stroomkabel langs telefoonkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-01 22:41
Mijn vraag

Voor mijn tuin en schuur wil ik een stroomkabel vanuit de meterkast naar de tuin leiden.

het enige gat door de betonnen vloer waar nog ruimte zit is de pijp waar ook de telefoon (Dus de DSL verbinding)

Als ik hier een stroomkabel langs trek krijg ik dan last van overspraak? of valt dat wel mee, omdat AC maar 50Hz zit en VDSL een stukje hoger? en hoe zit dit voor netwerkkabels?

---

Relevante software en hardware die ik gebruik

NVT

---

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kan natuurlijk een extra gat boren. maar het liefst ga ik niet met een (water) gatenzaag/boor in de meterkast aan de slag.

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Wat voor pijp is het en wat voor stroomkabel ben je van plan te gebruiken?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:10
Onder de stoep liggen ze honderden meters lang parallel aan elkaar. Die paar centimeter in je meterkast zullen weinig verschil maken, ook al is de afstand daar iets kleiner.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Iruk1981 hou je er rekening mee dat elke nieuwe kabel de correcte diepte / mantel krijgt? Zeker stroomkabels die bij/in tuinen, vijvers, erfafscheidingen, etc komen te liggen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Iruk1981
Dank alvast voor de reacties.

de pijp zelf is een gewone PVC pijp. Ik weet nog niet hoe de bocht is die er in zit. Hopelijk geen 90 graden, want daar krijg je nooit een tuinwaardige kabel.

@MAX3400 bedankt voor de herinnering. kabel zal ik zeker op diepte leggen (samen met een paar netwerkkabels). De tuin moet uiteindelijk nog geëgaliseerd en gespit worden. Van de buren wel gehoord dat de aansluiting (kabel, telefoon, water, etc) redelijk ondiep liggen. Het zijn hier oude huizen en de straat ligt inmiddels hoger dan de voordeur.

@Out.of.Control op mijn werk doen we aan kabelseparatie. data kabels mogen bij ons nooit langs kabels waar AC op staat om overspraak te voorkomen. Dat is een van de seperatie klassen, er zijn nog wel meer.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 20:12
Iruk1981 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:57:
Ik kan natuurlijk een extra gat boren. maar het liefst ga ik niet met een (water) gatenzaag/boor in de meterkast aan de slag.
Gat hoeft natuurlijk niet veel groter te zijn dan je stroomkabel ;)

Met een setje zoals https://www.lidl-shop.nl/...-steenborenset/p100254029 kom je wel uit.
Een 12 of 16 mm boor is voldoende afhankelijk van je kabel.

Lost In Music

• Iruk1981
Per kabel een gat boren kan natuurlijk ook :). Wel het makkelijkst.

Zelf vindt een extra koker plaatsen het mooiste. Dan heb je voor de toekomst nog wat ruimte.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:10
Iruk1981 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:48:
@Out.of.Control op mijn werk doen we aan kabelseparatie. data kabels mogen bij ons nooit langs kabels waar AC op staat om overspraak te voorkomen. Dat is een van de seperatie klassen, er zijn nog wel meer.
Dat is in het algemeen ook zeker aan te raden. En als het gaat om grotere vermogens of frequentie geregelde machines die over grotere afstanden parallel lopen met gevoelige signaalkabels dan is het ook echt nodig. En ik weet ook niet wat voor wilde plannen je hebt in de schuur ;-)
Maar in zo'n geval als dit zou ik de gok wel durven nemen.

• Iruk1981
Dat is natuurlijk helemaal waar. Het wordt allemaal niet zo spannend in mijn schuurtje. er moet 1 dikke kabel komen voor een paar zonnepaneeltjes en stroom kabel om de tuin en schuur van licht te voorzien.

daarbij wil ik nog twee netwerkkabels meetrekken zodat ik achter in de tuin ook goede WiFi connectie heb :)

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Juist omvormers zorgen voor veel vervuiling door het vele schakelen om de netspanning na te bootsen en dus ga niet uit van 50Hz...

Maar wanneer je een grondkabel legt (Je hebt het over tuin) heeft deze een mantel en fungeert dus als een soort afscherming. Dus ben voor overspraak zeker niet bang wel de aardlitze gebruiken natuurlijk.

• Iruk1981
Je hebt helemaal gelijk. Een grondkabel heeft een mantel.

Maar dan moet de mantel wel aan beide kanten aan aarde, toch?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:26
Euh, gaat het nu om telefoon of netwerkkabel?
Een netwerkkabel is betrekkelijk robuust tegen overspraak en zal daar weinig last van hebben. Vooral als je extra afgeschermde neemt.
Een telefoonlijntje waar je vdsl over duwt zal net wat meer impact krijgen, maar dan gaat je modem gewoon wat tragere verbinding inleren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Iruk1981
Het gaat om de telefoon. Netwerkkabel weet ik nog niet of ik die ga trekken wellicht trek ik een glasvezelkabel.
Pagina: 1