Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Folding@Home FAQ

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:06

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • ShadowLord
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:59

ShadowLord

• AtHomer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

AtHomer

• KuuKe
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:03

KuuKe

• jeroenathome
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:51

jeroenathome

Omdat ik al een paar weken lang iedere dag dezelfde vragen voorbij zie komen in de F@H-weektopics, denk ik dat er wel behoefte is aan dit topic.

Voor nu even windows-only, aangezien ik zelf geen linux draai. Voel vrij om aan te vullen. :)

Ten eerste
Ik zet het er toch maar even bij: installeer F@H (of ieder ander DC project of miner for that matter) alleen op eigen computers. Wil je het op hardware van anderen, zoals bijvoorbeeld je laptop van werk of servers van klanten, installeren, zorg dan dat je daarvoor eerst toestemming hebt gekregen. Dit kan anders vallen onder misbruik maken van bedrijfsmateriaal en reden zijn voor ontslag, om maar wat te noemen.

Dus.

Ik heb de client gedownload en geinstalleerd, hoe join ik DPC?
In de web control: click op "Change Identity". Hier kun je je gebruikersnaam en een teamnummer invullen. DPC heeft nummer 92.
In de advanced control: click op "Configure", tabblad Identity. Zie verder hierboven.

Hoe zit het met de bonuspunten/passkey?
In bovengenoemde schermen zijn linkjes aanwezig om een passkey aan te vragen: deze heb je nodig om in aanmerking te komen voor bonuspunten (gaat pas tellen nadat je succesvol, op tijd, 10 WU's hebt ingeleverd). Volg de instructies op die je dan te zien krijgt. Het kan, vanwege drukte (meer daarover hieronder), tot enkele uren duren (heb iets gezien van zelfs een halve dag), voordat je je passkey krijgt. Hou ook je spambox in de gaten, het kan zijn dat het mailtje daarin terecht komt. De passkey kan je vervolgens weer in de bovengenoemde configuratieschermen invullen. De passkey beschermt ook gelijk jouw username/account tegen misbruik. Geef je passkey dus nooit ergens vrij!

Ik heb de boel geinstalleerd en aan staan, maar ik zie geen activiteit?
Zoals genoemd: ze hebben het door de enorme toestroom nieuwe mensen enorm druk op de servers. Er zijn simpelweg niet genoeg WU's op tijd beschikbaar om iedere client continu aan het werk te houden. Het kan dus zijn dat je tijdelijk droog valt. De client probeert zelf, automatisch, met enige regelmaat, opnieuw een WU binnen te krijgen. Heb dus vooral geduld. Er wordt gezegd dat het af en toe kan helpen om de client op pause te zetten en daarna weer te laten hervatten. Dit zorgt er in ieder geval voor dat er eerder weer naar werk wordt gezocht. Doe dit echter met beleid! Als iedereen dit continu om de haverklap doet, trekken de servers van F@H het ook niet, en daar schiet niemand wat mee op.

Ik heb een WU af maar die wordt maar niet verstuurd, nu mis ik bonuspunten of krijg ik misschien zelfs helemaal geen punten?
Wederom veroorzaakt door de drukte. Geen garantie, maar wat kan helpen is de client volledig stoppen (RMB tray icon > quit) en opnieuw opstarten. Dit hielp bij mij lokaal in ieder geval wel in zo'n situatie.

De client zegt dat 'ie bezig is met GPU-werk, maar in taskmanager zie ik daar bijna geen load?
Windows taskmanager is niet heel intelligent bij de GPU: er zijn veel verschillende manieren van load meten, en windows toont standaard de eerste 4 in een rijtje. Klik op het pijlte boven 1 van de grafieken en, in het geval van NVidia-kaarten, selecteer Cuda. Bij AMD-kaarten is het een andere optie die je moet hebben, speel er even mee, dan zie je het vanzelf wel voorbij komen. Alternatieve programma's zoals MSI Afterburner geven het wel direct goed aan.

Heeft CPU wel nut, GPU is toch veel sneller?
Ja en nee. De CPU levert veel minder punten per dag op dan hedendaagse GPU's. Dat klopt. Het is echter ook zo dat er op de CPU andere WU's worden berekend dan op de GPU. Beiden doen Covid-19 projecten (maar wel verschillende). Voor je punten schiet het misschien wat minder op, maar voor het onderzoek is het nog steeds net zo waardevol.

Hoe kan ik SARS-CoV-2 (corona-virus) werk krijgen?
In het advanced tabblad in de advanced control, of de frontpage in de web control: selecteer "Any disease". Er is niet een andere, expliciete, manier om Covid-19 WU's te krijgen. Dit is een hardcoded limitatie van de huidige client. Ja, je kan dan ook op andere projecten worden gezet, maar de focus bij de organisatie ligt nu ook op het coronavirus, dus je zal nog steeds voornamelijk daar WU's voor toebedeeld krijgen. Daarnaast, die andere ziektes zijn ook belangrijk om onderzoek voor te doen.

Hoeveel cores kan ik het beste instellen bij het CPU-slot?
De standaard is "-1". Op deze manier laat je het aan de client zelf over, wat over het algemeen ook het beste zal werken. Waar je in ieder geval op wilt letten is dat je, als je ook nog 1 of meer videokaarten laat meerekenen, voor iedere videokaart 1 processorcore reserveert: om die van werk te blijven voorzien is ook nog best wat rekenkracht nodig. Stel je hebt een quadcore processor met hyperthreading en 2 videokaarten: dan heb je 8 virtuele cores beschikbaar. Kies er dan maximaal 6, zodat je voor iedere videokaart ook nog een core over houdt. Als je merkt dat je pc toch minder responsief wordt, of te heet onder de voeten, schroef dan verder naar beneden in het aantal cores.

Ik wil F@H tegelijk met Rosetta@home (stampede) draaien. Hoe dan?
Schakel in dat geval het CPU slot in F@H uit. Rosetta kan alleen maar op de CPU. Let er bij Rosetta wel op dat je ook daar rekening houdt met het vorige punt: aantal cores beschikbaar - aantal videokaarten = maximale beschikbare load op de CPU. Mocht het nodig zijn, komt er in het stampede topic nog wel uitleg hoe je dat in de BOINC client instelt.

Mijn client geeft aan dat ik punten heb/krijg maar als ik op stats.foldingathome.org kijk is het aantal daar veel lager en is de laatste update datum dagen geleden. Ben ik mijn punten kwijt?
Nee, je bent je punten niet kwijt. Door de enorme toestroom van gebruikers hebben ook de statistieken servers van Folding@Home het erg moeilijk. Deze lopen daarom ook een heel stuk achter.
Wil je meer up-to-date statistieken? Kijk dan naar de dagelijkse posts in de [Folding@Home] hitparade topics.
Je kan ook kijken op https://folding.extremeov...com/user_list.php?s=&t=92 voor je persoonlijke statistieken, inclusief mooie grafiekjes.

[Voor 26% gewijzigd door ShadowLord op 30-03-2020 11:52]

PC Specs | Nikon D7000 | Sigma 17-50 F/2.8 EX DC OS | Nikon AF-D 50mm F/1.8 | Sigma 50-200mm F4-5.6 DC OS HSM | Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM
Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #5

• iskander1970
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 02-04 12:44
Bedankt voor de tips :) Nog even een vraag, is het nodig om TCP-poort 8080 in mijn router open te zetten?

Alvast bedankt,

Alex

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Voor zover ik weet niet.

PC Specs | Nikon D7000 | Sigma 17-50 F/2.8 EX DC OS | Nikon AF-D 50mm F/1.8 | Sigma 50-200mm F4-5.6 DC OS HSM | Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM

• mrdraw78
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 01-04 14:35
Kan iemand mij uitleggen waar ik mijzelf kan terugvinden in de overzichtslijsten aangaande de DPC en F@H?
Ik draai sinds kort F@H onder team 92 ( DPC ) maar zie mijzelf nergens terugkomen in de lijsten.
Mijn username voor F@H is: Mrdraw78

Zou wel leuk zijn, als ik kan zien waar ik sta, zeg maar.

• mrdraw78
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 01-04 14:35
Bedankt smoking2000.

• iskander1970
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 02-04 12:44
@smoking2000

Bedankt voor die tweede link; Die kende ik nog niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
En natuurlijk ook via de DPC statspage: https://roarnet.nl/iis/dp...sdate=03-24-2020&period=1

Algemeen overzicht van DPC daarin: https://roarnet.nl/iis/dp...aspx?project=Folding@Home

• tim_md
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 01-04 11:48
een kleine aanvulling en een interessant folding forum faq

https://foldingforum.org/viewforum.php?f=61

• Steelo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 00:54

Steelo

040 - Ole Ole Ole

please delete

[Voor 123% gewijzigd door Steelo op 24-03-2020 23:48]

Ltrz,....

• addono
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 26-03 10:31
Voor wie even makkelijk een server met Docker wil laten folden, d'r is deze image coreweave/fah-gpu.

Gebruik hem zelf zonder GPUs op een gratis EC2 server die toch niks aan het doen is. Gaat niet heel hard, ~10 uur per WU, maar het werkt wel direct.
code:
1
docker run --name fah --restart always -d coreweave/fah-gpu:7.5.1 FAHClient

(Als je een GPU wilt gebruiken, credit krijgen op je gebruikers naam/voor een team, of andere configuratie kan je in de documentatie kijken welke flags je toe moet voegen.)

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20:19
Waar vind ik terug wat de huidige rekenkracht is in FLOPS van F@H en van DPC? Ik loer wat rond en ik vind wel punten, maar een echt overzicht van gister zaten we op een piek van X oid kan ik niet vinden.

edit: zoek en gij zult vinden...

https://stats.foldingathome.org/os

[Voor 15% gewijzigd door Michael_OsGroot op 27-03-2020 12:11]

• PuckStar
  • Laatst online: 31-03 11:56
Mij werd aangeraden om deze vraag hier te stellen:

Is het door de drukte ook zo dat mijn stats niet worden geüpdatet terwijl ik wel werk heb verricht (en geupload)?
https://stats.foldingathome.org/donor/PuckStar
Ik heb gisteren en vandaag best wel wat gedaan maar zie het daar niet terug.
https://i.imgur.com/AcOTky8.png

Het zal wel aan de drukte liggen vanwege de vele nieuwe aanmeldingen.
Hier zie ik wel dat ik heb gedoneerd:
https://apps.foldingathome.org/cpu
https://folding.extremeov..._summary.php?s=&u=1024105

[Voor 25% gewijzigd door PuckStar op 29-03-2020 15:52]

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• vdr01
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:55
Beste PuckStar, ja, ja en ja. Loopt achter vanwege grote drukte.

[Voor 23% gewijzigd door vdr01 op 30-03-2020 19:37]

• Opa
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01-04 08:56

Opa

Nu Multifocaal!

Ik heb de keuze uit verschillende machines, maar ik kan ze niet allemaal tegelijk aan zetten.
Wat draagt het meeste bij? Een Xeon E2420 quad core 2008 of een Core i7-5600u uit 2015? Zijn er ranglijsten te vinden?

I'd rather be in Oz

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Opa schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:58:
Ik heb de keuze uit verschillende machines, maar ik kan ze niet allemaal tegelijk aan zetten.
Wat draagt het meeste bij? Een Xeon E2420 quad core 2008 of een Core i7-5600u uit 2015? Zijn er ranglijsten te vinden?
https://media.giphy.com/media/QqkA9W8xEjKPC/giphy.gif

Maar als ik een gok moet doen zal de i7 sneller zijn.

• CederNL
  • Laatst online: 02-04 13:28
Zojuist ben ik ook Folding@home aangemeld op Team 92.

Ik zie dat mijn CPU op volle toeren draait, alleen de GPU staat op geel/uit.
Wellicht is dit al eens gevraagd, maar kan het zo snel niet terug vinden.

alvast dank! _/-\o_

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:53
@CederNL
Het kan even duren soms voor al je onderdelen werk krijgen, ze hebben zoveel rekenkracht gekregen dat ze het moeilijk bij kunnen benen met leveren. Komt goed!

• PuckStar
  • Laatst online: 31-03 11:56
Suicyder schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:28:
@CederNL
Het kan even duren soms voor al je onderdelen werk krijgen, ze hebben zoveel rekenkracht gekregen dat ze het moeilijk bij kunnen benen met leveren. Komt goed!
Maar dan nog moet het op groen Ready staan toch?
Zelfs als er geen aanbod is.
Ik denk dat geel dus niet in orde is lokaal.

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suicyder
PuckStar schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Maar dan nog moet het op groen Ready staan toch?
Zelfs als er geen aanbod is.
Ik denk dat geel dus niet in orde is lokaal.
Kijk anders even in de 'Advanced View', daar kan je het net iets beter aflezen.

Rechtermuisknop rechtsonderin F@H en dan advanced.

Ik gebruik de webinterface vrijwel tot niet, alleen even op camera voor RTL :+

• Joostk
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:48

Joostk

Barkrukprofeet

Ik heb het ook geïnstalleerd aangezien ik wel wat CPU en GPU kracht kan missen hiervoor.

Maar ik heb ook een vraag.
Wordt er constant data geschreven naar mijn harde schijf?
Wel weet ik dat de data tijdens het proces wordt via checkpoints opgeslagen op de harde schijf.
Nu heb ik als C schijf een SSD. Deze wil ik daar liever niet voor gebruiken. Liever gebruik ik hiervoor mijn D schijf.
Hoe kan ik dit aanpassen? Of is dat tijdens de installatie een optie?

• CederNL
Suicyder schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:40:
[...]

Kijk anders even in de 'Advanced View', daar kan je het net iets beter aflezen.

Rechtermuisknop rechtsonderin F@H en dan advanced.

Ik gebruik de webinterface vrijwel tot niet, alleen even op camera voor RTL :+
https://tweakers.net/i/TH8tlNFIIpnlr4xyOIpTndiHakM=/f/image/rS3KFDwJSVOkBDpLayy98YpW.jpg

Dank voor je reactie:)
Ik krijg onderstaande melding (zie afbeelding)

• Suicyder
@CederNL
CUDA is alleen voor met een nVidia kaart, bij niet ondersteunde kaarten als AMD gebruikt het project gewoon OpenCL. Ik weet niet wat jij in je PC hebt zitten natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CederNL
Suicyder schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:53:
@CederNL
CUDA is alleen voor met een nVidia kaart, bij niet ondersteunde kaarten als AMD gebruikt het project gewoon OpenCL. Ik weet niet wat jij in je PC hebt zitten natuurlijk.
Ik heb er inderdaad een AMD kaart inzitten.
Tevens sprong de kaart aan en steeg mijn Points Per Day met 8k punten :)
Toch nog een goed doel gevongen voor mijn oude game bak, alle beetjes helpen denk ik dan maar :)

• geonosys
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02-04 13:25
Ook maar even een client geïnstalleerd en (natuurlijk) }:O gejoined *O*

Kom maar op met de pakketjes 8)

• TwisteR
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:11
Ook geïnstalleerd en draai vooral 's nachts. Eerste WU afgeleverd en bijgedragen aan DPC.
Is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de passkey werkt, maar gaat mij primair om de bijdrage aan de wetenschap dan aan persoonlijke scores e.d.

Vanwege hoge CPU temperatuur wel afgeschaald naar lagere load en 2 cores op de Ryzen 5 1500X, en de extra intake fan harder laten draaien (wat vanwege het geluid ook een reden is om 's nachts te draaien). Nog tips om de temperatuur onder de 70c te houden los van extra koeling?

Ik zoek nog wel een hoge resolutie DPC afbeelding om op de case te plakken, heeft iemand die wellicht beschikbaar?

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
@TwisteR Die passkey voorkomt dat iemand anders jouw account kan misbruiken. Als je die hebt aangevraagd en ingevuld in je client zit je wat dat betreft goed. Daarnaast wordt het dus door F@H gebruikt om gebruikers die een stabiel systeem hebben en WU's snel kunnen inleveren daarvoor te motieveren door bonuspunten te geven. Voor de wetenschap maakt die punten natuurlijk niet uit, maar als de onderzoekers sneller correcte resultaten hebben, kunnen ze eerder verder met hun (vervolg)onderzoek. Echt nut heeft die passkey dus niet, maar voor jou en DPC is het gunstig voor het meten van de e-penis. ;)

Wat betreft hitte: het alternatief van extra koeling is betere koeling. Vooral stock-coolers hebben nogal de neiging om of gruwelijk veel herrie te maken, of erg heet te worden onder load. Aftermarket koeling, zoals een Scythe Mugen of Ninja, doen het op beide vlakken aanzienlijk beter. Zo heb ik die laatste (een vorige vorige versie) op mijn processor zitten. Onder load worden de cores momenteel 70-75 graden en heb ik een zachte ruis op de achtergrond, that's it. Ook het ontwerp van koelblokken op videokaarten kan uitmaken in de geluidsproductie en temperatuur. Tweakers heeft in reviews ook altijd voor dat onderdeel aandacht, als er weer een stapel kaarten op de pijnbank worden gelegd.

• TwisteR
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:11
@Bubbles Bedankt voor de uitleg over de passkey. Ik heb deze aangevraagd (blijkbaar over de link in de advanced mode gekeken).

CPU koeling, tsja daar heb ik wel wat overclock ervaring mee. Maar had meer gehoopt op een setting o.i.d. in de F@H tool.

Komt goed, extra voordeel van 's nachts draaien is dat de stroom ook weer goedkoper is ;)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True