Eindelijk glasvezel, daar begint dit raadsel mee:
Vandaag mijn 500/500 abbo van KPN aangesloten.
ExperiaBox in DMZ hop zo door naar mijn Synology rt2600AC, daar zit nog een Netgear GS748Tv3 Gigabit Switch (officieel managed maar doet geen flikker meer bij mij dan een unmanaged) tussen om wat meer poortjes te creeëren.
So far so good, dan maar eens een speedtestje met een simpel HP laptopje van het werk, met een LAN kabel aan de Switch. Hop 500/500 lekker
Terug naar de werkkamer, mijn desktop (op Windows 10) aanslingeren, normaliter heb ik daar immers de meeste actie
en eens een speedtest draaien.
490 down... Ok kán, zit wat meer lengte kabel tussen + variabele... ~300 upload (huh?). Nog maar een keer. Zelfde soort resultaat. Raar.
De PC is als volgt verbonden met CAT6 kabels:
NTU ---> Synology rt2600ac ---> Netgear Switch ---> Netgear R7000 (gebruikt als AP) ---> PC
Dan maar eens de R7000 er tussenuit... nog steeds blijf ik hangen op 300~320 in de speedtest. Andere kabel (zelfde die ik gebruikte met de laptop), nog steeds geen 500.
De laptop nu ook een keer in de werkkamer aan dezelfde kabel gehangen, 500/500
Oké.... heel raar. Dan de server (ook desktop PC maar met Ubuntu) eens testen. Zelfde route als de PC in de werkkamer (er staat ook op zolder een R7000 als AP). Weer 500/300~320, het ligt dus niet alleen aan mijn PC

Wat is hier gaande?
Dan maar een LAN test met iPerf, twee kanten op tussen PC en Server. De route:
PC ---> Netgear R7000 AP beneden ---> Netgear Switch ---> Synology rt2600AC (hoofdrouter) ---> Netgear Switch --> Netgear R7000 AP boven ---> Server
en vice versa
Oké, wel wat verlies, maar toch transferspeeds van ver boven de 300....

Het raadsel is compleet. Ik ben even totaal de weg kwijt waarom ik op twee PC's maar ~300-320 upload haal, met de laptop op dezelfde kabel 500/500 en als ik gewoon een LAN transfer doe kom ik ook op veel hogere snelheden uit.Wat mis ik??
Voor de volledigheid ook nog de system specs.
Desktop:

Server:
Vandaag mijn 500/500 abbo van KPN aangesloten.
ExperiaBox in DMZ hop zo door naar mijn Synology rt2600AC, daar zit nog een Netgear GS748Tv3 Gigabit Switch (officieel managed maar doet geen flikker meer bij mij dan een unmanaged) tussen om wat meer poortjes te creeëren.
So far so good, dan maar eens een speedtestje met een simpel HP laptopje van het werk, met een LAN kabel aan de Switch. Hop 500/500 lekker
Terug naar de werkkamer, mijn desktop (op Windows 10) aanslingeren, normaliter heb ik daar immers de meeste actie
490 down... Ok kán, zit wat meer lengte kabel tussen + variabele... ~300 upload (huh?). Nog maar een keer. Zelfde soort resultaat. Raar.
De PC is als volgt verbonden met CAT6 kabels:
NTU ---> Synology rt2600ac ---> Netgear Switch ---> Netgear R7000 (gebruikt als AP) ---> PC
Dan maar eens de R7000 er tussenuit... nog steeds blijf ik hangen op 300~320 in de speedtest. Andere kabel (zelfde die ik gebruikte met de laptop), nog steeds geen 500.
De laptop nu ook een keer in de werkkamer aan dezelfde kabel gehangen, 500/500

Oké.... heel raar. Dan de server (ook desktop PC maar met Ubuntu) eens testen. Zelfde route als de PC in de werkkamer (er staat ook op zolder een R7000 als AP). Weer 500/300~320, het ligt dus niet alleen aan mijn PC

Wat is hier gaande?
Dan maar een LAN test met iPerf, twee kanten op tussen PC en Server. De route:
PC ---> Netgear R7000 AP beneden ---> Netgear Switch ---> Synology rt2600AC (hoofdrouter) ---> Netgear Switch --> Netgear R7000 AP boven ---> Server
en vice versa
Oké, wel wat verlies, maar toch transferspeeds van ver boven de 300....

Het raadsel is compleet. Ik ben even totaal de weg kwijt waarom ik op twee PC's maar ~300-320 upload haal, met de laptop op dezelfde kabel 500/500 en als ik gewoon een LAN transfer doe kom ik ook op veel hogere snelheden uit.
Wat mis ik?? 
Voor de volledigheid ook nog de system specs.Desktop:

Server: