Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainsim87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-02-2023
Mijn vraag
Geschikte upgrade voor mijn videokaart voor de spellen Trainsimulator 2020 en Train Sim World 2020 voor 144 mhz

Relevante software en hardware die ik gebruik

Beeldscherm MSI MAG322CQRV 32 inch 144 mhz
MSi geforce 1660 super
Intel Core I5 9600kf
32 gb ram geheugen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geforce 2060 8gb super eventueel als upgrade maar is deze voldoende ?

[ Voor 36% gewijzigd door trainsim87 op 24-03-2020 23:08 ]

Beste antwoord (via trainsim87 op 26-03-2020 00:57)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Als ik de systeem eisen van Trainsimulator 2020 kijk, zit je PC er al ruim boven.

Als ik kijk naar veel simulator games, zijn die ook vaak niet geweldig geoptimaliseerd zoals bepaalde 'tripple A' titels. Dat wil zeggen, dat ondanks dat de games simpel ogen (grafisch gezien), dat het best kan zijn dat het niet soepel loopt op een systeem die bijvoorbeeld een andere zwaardere game prima aankan.

Dus dan maakt het soms niet uit of je een 1660 Super of bij wijze van een 2080Ti hebt, kans is, dat beide niet soepel zullen lopen omdat de game gewoon niet geoptimaliseerd is.

Kan zijn dat de processor een bottleneck is, omdat de game slechts 2 cores gebruikt (en vaak baad hebben bij snelle cores ipv veel cores).
In dat geval, zal een snellere videokaart, mogelijk de problemen alleen maar erger maken, omdat de game de rest van de cores niet gebruikt, de videokaart de 2 vol belastte cores nog meer belast.

"Ja maar CPU usage is geen 100%" , nee, cpu usage percentage gaat altijd over de hele CPU (alle cores en threads), wil niet zeggen dat de CPU geen bottleneck is, want dan kunnen nog steeds enkele cores non-stop op 100% draaien en de rest doet niks omdat het programma/game daar geen gebruik van kan maken.

(Disclaimer: de 2 cores is even als voorbeeld, weet niet hoeveel cores de game gebruikt, maar lijkt me sterk dat het 4 of meer is).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Hoeveel haal je nu met de 1660 Super? De 2060 Super is wel iets sneller, maar niet veel.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainsim87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-02-2023
Bij Train Sim World zit ik rond de 52 fps bij 144 mhz, dit zijn de waardes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-84m_jSoDYP6RmC4sCzuufzTF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dm6n5NeS4yPFXSoP4HeR1Mt3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLMylGyoEZtQY_lWp_90Eyf8o1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm4myXY5RyCjF1Y8q2KJEtmP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 153% gewijzigd door trainsim87 op 25-03-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Het is Hz voor refreshrates, niet MHz (MegaHertz).

Wil je naar de 144fps (frames per seconde) dan moet je dus aan een kaart denken die 3x zo krachtig is als de 1660 Super en dan moet je al gauw aan een RTX 2080 Ti denken.

Beste advies wat ik je kan geven is; of wees tevreden met de prestaties die je nu al hebt, of zet je resolutie op 720p voor hogere fps (ik neem aan dat je scherm 1440p is?).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Wat is het nut om 144 fps te halen in een sim? Als het vloeiend loopt op max settings is het toch prima? Het is geen shooter!
@trainsim87 Tegen welk probleem loop je aan. Ziet het er niet vloeiend uit, zijn de settings te laag naar je zin of is het een mentaal dingetje dat je maar 52 fps ziet staan in je fps counter terwijl je een 144Hz monitor hebt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Als ik de systeem eisen van Trainsimulator 2020 kijk, zit je PC er al ruim boven.

Als ik kijk naar veel simulator games, zijn die ook vaak niet geweldig geoptimaliseerd zoals bepaalde 'tripple A' titels. Dat wil zeggen, dat ondanks dat de games simpel ogen (grafisch gezien), dat het best kan zijn dat het niet soepel loopt op een systeem die bijvoorbeeld een andere zwaardere game prima aankan.

Dus dan maakt het soms niet uit of je een 1660 Super of bij wijze van een 2080Ti hebt, kans is, dat beide niet soepel zullen lopen omdat de game gewoon niet geoptimaliseerd is.

Kan zijn dat de processor een bottleneck is, omdat de game slechts 2 cores gebruikt (en vaak baad hebben bij snelle cores ipv veel cores).
In dat geval, zal een snellere videokaart, mogelijk de problemen alleen maar erger maken, omdat de game de rest van de cores niet gebruikt, de videokaart de 2 vol belastte cores nog meer belast.

"Ja maar CPU usage is geen 100%" , nee, cpu usage percentage gaat altijd over de hele CPU (alle cores en threads), wil niet zeggen dat de CPU geen bottleneck is, want dan kunnen nog steeds enkele cores non-stop op 100% draaien en de rest doet niks omdat het programma/game daar geen gebruik van kan maken.

(Disclaimer: de 2 cores is even als voorbeeld, weet niet hoeveel cores de game gebruikt, maar lijkt me sterk dat het 4 of meer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Tip voor de volgende keer, maak even een screenshotje in plaats van een onleesbare foto ;). Daarbij staat je naam vol in beeld. Just saying.

Als laatste schopje naar CAA, want dit is natuurlijk aankoopadvies.

Verder eens met hierboven. Het zou best kunnen dat snellere onderdelen niets doen door karige optimalisatie. Zoek benchmarks, dan heb je je antwoord.
Pagina: 1