De rentevaste periode van mijn hypotheek loopt binnenkort af. Ik ben aan het kijken wat het meest voordelig is qua voortzetting. Mijn situatie is als volgt:
Totaal hypotheekbedrag 180k
2/3 spaar, 1/3 aflossingsvrij
Verstreken looptijd hypotheek: 15 jaar
Hypotheekrente ca. 5%
Opgebouwd kapitaal (in spaardeel): 30k
Huidig bruto maandbedrag ca 900 EUR (650 netto)
Een hypotheekadviseur heeft mij vertelt dat als ik de hypotheek verleng deze per saldo waarschijnlijk ongeveer even duur zou blijven, want de rente daalt flink, maar ook de kapitaalopbouw in het spaardeel neemt af, waardoor een hogere maandinleg nodig is om op hetzelfde eindbedrag uit te komen. Dus dit zou elkaar ongeveer opheffen.
Stel nu dat ik de hypotheek zou oversluiten, en omzetten naar een lineaire hypotheek (omdat deze hypotheekvorm per saldo goedkoper is dan annuitair aflossen).
Nieuwe situatie (in geval van oversluiten):
Totale hypotheek bedrag 150k (er is immers 30k beschikbaar gekomen om af te lossen)
Looptijd 15 jaar, 1% rente (is misschien optimistisch, maar even voor een makkelijk rekenvoorbeeld)
Stel het einddoel is hetzelfde als de huidige hypotheek, dwz 60k restschuld na 15 jaar.
Dan is de aflossing 90k/15=6k per jaar, ofwel 500 eur per maand
De rente bedraagt 150k* 1%=1500EUR per jaar, ofwel 125 eur per maand.
Totaal bruto 625 per maand.
Netto zal dit zo'n 575 per maand zijn.
Per saldo scheelt dit dus zo'n 75 euro per maand. Het valt mij eerlijk gezegd wat tegen, gezien het grote verschil in rente tussen toen en nu. Klopt mijn berekening, of zie ik iets over het hoofd?
Totaal hypotheekbedrag 180k
2/3 spaar, 1/3 aflossingsvrij
Verstreken looptijd hypotheek: 15 jaar
Hypotheekrente ca. 5%
Opgebouwd kapitaal (in spaardeel): 30k
Huidig bruto maandbedrag ca 900 EUR (650 netto)
Een hypotheekadviseur heeft mij vertelt dat als ik de hypotheek verleng deze per saldo waarschijnlijk ongeveer even duur zou blijven, want de rente daalt flink, maar ook de kapitaalopbouw in het spaardeel neemt af, waardoor een hogere maandinleg nodig is om op hetzelfde eindbedrag uit te komen. Dus dit zou elkaar ongeveer opheffen.
Stel nu dat ik de hypotheek zou oversluiten, en omzetten naar een lineaire hypotheek (omdat deze hypotheekvorm per saldo goedkoper is dan annuitair aflossen).
Nieuwe situatie (in geval van oversluiten):
Totale hypotheek bedrag 150k (er is immers 30k beschikbaar gekomen om af te lossen)
Looptijd 15 jaar, 1% rente (is misschien optimistisch, maar even voor een makkelijk rekenvoorbeeld)
Stel het einddoel is hetzelfde als de huidige hypotheek, dwz 60k restschuld na 15 jaar.
Dan is de aflossing 90k/15=6k per jaar, ofwel 500 eur per maand
De rente bedraagt 150k* 1%=1500EUR per jaar, ofwel 125 eur per maand.
Totaal bruto 625 per maand.
Netto zal dit zo'n 575 per maand zijn.
Per saldo scheelt dit dus zo'n 75 euro per maand. Het valt mij eerlijk gezegd wat tegen, gezien het grote verschil in rente tussen toen en nu. Klopt mijn berekening, of zie ik iets over het hoofd?