4K TV of monitor?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kellso
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 02:58
Mijn vraag
Mijn 2e scherm is een 32 inch 1080p tv die vervangen moet worden en ik wil het vervangen met een 4K TV of monitor. Een nieuw 1080p scherm lijkt mij zonde van het geld.

Het zal worden gebruikt voor consoles zoals de Switch, PS4. Ook voor films, series en anime.
Voor de consoles is het belangrijk dat er goede upscaling is omdat het native in 1080p is (meestal).

Voor een TV is het kleinst helaas 40/43 inch en dat zal aardig groot zijn op mijn bureau. monitoren kunnen kleiner maar hebben die goede upscaling?
Wat is het beste om te kopen?
Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TV. Vind ik.

Een monitor heeft veelal zelf alleen een native resolutie en doet niet aan "goede upscaling" tenzij het in stappen van 2 gaat. Toevallig is een "echte" 1080p-film zowel in de hoogte als in de breedte de helft van een "echte" 2160p TV/monitor. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat als je bijvoorbeeld een 720p filmpje tegen een native 2160p-monitor gooit, dat dat nog wel eens niet goed gaat.

Andersom; veel TV's die zonder enige hapering gewoon vloeiend en kleur-echt 60fps kunnen weergeven, zijn vaak al een (stuk) duurder dan een monitor. Panelen in monitoren zijn vaak wat "statischer" qua performance en worden in die context dus van een native resolutie / refresh voorzien. TV's moeten ongeveer alles aankunnen, van tante Bep's SD-kaart tot UHD-films via een Apple TV.

Zorg je er trouwens wel voor dat je GPU dus 2160p60 kan aansturen zonder te haperen / vertragen? Tis zo zonde als je investeert in een mooie TV en erachter komt dat je GPU soms struikelt bij 58fps; geen TV ter wereld gaat dat corrigeren dus dan kijk je naar een film die continu een hikje / hapertje heeft. Plus, vanwege bepaalde features, zorg ervoor dat je GPU dus minstens een HDMI2.0a uitgang heeft.

Over features gesproken; kleinere TV's hebben vaak een beperktere weergave voor HDR of 4:4:4 subsampling. Hierdoor kan je echt een merkbaar verschil tegenkomen tussen een 43" van 900 Euro en een iets grotere 55" van 1100 Euro, vanzelfsprekend afhankelijk van paneel, fabrikant, software, etc. Dat maakt voor (een aantal mensen) de keuze voor een monitor alweer sneller interessant.

Erg lastig; ik begon met TV en blijf bij TV. Ik zou echter wel zeeeer goed onderzoek doen naar "beste" modellen in 43" en zelfs dan blijf je achter bij de "iets" grotere 55" van veel fabrikanten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 22:03
Zonde is een 4K TV Aanschaffen en dan geen 4K content hebben om er daadwerkelijk gebruik van kunnen te maken.

Als je standaard gewoon 1080 content hebt waarom dan een 4K TV aanschaffen.
Belangrijk is de refreshrate dat dit onder de 1ms.
Dat heb je vaak niet met TV's en TV's hebben soms ook last van ghosting.

Met een monitor heb je hier zeer zelden last van.
Dus een monitor is optimaal voor games en films etc.
Het enige wat er bij een monitor mist is geluid dus een goed setje boxen is nodig.
Maar het geluid uit een TV is ook niet altijd even goed.

Plus bij een TV betaal je nu ook extra voor smart functies en de tuner etc etc etc.
Terwijl je hem daar niet voor gaat gebruiken.

Dus mijn voorkeur is hoe dan ook altijd de monitor.
Zou pas een TV kopen als ik hem als TV nodig heb.
En tegenwoordig heb je het niet meer nodig als je bijvoorbeeld al boxen hebt of een homecinema set.
Dan is een TV eigenlijk overbodig.