Ziggo modem en losse router lijken elkaar te storen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-02-2022
Ik heb in mijn huis beneden in de meterkast een ziggo modem staan voor draadloze verbinding en alle internetkabels gaan van uit de meterkast door het huis. Op de zolder heb ik een cisco router. Dit heb ik ooit zo geïnstalleerd zodat ik ook op zolder draadloos en via internetkabel kon internetten.

Het probleem is nu dus dat het wifi netwerk op de 1e verdieping dus tussen zolder en beneden in heel slecht werkt. Voor de duidelijkheid: Het zijn 2 losse netwerken met eigen inlog en wachtwoord. Beide netwerken werken wel goed als je er een paar meter vanaf zit. Ik wil graag dit storingsprobleem oplossen. Als het mogelijk is er één netwerk van maken en nog een acces point in de vorm van een oude modemrouter op de 1e verdieping willen installeren.

De router: Cisco Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Router
Ziggo modem: Technicolor TC7210 wifi-modem
Oude ziggo modemrouter (voor evt. accespoint): Cisco EPC3925

Ik ben bereid nieuwe aankopen te doen om het probleem op te lossen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:34
Van die EPC3925 kun je niet zomaar een accesspoint maken. Maar een los accesspoint is natuurlijk wel te koop. En dat kost niet zoveel. Bekabeling heb je al liggen als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Als je er één netwerk van wilt maken kan dat niet met de genoemde apparatuur, als je dat zou willen zou ik een mesh systeem aanraden, bv. Linksys Velop, TP-Link Deco, Netgear Orbi.

Voor de huidige situatie zou ik even kijken naar de kanaalinstellingen van beide netwerken, dit kan o.a. met de App Wifi Analyzer op Android of Network Analyzer op iOS. Als beide netwerken (of bijvoorbeeld wifinetwerken van buren) uitzenden op het zelfde kanaal dan kan dat storen met elkaar, je zou de kanalen dan fixed kunnen zetten op een kanaal waar je weinig netwerken ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
IThom schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:20:
Als je er één netwerk van wilt maken kan dat niet met de genoemde apparatuur, als je dat zou willen zou ik een mesh systeem aanraden, bv. Linksys Velop, TP-Link Deco, Netgear Orbi.

Voor de huidige situatie zou ik even kijken naar de kanaalinstellingen van beide netwerken, dit kan o.a. met de App Wifi Analyzer op Android of Network Analyzer op iOS. Als beide netwerken (of bijvoorbeeld wifinetwerken van buren) uitzenden op het zelfde kanaal dan kan dat storen met elkaar, je zou de kanalen dan fixed kunnen zetten op een kanaal waar je weinig netwerken ziet.
Dankjewel, dit ga ik morgen proberen. Moet ik verder nog iets doen met de DHCP instellingen of moet dat bij beide netwerken aan blijven? En hoe kan ik zien op welk kanaal weinig netwerken zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42
Jason24 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:49:
[...]
...
En hoe kan ik zien op welk kanaal weinig netwerken zitten?
Dat staat echt letterlijk in z'n post.
Om dubbel nat te voorkomen zou ik dhcp op de tweede router uitzetten in ieder geval. Zie ook dit topic: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point.
Persoonlijk zou ik op elke verdieping een ubiquity ophangen, werkt perfect en dan ben je voorlopig klaar.

[ Voor 28% gewijzigd door sig69 op 25-03-2020 00:07 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

IThom schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:20:

Een mesh systeem is niet nodig.

Een mooie ap met zelfde SSID / encryptie (type ook) zal al heel veel helpen. Unifi ap’s werken bij mij prettig met snelle roaming.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
sig69 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:58:
[...]

Dat staat echt letterlijk in z'n post.
Om dubbel nat te voorkomen zou ik dhcp op de tweede router uitzetten in ieder geval. Zie ook dit topic: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point.
Persoonlijk zou ik op elke verdieping een ubiquity ophangen, werkt perfect en dan ben je voorlopig klaar.
Als je die ubiquiti's op iedere verdieping hangt, moet ik dan met één netwerk gaan werken en die op zolder er dus helemaal uitgooien?

En zijn dit (Ubiquiti UniFi AP-AC-LR) de juiste of zijn er nog goedkopere soort gelijke systemen?
En heb je naast drie van deze AP's nog andere apparatuur nodig om het te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 22:42
Jason24 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:41:
[...]

Als je die ubiquiti's op iedere verdieping hangt, moet ik dan met één netwerk gaan werken en die op zolder er dus helemaal uitgooien?
De router op zolder bedoel je? Als je de aansluitingen nodig hebt kun je'm "dom" maken (dhcp en wifi uit), dan is het eigenlijk gewoon een switch.
En zijn dit (Ubiquiti UniFi AP-AC-LR) de juiste of zijn er nog goedkopere soort gelijke systemen?
Die is prima volgens mij ja (is alweer 2 jaar geleden dat ik er wat mee gedaan heb). Ik ben niet bekend met andere soortgelijken systemen.
En heb je naast drie van deze AP's nog andere apparatuur nodig om het te laten functioneren.
Nee. Nou ja, technisch gezien gezien heb je een controller nodig voor de configuratie en dergelijke. Maar die kan je ook eenmalig op je pc draaien en na de configuratie kan die weer uit. De access points hoeven niet continu met een controller verbonden te zijn.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:34
Ubiquiti is top maar als je niet heel technisch bent is een deco m4 bekabeld aansluiten ook goede keus.
3 goeie accesspoints voor 150, ben je meteen klaar en hang je er 1 op iedere verdieping.

Qya instelmogelijkheden stukken minder dan ubiquiti maar performace en roaming zijn vergelijkbaar en gebruiksvriendelijkheid stuk beter. Bijkomend voordeel dat de deco een extra utp poort heeft, dat mist de ubiquiti lite

productreview: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) r...

[ Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2020 10:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1