Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
Beste Tweakers,

Nu sinds 1 maand 16x 340 Wp van JA Solar (5440wp) liggen met een SE4K omvormer van Solaredge. De panelen liggen op het westen en in de output grafiek viel me op dat hij een soort plateau bereikte (zie plaatje).

Nu heb ik inmiddels geleerd dat het maximale DC vermogen 5400wp is met maximale AC vermogen 4kw is.

Heb ik dan wel de juiste omvormer of mis ik nu vermogen? Ik kan me voorstellen dat als een omvormer vaak op maximaal vermogen werkt, dit wellicht ook de levensduur niet ten goede komt.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik gewoon genomen heeft wat de pv-boer heeft aangeraden (Solar Bouwmarkt).

Gr Pabz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ul9ysl-4KMHrZFSte0qQRK_T_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XF3V4KHwY9EFDjg8baukMhY8.jpg?f=fotoalbum_large

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:06
Het lijkt er op dat je inderdaad een kleine piek in je vermogen mist. Met dit soort dagen is dat ook niet gek, het is vrij koud, helder en veel zon. Dat zijn optimale omstandigheden voor zonnepanelen.
Als het straks warmer is zal de opbrengst (bijna) niet meer afgetopt worden door je omvormer. Dan heb je over het algemeen meer aan je huidige omvormer dan een zwaardere. Deze zal namelijk efficiënter werken.

Ik haal momenteel ook pieken van ongeveer 5000 Watt. Op een zomerdag haal ik de 4500 Watt niet omdat het dan al snel 20 - 30 graden warmer is.

[ Voor 15% gewijzigd door Headshot_NL op 24-03-2020 15:47 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
Maw ik moet genieten van deze curves hahahaha