SATA stick om Win 10 te installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:57
Hoi! In de categorie sociale isolatie dus ik ga creatief booten...

pricewatch: Delock SATA 6 Gb/s Flash Module vertical 16GB

Kan ik hier de installatie bestanden voor win 10 op zetten en het OS dan op een normale SSD installeren? Zo ja, dan koop ik 'm aangezien de prijs gezakt is.

Dank voor uw input! _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 25-03-2020 01:33 ]

Team anti-scalp - wauw..

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 01:32:
Kan ik hier de installatie bestanden voor win 10 op zetten en het OS dan op een normale SSD installeren?
Waarom zou je dat willen als een USB stick zeker werkt en ook nog goedkoper is? Ik zie het voordeel van dit apparaatje niet.

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06-2025

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Deze stick zou wel geschikt zijn om windows OTG op te zetten. Je eigen portable windows.
Je kunt deze, in tegenstelling tot een USBstick, alleen gebruiken met systemen waar ook een eSata op zit.

Deze eSata aansluiting is bedoeld voor externe opslagmedia, vooral op portable HDDs en SSDs.

Om windows via deze stick op een andere, vaste SSD te installeren is een beetje overkill. :)

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
ToolBee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 01:58:
Deze stick zou wel geschikt zijn om windows OTG op te zetten. Je eigen portable windows.
Je kunt deze, in tegenstelling tot een USBstick, alleen gebruiken met systemen waar ook een eSata op zit.

Deze eSata aansluiting is bedoeld voor externe opslagmedia, vooral op portable HDDs en SSDs.

Om windows via deze stick op een andere, vaste SSD te installeren is een beetje overkill. :)
Vzv ik kan zien is dit géén eSATA, maar juist gewoon SATA (als in intern, op je moederbord). Dit is een beetje een old-skool Disk-on-Module, of DoM, gebruikt om het besturingssysteem van allerlei embedded apparatuur op te installeren zonder daar een complete aparte HDD/SSD voor te hoeven hebben. NASjes, Digital Signage, dat soort speelgoed bijvoorbeeld. :)

Zie ook de specs bij fabrikant:
System requirements
• A free SATA 7 pin port
• Power supply with a free Molex power connector

Ik dénk dat OP verwacht snelheidswinst met Windows installeren te boeken met deze DoM. Ik betwijfel dat eerlijk gezegd. Zodra je een béétje een vlotte USB-stick gebruikt, is het opslagmedium van waaraf je installeert gewoon de bottleneck niet meer. Uitpakken, selecteren welke bits'n'bobs er voor jóuw HW-config geinstalleerd moeten worden, en daadwerkelijk naar de installatielocatie wegschrijven zijn waar de tijd 'm in gaat zitten.
Volgens mij staat (bijna) de complete install media image doodleuk in het werkgeheugen tijdens Windows installation, zolang je enigszins courante hoeveelheden RAM in je systeem hebt zitten uiteraard.

Voor €30 kun je deftig vlotte, grote USB-sticks krijgen - koop een degelijke met een beetje fatsoenlijke read speeds en je bent veel beter uit dan hiermee.

Dit is voor heel andere toepassingen bedoeld.

• ToolBee

ToolBee

Yup! Net ook even de specs van dit voor mij exotische ding bekeken.

Elke keer de kast openen om je OTGstick erin te prikken is ook geen doen. ;)

• iceheart
ToolBee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 02:10:
Yup! Net ook even de specs van dit voor mij exotische ding bekeken.

Elke keer de kast openen om je OTGstick erin te prikken is ook geen doen. ;)
Och, het is wat je exotisch noemt. Wat ik al zeg, in embedded toepassingen zijn deze dingen min of meer de norm. Heb er nog een paar liggen die nog op old-skool 40 pin IDE inpluggen, DoM's zijn al zeker 25-30 jaar alomtegenwoordig.
Tegenwoordig overigens wel steeds minder; meer en meer embedded devices die nu nieuw ontworpen worden hebben gewoon een m.2 slotje en die ontwikkeling zal zich wel voortzetten.

En sommige tweakertjes zoeken eerder elk excuus om hun kast open te peuteren, natuurlijk :+
Daarnaast heb je doorgaans ook niet zo héél veel redenen om Windows opnieuw te installeren als je niet toch al aan je hardware had zitten rommelen, dus zoveel moeite is dat nou ook weer niet.

• ToolBee

ToolBee

IDE-stekkers, die DOMs moeten "huge" zijn! :)

Heb hier nog iets anders in de la liggen dat niet echt voor home-users als ik bedoeld is; een Lenten Reborn chip, die in de aloude PCIsleuf je modificaties weer ongedaan maakt bij reboot. ;)

Ideaal voor een internet-cafePC, maar niet voor een Tweaker.

• iceheart
ToolBee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 02:23:
IDE-stekkers, die DOMs moeten "huge" zijn! :)

Heb hier nog iets anders in de la liggen dat niet echt voor home-users als ik bedoeld is; een Lenten Reborn chip, die in de aloude PCIsleuf je modificaties weer ongedaan maakt bij reboot. ;)

Ideaal voor een internet-cafePC, maar niet voor een Tweaker.
Valt wel mee. Paar centimeter direct boven de 40pin connector op het moederbord vrij hebben; zelden een probleem.

Die Lenten Reborns waren inderdaad ideaal gereedschap uit een tijd waarin (consumentengebruik-vriendelijke) OSes niet écht op dat werk berekend waren.
Pagina: 1