Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HD vast gelopen, niet defect volgens leverancier

Pagina: 1
Acties:

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Goedemorgen,

Enige tijd geleden is één van de WD RED 3TB HDs in mijn Synology DS211j vastgelopen. Deze vervolgens dmv de Synology software gerepareerd waarna hij het weer circa een week heeft volgehouden. Vervolgens nogmaals gerepareerd maar na een week wederom vastgelopen. Toen de schijf dmv Synology secure erase gewist en opgestuurd naar de leverancier, aangezien de schijf nog binnen de fabrieksgarantie is.

De leverancier heeft de schijf getest en geen fouten kunnen ontdekken, Ze hebben hem opgestuurd naar WD, die ook aangeeft geen problemen te kunnen vinden.

Hoewel men aangeeft dat de schijf in orde is, vertrouw is deze niet meer en verwacht ik eigenlijk dat deze wederom vastloopt.

Heeft iemand enig idee wat het problem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Gr
Koen

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien dit om een technische vraag gaat, schop ik het topic richting OT.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:56

br00ky

Moderator Harde Waren
dft2 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:33:

Heeft iemand enig idee wat het problem zou kunnen zijn?
Op dit moment kan het nog van alles zijn. Wees eens specifieker. Je hebt het over vastlopen. Hoe dan? Wat gebeurde er? Heb je ergens logs van?

• dft2
  • Nu online
br00ky schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:42:
[...]

Op dit moment kan het nog van alles zijn. Wees eens specifieker. Je hebt het over vastlopen. Hoe dan? Wat gebeurde er? Heb je ergens logs van?
Logs geven niet heel veel detail, zie hieronder.
Zijn er misschien nog meer details beschikbaar dieper in het Synology system, ik heb deze (nog) niet kunnen vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBNQFP37WA4-_CfZiJjOHxRi_n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lP0tCW35N1omCsFCXuER9Mt9.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNezdk9NxEg5A0qoBmJXPYPn1m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Vx89QRHuPGjYME1unQFHBZL.png?f=fotoalbum_large

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je toevallig nog SMART data kunnen ontfutselen toen die het even weer deed?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:35
die waarschuwingen onderaan 'schijf losgekoppeld' dat heb je zelf gedaan?

en met hierboven: wat zegt SMART?

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 25-03-2020 12:44 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dft2
  • Nu online
- SMART gaf aan dat alles ok was.
- 'schijf losgekoppeld' is door het system gedaan

Hoewel dit niet in de logs staat, herinner ik me dat een van de fails iets met de system partities te doen had. Maar ik heb ook andere foutmeldingen gezien. Ook kon ik pas na herstart van de NAS weer connecten met de HD om deze te kunnen repareren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Lees Check je SMART eens. Ik zou hem eens aansluiten op PC en met het daargenoemde programma uitlezen. Zoals je daar ook kunt lezen kan het ook zijn dat je evt. bad sectors al hebt 'weggepoetst'. Wellicht kunnen de webshop & WD daarom geen fouten meer vinden.

• dft2
  • Nu online
Thnx. Als ik de HD terug heb zal ik dit doen.
Is er nog een mogelijkheid dat dit aan de Synology ligt?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zeker wel, kan ook zomaar aan de controller in je Synology liggen.
En idd, als je hem terug hebt, eerst zelf de SMART uitlezen en kijken wat de mannen in het SMART topic zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dft2
  • Nu online
Contact gehad met Synology support, ze hebben de gedetaileerde logs uitgelezen. Ze denken dat het toch aan de NAS zelf ligt en niet aan HD. NAS is 9 jaar oud dus waarschijnlijk geen kans op enige vorm van garantie. Ik zal maar op zoek gaan naar een nieuwe dan...

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Zou mogelijk na zo'n lange tijd ook een onstabiele voeding kunnen zijn, maar of je in zo'n oude NAS nog zou willen investeren is de vraag...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DS211 is DSM ook niet meer up to date voor, netjes van Synology dat ze je nog helpen. Ik zou dat ding afschrijven en een nieuwe halen. Als het idd de controller is weet ik niet of de rest van je data nog veilig is. Omzetten van disks naar een andere Synology schijnt vrij makkelijk te zijn though (maar lees wel eerst de handleiding vorodat je je data kwijt bent en zorg voor een goede backup).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1