Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietO88
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-04 17:53
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met een zelfstudie omtrent Windows servers. Ik heb momenteel een domain controller, dhcp en fileserver opgezet dmv tutorials en dat functioneert. Momenteel ben ik aan het experimenteren met group policies.

Ik wil graag dat bij logon van een user notepad en command prompt opstarten, om daarna verder te kunnen experimenteren. Nu kom ik erachter dat wanneer ik %windir% of %systemroot% gebruik ipv het absolute path C:\Windows de applicaties niet opstarten. Online kom ik echt steeds bij deze variabelen uit ipv het absolute path.

Weet iemand waarom deze variabelen niet werken, maar als ik het volledige pad opgeef de applicaties wel opstarten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-WHDFIrZqPq6FMRnWWm-bGisLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIB4opc5gqbdIhaAfhQyFE6c.png?f=fotoalbum_large
...

Ik gebruik Windows Server 2016 in een VirtualBox omgeving, 3 servers en 1 client:
- Domain Controller
- DHCP server
- File server

Client:
- Windows 10 Enterprise

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb verschillende combinaties geprobeerd zoals:
C:\%windir%\system32\notepad.exe
%windir%\system32\notepad.exe
Tevens heb ik allerlei combinaties (environment variables) gezocht op google die dit probleem zouden beschrijven, echter kan ik hier echt niets over vinden.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via PietO88 op 24-03-2020 14:27)

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:00
cmd start automatisch in C\WINDOWS\System32

Voldoet enkel "notepad.exe" dan niet?

Want je probeert nu Windows\System32 te openen in dezelfde map.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:00
cmd start automatisch in C\WINDOWS\System32

Voldoet enkel "notepad.exe" dan niet?

Want je probeert nu Windows\System32 te openen in dezelfde map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietO88
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-04 17:53
Bedankt, je antwoord werkt! Toch een stuk simpeler dan ik had verwacht..

Ik lees jouw antwoord ook terug in de beschrijving van de policy, dat je het volledige path moet opgeven tenzij de applicatie zich in de %systemroot% directory bevindt. Ik had wel al \system32\notepad.exe geprobeerd omdat %systemroot% naar de C:\windows map verwijst en niet naar de onderliggende system32 map, maar dat werkte niet.

Blijkbaar wordt er dus ook in de onderliggende mappen of in ieder geval system32 gezocht. Bedankt voor je antwoord!