@
Xtuv Heb nu over een periode van een dag of tien iets van vier uitgebreide speelsessies met xCloud gehad. Ook ik heb wisselende resultaten ondervonden. De initiële installatie is zeer eenvoudig en de applicatie zelf vind ik gebruikersvriendelijk. Koppelen van je Xbox-controller is ook kinderspel, dus wat dat betreft geen klachten.
Het aanbod van games wat je nu kunt spelen vind ik eigenlijk al heel behoorlijk. Het aanbod is echt breed te noemen en als ik lees hoe eenvoudig het voor ontwikkelaars is om xCloud toe te voegen aan hun (bestaande) games, zie ik daar geen obstakels naar de toekomst toe. Wat gamesaanbod betreft is deze preview op Android dan ook zeer behoorlijk te noemen. iOS is een ander punt, maar daar kennen we nu eenmaal de limitaties van Testflight.
Nu maakte ik gebruik van een Galaxy S7, dus grafische problemen vallen toch wat minder snel omwille van de scherlgrootte. Al moet ik ook bekennen dat ik niet het type ben wat elke pixel en reflectie bestudeert.
Connectie maken en alles opstarten ging iedere keer goed, maar je merkt dat er wel wat tijdverschil kan zitten in hoe snel een game opstart. Eenmaal opgestart werkende menu's en optieschermen zoals je dat kent van je Xbox. Ook de overlay van de applicatie zelf werkt prima, zodat je eenvoudig de applicatie kan afsluiten. Dat voelt allemaal vrij volwassen aan.
Dan nu het belangrijkste, het gamen an sich. Zelf heb ik Bleeding Edge, Forza Motorsport, Killer Instinct, Yoku's Island Express, SUPERHOT en Wreckfest geprobeerd. Halo heb ik ook opgestart, maar die ochtend voelde alles heel traag aan en was het onspeelbaar. Daar heb ik dus verder geen tijd in gestoken.
Maar mijn eerste echt positieve indruk kreeg ik van Bleeding Edge. Dit is een online multiplayer game en dat ging echt verbazingwekkend goed. Geen, voor mij, merkbare lag en kon lekker meekomen in de potjes die gespeeld werden. Daarna Wreckfest opgestart en, los van dat een betere game was dan ik verwachtte, speelde dat ook heel goed. Nu voelen de auto's daar toch al wat losser kwa besturing, dus dat helpt misschien.
Forza Motorsport vond ik minder geslaagd. Heb deze game veel op mijn Xbox gespeeld en hier merkte ik weldegelijk de vertraging. De besturing voelde zwaarder dan normaal. Ook zag ik hier wel wat artifacts her en der. Nu was dit ook op een zaterdagavond, wat waarschijnlijk een drukker tijdstip is kwa load op hun systemen.
SUPERHOT ging weer heel goed, was opeens en dik uur verder voordat ik het in de gaten had. Killer Instinct draaide ook heel goed. Daarin ook wat getest of ik goed de vertraging kon merken tussen indrukken van de knop en de beweging op het scherm. Deze viel grafisch ook in positieve vorm op, want vond die echt van het OLED scherpje knallen.
Yoku's Island Express vond ik wat lastiger om te spelen omdat ik hier wat moeite kreeg met het kleine scherm en de actie op het scherm zelf. Nu maakte ik geen gebruik van de klem die Microsoft aanraadt, dus mijn afstand naar het scherm was ook wat groter dan je zou verwachten van een handheld systeem.
Samenvattend is het dus een beetje zwart-wit. Als het werkt is het echt heel goed speelbaar, dan werkt het beter dan ik van te voren verwachtte. Maar zodra er merkbare lag is dan wordt het al heel snel onspeelbaar bij bepaalde games. Nu heb ik nog niet dezelfde game op verschillende momenten geprobeerd, op Bleeding Edge na. De drie keer dat ik die opgestart heb had ik dezelfde ervaring, zelfs buiten op 4G. Dus het is voor mij wel een positieve ervaring, maar perfect of foutloos is het nog zeker niet. Waar ik echter eerst sceptisch was tov. cloud-gaming heb ik na deze eerste ervaring mijn idee daar zeker over moeten bijstellen. Ik zal ten alle tijden gamen op de bank het meest fijne vinden (daar groeide ik nu eenmaal mee op), maar dit zal (net als een Stadia of Geforce Now) een eigen publiek gaan krijgen. Al met al voelt het voor mij al vrij volwassen aan en gaat dit, icm. GamePass, zeker toekomst hebben. Moet men echter wel zorgen dat de ervaring iedere keer dezelfde is, daar schort het nu nog wat aan.