Een ruimte voorzien van thermostaat kranen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertdepobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2024
Hallo allemaal.

Ik heb een huis met traditionele verwarming: meerdere ruimtes met radiatoren en een thermostaat in de woonkamer.
Nu is het zo dat mijn kantoor vaak door de zon redelijk snel opwarmt, veel sneller dan de woonkamer. In het kantoor wordt het dus vaak veel te warm omdat de verwarming blijft stoken tot ook de woonkamer de juiste temperatuur heeft.

Ik ben geen expert dus ik stel de vraag hier maar eens: is het mogelijk om de radiatoren in mijn kantoor te voozien van thermostaat kranen zodat deze afgesloten worden als de gewenste temperatuur bereikt is?

Alvast bedankt!

Groeten,
Robert.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja, gewoon thermostaatkranen plaatsen. zoals Danfoss enz. Die werken inderdaad op temperatuur, zodat de temperatuur in de ruimte constant blijft. Wel dient je radiatorkraan geschikt te zijn voor het plaatsen van dergelijke knoppen. Heb je hele oude radiatoren, dan kan het wel eens lastig worden. Maak anders eens een foto van je huidige knop en van de radiatorkraan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
Heb je in de woonkamer, waar de kamerthermostaat hangt, ook thermostaatkranen op de radiatoren zitten?
Dat is een onwenselijke situatie namelijk. De thermostaatkranen kunnen eerder dichtgaan terwijl de gevraagde temperatuur nog niet is gehaald. De kamerthermostaat zal dan warmte blijven vragen, omdat de ruimte nog niet op de door hem gevraagde temperatuur is. In je referentieruimte zou ik dus de thermostaatkranen volledig open/maximaal zetten. Op die manier blijft je ketel niet onnodig stoken.

Mogelijk gevolg is wel weer dat het in de woonkamer al warm is en in het kantoor nog niet. Dat is wel een lastig aspect en zou je met zoneverwarming kunnen oplossen. Hangt wel een prijskaartje aan.

P.S. Kijk ook eens naar waterzijdig inregelen, dit kan ook nog positieve invloed hebben op het comfort (=alle ruimtes even warm) en op je gasverbruik. Mogelijk krijgt je kantoor nu ook teveel flow waardoor het daar zo warm wordt. Zie voor meer uitleg: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 25-03-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertdepobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2024
Hoi Microkid en ThinkPad,

Dank voor jullie reacties!
@ThinkPad de woonkamer heeft geen thermostaatkranen.
Dat waterzijdig inregelen ga ik een bekijken!

Dank je!