Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe PV set lijkt slechts 50% op te wekken

Pagina: 1
Acties:

• TokenNekot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 31-03 05:38
Hallo forum leden,

Sinds 17 december een zonnepaneel set laten installeren met onderstaande details.
Een hoekje (gemiddeld ongeveer 30 bij 30 cm) van de panelen ligt in de morgen en in de middag in de schaduw. Tussen 10:00 uur en 12:20 uur liggen alle 8 panelen in de volle zon.

Ik hoor graag van jullie of onderstaande grafiek een normaal beeld laat zien of dat er iets niet klopt.
Naar mijn idee is de piek tussen 10:00 uur en 12:20 slechts 50% van wat het zou moeten zijn. Ik heb de installateur gebeld en die heb ik wat gegevens gestuurd en zegt dat dit heel normaal is. Ik wil graag van jullie weten of dit inderdaad normaal is, of dat er toch iets niet helemaal goed is. En als dit zo is, hoe kan ik dit zelf uittesten en goed onderbouwen naar de installateur?

Hieronder de grafiek van mijn PV set waarbij de gehele dag de zon volop scheen en er geen wolkje aan de lucht was. Hierbij is duidelijk te zien dat de set net niet eens de 1000 Watt haalt tijdens de periode dat alle panelen vol in de zon liggen. Naar mijn mening moet dit eerder richting de 2000Watt gaan.Dat de panelen minder opwekken tijdens de schaduw periode is voor mij niet echt relevant. Tijdens deze dag heeft de set 5.9KWH opgewekt, wat ook in vergelijking met andere vergelijkbare sets de helft is.

https://tweakers.net/i/rMxuRdChrwHpDZba5erph68ZvT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crZuKupoojPaPR09pCCa8HqD.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een foto van de situatie. De dakkapel zorgt voor smorgens tot 10:00 uur voor een hoekje schaduw op de linker kant, en na 12:20 uur voor schaduw op een hoekje van de rechter kant.

https://tweakers.net/i/Cks3x8391BnmicGG3AO-OnzTQBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3wueMI6dh6ZJqqm9tctrgLp.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik twijfelde ben ik gaan zoeken op PVOutput en heb ik mijn set met een aantal andere eigenaren uit de buurt vergeleken. Dit bevestigde eigenlijk mijn vermoeden dat mijn set ongeveer 50% minder opwekt dan een gelijkwaardige set.

https://tweakers.net/i/kIALscV1ltpLU5L1Kn6-ZSGqXes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGGHqbHrdDO9qDtINlhHekZS.jpg?f=fotoalbum_large

Gegevens PV set:

Aantal panelen: 8 x 310WP Bisol
Maximaal vermogen: 2480WP/2480KWH.
String: 1
Richting: ZO
Hoek: 48 graden
Omvormer: GoodWe GW2500-NS
Omvormer max PV power: 3250W

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18:04
Heb je voor ons de logging uit je goodwe app? Op basis daarvan kunnen we hopelijk zien of alle 8 panelen wel zijn aangesloten.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:15
Snelle check. Wat is de DC spanning tijdens bedrijf? Zou rond de 250V moeten liggen.

Edit: Inderdaad @migjes, 300 is wel heel enthousiast. O-)

[Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 24-03-2020 14:01]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:59
@TokenNekot
lastig, maar ik zie ook nog weinig om je zorgen over te maken. ;)

de zon is elke dag rap krachtige aan het worden, maar we zitten nog niet op 100%.
dus een iets lagere W is nog vrij normaal.

(zoals @Lardman ook zegt.)
je hebt 8x panelen, die per paneel 32Vmpp leveren. (Vmp noemt goodwe dat dacht ik)
dus je zou op de omvormer dus ook 8x32Vmpp=256Vmpp moeten zien.
(dit zou zelfs iets hoger moeten zijn, het is best koud buiten en dan is de Vmpp hoger.)
kun je die eens aflezen van de app of de omvormer zelf.
(@hesselbeertje is die 300Vmpp niet iets erg hoog geschat ;)
ik zeg eerder iets rond de 265-275Vmpp.)

ik heb van 1 tot 20 maart 256kWh opgewekt.
dit met 6,43kWp.
dus 256/6,43=39.81kWh/kWp
jij doet dit met 2,48kWp
dus 39.81x2,48kWp=98kWh
dan kijk ik naar jouw gegevens en dan zie ik dat je 104.69kWh hebt gedaan.
dus je hebt 6kWh beter gedaan als ik. ;)
wat weer betekend dat je het beter doet als ik, maar ik doe het echt slecht, ik haal maar een 85% per jaar.
dus jij haalt wel minimaal 90% van de opbrengst per jaar, een stuk hoger als de 50% die je denkt. ;)

als ik deze gegevens door trek naar een heel jaar, dan haal je wel een 2250kWh per jaar.
(maar korte gegevens om dit precies te berekenen.)

conclusie:
ik zie nog weinig problemen, maar hou het even in de gaten. ;)

edit:
@hesselbeertje lol.
we weten ook niet het precieze type panelen, dus moeten ook een beetje gokken.
komt wel goed verder, we zullen het vast van @TokenNekot horen. ;)

[Voor 10% gewijzigd door migjes op 24-03-2020 14:03]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TokenNekot
Lardman schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:45:
Heb je voor ons de logging uit je goodwe app? Op basis daarvan kunnen we hopelijk zien of alle 8 panelen wel zijn aangesloten.
Naar welke logging ben je op zoek? Waar kan ik die logging precies weghalen? Ik kan hier helaas niks over vinden...
hesselbeertje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:54:
Snelle check. Wat is de DC spanning tijdens bedrijf? Zou rond de 250V moeten liggen.
Vpv: 112V
Ipv: 8.8A
Vac: 241.4V
Iac: 4.0A
Fac: 49Hz
migjes schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:59:
@TokenNekot

we weten ook niet het precieze type panelen, dus moeten ook een beetje gokken.
komt wel goed verder, we zullen het vast van @TokenNekot horen. ;)
Bisol full black 310wp liggen erop. Exacte type weet ik helaas niet. Installateur heeft dit volgens mij nergens genoteerd :X

• hesselbeertje
Duidelijk. Er zijn 4 of misschien zelfs 5 panelen niet aangesloten. Installateur bellen voor garantie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:59
bedoel je hier niet?
Vmp:112V
Ipv:8,8A
dit zijn wel heel vreemde getallen.
dan lijkt het wel of je maar 4 panelen hebt aangesloten zitten. :?
maar dat kan niet dan had je nooit 104.694kWh in 20 maart dagen opbrengst kunnen halen. ;)

dus of je doet iets goed fout. (leest iets totaal verkeert af of iets anders doms. wat best kan als leek.)
of er is iets heel erg fout's aan de hand.

(ik heb nu 3 dagen een 26-27kWh per dag gedaan.
reken ik dat om naar jouw set.
26/6,43x2,43=9,8kWh per dag.
zit jouw opbrengst per dag ook rond de 9-10kWh de laatste dagen, dan lees je dus iets totaal verkeerd. ;) )
Vac: 241.4V
Iac: 4.0A
Fac: 49Hz
niet interessant dit is ac, is vrijwel bij iedereen het zelfde.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TokenNekot
hesselbeertje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:18:
Duidelijk. Er zijn 4 of misschien zelfs 5 panelen niet aangesloten. Installateur bellen voor garantie.
Oh meen je. Waaruit haal je dat precies? Dan kan ik hem dat ook onderbouwend vertellen.

Er zijn bij de installatie al behoorlijk wat problemen geweest. Zijn 4 a 5 keer langs geweest om alles na te lopen en zelfs andere omvormer maar bleek achteraf helaas de + en - verkeerd te zitten. :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
@migjes Even goed in dat grafiekje kijken, de 104 kWh is van een ander systeem. TS zit op 49.

@TokenNekot Simpel. Met 8 panelen zou je op 8x32 = ongeveer 250 volt DC spanning (Vmp genoemd bij jou) moet zitten. Je haalt amper de helft.

Klinkt niet goed. 5 bezoeken en dan + en - verwisseld, en nu ook nog eens de helft niet gekoppeld. Hopen dat het hier bij blijft.

[Voor 21% gewijzigd door hesselbeertje op 24-03-2020 14:32]

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Misschien een domme vraag, maar kun je die twee panelen, die het meeste schaduwproblemen hebben, niet op of (dwars) boven de dakkapel (laten) leggen?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• TokenNekot
hesselbeertje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:30:
@migjes Even goed in dat grafiekje kijken, de 104 kWh is van een ander systeem. TS zit op 49.

@TokenNekot Simpel. Met 8 panelen zou je op 8x32 = ongeveer 250 volt DC spanning (Vmp genoemd bij jou) moet zitten. Je haalt amper de helft.

Klinkt niet goed. 5 bezoeken en dan + en - verwisseld, en nu ook nog eens de helft niet gekoppeld. Hopen dat het hier bij blijft.
Mmm oke. zat ik dus toch niet verkeerd. Hoe kom je precies aan die 32V? (8 panelen x 32)

• hesselbeertje
32V is de MPP spanning van een normaal 60-cell paneel van ongeveer 300Wp.

• TokenNekot
Freee!! schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:35:
Misschien een domme vraag, maar kun je die twee panelen, die het meeste schaduwproblemen hebben, niet op of (dwars) boven de dakkapel (laten) leggen?
Zeker geen domme vraag. Heb ik bij het gesprek ook aangegeven dat mij dat het slimste leek maar bij de installatie bleek dit om de een of andere reden niet te kunnen.

Zou het aansluiten van 2 aparte strings wellicht ook nog iets opleveren ivm de schaduw aangezien ze nu toch waarschijnlijk weer het dak op moeten of is dat beetje schaduw geen grote bottleneck?
Ik had ook kunnen kiezen voor optimizers maar omdat het budget dit niet toeliet hier niet voor gekozen...

• TokenNekot
hesselbeertje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:40:
32V is de MPP spanning van een normaal 60-cell paneel van ongeveer 300Wp.
Oke, dat moet je dus net even weten :*) . Bedankt voor de waardevolle info @hesselbeertje

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:39
Of ze hebben de beide vlakken parallel aangesloten. Want die 8.8A is best wel hoog.
Ik haal de 9A ook nog niet ondanks dat ik vandaag 44kWh heb opgewekt.
Op welk tijdstip heb je dat afgelezen en wat is de grafiek daarbij (eerdere grafiek is van gisteren)?

En hoeveel kabels zijn er aangesloten op de omvormer (dus van de panelen)?

Maar als je zelfs een omvormer gaat wisselen en dan pas erachter komt dat + en - verkeerd omzit dan heb je wel een hele vage installateur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
Bij 28V (112 / 4) en 8.8A haal je 245W uit je paneel. Voor een 310Wp paneel in deze tijd van het jaar lijkt me dat niets bijzonders. In volle zon lopen ze richting de 10A.

Ik blijf erbij, 4 panelen zijn niet aangesloten.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:02
@TokenNekot op de Goodwe portal in het onderste deel staat rechts 'Curve>' klik daar op, daarna kan je links Vpv1 kiezen voor de stringspannings grafiek van een bepaalde datum, hetzelfde voor de stroom van de string Ipv1.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• TokenNekot
Rouske schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:40:
@TokenNekot op de Goodwe portal in het onderste deel staat rechts 'Curve>' klik daar op, daarna kan je links Vpv1 kiezen voor de stringspannings grafiek van een bepaalde datum, hetzelfde voor de stroom van de string Ipv1.
Oh top, kon dat al niet zo 1,2,3 vinden. Hieronder de screenshots maandag 23-03-2020.
Ik vindt het ook wel opvallend dat je de spanning geleidelijk ziet oplopen (terwijl op dat moment de linkerkant voor een deel in de schaduw ligt tot 10:00 uur) en na 12:20 (de tijd dat er op de rechterkant schaduw komt) de spanning opeens met grote dips begint weg te zakken. Dat gebeurt exact om 12:20 en er nog maar 2 cm schaduw op 1 paneel staat. Waarom gebeurt dat smorgens niet (dan zit er ook een deel van de andere kant in de schaduw)???

Is het sowieso niet nog slim om er 2 strings van te maken ipv 1? Dat lijkt me voor nu de goedkoopste oplossing voor de schaduw ipv optimizers plaatsen als alle panelen weer goed werken natuurlijk?

https://tweakers.net/i/GGHAymNJZOt9rQmyQIIkIvk4nQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XpG115YJGY18GFR03ZxxNQhu.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/dxgOivraziJRih5XDFGbnUw7LDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gC0WdX07svLzqkY1BMiqLuKs.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/LbiiTEGZjs-FW2XVAwY9xV7HM3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krw6hMIZz2BbVybB4Ypiuzad.png?f=fotoalbum_large

Hieronder de rechterkant van de set om precies 12:19 uur en slechts een paar minuten voordat hier de schaduw linksonder begint te komen. Die eerste grote dip lijkt hierdoor veroorzaakt te worden omdat dit dan de enige plek is waar rond die tijd schaduw terecht komt. Ik kan me niet voorstellen dat 2 cm schaduw zo'n enorme dip veroorzaakt....
Dan zou er smorgens ook een dip zichtbaar moeten zijn omdat er dan aan de andere kant een beetje schaduw staat lijkt me...

https://tweakers.net/i/k33n-iTVdz8dbHRF2Rih8BIXYyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjm5QWOnoKSyaj1vwOJA0wfl.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 21% gewijzigd door TokenNekot op 25-03-2020 09:01]

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

4 of 8 panelen blijft natuurlijk wel slecht presteren met die dakkapel, bij de west 4 stuks gaat de schaduw er af en komt er bij oost weer op, gevolg is dat je nooit zonder schaduw zit. Als de omvormer 2 mppt heeft heeft het wat voordeel maar met 4 panelen per mppt is dat ook wat weinig.

2 micro omvormers met 4 uitgangen had hier ideaal geweest, de APS QS1.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:12

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
TokenNekot schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:48:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat 2 cm schaduw zo'n enorme dip veroorzaakt....
[...]
Als de schaduw net ongunstig valt en één hele cel afdekt bijv. dan loopt de efficientie al erg terug.
Zie bijv. ook deze link met uitleg + plaatjes: https://builditsolar.com/Projects/PV/EnphasePV/Shading.htm

Heb het bij m'n eigen set (12 panelen in serie) ook wel eens gezien. Dakraam stond open waardoor er ook een driehoek schaduw op één van de panelen stond. Dat 'kostte' ook 300-400W merkte ik (met die hoeveelheid ging de productie weer omhoog nadat ik het raam dicht had gedaan).

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• TokenNekot
Rol-Co schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:03:
4 of 8 panelen blijft natuurlijk wel slecht presteren met die dakkapel, bij de west 4 stuks gaat de schaduw er af en komt er bij oost weer op, gevolg is dat je nooit zonder schaduw zit. Als de omvormer 2 mppt heeft heeft het wat voordeel maar met 4 panelen per mppt is dat ook wat weinig.

2 micro omvormers met 4 uitgangen had hier ideaal geweest, de APS QS1.
De schaduw valt op zich nog wel mee. Die komt op zijn "slechtste" punt op 1 paneel aan de lerkant en rechterkant voor de helft op de paneel te staan. Een andere oplossing zou wellicht ook zijn om de 2 schaduw panelen in landscape bovenaan de dakkapel te plaatsen zodat ze altijd in de zon hangen

• TokenNekot
ThinkPad schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:09:
[...]

Als de schaduw net ongunstig valt en één hele cel afdekt bijv. dan loopt de efficientie al erg terug.
Zie bijv. ook deze link met uitleg + plaatjes: https://builditsolar.com/Projects/PV/EnphasePV/Shading.htm

Heb het bij m'n eigen set (12 panelen in serie) ook wel eens gezien. Dakraam stond open waardoor er ook een driehoek schaduw op één van de panelen stond. Dat 'kostte' ook 300-400W merkte ik (met die hoeveelheid ging de productie weer omhoog nadat ik het raam dicht had gedaan).
Oh meen je! mmm dan doet die schaduw meer kwaad dan ik dacht...

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Wat @Rol-Co aangeeft, ik zou een paar micro omvormers laten plaatsen, als ze toch de string moeten controleren kunnen ze dat als service wel meenemen, dat hadden ze beter op voorhand al kunnen doen. Dat jij maar 4 aangesloten panelen hebt is mij wel duidelijk, je hebt een vergelijkbare stroom/spanning/opbrengst als mijn 'kleine' setje per dag.

Met 1 string van 8 panelen en twee tigo's op de schaduwpanelen hou je nog een deftige spanning voor je omvormer wat het rendement ten goede zal komen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• TokenNekot
DjaRoel schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:13:
Wat @Rol-Co aangeeft, ik zou een paar micro omvormers laten plaatsen, als ze toch de string moeten controleren kunnen ze dat als service wel meenemen, dat hadden ze beter op voorhand al kunnen doen. Dat jij maar 4 aangesloten panelen hebt is mij wel duidelijk, je hebt een vergelijkbare stroom/spanning/opbrengst als mijn 'kleine' setje per dag.

Met 1 string van 8 panelen en twee tigo's op de schaduwpanelen hou je nog een deftige spanning voor je omvormer wat het rendement ten goede zal komen.
Dat is wellicht ook een mooie oplossing. Ik ben benieuwd met welke oplossing de installateur mee komt. Ze waren aan het overleggen en komen erop terug...
Volgens mij is zo'n tigo ook niet heel duur toch? 50 euri per stuk ofzo?

[Voor 5% gewijzigd door TokenNekot op 25-03-2020 09:17]

• Rouske
Zo te zien zijn alleen de rechter 4 panelen aangesloten, aangezien de spanning na 12:00 in stapjes omlaag gaat door de schaduw van de dakkapel.

"Dan zou er 's morgens ook een dip zichtbaar moeten zijn omdat er dan aan de andere kant een beetje schaduw staat lijkt me..."
Niet zichtbaar, want die zijn niet aangesloten.

Heb er alleen weinig vertrouwen in als ze al 4 á 5 keer terug zijn geweest...., maar Succes!

[Voor 34% gewijzigd door Rouske op 25-03-2020 09:31]

• Rol-Co

Rol-Co

TokenNekot schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:10:
[...]

De schaduw valt op zich nog wel mee. Die komt op zijn "slechtste" punt op 1 paneel aan de lerkant en rechterkant voor de helft op de paneel te staan. Een andere oplossing zou wellicht ook zijn om de 2 schaduw panelen in landscape bovenaan de dakkapel te plaatsen zodat ze altijd in de zon hangen
Schaduw van een dakkapel valt nooit mee, 1 hand op een paneel en hij stort 8 handen in elkaar. Als je 8 panelen in 1 string op dit dak zou willen moet je er 4 in landscape boven bij de nok leggen en links /rechts nog 2 er onder in landscape.
Dan heb je minimaal aan schaduw.

• TokenNekot
Het zou nog kunnen dat er toch nog ergens een breukje moet zitten in de bekabeling aan de linkerkant of iets dergelijks, maar neem aan dat ze dat wel zo kunnen doormeten. De schaduw "problemen" zie ik daarna wel ff. Ik denk dat er OF een 2 optimizers moeten komen of inderdaad zoals @Rol-Co al aangaf een andere indeling... We gaan het zien..

• Rouske
Dat 'breukje' zou alleen kunnen als ze de 2 stringen van 4 panelen parallel hebben staan, als het 1 string van 8 panelen zou zijn, dan zou er bij een 'breukje' nu niks werken.

Lopen de DC kabels van de ene groep van 4 panelen op het dak naar de andere groep van 4 panelen of hebben ze de beide groepen van 4 panelen apart naar binnen ingevoerd?

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:47
TokenNekot schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:29:
Het zou nog kunnen dat er toch nog ergens een breukje moet zitten in de bekabeling aan de linkerkant of iets dergelijks, maar neem aan dat ze dat wel zo kunnen doormeten. De schaduw "problemen" zie ik daarna wel ff. Ik denk dat er OF een 2 optimizers moeten komen of inderdaad zoals @Rol-Co al aangaf een andere indeling... We gaan het zien..
Ik zou gewoon aangeven wat jij wil, dat ze al zo vaak langsgekomen zijn zegt mij genoeg.

-Twee keer vier panelen parallel gaat je een slecht rendement geven vanwege de lage stringspanning, in de zomer dan geven die panelen geen 32V maar bijvoorbeeld 28V per stuk, bij schaduw op een van de zijde doen de overige 3 panelen aan die kant praktisch niks meer. Dat is dus geen eigenlijk geen optie.

-De beste optie is alles in 1 string voor maximale string-spanning, en afhankelijk van hoe de schaduw valt, optimizers op de panelen die daar last van hebben. Dat lijkt me ook het meest realistische qua oplossing, het verplaatsen van de panelen is het meest kostbaar en zou ik vanuit de installateurs zijde afhouden.

Voorop gesteld zij bieden wat aan en zijn de specialist, jij bent consument, het product wat geleverd wordt moet gewoon goed zijn. Je gaat immers af op hun expertise en je moet er uiteindelijk zelf achter komen dat je al drie maanden 50% rendement mist, alleen dat zou de optimizers al waard zijn. Daar zou ik proberen heen te sturen in ieder geval.

Geen vervelende houding aannemen maar wel een assertieve.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18:04
Op basis van je gegevens is het vrij zeker dat er maar 4 van de acht panelen zijn aangesloten. Ik denk dat het gekke gedrag in de middag komt omdat shadow mppt op on staat.
Laat ze dus eerst alle 8 panelen in 1 string doen en kijk wat dat oplevert voordat je met optimisers gaat werken.

Opmerking: als ze echt al een paar keer zijn terug geweest zijn ze niet de meest kundige partij de ooit. Iedereen die serieus zonnepanelen aansluit meet zijn string door met een multimeter en gaat onmiddellijk nadenken als hij 150 volt ziet bij 8 panelen. Dat zou rond 300 open klem moeten zijn.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01-04 18:22
Rol-Co schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Schaduw van een dakkapel valt nooit mee, 1 hand op een paneel en hij stort 8 handen in elkaar. Als je 8 panelen in 1 string op dit dak zou willen moet je er 4 in landscape boven bij de nok leggen en links /rechts nog 2 er onder in landscape.
Dan heb je minimaal aan schaduw.
Waarom 8 handen? De bypass diode zet dan dat deel van het paneel toch uit? 1/3e van een paneel verlies dus. Zeker omdat de schaduw van een dakkapel hard is.

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Waarom 8 handen? De bypass diode zet dan dat deel van het paneel toch uit? 1/3e van een paneel verlies dus. Zeker omdat de schaduw van een dakkapel hard is.
Met de handen is simpel uitgelegd zodat de meesten het snappen hoe het werkt :)

Met een dakkapel is een punt die dubbele snelheid gaat over de panelen als de zon verplaatst, dus in nog geen uur tijd is hij voorbij 2 panelen, die in portrait gemonteerd zijn dus volledig uit gaan, m.a.w , je hebt bijna altijd slechts 6 panelen, behalve als de zon recht op de dakkapel staat.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01-04 18:22
Ben het wel met je eens hoor, er zijn betere opties denkbaar, maar dit moet zonder herplaatsen een heel stuk beter kunnen werken!

Edit: optimisers hebben ook geen toegevoegde waarde. De panelen naast het dakkapel hebben last van te harde schaduw waardoor er toch geen extra opbrengst door optimisers of microomvormers te verwachten is.

[Voor 44% gewijzigd door Ep Woody op 25-03-2020 21:26]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True