Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 12:22
Ik zoek een?
Soundbar

Wat is je budget?
300-400 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb op dit moment niks aan audio aangesloten. Heb een leuke TV waar ik mijn PS4 en Switch op heb aangesloten. Zoals je begrijpt hoort dan dan natuurlijk ook een leuk audio setje bij.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik hoor al ontzettend lang goede verhalen over Sonos apparatuur, echter vind ik Sonos of het algemeen best prijzig. Echter ben ik toch geïnteresseerd geraakt in de Sonos Beam. Ik woon in een 'appartement', woonkamer met open keuken, en vervolgens slaapkamer en badkamer, dus een volledige 5.1 set lijkt mij redelijk overbodig. Dat is een van de redenen waarom ik de Playbar niks vind,en de prijs natuurlijk. Daarnaast gebruik ik ook sinds kort Google Assistant, iets wat niet door de Playbar wordt ondersteund, wel door de Beam.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar ervaringen van mensen met de Beam, en of dat dit een goede aankoop zou zijn. Verder vraag ik mij ook af of er mensen zijn die naast de Beam ook de Sonos Symfonisk van Ikea hebben. Mij lijken dit hele leuke speakers om 2 stuks van aan te sluiten op de Beam om op zo'n manier toch surround te creëren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 18:45
Zelf heb ik een Sonos beam icm 2 ikea lamp speakers als 5.0 set in de woonkamer. In de keuken nog een losse Sonos play 1. Het geluid is wat mij betreft prima er zal vast voor hetzelfde geld beter geluid zijn maar het gemak is ook wat waard vind ik.
Hiervoor had ik een soundbar met subwoofer van heos, iets beter kwa geluid dan de beam maar de app was niet zo best.
Het enige wat ik soms nog mis is een beetje laag maar ik vind 700 euro voor alleen een subwoofer te duur en de sub is ook wel een beetje overkill voor mijn setup, ik hoop dat Sonos nog een keer met een kleinere subwoofer komt.
Anyway ik vind de beam wel aan te raden, makkelijk te installeren, geen extra afstandsbediening, geen kabels trekken, fijne app en het ziet er ook niet zo overdreven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
Badpete schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:17:
Zelf heb ik een Sonos beam icm 2 ikea lamp speakers als 5.0 set in de woonkamer. In de keuken nog een losse Sonos play 1. Het geluid is wat mij betreft prima er zal vast voor hetzelfde geld beter geluid zijn maar het gemak is ook wat waard vind ik.
Hiervoor had ik een soundbar met subwoofer van heos, iets beter kwa geluid dan de beam maar de app was niet zo best.
Het enige wat ik soms nog mis is een beetje laag maar ik vind 700 euro voor alleen een subwoofer te duur en de sub is ook wel een beetje overkill voor mijn setup, ik hoop dat Sonos nog een keer met een kleinere subwoofer komt.
Anyway ik vind de beam wel aan te raden, makkelijk te installeren, geen extra afstandsbediening, geen kabels trekken, fijne app en het ziet er ook niet zo overdreven uit.
Bedankt voor de reactie, en hoe bevalt de audio? Ik lees redeljik wat verhalen waarbij sommige echt van mening zijn dat het geluid ontzettend slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:35

OMD

Badpete schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:17:
Heb je de HEOS alleen weggedaan vanwege de app?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
Bedankt voor de reactie, en hoe bevalt de audio? Ik lees redeljik wat verhalen waarbij sommige echt van mening zijn dat het geluid ontzettend slecht is.
Ik vind het geluid goed. Is er beter te krijgen voor hetzelfde geld? Dat denk ik wel maar de beam heeft veel gemak, 2 kabeltjes en alles werkt, een app die fijn werkt, als je later uit wilt breiden werkt het ook heel makkelijk en het is niet pompeus aanwezig in je woonkamer.
Zoals ik zei het enige wat ik soms mis is een beetje laag, zeker met alleen de beam, nu ik de 2 symfonisk lampen erbij heb is dat ook al een stuk minder geworden.

Als je alleen een soundbar wilt dan zijn er misschien betere opties voor het geluid, vooral als je een soundbar met subwoofer neemt.

Of er een betere optie is kwa gebruiksgemak weet ik niet, ik heb alleen ervaring met de heos homecinema bar en die werkte beduidend minder soepel, maar het geluid vond ik wel beter omdat die al een sub heeft en de soundbar zelf heeft dan meer ruimte voor midden en hoog.
Heb je de HEOS alleen weggedaan vanwege de app?
We hadden al een Sonos speaker en we vonden die beiden fijner werken dan de heos in gebruik, dus toen hebben we besloten met Sonos verder te gaan ipv heos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
Badpete schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:08:
[...]

Ik vind het geluid goed. Is er beter te krijgen voor hetzelfde geld? Dat denk ik wel maar de beam heeft veel gemak, 2 kabeltjes en alles werkt, een app die fijn werkt, als je later uit wilt breiden werkt het ook heel makkelijk en het is niet pompeus aanwezig in je woonkamer.
Zoals ik zei het enige wat ik soms mis is een beetje laag, zeker met alleen de beam, nu ik de 2 symfonisk lampen erbij heb is dat ook al een stuk minder geworden.

Als je alleen een soundbar wilt dan zijn er misschien betere opties voor het geluid, vooral als je een soundbar met subwoofer neemt.

Of er een betere optie is kwa gebruiksgemak weet ik niet, ik heb alleen ervaring met de heos homecinema bar en die werkte beduidend minder soepel, maar het geluid vond ik wel beter omdat die al een sub heeft en de soundbar zelf heeft dan meer ruimte voor midden en hoog.

[...]

We hadden al een Sonos speaker en we vonden die beiden fijner werken dan de heos in gebruik, dus toen hebben we besloten met Sonos verder te gaan ipv heos.
Tja, het is best lastig want ik zie inderdaad dat er bijv. ook een aantal van Samsung beschikbaar zijn voor de helft van de prijs. Echter is het juist het draadloze aspect van d Sonos setup wat mij zo aanspreekt. Zelf zie ik het niet zitten om nog allerlei draadjes weg te moeten moffelen.

Hier overigens 2 foto's van mijn woonkamer. Zoals je in de afbeelding kunt zien begint mijn keuken al direct naast mijn bank, en staat de tafel op ongeveer de lijn waar de keuken eindigt. De kamer verder loopt nog een meter of 2 verder door, maar that's about it. Vandaar mijn idee om uiteindelijk meer richting een Soundbar + 2 speakers te gaan, ik denk dat een volledige 5.1 set echt overkill is voor de ruimte die ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMR66nOAYepqT1tARfZt7s2sgvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNfBWif1y941KJFGdv70ChoY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP3WeaPHLy1knjHYVb3AWOsJl8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGy2xU3qkWM3tefmmN7AbjZH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
Hmm misschien gewoon online bestellen en uitproberen? Het is niet helemaal netjes maar dan kan je het wel binnen 14 dagen retourneren mocht je het niks vinden.

Elke soundbar heeft natuurlijk wel een stroomkabel en een hdmi kabel naar de tv.

Je zou ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Yamaha YSP-2700, dan ben je met alleen de soundbar klaar en heb je ook surround geluid welke wordt weerkaatst door de muren en het plafond.

https://www.whathifi.com/us/yamaha/ysp-2700/review

Dit is een random review er zijn er natuurlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:55

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Badpete die klinkt interessant, maar rijmt niet helemaal met een budget van 300-400.

Ik heb zelf een Denon versterker (zonder Heos), en kan me wel vinden in de matigheid van de app. Ik zou het apparaat er niet voor laten staan, maar het is zeker geen pluspunt als hij vergelijkbaar werkt als de app van mijn versterker.

@TS ik denk dat de meeste soundbars wel beter geluid geven dan de TV zelf, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met een fullblown 5.1/7.1 opstelling. Ik denk dat de "waardeloze geluidskwaliteit" voornamelijk vanuit dat oogpunt naar voren komt. Het ligt dus voor een groot deel aan je eisen/wensen en referentiekader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
Badpete schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:43:
Hmm misschien gewoon online bestellen en uitproberen? Het is niet helemaal netjes maar dan kan je het wel binnen 14 dagen retourneren mocht je het niks vinden.

Elke soundbar heeft natuurlijk wel een stroomkabel en een hdmi kabel naar de tv.

Je zou ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Yamaha YSP-2700, dan ben je met alleen de soundbar klaar en heb je ook surround geluid welke wordt weerkaatst door de muren en het plafond.

https://www.whathifi.com/us/yamaha/ysp-2700/review

Dit is een random review er zijn er natuurlijk meer.
nee dat begrijp ik wat betreft de kabels, ik doelde meer op bijv. verdere uitbreiding met die Symfonisk speakers. Ze hebben stroom nodig maar that's it. Ik wil het liefst zo min mogelijk kabels gebruiken. Mijn broer heeft ook een audio set maar heeft dus alle kabels nog achter plinten moeten wegwerken voor de speakers en dergelijke, waar ik niet op zit te wachten ;)

Wat betreft die Yamaha, ziet er aardig uit maar is direct het dubbele van het budget, wat ik niet van plan was om uit te geven. Het idee is om de boel later beetje bij beetje uit te breiden, vandaar dat het mij het verstandigst lijkt om me nu alleen op een Soundbar te focussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Raxious op 26-03-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
Vettigedennis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:16:
Weet je zeker dat je een soundbar wil ?

Andere optie zouden de Dali Zensor 1ax kunnen zijn. Die heb ik ook gehaald pas geleden. Zijn nu in de uitverkoop van 600€ voor 400€.

Er is in deze prijsklasse absoluut geen soundbar te vinden die deze geluidskwaliteit haalt.
Zie bovenstaande berichten.

Ben verder niet bekend met het merk Dali, kan er over het algemeen ook weinig over vinden wat betreft reviews. Verder moet je goed zoeken wil je ze voor een 'goedkope' prijs kunnen vinden (één verkoper op Tweakers voor 599 wat dus ver boven mijn budget zit). De paar sites die ze voor 399 verkopen, hebben alleen nog de witte versie in de aanbieding.

Daarnaast geven de paar reviews die ik heb gevonden ook heel duidelijk aan dat je voor het beste geluid ze echt op stands moet zetten, wat ook weer geld kost.

Zoals ook in de afbeeldingen te zien is, lijkt mij een opstelling met iets van een soundbar met op termijn 2 speakers bij de bank een prima opstelling. Daar zou dan op lange termijn ooit nog een sub bij kunnen, maar ook dat heeft geen hoge prioriteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Raxious op 26-03-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
Raxious schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Ben verder niet bekend met het merk Dali, kan er over het algemeen ook weinig over vinden wat betreft reviews. Verder moet je goed zoeken wil je ze voor een 'goedkope' prijs kunnen vinden (één verkoper op Tweakers voor 599 wat dus ver boven mijn budget zit).

Daarnaast geven de paar reviews die ik heb gevonden ook heel duidelijk aan dat je voor het beste geluid ze echt op stands moet zetten, wat ook weer geld kost.

Zoals ook in de afbeeldingen te zien is, lijkt mij een opstelling met iets van een soundbar met op termijn 2 speakers bij de bank een prima opstelling. Daar zou dan op lange termijn ooit nog een sub bij kunnen, maar ook dat heeft geen hoge prioriteit.
Ik zou als ik jou was gewoon de beam bestellen en als je het echt helemaal niks vind dan stuur je hem terug.
Ik vind het geluid meer dan prima, maar ben dan ook geen audiofiel. Zeker nu ik de 2 rear speakers heb toegevoegd (de lampen klinken wel ietsje beter dan de boekenplank speakers maar kosten ook bijna het dubbele)
Het enige wat ik nog toe wil voegen is een kleine sub, hopelijk komt sonos daar nog een keer mee op de proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raxious
Badpete schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:44:
[...]

Ik zou als ik jou was gewoon de beam bestellen en als je het echt helemaal niks vind dan stuur je hem terug.
Ik vind het geluid meer dan prima, maar ben dan ook geen audiofiel. Zeker nu ik de 2 rear speakers heb toegevoegd (de lampen klinken wel ietsje beter dan de boekenplank speakers maar kosten ook bijna het dubbele)
Het enige wat ik nog toe wil voegen is een kleine sub, hopelijk komt sonos daar nog een keer mee op de proppen.
De lampen beter dan de boekenplank speakers? :o Ik had juist het tegenovergestelde :P
Hier ook totaal geen audiofiel, wil gewoon eens iets beters dan alleen het geluid van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:10
Vergeet ook niet naar de soundbars van teufel te kijken, komen vaak goed uit de test vandaan.

En zoals hierboven wordt geschreven, boekenplank speakers van Dali / q accoustic klinken veel mooier dan welke soundbar dan ook.
En dit is prima binnen budget te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raxious schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Ben verder niet bekend met het merk Dali, kan er over het algemeen ook weinig over vinden wat betreft reviews. Verder moet je goed zoeken wil je ze voor een 'goedkope' prijs kunnen vinden (één verkoper op Tweakers voor 599 wat dus ver boven mijn budget zit). De paar sites die ze voor 399 verkopen, hebben alleen nog de witte versie in de aanbieding.

Dali is een hifi merk en richt zich op geluidskwaliteit, Sonos is een fabrikant waarbij vooral gemak voorop staat en de geluidskwaliteit veel te wensen overlaat (ik heb nog nooit een Sonos speaker gehoord waarvan ik onder de indruk was, maar het zijn leuke dingen voor wat achtergrondgeluid). Het is maar net wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:14:
Vergeet ook niet naar de soundbars van teufel te kijken, komen vaak goed uit de test vandaan.

En zoals hierboven wordt geschreven, boekenplank speakers van Dali / q accoustic klinken veel mooier dan welke soundbar dan ook.
En dit is prima binnen budget te realiseren.
Heb je wat voorbeelden wat betreft die Dali en Q Accoustic?
De eerder genoemde Dali kan ik helaas nergens in het zwart vinden. De filmpjes die kan vinden zijn allemaal Duits waar ik geen bal van versta ^^'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:10
Raxious schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:39:
[...]

Heb je wat voorbeelden wat betreft die Dali en Q Accoustic?
De eerder genoemde Dali kan ik helaas nergens in het zwart vinden. De filmpjes die kan vinden zijn allemaal Duits waar ik geen bal van versta ^^'
Q accoustic 3020i
https://thenextweb.com/pl...shouldnt-sound-this-good/

Dali Oberon 1 black
https://www.hifiklubben.n...n-1-compacte-luidspreker/

Met de zoekfunctie hier op Tweakers zal je genoeg kunnen vinden over bovenstaande speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon_1984 op 26-03-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:05:
[...]

Q accoustic 3020i
https://thenextweb.com/pl...shouldnt-sound-this-good/

Dali Oberon 1 black
https://www.hifiklubben.n...n-1-compacte-luidspreker/

Met de zoekfunctie hier op Tweakers zal je genoeg kunnen vinden over bovenstaande speakers.
Helaas zal er bij beide ook nog een versterker moeten worden aangeschaft, waar ik niet echt de ruimte voor heb. (geen plek meer in de TV tafel). Zorgt er tevens ook weer voor dat de prijs weer hoger komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Simpel gebruik kan eigenlijk niet mis gaan met de Beam. Hij doet precies dat.

Wat niet kan is even een 3.5mm kabeltje inpluggen of geluid van je pc aansluiten. Dat moet via de enige HDMI poort op de achterkant via ARC of S/PDIF (meegeleverde converter).

Maar het streamen van muziek van je laptop of iphone in huis werkt prima. Voor spotify is wel premium nodig.

TV geluid is prima. Lage tonen werken na de "tuning" die Sonos doet ook verrassend goed op een Ikea BESTÅ. Welke dan een beetje als klankkast werkt denk ik. Beter dan een hardhouten meubel waarschijnlijk.
Voor een rijtjeswoning of appartement luid genoeg in ieder geval!

Er staat er zelfs een te koop op de V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
jeroen3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:35:

Wat niet kan is even een 3.5mm kabeltje inpluggen of geluid van je pc aansluiten. Dat moet via de enige HDMI poort op de achterkant via ARC of S/PDIF (meegeleverde converter).

Maar het streamen van muziek van je laptop of iphone in huis werkt prima. Voor spotify is wel premium nodig.

TV geluid is prima. Lage tonen werken na de "tuning" die Sonos doet ook verrassend goed op een Ikea BESTÅ. Welke dan een beetje als klankkast werkt denk ik. Beter dan een hardhouten meubel waarschijnlijk.

Ik geloof dat Spotify premium niet meer noodzakelijk is sinds een tijdje
nieuws: Sonos voegt ondersteuning voor Spotify Free toe aan zijn speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
jeroen3 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:35:

`
zag ik, maar 30 euro meer heb ik hem nieuw en met garantie ;)

Wat betreft je opmerkingen. Het apparaat wordt echt puur en alleen op de TV aangesloten. Mijn PC dient voor gamen en werk, gebruik daar altijd een headset. Spotify premium heb ik ook, dus ook daar geen problemen mee. Volgens mij heb ik zelfs een Ikea BESTA ^^'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
Een mooie kick.

Na een maand is er nog niks aangeschaft. In verband met het hele corona gebeuren en ik, net zoals de rest van de wereld, niet op vakantie kan gaan heb ik besloten om wat meer budget uit te trekken. In dit geval wil ik eigenlijk max. 900e uitgeven.

Een mogelijkheid zou de nieuwe Sonos ARC kunnen zijn, maar dat is sterk afhankelijk van hoe hij uit de reviews komt. Daarnaast blijf ik ook nog steeds kijken naar gewone speakers met een receiver. Ik zie aan beide voor- en nadelen zitten.

Soundbar:
+ Easy to use;
+ Hele fijne app (in ieder geval bij Sonos);
+ Draadloos;
+ Uitbreiden kan ook makkelijk met draadloze speakers (bijv. Ikea Sympfonisk)
- Duur;
- Gebonden aan 1 eco systeem;

Speakers:
+ Ziet er mooi uit;
+ makkelijk uit te breiden;
+ Geluid is beter dan soundbar? (wat ik over het algemeen lees);
+ Niet gebonden aan 1 soort systeem;
- Bedrading (Persoonlijk absoluut geen fan van);
- Extra kosten voor bedrading;
- Extra kosten voor een receiver;

Mocht ik bijv. voor de Sonos ARC gaan, dan zou ik op kort termijn nog mogelijk 2 losse speakers erbij halen. Een sub is leuk, maar heeft voor mij absoluut geen prio, al helemaal kijkend naar de prijs.

Ik merk wel dat het een verdomd moeilijke keuze is
Pagina: 1