Inbouwstopcontact buitenom aftakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Voor de verandering wil ik eens iets wat minder houtje touwtje oplossen en een redelijk weggewerkte aftakking maken van een stopcontact. Meestal werk ik met verlengsnoeren, nu wil ik een aftakking maken van een inbouwstopcontact naar een opbouwstopcontact (een meter verderop), zodat ik geen stopcontact verlies.

Nu heb ik me in zitten lezen, echter kom ik alleen voorbeelden tegen van ingefreesde aftakkingen. Dat gaat me nu nog te ver.

Dus mijn vraag: Hoe kan ik hieruit een veilige aftakking maken? Ikzelf zou gewoon draden aansluiten en dan ertussendoor frummelen, stuk uit plastic opzetstuk zagen/vijlen en vanaf daar met kabelgoot naar opbouwstopcontact doortrekken. Goed/veilig genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2v5M0aP-qfUxvAMZ63nCIGQsVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBo3DtF77bvEAYtGadnEZqbI.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: uitbouwstopcontact moet opbouwstopcontact zijn, zit nog niet helemaal in de terminologie :p

[ Voor 5% gewijzigd door TerraGuy op 24-03-2020 13:00 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Wat is het voor muur? Een zachte (cellenbeton) binnenmuur? Een tweede inbouwstopcontact is dan helemaal niet zo moeilijk hoor. Gat boren (dozenboor) en een kleine opening tussen beide dozen maken. Extra inbouwdoos, stukje PVC-pijp, wat stukjes VD-draad (geelgroen, bruin, blauw) en een inbouwstopcontact.

Juist een opbouwstopcontact naast een inbouwstopcontact vind ik nogal 'houtje touwtje' ;)

Je hebt ook van die semi-inbouw stopcontacten die maar één inbouwdoos nodig hebben trouwens. Kan zo even geen goed voorbeeld vinden maar ze bestaan wel. Ik meen van Gira. Voegt niks toe als je het stopcontact één meter ernaast wil maken.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:44:
Wat is het voor muur? Een zachte (cellenbeton) binnenmuur? Een tweede inbouwstopcontact is dan helemaal niet zo moeilijk hoor. Gat boren (dozenboor) en een kleine opening tussen beide dozen maken. Extra inbouwdoos, stukje PVC-pijp, wat stukjes VD-draad (geelgroen, bruin, blauw) en een inbouwstopcontact.

Juist een opbouwstopcontact naast een inbouwstopcontact vind ik nogal 'houtje touwtje' ;)

Je hebt ook van die semi-inbouw stopcontacten die maar één inbouwdoos nodig hebben trouwens. Kan zo even geen goed voorbeeld vinden maar ze bestaan wel. Ik meen van Gira.
Het opbouwstopcontact komt er een meter ofzo naast, niet direct ernaast, nog vergeten te verduidelijken :) Van redelijk onbereikbaar achter de koelkast naar een bereikbare plaats.

Het is een buitenmuur.

[ Voor 78% gewijzigd door TerraGuy op 24-03-2020 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-08 14:01
Wat je kan doen is met k25 aan de gang gaan.
Met deze plus rand kan je vanuit een bestaande inbouw doos een k25 goot aan toevoegen om zo elder een opbouw doos te maken.

Edit: ik zie nu pas dat het voor buiten is, dan is mijn idee misschien niet de juiste :X

[ Voor 14% gewijzigd door ljsquare op 24-03-2020 12:50 ]

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Geen idee of het mogelijk is maar je inbouw stopcontact verhogen zodat het een opbouw wordt, daarvandaan stelt het niets meer voor om verder te gaan naar een opbouw stopcontact.
Natuurlijk wel met de juiste materialen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
zoiets? Stopcontact op rails.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSs6RZUX985Zr6afZvgWKSRKA-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcqByx9kvUh2fis0FuyQr7wX.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
ljsquare schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:49:
[...]

Edit: ik zie nu pas dat het voor buiten is, dan is mijn idee misschien niet de juiste :X
TS bedoelt een opbouwstopcontact maar noemt dit een 'uitbouwstopcontact', wellicht komt daar je verwarring vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Ad de Jong schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:49:
Geen idee of het mogelijk is maar je inbouw stopcontact verhogen zodat het een opbouw wordt, daarvandaan stelt het niets meer voor om verder te gaan naar een opbouw stopcontact.
Natuurlijk wel met de juiste materialen.
Dat lijkt me inderdaad een prima optie! Nog niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TerraGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:41:
Voor de verandering wil ik eens iets wat minder houtje touwtje oplossen en een redelijk weggewerkte aftakking maken van een stopcontact.
En dan kom je met een prutsoplossing op van een inbouwstopcontact een opbouwvariant te maken? Ik zou een dozenboor op de kop tikken, een doos er naast boren, draden in de muur doortrekken en er zo een dubbel inbouwstopcontact naast maken. Of beter nog: 3 of 4 op een rij maken zodat er een fatsoenlijk afdekraam op past.

Dozenboor, hamer en beitel is alles wat je nodig hebt hiervoor, je hoeft helemaal niks te frezen. De draden kun je van het ene naar het andere stopcontact doorlussen en het stopcontact wat in de originele inbouwdoos zit sluit je aan op de draden die nu ook aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
sypie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:57:
[...]

En dan kom je met een prutsoplossing op van een inbouwstopcontact een opbouwvariant te maken? Ik zou een dozenboor op de kop tikken, een doos er naast boren, draden in de muur doortrekken en er zo een dubbel inbouwstopcontact naast maken. Of beter nog: 3 of 4 op een rij maken zodat er een fatsoenlijk afdekraam op past.

Dozenboor, hamer en beitel is alles wat je nodig hebt hiervoor, je hoeft helemaal niks te frezen. De draden kun je van het ene naar het andere stopcontact doorlussen en het stopcontact wat in de originele inbouwdoos zit sluit je aan op de draden die nu ook aangesloten zitten.
Het op opbouwstopcontact komt een meter verder, dan zal ik toch moeten frezen, vrees ik.. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ja, dan wel. Maar gelukkig is dat ook heel schoon te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 16:07
Welk systeem is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:22
Is het een spouwmuur? Of een enkel (halfsteens) muurtje?

In het geval van een spouwmuur de nieuwe doos (inbouw of opbouw) doorboren tot in de spouw. Beetje hengelen met ijzerdraad vanuit beide gaten. Als je er doorheen bent, flexibele buis eroverheen, en draad erdoor.

Beetje gepriegel, maar 100x mooier dan opbouw.

[ Voor 71% gewijzigd door Rowwan op 24-03-2020 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Materiaal, niet functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 12:05
Licht offtopic, maar is de aardedraad op die inbouw-wcd eigenlijk wel aangesloten? Misschien is hij alleen op de foto niet te zien, maar misschien is hij er in het echt ook niet...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:33:
Licht offtopic, maar is de aardedraad op die inbouw-wcd eigenlijk wel aangesloten? Misschien is hij alleen op de foto niet te zien, maar misschien is hij er in het echt ook niet...
Die was aangesloten ja, verborgen onder het onderste schroefje :)

Update: Uiteindelijk heb ik het stopcontact in dit geval maar weggehaald en met een afdekplaat gedicht en daaruit de draden in een kabelgoot weggeleid naar het nieuwe opbouwstopcontact met 4 aansluitpunten. Dit omdat er een nieuwe koelkast voor kwam waar geen stekker meer in bleek te passen.

Echter heb ik nog meer plekken waar ik het wil gaan toepassen, wegens chronisch gebrek aan praktisch geplaatste stopcontacten. Dan ga ik van de inbouwstopcontacten opbouwstopcontacten maken en die dan doortrekken naar een tweede opbouwstopcontact. Dank voor het meedenken! :)

Oh, en aangezien ik nog tot 1 juni praktisch werkloos ben :P iemand nog een tip waar ik een (gratis of betaalbare) online cursus elektrotechniek zou kunnen doen waar ik dit en meer dingen over elektra in huis kan leren? Afgezien van wat kleine klusjes en een paar keer meekijken met een installateur heb ik nog weinig weet van dit soort zaken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Lees de topicstart van dit topic maar eens door. Staan de meeste dingen die je moet weten wel in. In principe zijn elektra huisinstallaties helemaal niet zo moeilijk als je de basisregels kent en een beetje technisch aangelegd bent. Ik doe zelf ook de elektra in het ouderlijk huis en dat gaat me prima af, maar ik studeer wel WTB. De groepenkast en dingen als krachtstroom laat ik dan weer wel over aan de professionals trouwens.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
gegoogeld op 'stopcontact op rail'. Er zijn diverse systemen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-08 00:01
Je hebt naar mijn ervaring 2 opties.

De doorgaans mooiste optie is om alles inbouw te doen. Je zult dan wel moeten gaan slijpen e.d. (afhankelijk van je muur).

Als je hier echt niet aan wil beginnen, is opbouw de tweede optie. In dat geval zou ik het huidige inbouw stopcontact ombouwen naar een opbouw stopcontact. Hier kun je dan vervolgens met standaard systemen een tweede stopcontact aan vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:16

QuattroNL

It is I.

Ik had de bestaande inbouwcontactdoos verwijderd en er een kniedeksel overheen gezet (is ook lekker plat zodat de koelkast er mooi en probleemloos voor kan).
Vandaaruit met een kabelgoot naar keuze naar de nieuwe opbouwcontactdoos verderop gaan.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
TerraGuy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 00:07:
Oh, en aangezien ik nog tot 1 juni praktisch werkloos ben :P iemand nog een tip waar ik een (gratis of betaalbare) online cursus elektrotechniek zou kunnen doen waar ik dit en meer dingen over elektra in huis kan leren?
Begin bij het begin: Huiswerk voor mijn studenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:49
TerraGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:46:
[...]

Het opbouwstopcontact komt er een meter ofzo naast, niet direct ernaast, nog vergeten te verduidelijken :) Van redelijk onbereikbaar achter de koelkast naar een bereikbare plaats.

Het is een buitenmuur.
Neem aan dat je gewoon een spouwmuur hebt. Maar die opmerking zegt nog niks. ;) Het kan dan HSB, beton of kalkzandsteen zijn.

Waarom ga je niet gelijk voor de nette oplossing zoals hierboven beschreven? Twee opbouwstopcontacten een meter naast elkaar met een gootje ertussen ziet er heel erg Gamma uit als oplossing.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
MRTNbos schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:58:
Je hebt naar mijn ervaring 2 opties.

De doorgaans mooiste optie is om alles inbouw te doen. Je zult dan wel moeten gaan slijpen e.d. (afhankelijk van je muur).

Als je hier echt niet aan wil beginnen, is opbouw de tweede optie. In dat geval zou ik het huidige inbouw stopcontact ombouwen naar een opbouw stopcontact. Hier kun je dan vervolgens met standaard systemen een tweede stopcontact aan vast maken.
Helemaal wegwerken zou mooi zijn idd, maar heel veel werk voor mij, helemaal als 'beginner'. Uiteindelijk bleek de beste plek voor het nieuwe stopcontact op de keukentegels te zijn. Ik ben dan wel werkloos maar ook nog opnieuw betegelen zag ik niet zitten. :D
Het volgende stopcontact dat ik wil verplaatsen zit op een zachte binnenmuur, maar daar zit behang op... Ook weer extra gedoe! Dan ga ik nu een aantal keer voor de makkelijkste weg en in een volgend huis pak ik het vanaf het begin beter aan :) Kan ik nu nog even oefenen. Is al duizend maal mooier dan een verlengsnoeroplossing :p Ook bij anderen ben ik al gevraagd, leer ik langzamerhand de kneepjes van het vak.

Dank allen! Ook @sypie en @Daanieyel voor de verdiepingstips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Zelfquote ipv edit 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door TerraGuy op 25-03-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TerraGuy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Helemaal wegwerken zou mooi zijn idd, maar heel veel werk voor mij, helemaal als 'beginner'. Uiteindelijk bleek de beste plek voor het nieuwe stopcontact op de keukentegels te zijn. Ik ben dan wel werkloos maar ook nog opnieuw betegelen zag ik niet zitten. :D
Het volgende stopcontact dat ik wil verplaatsen zit op een zachte binnenmuur, maar daar zit behang op... Ook weer extra gedoe! Dan ga ik nu een aantal keer voor de makkelijkste weg en in een volgend huis pak ik het vanaf het begin beter aan :) Kan ik nu nog even oefenen. Is al duizend maal mooier dan een verlengsnoeroplossing :p Ook bij anderen ben ik al gevraagd, leer ik langzamerhand de kneepjes van het vak.

Dank allen! Ook @sypie en @Daanieyel voor de verdiepingstips :)
Gebruik je zo'n Duitse doos met boormaat 68, kun je je tegels laten zitten. Afdekraam is 80mm ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:56:
[...]

Gebruik je zo'n Duitse doos met boormaat 68, kun je je tegels laten zitten. Afdekraam is 80mm ofzo
Dan heb ik een gat in de tegels voor het inbouwstopcontact, heel mooi natuurlijk. Maar dan zal ik alsnog door een stuk of 5 tegels moeten frezen om van het oude stopcontact bij dat gat te komen. En die tegels moeten dan vervangen worden, misschien wel de hele wand om het mooi te houden. Ik heb nog nooit betegeld dus dat kleine project van een stopcontactje aftakken wordt dan wel heel groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Aangezien ik het er ook wel heel mooi vond uitzien, dat is blijkbaar een mainline power systeem : https://www.mainlinepower.com/nl/

Alleen zo'n mooi 4-poorts utp aansluitingkje lijkt al snel 192 euro te kosten dus ik ben bang dat het ietwat boven mijn budget uitgaat, maar wel supermooi en supersimpel systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TerraGuy schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 00:12:
[...]

Dan heb ik een gat in de tegels voor het inbouwstopcontact, heel mooi natuurlijk. Maar dan zal ik alsnog door een stuk of 5 tegels moeten frezen om van het oude stopcontact bij dat gat te komen. En die tegels moeten dan vervangen worden, misschien wel de hele wand om het mooi te houden. Ik heb nog nooit betegeld dus dat kleine project van een stopcontactje aftakken wordt dan wel heel groot :P
Hmmm ja :+ . Hangt er een beetje vanaf wat je aan de andere kant hebt. Misschien kun je de aangrenzende ruimte sleuven :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-08 17:08

Croga

The Unreasonable Man

Gomez12 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 00:38:
Alleen zo'n mooi 4-poorts utp aansluitingkje lijkt al snel 192 euro te kosten dus ik ben bang dat het ietwat boven mijn budget uitgaat, maar wel supermooi en supersimpel systeem...
Die ethernet poorten zijn een volledig powerline systeem, niet zomaar ethernet over UTP. Dus ja, die zijn vrij kostbaar omdat dat kastje ook meteen alle powerline hardware bevat.

Maar ik verwacht alsnog dat dit geen goedkope oplossing gaat zijn :-)
Pagina: 1