Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 08:24
Hey iedereen;

We zijn momenteel bezig met enkele renovaties in onze nieuwe woning.
Onze thermostaat is ook al 20 jaar oud en willen deze vervangen. We hebben een Vaillant CV ketel.

Ik heb hier heel wat rond gelezen en mijn besluit was gevallen bij een Google nest (nog een twijfel tussen dat en Tado). Aangezien ik zeer graag een smart thermostat zou willen die zich zelf aanpast naargelang en je op afstand kan controleren.

Nu hadden we onze loodgieter reeds laten komen voor enkele uitbraken bij onze badkamer. Ik moest toen werken, dus mijn vader was hem van dienst geweest. We hadden ook meteen gevraagd voor een nieuwe thermostaat.

Hier gaf hij aan dat een google nest zeer slecht was voor een vaillant ketel, en dat we een thermostaat van het merk zelf moesten kopen. Hij wilde dan een Vaillant vSmart installeren.

Nu heb ik hier even over gelezen; en de Vaillant vSmart heeft op het eerste zicht zeer slechte reviews - in het bijzonder voor de app?
Heeft er iemand ervaring mee?
En heeft de loodgieter gelijk dat ik inderdaad beter een thermostaat van het merk zelf pak?
Maar als de vSmart dan zo'n slechte reviews heeft... Is het dan toch niet beter dat ik de google nest neem?

Alvast bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 08:24
Bump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:20
@Nomsayin
jep over het algemeen gebruik je de termostaat die bij jouw merk/type ketel hoort.
en dan heb je bij Vaillant een Vaillant termostaat (maar ook het juiste type, elke Vaillant is weer anders).

voorbeeld:
ik gebruik een remeha, met remeha termostaat, daar zit een knop je op waarmee ik de voor-productie van warm water vast kan activeren.
het is beter dat gestuurd te doen (bespaart gas) als dat 24x7 onzinnig te doen.
(nog zinniger is heel die functie gewoon te deactiveren en maar te accepteren dat het een seconde of 2 langer duurt voordat je warm water hebt. ;)
of nog beter op te lossen.)

en zo heb je nog wel meer van die kleine dingen die er voorzorgen dat de juiste termostaat op de juiste ketel het beste werkt.
en dan zit je vaak wel vast aan het type termostaat waar de fabrikant zijn specifieke type ketel voor heeft gemaakt.
maar ook weer niet gaan denken dat de verkeerde termostaat je gas gebruik verdubbeld, het is vaak meer een 5 tot 10%, en dat verschil is vaak minder als het verschil tussen een warme of koude winter.
dus mensen zie het niet eens terug op de rekening. ;)

(persoonlijk snap ik het hele idee van mensen niet dat het bedienen van de gasketel via een app moet. :?
je bespaart er geen bal mee, gebruikt juist vaak meer gas, en is niet meer als een gimmick.
zelf raak ik de termostaat 2x per jaar aan.
1x in de herfst(aan), 1x in de lente (uit).
en toch gebruik ik minder als 300m3 gas per jaar.
dit met ondersteuning van een warmtepomp en extra isolatie, die weer gevoed word uit mijn zonnepanelen.
vul maar eens in op een energie vergelijkings-site, 100kWh en 300m3 gas.
dan weet je wat ik per jaar betaal, je energie stoppen in dit soort oplossingen is veel effectiever. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 29-03-2020 14:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:04
vSmart is niet veel volgens mij. Valliant heeft daar gewoon niet zoveel verstand van/interesse in. Ik zou er in ieder geval geen geld voor neerleggen.

De tado heb ik zelf in combinatie met een valliant en dat werkt prima. Er zijn verschillende handleidingen hoe je dat moet aansluiten. Ik zou het niet aan een loodgieter overlaten maar gewoon zelf doen (of iemand die "handig is met computers").

Ik heb nog zitten twijfelen voor een google nest maar de toenmalige versie kon alleen aan/uit. Ook weet google al veel te veel van ons. Tado wordt in Duitsland ontwikkeld en is meer gericht op de Europese markt was mijn idee. Ook kan je tado nog uitbreiden met knoppen voor radiatoren.