Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met alle maatregelen die er door de verschillende landen genomen worden vraag ik me af wat de effecten vooral op de wat langere termijn gaan zijn rondom voedselbeschikbaarheid. Worden producten straks schaars? Hoe afhankelijk zijn we van import?

Western supply chains buckle as coronavirus lockdowns spread
https://www.reuters.com/a...owns-spread-idUSKBN21A2PB

Dit ligt er op je bord als al je eten alleen uit Nederland zou komen
https://www.rtlnieuws.nl/...elproductie-import-export

De oogst kom eraan, maar zijn er vanwege corona wel genoeg seizoensarbeiders?
https://www.bd.nl/bommele...izoensarbeiders~a638f37c/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alternatieven (alhoewel beperkt verkrijgbaar) voor koe / kip / varken: https://www.nu.nl/weekend...raai-is-net-biefstuk.html

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 14:54
En voor wat betreft de seizoensarbeiders die wegtrekken, er zijn nu een hoop werklozen of die komen eraan. Die kunnen dat oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Why orange juice prices are soaring on global markets
https://www.bbc.com/news/technology-52030133

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het RTL artikel gaat uit van een langdurige stop van bevoorrading. Worst case als er geen voeder meer is voor de veestapel ga je die slachten en het vlees invriezen, dan red je het wel een jaar tot de vaccins beschikbaar zijn. Daarna kun je de boel weer gaan opbouwen.
Sowieso: 80 procent van onze agrarische productie is bedoeld voor de export, met andere woorden: Om een jaar in onze voedselvoorziening te voorzien hoef je maar 1/5e jaarproductie te reserveren en realiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dit is ooit onderzocht NL kan geheel zelfvoorzienend zijn op gebied van voedsel alleen wordt het dan stuk kariger eten dan we nu doen...

https://www.nporadio1.nl/...eigen-landbouw-en-voedsel

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

pagani schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:56:
Het RTL artikel gaat uit van een langdurige stop van bevoorrading. Worst case als er geen voeder meer is voor de veestapel ga je die slachten en het vlees invriezen, dan red je het wel een jaar tot de vaccins beschikbaar zijn. Daarna kun je de boel weer gaan opbouwen.
Sowieso: 80 procent van onze agrarische productie is bedoeld voor de export, met andere woorden: Om een jaar in onze voedselvoorziening te voorzien hoef je maar 1/5e jaarproductie te reserveren en realiseren.
Niet helemaal, want in verschillende seizoenen importeren we onze sperziebonen en bloemkolen uit Spanje en Marokko.

Maar we zullen zeker niet omkomen van de honger.
cactusman schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:06:
Dit is ooit onderzocht NL kan geheel zelfvoorzienend zijn op gebied van voedsel alleen wordt het dan stuk kariger eten dan we nu doen...

https://www.nporadio1.nl/...eigen-landbouw-en-voedsel
Ik denk dat er heel veel oud Hollansche stamppot gegeten gaat worden :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:16:
[...]

Niet helemaal, want in verschillende seizoenen importeren we onze sperziebonen en bloemkolen uit Spanje en Marokko.

Maar we zullen zeker niet omkomen van de honger.

[...]

Ik denk dat er heel veel oud Hollansche stamppot gegeten gaat worden :+
Echter kun je sperziebonen en bloemkolen die wij produceren voor de export prima invriezen of desnoods zelfs wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

pagani schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:35:
[...]

Echter kun je sperziebonen en bloemkolen die wij produceren voor de export prima invriezen of desnoods zelfs wekken.
Bedoelde meer dat de 80/20 niet helemaal klopt omdat we ook groenten importeren. Dus het zal eerder 75/25 (of 60/40) zijn. Geen idee hoeveel ton we importeren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat betreft de transportbranche, is het probleem volgens mij eerder een korte termijns-probleem.
(wat betrefte extra grens- en andere controle's e.d.)
Gisteravond liep ik langs een stuk (duitse) autobahn en het viel me op dat deze enerzijds behoorlijk leeg was zo 's avonds... maar vooral dat tweederde van het verkeer vooral lekker doortuffende vrachtwagens bestond...

Ik denk dat die transportbranche juist prima (relatief gezien) kan doordraaien, en ook bv qua reguleringen deze snel weer op niveau te krijgen is, en dan een enorm vordel heeft van volledige vrijheid op de transportwegen, zij het snelwegen alswel het spoor (waar ook veel treinen geschrapt zijn en men terugvalt op weekend dienstregelingen).

natuurlijk kan het de vraag zijn of de productie op orde is en er dus genoeg producten in de distributiecentra geleverd kunnen worden om te transporteren, maar de transportfaciliteiten zelf zijn relatief snel weer op orde te krijgen...

Bv het 'gevaar' van verspreiding van een virus via vrachtwagens lijkt niet al te groot te zijn; er zijn eerder weinig case-studies bekend die virus verspreiding door vrachtwagenchauffeurs beschrijven, aangezien deze ook relatief weinig contact tot lokale bevolking hebben.

ik verwacht dat het zeker een van de eerste gebieden zal zijn die de overheid zodra men kijkt naar waar men maatregelen die verspreding moeten vertragen kan terugbrengen...
Ook dat bv de EU nu al bezig is met te bekijken hoe men kan zorgen dat bv de grenzen in de schengen-zone zo snel mogelijk weer voor iig transport zover en hindernisvrij open kan stellen (voor woon-werk verkeer zijn deze dat nu ook al grotendeels).
Wat betreft capaciteiten en bv file-vorming is er een flink voordeel, dat er eerder een overschot is, hooguit zal men bv extra desinfectie en schoonmaak-maatregelen moeten meewegen als vertraging.

[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 26-03-2020 12:58 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Wij leveren nog als normaal.

Nu zitten wij vooraan in de keten, wij maken voornamelijk grondstoffen voor de B2C fabrikanten. Dus zolang wij nog kunnen leveren kunnen zij ook nog produceren. Behalve wat problemen in Italië waar we door de situatie daar wat minder producten kunnen leveren uit de fabrieken in de kern van de corona crisis. Maar daarvoor wijken we uit naar andere fabrieken.

En dat zie je trouwens ook gewoon in de supermarkten:
ik grijp nergens op mis er lijkt zelfs meer te zijn dan normaal gesproken.

Het wordt interessant als dit door blijft lopen tot einde zomer / herfst (oogstseizoen van de bulk producten zoals graan, aardappels, suikerbieten, zonnebloem / raapzaad). Maar aangezien alle landen de voedingsindustrie als kritisch aanmerken verwacht ik eigenlijk weinig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Standeman schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Bedoelde meer dat de 80/20 niet helemaal klopt omdat we ook groenten importeren. Dus het zal eerder 75/25 (of 60/40) zijn. Geen idee hoeveel ton we importeren.
Nederland is ook een hele grote importeur van vlees, vooral omdat de consument liefst zo weinig mogelijk betaald. Kwalitatieve vlees wordt geexporteerd, de kiloknallers geïmporteerd.
Pagina: 1