Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-06 09:31
Mijn vraag
Ik heb recent de (gelinkte / beschreven) Asus laptop mogen ontvangen en (opnieuw) geïnstalleerd met Windows 10 Professional. Dat is allemaal best gegaan nu werd ik alleen een beetje ongerust van het volgende:

Stappenplan installatie:
- Installeer Windows 10 Pro
- Netwerk
- Updates tot er geen beschikbaar meer zijn (met reboot indien nodig)

Nu was het zo dat tijdens het zoeken naar die updates en de eerste reboot Windows Update een firmware update (lees UEFI update) had gedownload en deze installeerde. Dit is allemaal goed gegaan en bespaard me de UEFI updaten handmatig maar in mijn ogen zijn UEFI updates / BIOS updates:
1 Iets wat je alleen doet indien nodig.
2 Al helemaal niet iets wat buiten mijn controle via Windows Update gepushed mag worden.

Is er een manier om alleen die Firmware Updates te blokkeren zonder dat je Windows compleet stopt drivers te laten updaten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
Asus TUF Gaming FX505DV-AL014T

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat google zoektochten op onder anderen:
asus bios upgrade through windows update
Die uitkwam op: https://rog.asus.com/foru...8-BIOS-updated-by-itself/ (die nu lekker een bad gateway geeft maar waar in werd beschreven dat het bij meer mensen voorkwam).
En reddit waar hetzelfde beschreven wordt:
https://www.reddit.com/r/...pdate_pushed_bios_update/

en

disable firmware updates windows 10
(waar uit disable firmware updates dan zover ik kan zien alleen uitkomt, dan moet je driver updates door Windows update maar uitzetten).

EDIT:
Een klacht bij ASUS ingediend met verwijzing naar dit topic
Iemand moet die drivers naar de driver (update) store van Microsoft pushen en ik verwacht eerder dat dit ASUS is dan Microsoft die vrijwillig Firmware updates (van niet hun eigen) devices erop zet.

[ Voor 17% gewijzigd door Starke op 24-03-2020 19:37 ]

Beste antwoord (via Starke op 29-03-2020 21:52)

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik heb nog nooit een BIOS update via de normale Windows Update gedaan zien worden. Na even Google gebruikt te hebben zie ik dat het vaker voorkomt. Tja, als dit de normale gang van zaken zijn, zou ik het zo houden. Totdat de UEFI update je laptop onbruikbaar maakt. Ik denk dat niet dat mensen hierop zitten te wachten. Is er geen manier om de BIOS/UEFI update uit te zetten via de BIOS?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ik heb nog nooit een BIOS update via de normale Windows Update gedaan zien worden. Na even Google gebruikt te hebben zie ik dat het vaker voorkomt. Tja, als dit de normale gang van zaken zijn, zou ik het zo houden. Totdat de UEFI update je laptop onbruikbaar maakt. Ik denk dat niet dat mensen hierop zitten te wachten. Is er geen manier om de BIOS/UEFI update uit te zetten via de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 16:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Vinkje uitzetten in Windows update: optionele updates van andere producten binnenhalen. (Heet niet exact zo, ben even de juiste benaming kwijt).

Ben je er van af.

Ik ben overigens nog nooit een bios of UEFI update tegen gekomen in Windows. Apart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06 09:42
Staat er onder de windows device manager een entry firmware?, zo ja disable deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwSALt-sARKNPTFkLkg4OmEB2-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2g7ZZylVtweG2ik9Cx6JFkLg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door tazzdevil op 24-03-2020 20:48 ]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Luchtbakker schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:32:

Ik ben overigens nog nooit een bios of UEFI update tegen gekomen in Windows. Apart...
Volgens mij kunnen ProBooks dat ook maar dan heb je (of in het Windows image) al gedeelten van het HP Framework geinstalleerd staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Ik ben het zelf ook niet tegenkomen behalve op deze ASUS laptop, alle overige moederborden (okay Surface daargelaten maar hey dat is van Microsoft) heb ik nooit meegemaakt dat deze een firmware binnenhalen.

Ik bedoel nu is alles goed gegaan ermee maar ik heb iemand in mijn kenniskring die hierdoor zit met een laptop die af en toe naar de UEFI toe start (in plaats van netjes gewoon naar Windows te gaan), ik bedoel geen probleem daarmee dat is gewoon F10, doorgaan en dan kan je gebruik maken van het ding. Maar voor hetzelfde geld (uit de Reddit / Asus topics) zit je gewoon met een hele dure onderzetter :+.

Let wel dat ik gewoon (bij in gebruik nemen) een diskpart /clean heb gedaan vanuit de Windows setup en daarna Windows 10 Pro (vanaf USB) geïnstalleerd. (Er is dus geen ASUS meuk mee geïnstalleerd die eventueel firmware updates doet).

Ik hoop al in al dat ik maar een bericht krijg op mijn klacht bij ASUS (en dat zij er wat aan kunnen doen, dat het niet bij Microsoft ligt) maar dat zal ik laten weten (als dat er ooit aan komt).
Luchtbakker schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:32:
Vinkje uitzetten in Windows update: optionele updates van andere producten binnenhalen. (Heet niet exact zo, ben even de juiste benaming kwijt).

Ben je er van af.

Dan ben je dus ook je Microsoft Office Updates kwijt ;). (en volgens mij gaat dat niet over hardware updates want die worden ook gewoon geïnstalleerd als je Windows met het netwerk verbind na installatie, als dat vinkje nog niet aan staat).
tazzdevil schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:41:
Staat er onder de windows device manager een entry firmware?, zo ja disable deze.
[Afbeelding]
Die zal ik een poging wagen (maar zal ik morgen pas over berichten). Ik kan me niet herinneren dat ik hem er tussen heb zien staan maar wie weet heb ik er overheen gekeken.

Update: Deze stond ertussen, ik heb deze nu disabled (als device) en hoop dat dit het oplost, ik betwijfel het echter een beetje omdat je ook disabled devices nog kan updaten. Ik wil deze nog niet als beste antwoord bestempelen om die reden.
Berlinetta schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:29:
Dat is ook een goede waarschijnlijk zit er wel een optie om de UEFI niet schrijfbaar te maken tot je een optie daarvoor weer in/uitschakelt (heb nog niet zoveel de UEFI doorplozen behalve om AMD VM aan te zetten en Fast Boot uit en te kijken of de SATA/NVME niet om wat voor reden standaard op RAID staat in plaats van AHCI ;) ).

Update: Waarschijnlijk is mijn herinnering van BIOS / UEFI niet schrijfbaar maken nog uit het BIOS tijdperk. Het enige wat ik zie is een admin / user password dat je op kan geven (admin wachtwoord om in de bios te komen en user password is een opstart wachtwoord). Ik vraag me af of deze het probleem oplossen omdat ik in de aangehaalde topic zie dat bij iemand de UEFI up to date werd gemaakt na het invoeren van het password (hoewel ik niet weet of die alleen een user password had ingesteld en geen admin password). Gedaan: Admin Password instellen voor de UEFI.
MAX3400 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:43:
[...]

Volgens mij kunnen ProBooks dat ook maar dan heb je (of in het Windows image) al gedeelten van het HP Framework geinstalleerd staan.
Er zijn wel (gratis) door de drivers te laten lopen bij/na installatie wat Asus services bij gekomen ... geen Asus applicaties om de installatie ongedaan te maken jammer genoeg.

In ieder geval allen bedankt voor de hints waar ik nog niet aan gedacht heb kan ik weer even verder puzzelen. Uit wat ik uitvind zal ik waarschijnlijk het beste antwoord kiezen uit wat er te doen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Starke op 25-03-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
tazzdevil schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:41:
[Afbeelding]
Ik zou echt gaan huilen als ze hem via een update weer aanzetten.
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:42
Op zich heeft een moederbord geen bios meer nodig met windows, Het lijkt mij ook en bios die alleen windows gebruikt en niet in je bios/cmos wordt geflashed

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Mel33 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:14:
Op zich heeft een moederbord geen bios meer nodig met windows, Het lijkt mij ook en bios die alleen windows gebruikt en niet in je bios/cmos wordt geflashed
Ik zal mijn BIOS wel verwijderen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder een BIOS (of, beter gezegd anno 2020, UEFI) worden je componenten niet geïnitialiseerd en gecontroleerd en zal je ook geen Windhoos te zien krijgen.

Ik zou zeggen, sloop je bios chip van je bord en test of Windows nog start ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:42
nelizmastr schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:59:
[...]

Zonder een BIOS (of, beter gezegd anno 2020, UEFI) worden je componenten niet geïnitialiseerd en gecontroleerd en zal je ook geen Windhoos te zien krijgen.

Ik zou zeggen, sloop je bios chip van je bord en test of Windows nog start ;)
Je bord heeft genoeg aan de cmos, bios kan windows(OS) doen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Mel33 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:24:
[...]

Stelling blijft staan, sloop de BIOS chip van je moederbord en kijk of Windows die functie kan vervullen :)

Als het theoretisch zou kunnen dan zou het al getest zijn en in gebruik :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Kan je geen wachtwoord op het BIOS zetten? Dan kan Windows niet veranderen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Even ter info voor mensen die niet gezien hebben dat ik wat updates heb geplaatst omdat ik de laatste was die gereageerd had (toen nog) :P.
bombadil schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:44:
Kan je geen wachtwoord op het BIOS zetten? Dan kan Windows niet veranderen.
Starke schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:10:
<snip>
Dat is ook een goede waarschijnlijk zit er wel een optie om de UEFI niet schrijfbaar te maken tot je een optie daarvoor weer in/uitschakelt (heb nog niet zoveel de UEFI doorplozen behalve om AMD VM aan te zetten en Fast Boot uit en te kijken of de SATA/NVME niet om wat voor reden standaard op RAID staat in plaats van AHCI ;) ).

Update: Waarschijnlijk is mijn herinnering van BIOS / UEFI niet schrijfbaar maken nog uit het BIOS tijdperk. Het enige wat ik zie is een admin / user password dat je op kan geven (admin wachtwoord om in de bios te komen en user password is een opstart wachtwoord). Ik vraag me af of deze het probleem oplossen omdat ik in de aangehaalde topic zie dat bij iemand de UEFI up to date werd gemaakt na het invoeren van het password (hoewel ik niet weet of die alleen een user password had ingesteld en geen admin password). Gedaan: Admin Password instellen voor de UEFI.
<snip>
Ik hoop inderdaad dat, dat het probleem verhelpt (ik kan me met HP vanuit Windows in ieder geval herinneren dat je sowieso het BIOS wachtwoord moest ingeven om de SoftPAQ de BIOS te laten updaten, zelfs met Forceren aanzetten brak die dan volgens mij af vanwege fout wachtwoord) maar we gaan het meemaken.
Berlinetta schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:00:
[...]

Ik zou echt gaan huilen als ze hem via een update weer aanzetten.
We gaan het zien.
Ik ben al aan het huilen omdat Microsoft / ASUS naar niet Microsoft devices via Windows Update een BIOS (UEFI) Firmware uitrolt. Maar ik hoop inderdaad ook dat ze iets niet updaten wat uitgeschakeld is. (Ik heb in ieder geval geen irritaties meegemaakt omdat het apparaat heb uitgeschakeld to nu toe).
En dat was het dus niet het was in Windows Update werkelijk een Firmware die gedownload werd en bij opnieuw opstarten de UEFI van de laptop ging updaten vandaar dat ik zoiets had van:
"#%$#! Nee dit is niet net gebeurd / heb ik nog nooit gezien behalve op Surface laptops". (Want je zou daarna maar met een dure onderzetter zitten ). > Maakt topic / klacht bij Asus, etc :P

En even voor iedereen volgens mij bedoelde @Mel33 (met zijn eerste bericht) dat die entry in principe een firmware device is die vanuit Windows gebruikt wordt en dat (zodra Windows gestart is) in principe de UEFI/BIOS/wat ook niet meer nodig is omdat de apparaten dan al geïnitialiseerd zijn.
Mel33 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:24:
[...]

Waarom je deze dan plaatst weet ik niet CMOS is alleen je batterij om de BIOS/UEFI/Firmware instelling (en tijd datum) in het moederbord op te slaan, Windows draait niet vanuit zichzelf een BIOS/UEFI.

[ Voor 22% gewijzigd door Starke op 25-03-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Even deze als losse reactie omdat die anders onopgemerkt blijft.

Reactie van ASUS:
Geachte heer Knijff,

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met de technische ondersteuning van ASUS BeNeLux.

Vervelend om te horen dat u problemen ondervindt met uw ASUS FX505DV notebook, in dit geval dat u ook via de Windows 10 updates een BIOS update had ontvangen voor uw ASUS.

Ik heb het verder voor u nagekeken en wij zijn bekend met dit probleem en hebben dit al aangekaart bij ons hoofdkantoor in Taiwan zodat zij dit ook kunnen neerleggen bij Microsoft. Dit mede ook omdat een aantal van onze klanten hiermee in de praktijk problemen hadden ondervonden. Uiteraard onze excuses voor de eventuele ongemak wat u hiermee heeft ondervonden.

Mocht u nog vragen hebben, laat het me gerust weten.

Met vriendelijke groet,

<snip naam>
ASSS BeNeLux Technical Support
ASUS Technical Support Site: http://support.asus.com

Download sneller en eenvoudiger alle drivers en updates via onze Asus VIP pagina. Registreer uw product op https://account.asus.com/

"Verwijder alstublieft geen van de vorige correspondentie in deze mail."
Laat ik op het beste hopen, dat ze het werkelijk gaan oplossen. Ook al denk ik bij dit antwoord ... standaard antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06 09:42
Ik heb even verder gezocht. De uitleg van HP: https://support.hp.com/nl-nl/document/c03590422 Onder " Firmware- of BIOS-updates installeren in Windows 10"
Hardware fabrikanten kunnen zich bij microsoft aanmelden voor firmware updates die dan met de windows updates mee gaan.

HP heeft op de elitebook series een optie om dit uit te zetten in de bios.

[ Voor 23% gewijzigd door tazzdevil op 26-03-2020 15:48 ]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Ook al heb ik meerdere mensen een plusje gegeven heb ik uiteindelijk @F. Scaglietti als beste antwoord gegeven, voornamelijk omdat ik vind dat een UEFI met admin password protectie niet zomaar een update mag krijgen.

Maar ik ga het meemaken.
tazzdevil schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:18:
Ik heb even verder gezocht. De uitleg van HP: https://support.hp.com/nl-nl/document/c03590422 Onder " Firmware- of BIOS-updates installeren in Windows 10"
Hardware fabrikanten kunnen zich bij microsoft aanmelden voor firmware updates die dan met de windows updates mee gaan.

HP heeft op de elitebook series een optie om dit uit te zetten in de bios.
Helaas heeft voor zover ik op heb kunnen zoeken de Asus geen optie om het uit te zetten in de UEFI (of in ieder geval niet specifiek zo genoemd) dus hoop dat een admin password erop het voorkomt.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en wat oplossingen aan te dragen waar ik in de haast niet aan gedacht had.

[ Voor 6% gewijzigd door Starke op 29-03-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ik snap even niet waarom mijn antwoord wordt goedgekeurd. Want we zitten nog steeds zonder de juiste informatie.

Het antwoord van mij is niets...

[ Voor 28% gewijzigd door Berlinetta op 30-03-2020 03:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
Berlinetta schreef op maandag 30 maart 2020 @ 01:43:
Ik snap even niet waarom mijn antwoord wordt goedgekeurd. Want we zitten nog steeds zonder de juiste informatie.

Het antwoord van mij is niets...
Jouw antwoord heb ik gekozen omdat, dat het antwoord was dat me deed denken aan de SoftPAQ/WinFlash voorkomen van (bios) updates op HP computers dat, dat met een BIOS wachtwoord in die tijd te doen was. Ik weet echter nog niet of dit werkt maar mag hopen van wel.

Daarnaast heb ik nog een antwoord terug van Asus (even de volledige conversatie):
From:Mark Knijff
Sent:2020-03-24 18:36:57
Subject:Satisfaction - Overige
Apply Date : 2020/03/24 17:36:57.701 (UTC Time)

[Contactgegevens]
Voornaam : Mark Knijff
E-mailadres : <snip>
Dichtstbijzijnde reparatiecentrum : NETHERLANDS
Telefoonnummer : <snip>

[Productgegevens]
Product Type : Gaming NB
Productmodel : FX505DV
Serienummer Product : <snip>

[Probleembeschrijving]
Windows 10 UEFI updates uitschakelen?
In het kort ik was de laptop aan het installeren en krijg bij de updates (van Windows 10) een UEFI update binnen. Ik zou het waarderen als jullie deze niet meer naar de Windows driver store pushen of zorgen dat Microsoft ze niet meer uitrolt. Die UEFI (firmware) moet altijd handmatig geïnstalleerd worden en alleen indien nodig niet buiten de controle van gebruikers.
Geachte heer Knijff,

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met de technische ondersteuning van ASUS BeNeLux.

Vervelend om te horen dat u problemen ondervindt met uw ASUS FX505DV notebook, in dit geval dat u ook via de Windows 10 updates een BIOS update had ontvangen voor uw ASUS.

Ik heb het verder voor u nagekeken en wij zijn bekend met dit probleem en hebben dit al aangekaart bij ons hoofdkantoor in Taiwan zodat zij dit ook kunnen neerleggen bij Microsoft. Dit mede ook omdat een aantal van onze klanten hiermee in de praktijk problemen hadden ondervonden. Uiteraard onze excuses voor de eventuele ongemak wat u hiermee heeft ondervonden.

Met vriendelijke groet,

<snip naam>
Beste heer <snip naam> / Asus Service center,

Gaat er nog wat gedaan worden aan de mogelijkheid om deze updates uit te schakelen?
Voor zover ik nu kan zien is de enige manier dat te doen alle driver updates via Windows 10 uit te schakelen (iets wat ik niet gewenst vind). Ik lees in het topic dat HP bijvoorbeeld bij (bepaalde) notebooks de mogelijkheid heeft om de firmware updates via Windows uit te schakelen. Verder in de tijd dat het BIOS wat hadden (sommige) ook een mogelijkheid om deze niet te beschrijven te maken (maar heb die mogelijkheid al tijden niet gezien). Ik hoop dat het admin password zetten in de UEFI zorgt dat het niet mogelijk is dat de firmware up to date wordt gemaakt vanuit Windows (was het geval bij HP zo dat je dan voor het schrijven in SoftPAQ eerst het bios wachtwoord moest ingeven voor update uit te voeren), maar voor nu is er in ieder geval nog geen bevestigde werkende oplossing.

Met vriendelijke groet,

Mark Knijff
Geachte heer Knijff,

Volgens onze gegevens is Microsoft ondertussen al gestopt om op deze wijze een BIOS update te laten uitvoeren, dit o.a. nadat ook ons hoofdkantoor hierover met hun contact heeft gehad.

Met vriendelijke groet,

<snip naam>
Dus als het goed is heeft ASUS gezorgd dat de (firmware/uefi) updates niet meer door Microsoft worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John8
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb op 21 april een update gehad en sindsdien heb ik rechtsonder mijn computer de tekst " Activeer Windows". Ga naar instellingen om Windows te activeren.

Dit is bizar want Windows is al geactiveerd op mijn computer. waarschijnlijk is het bug wat meegekomen is met de updates.

Kan iemand mij helpen om hier vanaf te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:11
Ik heb zojuist voor de 3 derde keer in 6 mnd een gedwongen UEFI update gehad via een (toch niet zo geblokkeerde) verplichte Windows 10 update(schakelt wifi uit, zodat je MOET herstarten).

Net als de TS wil ik gewoon niet dat BIOS/UEFI/DRIVERS worden geupdate. Delivery van drivers was al uitgeschakeld en heb nu in apparaat beheer zoals @tazzdevil voorstelt system firmware uitgeschakeld.

We gaan het meemaken of dit helpt, wordt stront ziek van wat men(MS, Google, Apple) tegenwoordig maar vindt wat normaal is :(

BTW Asus Hero Strix II laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door Razkin op 16-05-2020 16:39 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Razkin schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:38:
Ik heb zojuist voor de 3 derde keer in 6 mnd een gedwongen UEFI update gehad via een (toch niet zo geblokkeerde) verplichte Windows 10 update(schakelt wifi uit, zodat je MOET herstarten).

Net als de TS wil ik gewoon niet dat BIOS/UEFI/DRIVERS worden geupdate. Delivery van drivers was al uitgeschakeld en heb nu in apparaat beheer zoals @tazzdevil voorstelt system firmware uitgeschakeld.

We gaan het meemaken of dit helpt, wordt stront ziek van wat men(MS, Google, Apple) tegenwoordig maar vindt wat normaal is :(

BTW Asus Hero Strix II laptop.
Ik moet zeggen dat ik sinds ik het support verzoek heb ingediend bij Asus geen firmware update via Windows heb gehad. Moet er wel bij zeggen dat ik de laatste firmware (later) van Asus zelf heb gedownload en geïnstalleerd (toen 3.05).

Ik heb vandaag nog even gecontroleerd (met Windows Update) en ook al is de 3.06 versie sinds februari uit (in ieder geval dat is de datum van de file in het zip bestand) wordt die bij mij niet met Windows Update geïnstalleerd.

Ik raad dus aan om een ticket bij Asus in te schieten om te zorgen dat ook bij jouw type laptop die (UEFI/firmware) updates niet met Windows Update meekomen.
Pagina: 1