Diep knakkend geluid vanuit gevel / dak op het zuiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:55
Hoi Tweakers,

Woon nu een maand of zes in deze woning. Afgelopen winter werden wij 's avonds opgeschrikt door een diep, 'knakkend' geluid. Na een tijdje gezocht te hebben naar wat er kapot was, besloten we dat het misschien een vogel was die tegen het raam vloog, of iets anders dat we ons hebben ingebeeld.

Twee avonden later was het terug. En sindsdien horen we het elke avond, meerdere keren.

Het geluid lijkt van een ombestemde plaats in de voorgevel te komen - misschien het dak, of de dakrand. Deze gevel (tussenwoning, eind jaren '60) staat op het zuiden, dus ik stel me gerust met het idee dat dit de werking van verschillende materialen is, opgewarmd door het zonlicht, en daarna snel afkoelend.

Het zou ook nog van de verwarmingsinstallatie kunnen komen, maar het is wel een stukje luider dan de gemiddelde 'tik' van een radiatorbuis.

In mijn wat pessimistischer buien denk ik aan spanbetonnen vloeren en wapeningen die één voor één 'pang' zeggen.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Beste antwoord (via CVTTPD2DQ op 24-03-2020 18:14)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56
Wij wonen in een woning gebouwd in 2000. De kap ( het dak ) is er als een geheel opgezet, is geprefabriceerd toen door de aannemer en met behulp kranen ineens geplaats. Dit betreft een kap waar behoorlijk wat hout in zit, ook verschillende soorten hout als ik het eens goed bekijk. Als hier de zon heb geschenen en wij naar bed gaan s'avonds horen wij ook het dak "knakken" . Soms dusdanig hard dat we er wakker van schrikken. Dit is mijn inziens vrij normaal onder het mom van materiaalwerking.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Ik hoor in mijn '90 tussenwoning ook vaak op het zelfde moment een soort bonk of kloenk ergens in de verte.
Zal gewoon materiaalwerking zijn icm buizen of leidingen oid.

We wonen er al 5 jaar en er is niks ingestort. En sinds 1990 ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij mij is het de houten kap die door hitte uitzet of weer krimpt. Ergens zet zich dan weer iets met een vrij luide knal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-05 15:44
Materiaalwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Bob Popcorn

Plop!

Dit doet je TV ook altijd als je hem uitzet na 20 minuten. Materiaalwerking door opwarming, vooral omdat het de gevel op het zuiden betreft.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56
Wij wonen in een woning gebouwd in 2000. De kap ( het dak ) is er als een geheel opgezet, is geprefabriceerd toen door de aannemer en met behulp kranen ineens geplaats. Dit betreft een kap waar behoorlijk wat hout in zit, ook verschillende soorten hout als ik het eens goed bekijk. Als hier de zon heb geschenen en wij naar bed gaan s'avonds horen wij ook het dak "knakken" . Soms dusdanig hard dat we er wakker van schrikken. Dit is mijn inziens vrij normaal onder het mom van materiaalwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 00:41

Wom

Bij ons is het de (polyester) dakgoot die werkt. Die lijkt spanning op te bouwen en dan opeens die los te laten, gepaard met een soort 'krak' geluid. Geen stress voor hebben, gisteren stond de zon er op en bij het afkoelen was het weer zo ver.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Elke avond in de uitbouw op het zuiden. Zelfde bij het vorige huis, daar moest ook alles zich even knakken als knokkels voor de nacht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:55
Eigenlijk stelt de som van deze antwoorden me wel gerust. Als het in zoveel verschillende huizen ervaren wordt (op precies dezelfde manier, op precies dezelfde plek) zal het wel de meest waarschijnlijke verklaring zijn. Dank allemaal!
Pagina: 1