10:
Zolang het DDR4 is met minimaal een snelheid van 2400MT/s kun je het tijdelijk inzetten en nadien omwisselen. Maakt voor Windows/drivers niets uit.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Dan heb ik precies geluk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
Foutje...

[ Voor 97% gewijzigd door trixie24 op 26-03-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trixie24