Macbook externe harden schijf bestand opslaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linds_2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-03-2020
Hallo,

Ik heb een vraag over het opslaan van een bestand op een externe harde schijf. Ik maak gebruik van een macbook retina pro (2014) en heb een externe harde schijf van seagate (Seagate expansion drive).
Het lukt mij wel om bestanden vanaf de drive te openen, in te zien en te bewerken. Echter wanneer ik het bestand terug wil opslaan, geeft hij de melding dat het bestand niet kan worden opgeslagen en dat de schijf gecontroleerd moet worden.

Op een windows PC werkt deze schijf prima. En ik gebruik hem eigenlijk als een soort USB.
Een kleine USB stick werkt wel gewoon.

Wat kan ik hier aan doen?

Alvast hartelijk dank

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 20:47
@Linds_2020 Weet je zeker dat bewerken ook kan of kan je bewerken maar daarna niet opslaan.

Ik acht de kans zeer groot dat de schijf als NTFS is geformatteerd. Dit kan je controleren door naar schijfhulpprogramma te gaan en dan naar de partitie te gaan van de externe schijf. Daar kun je het type zien waar verschillende opties kunnen staan zoals dus NTFS.

Als de schijf NTFS is dan kun je er inderdaad niet naar toe schrijven. Wel onder Windows.
Ik neem aan dat je de schijf in zowel Windows als Mac omgeving wilt gebruiken.
Zo ja, kopier alle data van de schijf naar een andere schijf (heel belangrijk). Ga dan weer terug naar schijfhulpprogramma, ga naar de juiste partitie en kies "Wis". Hier kan je de structuur kiezen en kies hier voor ExFat. Dan is de schijf zowel schrijfbaar als leesbaar onder Windows en Mac.

Nogmaals, kopieer eerst alle data want "Wis" houdt in dat je de schijf leeg maakt. Er staat dan niks meer op. Alle data is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linds_2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-03-2020
Hallo,

Bedankt voor de reactie! De schijf is inderdaad NTFS geformatteerd.
Ik ga de tip proberen, al dien ik eerst even te organiseren dat alle bestanden gekopieerd zullen worden.
Werkt de schijf na het omzetten volledig normaal?

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 11:06

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Er zijn ook tools beschikbaar waarmee NTFS-partities gebruikt kunnen worden op een Mac, misschien is dat een optie? Bijvoorbeeld Paragon NTFS.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
Linds_2020 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:01:
Hallo,

Bedankt voor de reactie! De schijf is inderdaad NTFS geformatteerd.
Ik ga de tip proberen, al dien ik eerst even te organiseren dat alle bestanden gekopieerd zullen worden.
Werkt de schijf na het omzetten volledig normaal?

Groet
Schijf werkt met ExFat net zoals nu, dit merk je niet.

1. Alle data van de externe hardeschijf naar een tijdelijke schijf (in je laptop) kopieren.
2. 3x heel goed controleren of alles netjes is overgezet en niets ontbreekt.
3. Externe hardeschijf in ExFat formatteren/wissen.
4. Alle data van de tijdelijke schijf weer terug kopieren naar de externe hardeschijf.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 20:47
Greveldinges schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:07:
Er zijn ook tools beschikbaar waarmee NTFS-partities gebruikt kunnen worden op een Mac, misschien is dat een optie? Bijvoorbeeld Paragon NTFS.
Correct maar dat zijn tools waar je van mag hopen dat ze het na een systeemupdate het weer doen terwijl ExFat een goede door alle besturingssystemen geaccepteerde structure is.
Pagina: 1