Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 13:14
Kan iemand mij hier even wat raad geven, ben er niet zo geweldig goed in.
Hopelijk kan/mag een beginneling ook wel eens een vraag stellen?

Men komt een telefooncentrale installeren op ons bedrijf. We doen alles zowat zelf, NAS, netwerk, routing, enz.. Ik weet van die dingen wel wat, maar niet alles.

Nu vraagt men het volgende:
Het is belangrijk dat men een port forwarding instelt op de firewall van uw extern IP adres op poort 1234 naar het IP adres van de centrale, ook op poort 1234.
Voorbeeld: van extern dns:8802 naar 192.168.1.200:8802.
Eveneens moet er routering tussen de data vlan en de voice vlan voorzien worden.
En er moet ook internet toegang voorzien worden vanuit de voice vlan, dit is belangrijk om de GSM app te laten werken als je niet op de wifi verbonden bent, en om de PC apps te kunnen verbinden op de centrale.

Dat eerste gedeelte over open zetten van poort zal geen probleem zijn. Maar wat moet er gedaan worden om een routing te doen tussen data VLAN en voice VLAN?

Ben ik niet zo mee, ik denk zelfs dat onze router dat niet kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:51
Je kan aan het model van je asus router opzoeken of deze vlan's ondersteund.

Maar verwacht het niet als dit een consumenten variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Heb je überhaupt een voice vlan?

Zo nee, ik denk dat je er een gaat willen hebben. Ik denk dat je huidige router dat niet aan kan, maar met een typenummer kunnen we meer.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 13:14
De router is een Asus RT-AC68U. Een gewone dus, zonder VLAN. Nu heb ik met de leverancier contact gehad. Het komt er op neer dat ze de voice via een VLAN willen doen om bandbreedte te verzekeren.
Op een simpel netwerk zit alles op elkaar. Op momenten dat het netwerk fel belast is kan de spraakkwaliteit van de telefoons in het gedrang komen, zo leggen ze het toch uit.
Nu verwacht ik op dit netwerk geen problemen als we het zonder VLANs doen. Dat netwerk kent zeer weinig trafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Waavoor maak je eigenlijk gebruik van zo'n consumentenrouter binnen een bedrijfsnetwerk. Ik zou binnen een zeer simpel bedrijfsnetwerk eerder kiezen voor een simpele router, zoals een edgerouter (eventueel icm een managed switch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 10:21
De kern van het bericht is dat wanneer er een apart Voice VLAN is, er vanuit dit VLAN wel toegang tot internet moet zijn. Als bij jullie alles in hetzelfde netwerk hangt kun je dit dus gewoon negeren.

Ik weet niet of het reeds in de standaard ASUS firmware zit ingebakken, maar met de Merlin firmware is het in ieder geval wel mogelijk gebruik te maken van VLANs met een AC68U. Het is wel een beetje hacky, dus of het verstandig is is een tweede.
Pagina: 1