Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 02:03
Beste Tweakers,

Eind volgende maand heb ik twee weken vakantie opgenomen. Ik heb geen vakantie geboekt, maar zoals het er nu uit ziet wordt het twee weken thuis zitten. Gezien ik dat nu ook al doe (in combinatie met thuiswerken), wil ik er vanaf zien.

Het opnemen van vakantiedagen heb ik uiteraard afgestemd met mijn werkgever. Nu is mijn vraag echter, kan ik hier op terugkomen? En mag mijn werkgever dit weigeren?

Daarbij rekening houdende met het feit dat ik op inhuurbasis werk (detachering), en mijn huidige opdracht half april afloopt. Er is nog geen vervolgopdracht in het vooruitzicht.

Ik heb al zitten zoeken, maar zie enkel vragen op websites of werkgevers vakanties mogen intrekken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:57
Gewoon overleggen met je werkgever.
In deze tijden zal men daar heus wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Mijn vriendin is het gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59
Zou beginnen met gewoon vragen het te cancelen. Gebeurd zo vaak dat iemand zijn vakantie plannen aanpast.
Als ze dan niet akkoord gaan (wat mijzelf nog nooit is gebeurd, maar weet niet in hoeverre je volgens roosters oid werkt) kan je altijd nog info zoeken?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-08 13:14
Drs_Ben schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:30:
Gewoon overleggen met je werkgever.
In deze tijden zal men daar heus wel rekening mee houden.
Hangt van werkgever tot werkgever af. Bij mij is er resoluut gekozen om geplande vakantie niet meer te annuleren, gezien de stagnerende business komt het hen goed uit dat er wat minder capaciteit is. En als de business onvermijdelijk terug in gang schiet, is er ook weer meer capaciteit beschikbaar voor de rest van het jaar. Een behoorlijke dickmove naar je personeel toe als je het mij vraagt maar puur economisch de beste beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hangt van je werkgever af, zo een maand van tevoren kunnen ze er nog prima rekening mee houden.
Dus zolang er werk ligt om je bezig te houden zullen ze het vast niet weigeren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 02:03
zwiep schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:39:
[...]

Hangt van werkgever tot werkgever af. Bij mij is er resoluut gekozen om geplande vakantie niet meer te annuleren, gezien de stagnerende business komt het hen goed uit dat er wat minder capaciteit is. En als de business onvermijdelijk terug in gang schiet, is er ook weer meer capaciteit beschikbaar voor de rest van het jaar. Een behoorlijke dickmove naar je personeel toe als je het mij vraagt maar puur economisch de beste beslissing.
Hier ben ik dus een beetje bang voor. Van mijn account manager kreeg ik de indruk dat er nauwelijks nieuwe opdrachten worden gevonden, dus vanuit economisch belang is de kans groot dat het wordt afgewezen. Mijn werkgever is niet bepaald mensgericht, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een stok achter de deur.

Maar hieruit begrijp ik dus dat een werkgever het recht heeft om dit te weigeren? Of zou het enkel tot een verstoorde arbeidsrelatie leiden mocht een werknemer erop aandringen zijn vakantiedagen alsnog in te trekken? Dat zou ik eerlijk gezegd niet zo erg vinden, gezien ik dit jaar nog van werkgever denk te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:53 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, voor werkgevers in nood is er een Noodmaatregel, die is voor iedere onderneming beschikbaar.

Voor het ziek zijn tijdens je vakantie is er uitgebreide jurisprudentie dat je moet kunnen genieten van je vakantie, en dat je dat niet kunt als je ziek bent. Ergo: je bent dan ziek en dat kost je geen vakantiedagen. De moeilijkheid ligt hem altijd in het onderbouwen van het niet kunnen genieten.

Ongetwijfeld kun je nu echter wel casus maken dat je niet van je vakantiedagen genieten kunt, bijvoorbeeld omdat je je niet vrij bewegen kunt, en dat je daarom onverwijld ter beschikking staat van de werkgever om normaal te werken. Dat de werkgever niets voor je heeft is m.i. een ander punt dat door die Noodmaatregel gedekt is.

Dit lijkt mij overigens typsich een vraag die binnenkort bij de FAQ's bij de Rijksoverheid of een vakbond verschijnt. Je kunt deze natuurlijk ook alvast stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Zou je het omgekeerd een fijne manier van omgang vinden? Je hebt een vakantie gepland, maar je werkgever trekt 'm in omdat het druk is. Ik denk dat het in deze tijd van crisis een beetje geven en nemen is. Je had een vakantie gepland, die kan nu niet doorgaan. Waarom zou dat perse volledig op een werkgever afgewenteld moeten worden?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JohnR schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:18:
Zou je het omgekeerd een fijne manier van omgang vinden? Je hebt een vakantie gepland, maar je werkgever trekt 'm in omdat het druk is. Ik denk dat het in deze tijd van crisis een beetje geven en nemen is. Je had een vakantie gepland, die kan nu niet doorgaan. Waarom zou dat perse volledig op een werkgever afgewenteld moeten worden?
Omdat hij dus gewoon thuis is en gewoon kan werken? 8)7

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yannes schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:28:
Beste Tweakers,

Eind volgende maand heb ik twee weken vakantie opgenomen. Ik heb geen vakantie geboekt, maar zoals het er nu uit ziet wordt het twee weken thuis zitten. Gezien ik dat nu ook al doe (in combinatie met thuiswerken), wil ik er vanaf zien.

Het opnemen van vakantiedagen heb ik uiteraard afgestemd met mijn werkgever. Nu is mijn vraag echter, kan ik hier op terugkomen? En mag mijn werkgever dit weigeren?

Daarbij rekening houdende met het feit dat ik op inhuurbasis werk (detachering), en mijn huidige opdracht half april afloopt. Er is nog geen vervolgopdracht in het vooruitzicht.

Ik heb al zitten zoeken, maar zie enkel vragen op websites of werkgevers vakanties mogen intrekken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Grote kans dat ze blij zijn. na 06 april zal er meer duidelijk zijn met evt. soepeler omgaan met huidige beperkingen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:50
TS heeft geen vakantie geboekt, maar stel dat dit wel zo was geweest, dan is het wel lekker dat je je dagen kunt annuleren en later in het jaar alsnog op vakantie kunt. In die zin maakt het volgens mij ook niet uit wat je doet op die dagen. Ik weet alleen niet precies in hoeverre je eigen baas bent over de dagen in de zin van intrekken. Ik weet wel dat je bijvoorbeeld altijd verlof moet krijgen tenzij werkgever een zwaarwegend belang heeft. Maar of dat voor het annuleren ook zo geldt, geen idee.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
ik heb mijn dagen in mei ook gewoon geannuleerd en naar september verzet. Geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:05

PB-powell

Mr. Laziness

Bij mijn vrouw die in een groot beveilingsbedrijf werkt kan je verlofdagen die binnen 4 weken vallen niet meer intrekken. Dit ivm verloning van de uren en de roosters die al rond zijn. Echter is dat wel een andere situatie dan de detachering. Dus het kan zomaar geweigerd worden omdat dat zo in het CAO staat.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

SmurfLink schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Omdat hij dus gewoon thuis is en gewoon kan werken? 8)7
Omdat het detachering is, en een nieuwe klus vinden in deze tijd wat lastiger is |:( |:( |:(

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:10
Niet geschoten is altijd mis.
Gewoon vragen dus. Kost je niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
In principe is er een overeenkomst over de planning van de betreffende vakantiedagen. Werknemer heeft een aanvraag gedaan en werkgever heeft zijn akkoord daarop gegeven. In beginsel is dat bindend, zowel voor werkgever als werknemer.
Dat je nu sowieso thuis zit te flierefluiten waardoor het al een soort van 'vakantie' is wanneer je geen thuiswerk-mogelijkheden hebt en tijdens je geplande verlofdagen geen activiteiten buitenshuis kan ondernemen doet daar niets aan af.

Persoonlijk vind ik het ook een naaistreek richting je werkgever wanneer je nu je reeds vastgelegde vakantie ineens wilt verzetten naar een latere periode in het jaar. Als iedereen dat zou doen, dan betekent dat namelijk simpelweg dat wanneer alle Corona-beperkingen worden opgeheven iedereen in de laatste maanden van het jaar alsnog zijn vakantiedagen wil opnemen en er daardoor ondanks het opheffen van de huidige beperkingen een sterk verminderde productie gedraaid kan worden wat een flinke trap na is voor de werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 27-03-2020 17:38 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55

The Zep Man

🏴‍☠️

Natuurlijk zou het volledig onethisch zijn om jezelf net ziek te melden tijdens je vakantie, want dan tellen de dagen niet als vakantiedagen... Zeker met de huidige crisis zou dit legitiem klinken en is controle hierop lastig. Niet doen, dus!

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 27-03-2020 17:29 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:05
JohnR schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:25:
[...]

Omdat het detachering is, en een nieuwe klus vinden in deze tijd wat lastiger is |:( |:( |:(
Tja, lullig, maar dat is iets dat 100% voor rekening van je werkgever hoort te komen. Het was een andere situatie geweest als de werkgever een opdracht had afgeslagen vanwege de geplande vakantie van TS of iets dergelijks. Als TS zich toch beschikbaar meldt voor opdrachten zat het bedrijf in 100% dezelfde situatie als in de situatie waarin TS geen vakantie had aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Lan Mandragoran schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Tja, lullig, maar dat is iets dat 100% voor rekening van je werkgever hoort te komen. Het was een andere situatie geweest als de werkgever een opdracht had afgeslagen vanwege de geplande vakantie van TS of iets dergelijks. Als TS zich toch beschikbaar meldt voor opdrachten zat het bedrijf in 100% dezelfde situatie als in de situatie waarin TS geen vakantie had aangevraagd.
Want? Omdat de werknemer vakantie heeft gevraagd, moet de werkgever verplicht meegaan in het "doe maar later" verzoek? Welke regel zou hiervoor dwingend moeten zijn dan? Volgens mij kan de werkgever vrij simpel zeggen "vette pech" en in dit geval zou ik 'm daar ook geen ongelijk in geven.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:02
Je hebt, in principe, pech. Zie dit duidelijke stukje van advocaat Aantjes. Je enige optie is in gesprek gaan, en dan kom je er vast wel uit.
2. Ik heb vakantiedagen opgenomen. Helaas gaat mijn vakantie definitief niet door. Kan ik mijn verlof intrekken?

Eind vorig jaar heb je een vakantie geboekt, maar helaas kan dat weekje Zuid-Spanje niet doorgaan. Bij je werkgever vraag je of je deze vakantiedagen op een later moment kan opnemen - je hebt een voucher gekregen - en nu gewoon aan het werk kunt blijven. ,,Als je je dagen hebt opgenomen en ze zijn goedgekeurd, dan kun je in principe niet meer terug”, zegt Mariska Aantjes, arbeidsrecht advocaat bij Aantjes Advocaten. ,,Maar er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap.”

Daarmee doelt Aantjes op de ‘herstelfunctie’ die vakantiedagen hebben. Een werknemer heeft namelijk recht op vakantie om daadwerkelijk bij te komen van werk. Thuis vakantie vieren, heeft niet voor iedereen eenzelfde effect. ,,Je moet wel kunnen opladen. Vervelend voor de werkgevers, maar een gedwongen vakantie is geen vakantie.” Hoe dan ook adviseert Aantjes om het gesprek te voeren, vaak komt er dan in goed overleg alsnog een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden.
https://www.destentor.nl/...r=https://www.google.com/

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1