Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Toetsen op afstand ivm corona

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:57
Beste tweakers,

Zoals jullie weten zijn op dit moment de Centraal Eindexamens afgeschaft en worden de schoolexamens leidend. Nu is een deel van onze schoolexamens nog niet afgenomen en hebben wij de opdracht gekregen dit zo veel mogelijk op afstand te doen. Nu is dat nogal een uitdaging, zeker omdat dit nieuw is voor ons, maar ook omdat het fraude gevoelig is en niet elke leerling over eenzelfde laptop beschikt (byod principe).

Nu vroeg ik mij af, ben geen IT-er, of er een tool is waarmee je op afstand toetsen kan afnemen, maar ook kan zien of een leerling een boek pakt, of zijn mobiel om daar op te kijken (of wat ze ook verzinnen). Zijn er toevallig anderen die hiermee ervaring hebben en met welk softwarepakket?

De oplossing is lastig, meedenken wordt zeker al gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04:39
Er is tooling waarmee je zaken íets dicht kan zetten, maar dat zal nooit 100% sluitend zijn.

Als een student niet naar zijn scherm kijkt, maar naar wat anders, dan zou je dat kunnen zien via de webcam. 100% dicht? Absoluut niet. Maar ga je van 150 studenten überhaupt tegelijkertijd de webcam in de gaten houden?

• no_way_today
Nee via teams kunnen we groepjes van 4 in de gaten houden en smeren we het uit over een langere periode. Teams kan je maar tot 4 personen tegelijk zien helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chriistiix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 02-04 14:20
Vreemde post eigenlijk.

Je gaat alleen tegen kunnen hoeden door een webcam te monitoren om te kijken wat ze exact aan het doen zijn. Hoe ga je hier mee om als een leerling dit om een of andere reden niet wilt of geen webcam heeft.

Tevens hoe controleer je de omgeving? Hoe controleer je het geluid?
Word het opgenomen (Leerling kan zo zeggen dat iets niet waar is)? Mag dat dan ook wel?

Weet niet om hoevee leerlingen het gaat, maar is een mondelinge overhoring geen optie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DiedX schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:09:
Er is tooling waarmee je zaken íets dicht kan zetten, maar dat zal nooit 100% sluitend zijn.

Als een student niet naar zijn scherm kijkt, maar naar wat anders, dan zou je dat kunnen zien via de webcam. 100% dicht? Absoluut niet. Maar ga je van 150 studenten überhaupt tegelijkertijd de webcam in de gaten houden?
Een examen 'in de klas' is dat natuurlijk ook nooit, zelfs de kale stoel/bank opstellingen hielpen daar niet tegen, iemand die wil spieken/cheaten zal dat toch wel proberen.

Je kan simpel zeggen, een webcam gericht op een groot deel van de plek waar de persoon zit, monitoren van z'n scherm, maar even de internetkabel eruit en je kan genoeg in de tijd doen.

En dan komt nog hele verhaal van 'privacy' om de hoek kijken, niet mogelijk, technische kennis, makkelijk is anders.

Maar er is nog geen lockdown, ik weet dat ze hier een school beschikbaar hebben gesteld om elk lokaal 10 man te hebben (grofweg 2 meter uit elkaar), over 8 zalen verdeeld met elk 2 man in het lokaal. Je zit niet hutje mutje, kan prima te regelen zijn bij binnenkomst, en volgt toch redelijk richtlijn RIVM.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• no_way_today
vreemde post voor vreemde tijden, ik denk dat veel scholen hiermee zitten. We worden geacht om voor 1 juni een schoolexamencijfer te hebben, maar besturen van scholen worden vrijgelaten of ze dat wel of niet op school laten plaatsen. Steeds meer CvB's kiezen voor volledige sluiting en zitten de scholen met de handen in het haar.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://www.surf.nl/expertises/digitaal-toetsen geeft veel handvatten.

Voor wat betreft zien of er geen boek achter de webcam ligt: je zult inderdaad dan in aanvulling op de webcam in de laptop, waarschijnlijk een losse webcam nodig hebben die de hele kamer vanuit een goede hoe kan zien. Bijv. de smartphone die iedere scholier heeft. En dan de scholier uitleggen hoe die op te zetten, de ruimte moet er geschikt voor zijn, etc. En je moet erg oppassen met de privacy. Lijkt me eerlijk gezegd weinig kansrijk..

edit:
Ik heb trouwens een alias gemaakt van dit topic in het Corona themaforum. (En laat het tech-topic hier staan zodat er qua techniek mee kan worden gedacht ook als men geen schrijftoegang heeft tot COR).

[Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 24-03-2020 15:31]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07:06
Nood breekt wet in bijzondere tijden zou ik zeggen, maar waarom in plaats van nadenken over dit soort tech toepassingen om spieken tegen te gaan wordt er niet overgegaan tot open boek tentaminering?

Daarmee ben je dit gehele probleem namelijk kwijt. De adequate tech om dit te doen stoppen ga je tenslotte toch niet hebben. Ik kan in mijn werkkamer thuis een camera dusdanig opstellen achter mij en naast mij dat de antwoorden boven mij op de muur geschreven toch niet op beeld komen, dan hoef ik alleen maar "nadenkend" omhoog te kijken en ik kan het aflezen.

Met open boek tentamineren kun je dusdanig breed inzetten op de vragen die je stelt dat het schrijven van spiekbriefjes zinloos is en de leerling / student het materiaal echt bestudeerd dient te hebben.

• no_way_today
Open boek zie ik wel ziten voor onze vwo leerlingen, havo wat minder, maar mavo? Nee dan kunnen we van leerlingen (terecht) bezwaar verwachten. Dit is nieuw voor ze.

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04:39
Dan zeg ik: niet uit te voeren, en als het een belangrijk tentamen is, dan moet je je afvragen of je het zo digitaal af wil nemen.

Gaat het alleen over MC toetsen met eventuele open vragen, dan kan je kijken naar möbius, maar of die toets valide is qua fraude: nee... maar de vragen staan in ieder geval random ;)

Dat kan je wél doen trouwens. Student bewust maken van het feit dat frauderen kan, dat er op je wordt gelet, en dat het om zíjn toekomst gaat.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DiedX schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 06:51:
Student bewust maken van het feit dat frauderen kan, dat er op je wordt gelet, en dat het om zíjn toekomst gaat.
offtopic:
Dat zal niet gaan. Het gaat ongetwijfeld om (ook) studenten scholieren van de leeftijd/ volwassenheid/ verantwoordelijkheidsgevoel type 'nu met z'n allen dicht op elkaar gaan zitten want het gaat mij toch niet gebeuren'.

Mijn eerdere link naar Surf was misschien wat kort, voor de duidelijkheid: Surf richt zich op ander onderwijs maar de info is prima te gebruiken: hoger onderwijs heeft hier al heel wat ervaring mee. Er zijn al tips via Surf, en misschien kan een telefoontje naar een lokale HBO of universiteit ook geen kwaad. (Als je de juiste personen nu te pakken kan krijgen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Hier hetzelfde issue: komende weken heb ik ook toetsen die online gemaakt gaan worden. Deze toetsen gaan via de website van de uitgever. Hoe de studenten het maken zal mij jeuken, wanneer ze zichzelf voor de gek willen houden moeten ze dat vooral doen, mij hebben ze er niet mee.

Laat de student maar eens zien hoe creatief die is. Wanneer die normaal gesproken voor wiskunde een onvoldoende haalt op iedere toets en nu ineens een 8 weet je genoeg. Mocht deze student toch een vervolgopleiding kiezen waarbij die wiskunde nodig heeft dan loopt die daar wel tegen de lamp. Jouw schuld? Nope.

Gisteren kreeg ik de vraag van een student, die waarschijnlijk geen examen mag doen, hoe het nu gaat omdat de examens afgelast worden. Hij ziet zijn kans schoon om bij ons zonder diploma te vertrekken en naar een vervolgopleiding te gaan. Uiteraard hebben wij ook nog en observatie en zullen we die ook gaan delen. Deze student zien we volgend jaar uiteraard gewoon weer verschijnen bij ons op de opleiding. (het hele jaar niks uitvreten en dan door omstandigheden naar een volgende opleiding? Dacht het niet.)

• no_way_today
Hoe de studenten het maken zal mij jeuken, wanneer ze zichzelf voor de gek willen houden moeten ze dat vooral doen, mij hebben ze er niet mee.

Dat zal de inspectie leuk vinden, mag toch hopen dat het niet om een schoolexamen gaat?

Slob heeft voor een onmogelijke opdracht gezorgd, eigenlijk moet je dichtblijven, maar je moet wel een afgerond se cijfer hebben!

[Voor 21% gewijzigd door no_way_today op 25-03-2020 08:50]

• sypie
  • Niet online
Je moet een cijfer hebben. Door omstandigheden kun je alleen niet controleren hoe dat tot stand is gekomen.

Je kunt een student wel in Teams in de gaten houden op de laptop maar wie zegt dat diezelfde student ook daadwerkelijk het examen zit te maken op dat moment? Misschien zit die 2 uren naar zijn scherm te kijken, reageert wat op facebook en iemand anders zit op dat moment zijn toets te maken? Kun je niet controleren, moet je ook niet willen.

Als Slob en jouw CvB cijfers willen dan kun je die overhandigen wanneer studenten een examen gedaan hebben. Sommige studenten zullen het netjes doen en sommige zullen het netjes laten doen.

Wil je 100% controle dan doe je de toetsen mondeling 1-op-1 of zorg je bijvoorbeeld voor een NearPod activiteit waarbij jij de controle houdt over de snelheid,

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:02

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Informeer eens bij een grote partij zoals Peoplecert. Die hebben ook examens die je aflegt op je eigen laptop, maar wel via software waardoor er altijd iemand meekijkt of je niet stiekem een boek erbij pakt.

Waarom het wiel zelf uitvinden, als bedrijven zoals hierboven daar al jarenlang ervaring mee hebben. Zelf via die methode Prince 2 gedaan, en dat werkte perfect.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
no_way_today schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:12:
Nee via teams kunnen we groepjes van 4 in de gaten houden en smeren we het uit over een langere periode. Teams kan je maar tot 4 personen tegelijk zien helaas.
Ik weet niet voor hoeveel leerlingen het is, maar dan heb je dus ook ontzettend veel verschillende examens nodig, anders worden alle vragen natuurlijk meteen doorgespeeld. Zeker als het op afstand is. Iemand met een beetje computerkennis start een schermopname en verspreid die naar iedereen die de toets nog moet maken.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• no_way_today
sypie schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:55:
Je moet een cijfer hebben. Door omstandigheden kun je alleen niet controleren hoe dat tot stand is gekomen.

Je kunt een student wel in Teams in de gaten houden op de laptop maar wie zegt dat diezelfde student ook daadwerkelijk het examen zit te maken op dat moment? Misschien zit die 2 uren naar zijn scherm te kijken, reageert wat op facebook en iemand anders zit op dat moment zijn toets te maken? Kun je niet controleren, moet je ook niet willen.

Als Slob en jouw CvB cijfers willen dan kun je die overhandigen wanneer studenten een examen gedaan hebben. Sommige studenten zullen het netjes doen en sommige zullen het netjes laten doen.

Wil je 100% controle dan doe je de toetsen mondeling 1-op-1 of zorg je bijvoorbeeld voor een NearPod activiteit waarbij jij de controle houdt over de snelheid,
Volgens mij moeten we een compleet cijfer aanleveren volgens gehele pta.

• sypie
  • Niet online
Zo'n PTA is mooi maar houdt geen rekening met de omstandigheden waar we nu in zitten. Je zult af moeten wijken van je PTA of je moet het doen met wat je hebt of kunt krijgen van je leidinggevende.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:33

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben zelf zo'n examenleerling die nog SE's moet maken.

Op dit moment is er nog veel onduidelijk over hoe dat precies gaat, daar wordt aan gewerkt op school.

Op dit moment zijn alle SE's uitgesteld tot 6 mei, na de meivakantie dus. Van 6 mei tot en met 6 juni vinden de school examens plaats. Vanaf 6 juni zijn de herkansingen.

Voor Nederlands is een toets omgezet in een schrijfopdracht die we thuis moeten maken. Iedereen krijgt die op hetzelfde moment en levert die voor een bepaalde tijd weer in. Dit zijn toetsen over literatuur, de docenten maken verschillende versies. Natuurlijk kan je overleggen en informatie raadplegen, maar door de beperkte tijd kom je dan in de knoei met de tijd. Voor Engels literatuur is bijvoorbeeld eenzelfde soort opdracht.

Op dit moment zijn andere toetsen zoals wiskunde ingekort (we zouden deze week toetsweek hebben), maar of dat zo blijft weet niemand. Ik zou op dit moment zelf vier toetsen moeten maken op school om mijn PTA te kunnen afronden en als dat gebeurd is voor 6 juni (en je voldoet aan de voor mij nog onbekende slagingseisen) ben je geslaagd. Maar nog steeds: op dit moment is er veel onduidelijk en dit kan dus alweer achterhaald zijn. De informatie veranderd elke dag.

Verder ben ik het wel met @no_way_today eens dat er een soort onmogelijke tegenstrijdige opgave is voor scholen. Mijn moeder werkt ook in het middelbaar onderwijs (en andere school) en daar ervaren dezelfde problemen.

[Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-03-2020 09:12]

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik zou vooral even op vo.lesopafstand.nl van Kennisnet kijken.
Als zij het niet weten, dan is het onmogelijk om het goed te doen.

Hier een directe link naar tips: https://maken.wikiwijs.nl/157971#!page-5892869

[Voor 6% gewijzigd door bas-r op 25-03-2020 09:14]

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02-04 18:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wellicht goed om de brief van de minister er even bij te pakken:

De minister geeft daarbij aan:
Scholen hebben de vrijheid om op een voor hen zo passend mogelijke manier te examineren. Dit kan
zowel op afstand, zoals via (beeld)bellen, als fysiek op school (...)
Ook mogen toetsen naar achteren verplaatst worden. Scholen hebben tot 1 juni de tijd.
Wij hebben begrip voor ouders, leerlingen en scholen die dit lastig vinden en benadrukken daarom dat er door dit besluit op dit moment geen noodzaak bestaat tot het direct afnemen van de schoolexamens.
Verspreid op school, met kleine groepjes (vergelijkbaar met een winkel binnenkomst) kan later een oplossing zijn, of mondelinge examens op afstand.
Scholen krijgen de ruimte om toe te werken naar een beeld van de leerling, op basis van wat er nu ligt of
aanvullend met wat zij op afstand of fysiek op school willen organiseren.
Betrouwbaar nu toetsen, op afstand, op een betrouwbare manier, met een vast tijdskader, gaat gegarandeerd problemen opleveren. Er is veel onbekendheid met digitaal lesgeven, laat staan digitaal toetsen bij docenten; scholieren zijn creatief met omzeilen van maatregelen en de drempel om te frauderen ligt lager.
Ik vraag me af of je niet bezig bent met een schijnoplossing.

[Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 25-03-2020 11:17]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 02-04 15:41
Volgens mij moet je, onder meer bij examens op afstand van Google (en meerdere partijen) een webcam aanslingeren en wordt er gekeken of je wél naar het scherm blijft kijken.. Deze examens worden afgenomen via ProctorU, je kan hier een filmpje bekijken over hoe dit in z'n werk gaat: YouTube: How ProctorU Works - Online Proctoring via Webcam www.proctoru.com

Succes!

• SlqmLqck
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:28
Zijn talloze verschillende oplossingen die onder andere (zoals @Jeroenneman al zegt) via internet worden afgenomen. Uiteraard is het wel noodzakelijk dat dit via een laptop word gemaakt met een webcam.

Als je een 3 staat voor wiskunde ga je vervolgens toch niet een vervolgstudie kiezen waarbij wiskunde noodzakelijk is? 8)7

• boesOne
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
Hmm. Als je ziet hoeveel gedoe Cito/DUO er van maakt met Facet dan kan je concluderen dat er geen waterdicht systeem nu te bedenken is dat SE-es met net zo'n kwaliteit/security als facet gaat afnemen.

Er zijn wel oplossingen maar die op afstand gaan implementeren op laptops van eindgebruikers/leerlingen is niet heel doenlijk. Denk dat een niet technische oplossing als een openboek tentamen, of veel mondeling 1 op 1 via teams een veel betere kans van slagen heeft.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• mr_evil08
  • Laatst online: 19:53
Ik heb in verleden wel eens officele examens gedaan, opzich kan het.

Ik moest in een ruimte zitten waar de bureau helemaal clean is en mag niks op liggen behalve je computer.
Net voor de examen moest je webcam draaien door de ruimte zodat de examinator kan zien dat er geen "verdachte" objecten aanwezig zijn en ook willen ze je gezicht/oren zien dat je geen dopjes in hebt.

Tijdens de toets is de bureaublad voor de examinator zichtbaar + webcam + microfoon moet verplicht aan.
Beetje lawaai op achtergrond = meteen gezakt en je moest ten alle tijden naar het beeldscherm kijken, even andere kant op kijken = gezakt, of met je ogen draaien = gezakt.

[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2020 11:51]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jeroenneman

Jeroenneman

boesOne schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:42:
Hmm. Als je ziet hoeveel gedoe Cito/DUO er van maakt met Facet dan kan je concluderen dat er geen waterdicht systeem nu te bedenken is dat SE-es met net zo'n kwaliteit/security als facet gaat afnemen.

Er zijn wel oplossingen maar die op afstand gaan implementeren op laptops van eindgebruikers/leerlingen is niet heel doenlijk. Denk dat een niet technische oplossing als een openboek tentamen, of veel mondeling 1 op 1 via teams een veel betere kans van slagen heeft.
Het is absoluut prima mogelijk om een programma te installeren op een laptop van een eindgebruiker. Een beetje verantwoordelijkheid mag je wel verwachten van een examen leerling lijkt me?
Mondeling gaat voor veel vakken absoluut niet werken. Zie je het al voor je bij scheikunde of natuurkunde?
Openboek lijkt me wel een goed idee. Dat scheelt veel gezeik.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• UnMercable
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:26
Jeroenneman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:07:
[...]
...
Mondeling gaat voor veel vakken absoluut niet werken. Zie je het al voor je bij scheikunde of natuurkunde?...
En toch heb je bij staatsexamens ook voor deze vakken een mondeling examen. 50% van het cijfer bestaat uit dit mondeling examen en de andere 50% is het officiële CE. Een mondeling examen is misschien juist handing omdat je hiermee toch beter kan peilen wat het niveau van de leerling is. Dit kan handig zijn aangezien docenten en scholen nu met minder cijfers een diploma moeten gaan uitdelen.

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 02-04 13:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

mr_evil08 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:49:

Ik moest in een ruimte zitten waar de bureau helemaal clean is en mag niks op liggen behalve je computer.
Net voor de examen moest je webcam draaien door de ruimte zodat de examinator kan zien dat er geen "verdachte" objecten aanwezig zijn en ook willen ze je gezicht/oren zien dat je geen dopjes in hebt.

Tijdens de toets is de bureaublad voor de examinator zichtbaar + webcam + microfoon moet verplicht aan.
Beetje lawaai op achtergrond = meteen gezakt en je moest ten alle tijden naar het beeldscherm kijken, even andere kant op kijken = gezakt, of met je ogen draaien = gezakt.
Jesus wat een Stasi praktijken... ik kijk tijdens examens echt heel vaak naar buiten om m'n gedachten te ordenen, als ik dus nu op z'n manier examen zou doen zou ik direct zakken? Wat een bullshit.

blup

• no_way_today
UnMercable schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:02:
[...]

En toch heb je bij staatsexamens ook voor deze vakken een mondeling examen. 50% van het cijfer bestaat uit dit mondeling examen en de andere 50% is het officiële CE. Een mondeling examen is misschien juist handing omdat je hiermee toch beter kan peilen wat het niveau van de leerling is. Dit kan handig zijn aangezien docenten en scholen nu met minder cijfers een diploma moeten gaan uitdelen.
Dat is het commissie examen, 3 docenten ondervragen 45/30 min een leerling. Gaat enorme training aan vooraf voor de docenten om subjectiviteit te voorkomen. Wij hebben 1 docent per vakgebied. Bij commissie examens heb je ook aanvullende handelingsdelen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Er staat duizenden vierkanten meters flexwerk kantoren leeg omdat iedereen thuiszit, kan je de leerlingen niet daarin uitsmeren?

• mr_evil08
  • Laatst online: 19:53
Bezulba schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Jesus wat een Stasi praktijken... ik kijk tijdens examens echt heel vaak naar buiten om m'n gedachten te ordenen, als ik dus nu op z'n manier examen zou doen zou ik direct zakken? Wat een bullshit.
Reden is heel simpel omdat ze anders niet kunnen controlleren of het examen daadwerkelijk eerlijk is gedaan.

De webcam heeft maar een heel beperkt beeld van de ruimte.
Want mischien staat er wel iemand naast je tijdens de examen (net buiten camerahoek) en kijkt mee en schrijft de antwoorden steeds op een briefje zodat jij het kan aflezen.

Ver gezocht allemaal maar het kan, op afstand doen is veel eenvoudiger om fraude te plegen.

Als je een examen op school doet is dat heel anders, een gecontrolleerd ruimte waarvan je zeker weet dat daar niet zomaar onbevoegde personen komen binnen wandelen, dan maakt het inderdaad niet uit waar je steeds naar kijkt, en de ruimte is "clean".

Het zou wel kunnen maar dan moet je de webcam dusdanig positioneren(of een camera met grote kijkhoek) dat de examinator kan zien waar je steeds naar kijkt.

[Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2020 16:47]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jeroenneman

Jeroenneman

UnMercable schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Is dat in België? In Nederland heb je zeker geen mondeling voor exacte vakken op de middelbare, ik heb nog nooit van de term "staatsexamens" gehoord?

• no_way_today
In Nederland heb je staatsexamens, google maar eens.

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 19:26

Herkenbaar! Ik moest zelfs bewijzen dat mijn telefoon niet aanwezig was. :+
Dus ik liet mijn telefoon zien, maakte de deur open, legde hem buiten op de grond, liet het zien met de webcam, deur dicht gemaakt en ik kon gaan beginnen met mijn examen. :+

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:00
no_way_today schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:49:
Slob heeft voor een onmogelijke opdracht gezorgd, eigenlijk moet je dichtblijven, maar je moet wel een afgerond se cijfer hebben!
Hij heeft ook gezegd dat de leraren die aan een klein jaar met deze leerlingen werken best in staat zijn om de grootste misstanden kunnen vermijden.

Zoals anderen al gezegd hebben, het is niet zo belangrijk. Als een student zich door een examen weet te frauderen loopt ie bij zijn eerste baan tegen de lamp. Als werkgever heb ik 15 jaar geleden geleerd niet te veel te kijken naar cijferlijsten. Bij een persoon die net van school komt vraag ik met regelmaat een leraar als referentie en als je die niet krijgt weet je genoeg.

Met software etc los je dit niet op. Met wat logisch denken, wat begrip en wat vertrouwen wel.

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02-04 18:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

falconhunter schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:11:
Zoals anderen al gezegd hebben, het is niet zo belangrijk. Als een student zich door een examen weet te frauderen loopt ie bij zijn eerste baan tegen de lamp. Als werkgever heb ik 15 jaar geleden geleerd niet te veel te kijken naar cijferlijsten. Bij een persoon die net van school komt vraag ik met regelmaat een leraar als referentie en als je die niet krijgt weet je genoeg.

Met software etc los je dit niet op. Met wat logisch denken, wat begrip en wat vertrouwen wel.
Het gaat voor een groot stuk over scholieren; deze gaan naar een vervolgopleiding toe. Die zullen geen referenties gaan vragen bij een middelbare school (uitzonderingen daargelaten). Een werkgever zal inderdaad ook niet kijken naar de VWO- en HAVO-cijfers.

Uitvalpercentages in het eerste jaar zijn nu al hoog; die kunnen in de komende situatie dus nog een stukje hoger worden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 02-04 16:33
Voor TS die wellicht nog alternatieve methodes methodes zoekt voor het afnemen van toetsen: het onafhankelijk weekblad van de Universitweit Maastricht heeft een artikel over de toetsen aldaar in tijden van Corona. De opleidingsdirecteuren noemen direct de voor- en nadelen van bepaalde toetsvormen!
https://www.observantonli...en-voor-staf-en-studenten

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• no_way_today
Patrick_6369 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:27:
Voor TS die wellicht nog alternatieve methodes methodes zoekt voor het afnemen van toetsen: het onafhankelijk weekblad van de Universitweit Maastricht heeft een artikel over de toetsen aldaar in tijden van Corona. De opleidingsdirecteuren noemen direct de voor- en nadelen van bepaalde toetsvormen!
https://www.observantonli...en-voor-staf-en-studenten
Dank, leuk om te bekijken! Heb genoemde mogelijkheden (ook open boek, mondelingen) voorrgelegd aan directie en cvb en zij mogen ((moeten) een besluit nemen. Digitaal surveileren loopt tegen zoveel beperkingen op door onze doelgroep, weinig geld, grote gezinnen. Dan mag je er niet vanuit gaan dat ze even een webcam regelen en in deze tijd een ruimte voor 90 min hebben in hun huis. Sommigen hebben geen eens een laptop of één voor een heel gezin. Helemmaal in deze tijd kun je dat niet vragen. Volgende week horen we wat het gaat worden, dank voor het meedenken!

• MacorgaZ
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 00:57

Toevallig voor certificering voor grote ERP-software? Daar mag ik over een tijdje ook aan meedoen en hoor precies dezelfde verhalen. Ook oppassen dat je niet met je mond een beetje 'meepraat' met de vragen of je gedachten, want 'met wie praat jij??'... 8)7

Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver / Black / 18" No-Aero

• stefanstiens
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 01-04 20:34
Over een kleine 2 weken heb ik (HBO Rechten student) tentamens die ook online worden afgenomen. Hiervoor wordt een Chrome extension gebruikt, ProctorExam. Van wat ik ervan begrijp is het de bedoeling dat de webcam aan staat en dat ik mijn mobiel zodanig neerzet dat er kan worden meegekeken naar mijn locatie. Daarnaast wordt via de extension ook meegekeken naar mijn scherm. Het is ook verboden om tijdens het tentamen naar de wc te gaan.

Cheaten wordt op deze manier heel moeilijk gemaakt, toch?

• UnMercable
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:26
Jeroenneman schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:55:
[...]
Is dat in België? In Nederland heb je zeker geen mondeling voor exacte vakken op de middelbare, ik heb nog nooit van de term "staatsexamens" gehoord?
In Nederland ja. Aangezien ik zelf ook een staatsexamen heb gemaakt durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat dit bestaat en dat er mondeling deel is voor exacte vakken. Je moet van te voren een schriftelijke toets maken, deze wordt daarna mondeling met je besproken. Wat heb je waarom gedaan, en aan de hand van jouw antwoorden worden er andere vragen geformuleerd zodat de examinatoren goed kan controleren of je de materie echt begrijpt. Meer informatie over staatsexamens vind je hier: https://duo.nl/particulier/staatsexamen-vo/index.jsp
no_way_today schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:06:
[...]
Dat is het commissie examen, 3 docenten ondervragen 45/30 min een leerling. Gaat enorme training aan vooraf voor de docenten om subjectiviteit te voorkomen. Wij hebben 1 docent per vakgebied. Bij commissie examens heb je ook aanvullende handelingsdelen.
Ja ik begrijp het wel, ik werd overigens getoetst door 2 docenten/examinatoren. Maar wanhopige tijden roepen (wellicht) om wanhopige maatregelen. Misschien is het makkelijker om de docenten te trainen in het afnemen van een mondeling examen. Aangezien ze vaak ook zelf al de toetsen maken kunnen ze wellicht met wat coaching een aantal examens kunnen maken welke ook goed mondeling te toetsen zijn. Misschien is het ook juist een voordeel dat de docent zelf zijn eigen leerlingen toetst (in tegenstelling tot een examinator). Docenten kennen hun leerlingen toch het beste en herkennen wellicht ook sneller of een leerling iets wel of niet snapt.

Ik zeg ook niet dat een mondeling examen the way to go is. In eerste instantie reageerde ik alleen dat er wel degelijk mondelinge examens zijn voor exacte vakken. Maar nu denk ik ergens dat het wel handig kan zijn omdat, zoals ik zal zei, de docenten en scholen met veel minder toetsing en data toch een diploma moeten uitschrijven. Middels een mondeling examen kan een docent wellicht makkelijker inschatten of een leerling "55% van de stof" begrijpt.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True