Internet delen met 8 appartementen, hoe kan dit anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feebl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 12:53
Beste Tweakers,

Sinds kort woon in een prachtig pand in de binnenstad van een grote stad. Helaas heb ik hierbij m'n glasvezel in m'n oude woning moeten achterlaten en deel ik nu mijn internetverbinding met de 7 andere appartementen in dit complex.

In het begin ging dit redelijk goed tot ik begon te merken dat de latency in games (en bij het testen, pingen naar 8.8.8.8) op bepaalde momenten van de dag echt omhoog schoot tot boven de 1000ms. Dat is voor de multiplayer-games hobby dus niet te doen. Na meerdere malen gevraagd te hebben aan de medebewoners om het 'zware' internet-gebruik tot een minimum te beperken en het liefst na 0:00 de downloads aan te zetten gaat het één week goed, en daarna begint hetzelfde riedeltje weer opnieuw.

Nu ben ik opzoek naar een lange-termijn optie.
Ik heb het even nagekeken en er komt hier een oude koperen 25Mbps lijn van Ziggo binnen. Deze verbindt met een router die op zijn beurt (bekabeld) naar routers in de appartementen doorschakelt.

Nu is mijn vraag, wat zijn mijn opties om zelf internet aan te schaffen? Is dat überhaupt mogelijk?
Kan ik in de hoofdrouter bandbreedte toewijzen voor ieder appartement zodat niet één appartement constant de hele verbinding voltrekt?

Zijn er nog andere mogelijkheden om de snelheid omhoog te krijgen en de latency naar beneden?

Ik hoor graag! Alvast bedankt.

Beste antwoord (via feebl op 25-03-2020 16:16)

Verwijderd

Mensen, lees het topic nou even door. :)
De huisbaas heeft een Ziggo verbinding die ie onder die 8 appartementen verdeelt.
Daarom staat er ook in het huurcontract dat je geen Ziggo dienst kunt aanvragen, maar wel
een DSL verbinding. (Omdat er blijkbaar wel meerdere telefoonlijnen naar dat pand lopen.)

Dus, (V)DSL lijntje aanvragen en hij leeft nog lang en gelukkig. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou beginnen met een site als https://www.internetten.nl/ om te kijken wat er mogelijk is. Sowieso klinkt het alsof een upgrade van de lijn een prioriteit heeft. Maar, met ouder koper, is er ook de mogelijkheid dat dat niet kan.

Daarna is de vraag: wie is de eigenaar van de lijn? Het klinkt namelijk (nadruk) alsof de verhuurder een vorm van internet aanbiedt die niet geheel mag. Tegelijkertijd; als het inbegrepen is bij de huur, moet je de verhuurder aanschrijven voor een oplossing (nieuwe lijn / splitsing van adressen / andere infra).

Ga alsjeblieft niet zelf nadenken hoe je "het internet" verdeelt over 8 appartementen. In het gunstigste geval is het een router neerzetten, 8 "afgescheiden" mini-netwerken bedenken en de 25Mbps delen door 8. In enig ongunstiger geval, ga je volledig voor gaas want voor je het weet ben je zowel "beheerder" als "klachtenloket" voor de overige bewoners.

/edit: normaal zou ik je doorverwijzen naar fourstack maar die ligt eruit op dit moment...

/edit2: bedenk me net; als appartement 1 nu iets stoms doet en de Ziggo-lijn komt op een blacklist, is dat voor de overige 7 meteen dezelfde beperking.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 23-03-2020 21:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Je eigen abonnement aanvragen op een koperlijn?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:56
https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

Hoef je niks te delen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door saharoen op 23-03-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ziggo modem in bridge en een OpenWRT router met de Cake traffic shaper neerzetten. Dan houd je lage latency onder load (voorkomt bufferbloat) en heb je eerlijke verdeling van de bandbreedte.
Een Edgerouter ER-X van Ubiquiti is ook een optie met z'n Smart Queue, dan hoef je zelf geen firmware te flashen op een router, maar is iets minder "fair" qua bandbreedte verdeling.

[ Voor 32% gewijzigd door Kanarie op 23-03-2020 21:45 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kanarie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:44:
... heb je eerlijke verdeling van de bandbreedte...
25 / 8 = 3,125 Mbps; dat schiet op

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

:) Nou inderdaad. Ik wilde net zeggen;

'Eerst maar eens een wat snellere internetverbinding niet?' 8)
Of voor jezelf wat zoeken. Is er geen ongebruikte telefoonlijn waar je (V)DSL op aan kunt vragen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hoe komt je TV signaal in je woning?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat de eigenaar van dat pand iets van Ziggo 25 Mbps
internet en basis tv heeft wat ie verdeelt over die 8 appartementen.

Daarom vraag ik de TS ook of ie niet een DSL signaal
op een ongebruikte telefoonlijn kan aanvragen. :)

Nu maar eens zien wat er gezegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Brahiewahiewa schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:41:
[...]

25 / 8 = 3,125 Mbps; dat schiet op
De bandbreedte upgraden is ook nodig met 8 appartementen, maar met Cake is 3.1Mbit de worst case als ieder appartement aan het downloaden is op een 25Mbit verbinding. Downloaden er maar 2, dan krijgt ieder 12.5Mbit.
Het upgraden van de bandbreedte lost het latency probleem van TS niet op omdat Ziggo verbindingen (ook die van 500Mbit) gerust 300ms bufferbloat kunnen hebben op de downstream.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
Heb je een eigen adres (en eigen gas, eigen elektra) of huur je een kamer? Als je een eigen adres hebt zou je voor zover ik weet gewoon een eigen aansluiting moeten kunnen krijgen. Internet delen tussen 8 appartementen is nogal ongebruikelijk namelijk, of bedoel je 8 kamers?
Het lijkt op dat laatste namelijk. Spreek dan gewoon af met je verhuurder dat hij een dsl lijn neemt, alleen voor jou, die jij betaald. Heb je je eigen lijn en nergens last van.

[ Voor 24% gewijzigd door sig69 op 24-03-2020 02:13 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En wat vind de rest van dit plan ?

Want zoals ik het lees, ben jij de nieuwkomer, en gaat even de regels dicteren over wat wel en niet te doen.
Het zou bij mij licht scheef schieten als mijn nieuwe huisgenoot dit komt melden.

'Waarom zijn jouw gaming momenten belangrijker dan mijn 'backups' ?'

Verder denk ik dat ( omdat je het over gedeeld internet hebt ) je een kamer/ruimte huurt, en geen 'appartement'
Aangezien een appartement meestal een eigen adres heeft ( desnoods een a, b,c of hs toevoeging )
Dan kan je een eigen lijntje aanvragen, bij eender welke aanbieder dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:53
feebl schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:53:
Beste Tweakers,

Sinds kort woon in een prachtig pand in de binnenstad van een grote stad. Helaas heb ik hierbij m'n glasvezel in m'n oude woning moeten achterlaten en deel ik nu mijn internetverbinding met de 7 andere appartementen in dit complex.

In het begin ging dit redelijk goed tot ik begon te merken dat de latency in games (en bij het testen, pingen naar 8.8.8.8) op bepaalde momenten van de dag echt omhoog schoot tot boven de 1000ms. Dat is voor de multiplayer-games hobby dus niet te doen. Na meerdere malen gevraagd te hebben aan de medebewoners om het 'zware' internet-gebruik tot een minimum te beperken en het liefst na 0:00 de downloads aan te zetten gaat het één week goed, en daarna begint hetzelfde riedeltje weer opnieuw.

Nu ben ik opzoek naar een lange-termijn optie.
Ik heb het even nagekeken en er komt hier een oude koperen 25Mbps lijn van Ziggo binnen. Deze verbindt met een router die op zijn beurt (bekabeld) naar routers in de appartementen doorschakelt.

Nu is mijn vraag, wat zijn mijn opties om zelf internet aan te schaffen? Is dat überhaupt mogelijk?
Kan ik in de hoofdrouter bandbreedte toewijzen voor ieder appartement zodat niet één appartement constant de hele verbinding voltrekt?

Zijn er nog andere mogelijkheden om de snelheid omhoog te krijgen en de latency naar beneden?

Ik hoor graag! Alvast bedankt.
gezien je eisen doe je er goed aan je eigen verbinding aan te schaffen

dit is altijd mogelijk bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

boyette schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 02:25:
[...]

En dan moet je de anderen eens horen gillen als hij geen bijdrage meer levert aan de betaling van het internetabonnement.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Freee!! schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 03:39:
[...]

En dan moet je de anderen eens horen gillen als hij geen bijdrage meer levert aan de betaling van het internetabonnement.
dat gebruikt hij dan toch ook niet..

kan hij zijn verbinding vervolgens delen met de anderen

en zijn ze misschien nog goedkoper uit..

QoS erop
en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

boyette schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 04:00:
[...]

dat gebruikt hij dan toch ook niet..

kan hij zijn verbinding vervolgens delen met de anderen

en zijn ze misschien nog goedkoper uit..

QoS erop
en klaar
Want QoS voorkomt dat mijn buurman illegale dingen doet (bewust of onbewust) en "ik" niet wordt afgesloten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
Waarom een 25mbit van Ziggo. Ziggo levert overal zonder moeite een 250 of 500 mbit verbinding. Vraag of iedereen een paar euro bij wilt betalen en je kunt upgraden. Heb je iig al veel meer ruimte op je verbinding.

Voor de rest zorgen dat je bekabeld op het modem/ router zit voor de meeste stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MAX3400 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:43:
[...]

Want QoS voorkomt dat mijn buurman illegale dingen doet (bewust of onbewust) en "ik" niet wordt afgesloten?
nee
en het gaat hier ook niet over jouw buurman
dus maak je geen zorgen over jouw buurman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feebl
Goedemorgen, dank voor alle reacties!

Ik zal proberen op alle vragen te reageren:
MAX3400 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:00:
Ik zou beginnen met een site als https://www.internetten.nl/ om te kijken wat er mogelijk is. Sowieso klinkt het alsof een upgrade van de lijn een prioriteit heeft. Maar, met ouder koper, is er ook de mogelijkheid dat dat niet kan.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:09:
:) Nou inderdaad. Ik wilde net zeggen;

'Eerst maar eens een wat snellere internetverbinding niet?' 8)
Of voor jezelf wat zoeken. Is er geen ongebruikte telefoonlijn waar je (V)DSL op aan kunt vragen?
Ik heb even het contract erbij gepakt en hier staat:

Het is huurder bekend dat er geen antennekabel in het pand aanwezig is. Het is
huurder bekend dat in het gehuurde internet enkel en alleen aangevraagd kan
worden via een KPN-telefoonabonnement, dus niet via de antennekabel (Ziggo).
Verhuurder is op geen enkele wijze aansprakelijk voor internet en/of
telefoondiensten. Huurder dient voor eigen rekening en risico e.e.a. zelf te
regelen.

Dus ik gok dat dit een (V)DSL lijn betreft. Dit zou dan eventueel een optie zijn.
MrMonkE schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:17:
Hoe komt je TV signaal in je woning?
Coax, dacht ik, maar daar ben ik niet zeker van. Er wordt hier geen traditionele TV gekeken, alleen de digitale middelen (Netflix, NPO Start, etc.)
MAX3400 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:00:
Daarna is de vraag: wie is de eigenaar van de lijn? Het klinkt namelijk (nadruk) alsof de verhuurder een vorm van internet aanbiedt die niet geheel mag. Tegelijkertijd; als het inbegrepen is bij de huur, moet je de verhuurder aanschrijven voor een oplossing (nieuwe lijn / splitsing van adressen / andere infra)
Dit is het geval denk ik:
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:24:
Ik vermoed dat de eigenaar van dat pand iets van Ziggo 25 Mbps
internet en basis tv heeft wat ie verdeelt over die 8 appartementen.

Daarom vraag ik de TS ook of ie niet een DSL signaal
op een ongebruikte telefoonlijn kan aanvragen. :)

Nu maar eens zien wat er gezegd wordt.
Ik weet in ieder geval d.m.v. whatismyip dat het een Ziggo-lijn betreft, en nu dus door het contract.
Freee!! schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 03:39:
[...]

Ik betaal niet (direct) voor het internet abonnement, zie ook de contractvoorwaarden. Het zit er een soort 'bij'.
FreshMaker schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 02:18:
En wat vind de rest van dit plan ?

Want zoals ik het lees, ben jij de nieuwkomer, en gaat even de regels dicteren over wat wel en niet te doen.
Het zou bij mij licht scheef schieten als mijn nieuwe huisgenoot dit komt melden.

'Waarom zijn jouw gaming momenten belangrijker dan mijn 'backups' ?'

Verder denk ik dat ( omdat je het over gedeeld internet hebt ) je een kamer/ruimte huurt, en geen 'appartement'
Aangezien een appartement meestal een eigen adres heeft ( desnoods een a, b,c of hs toevoeging )
Dan kan je een eigen lijntje aanvragen, bij eender welke aanbieder dan ook.
Nou ja, nieuwkomer, ik woon er onderhand al een tijdje maar de gebrekkige verbinding begint me onderhand dusdanig te irriteren dat ik er iets aan wil doen. Overigens ben ik het met je eens dat het 'recht' op een goede verbinding niet exclusief is.

Ik huur wel degelijk een appartement, ieder appartement heeft ook haar eigen huisnummer.
Zo te lezen in de contractvoorwaarden mag dit niet aangevraagd worden op de koperen lijn.
boyette schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 02:25:
[...]

Heeft 4G niet last van latency-problemen? Helemaal in een grote stad?

Ik zal eerlijk bekennen dat door het enthousiasme over het appartement toentertijd ik niet goed gekeken heb naar hoe het internet geregeld was en dat schrijf ik mijzelf ook aan.

Desondanks, nogmaals dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zoals ik dat contract lees kun je geen kabel abbo afsluiten, maar prima een DSL? Staat zelfs dat je dat zelf dient te regelen.
Kijk hier eens wat jouw adres geeft: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feebl
wagenveld schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:42:
Zoals ik dat contract lees kun je geen kabel abbo afsluiten, maar prima een DSL? Staat zelfs dat je dat zelf dient te regelen.
Kijk hier eens wat jouw adres geeft: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/
Ik krijg, als ik mijn huisnummer invoer, 3 alternatieve opties: APP SOU en WNKL.
Dit is mijn eigen adres:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYiRf026EXK87J60T7rebAOtJok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cL5qgNtSl30qFIgA4DJGf9T9.png?f=fotoalbum_large

Dit is APP, wat denk ik staat voor Appartementen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5Yyw3wvi6vC6IDfwWGJ_SJs8P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lamkk2Mah9TAEsZKFTEireb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:04
Of je hebt koper (KPN) of je hebt COAX (Ziggo), eventueel kan je nog glas hebben maar dat lijkt me niet van toepassing.

Koper met Ziggo is niet mogelijk. Indien het ECHT Ziggo is kan je de huisbaas vragen om een upgrade, anders is het echt ellende met KPN en die kan niet veel sneller zo te zien.

Is dit een gesplitst pand? Dan kan verklaren waarom je geen eigen lijn hebt. Heb je überhaupt wel COAX in je appartement?

Het enige alternatief is T-Mobile 4G voor thuis waar je OK op kan gamen, of een ander appartement zoeken want met die voorwaarden had je al eigenlijk weg moeten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 24-03-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 13:32

menonv

Beunhazerij?

@feebl
Hopeloos die verbindingen zo te zien via fourstack.
Weet je zeker dat je nu 25mbit hebt? van Ziggo? Volgens mij is dat tegenwoordig 40mbit... dat goedkoopste abbonement.
Anyway.
Tja. Hoe lang ga je daar zitten op het kot? Langer dan 2 jaar zoiets? Dan zou ik met de huisbaas bellen of je mag gaan schakelen met Ziggo om een vernieuwing van de POP met Kabel te gaan aanvragen (ff daar gelaten dat ziggo je snel gaat helpen atm, maar ok).
Ziggo is nl. verantwoordelijk voor de aansluiting tot en met de POP in het huis / appartement. Ze hebben er zelf ook profijt van dat jou verbinding in orde / sneller is met een duurder pakket.

Korter dan dat.... vraag ff om je heen in je kring met Ziggo, of je hun login mag hebben voor een ziggo hotspot in bereik, een AP bij het raam doet wonderen. En als dat niet werkt, van de buren de wifi vragen...
En als dat niet werkt zou ik, als het je echt cruciaal is allemaal, toch een tmobile 4G sim aanschaffen met router.

Maarja, wil je echt de beste oplossing, voor iedereen in de flat is het Initiatief tonen en de vaste verbinding in orde laten maken. Wellicht met splitsing, of toch gewoon enkel de vernieuwing.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
APP ken ik niet. Maar ik denk dat je gelijk hebt
WNKL = Winkel; SOU = Souterrain.

Als ik jouw opmerking lees uit het contract lees ik dat ziggo niet mogelijk is. Dat je 25Mbit meet lijkt wel te kloppen met de 27Mbit die KPN verwacht.
Ik zie voor APP in ieder geval de mogelijkheid voor pair-bonding. Dat kost bij KPN niets extra's (mits het nodig is voor de snelheid). Dus met een 50Mbit abbo kost het alleen tijd. Dus dat zou ik eerst aangeven bij je huurbaas.

Ik denk dat veel mensen worden afgezet door hun provider en veels te snelle/dure abbo;s hebben. Maar 25Mbit voor 8 is wel weinig. Ik zou toch wel minimaal 50 bij voorkeur 100Mbps aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
menonv schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:23:
@feebl
Hopeloos die verbindingen zo te zien via fourstack.
Weet je zeker dat je nu 25mbit hebt? van Ziggo? Volgens mij is dat tegenwoordig 40mbit... dat goedkoopste abbonement.
Anyway.
Tja. Hoe lang ga je daar zitten op het kot? Langer dan 2 jaar zoiets? Dan zou ik met de huisbaas bellen of je mag gaan schakelen met Ziggo om een vernieuwing van de POP met Kabel te gaan aanvragen (ff daar gelaten dat ziggo je snel gaat helpen atm, maar ok).
Ziggo is nl. verantwoordelijk voor de aansluiting tot en met de POP in het huis / appartement. Ze hebben er zelf ook profijt van dat jou verbinding in orde / sneller is met een duurder pakket.

Korter dan dat.... vraag ff om je heen in je kring met Ziggo, of je hun login mag hebben voor een ziggo hotspot in bereik, een AP bij het raam doet wonderen. En als dat niet werkt, van de buren de wifi vragen...
En als dat niet werkt zou ik, als het je echt cruciaal is allemaal, toch een tmobile 4G sim aanschaffen met router.

Maarja, wil je echt de beste oplossing, voor iedereen in de flat is het Initiatief tonen en de vaste verbinding in orde laten maken. Wellicht met splitsing, of toch gewoon enkel de vernieuwing.
Ziggo heeft hele cheap abonnementen van 25mbit bedoeld voor mensen die eerst alleen TV hadden https://www.ziggo.nl/pakketten/voordeelpakket-tvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
Als het via Ziggo loopt: upgraden naar een dikker pakket. Ziggo levert door heel Nederland >200mbit voor erg weinig extra geld.

Als het via KPN loopt: pair bonding inschakelen. Als je via KPN zelf een abonnement hebt, kan je daarover bellen. Loopt je abo nog via Telfort, Tele2 of een andere reseller: overstappen naar KPN regelen. Zal vast ook niet heel veel duurder worden.

In alle gevallen, kans is ook best aanwezig dat de hardware gewoon niet zo lekker (meer) is wat voor dips zorgt. Fatsoenlijke router en zoveel mogelijk bekabeld, en checken of het werkt... of wellicht als je de rest ook tevreden wil houden, een leuk mesh-systeem rondknopen kan voor wonderen zorgen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 14:44
feebl schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Ik krijg, als ik mijn huisnummer invoer, 3 alternatieve opties: APP SOU en WNKL.
Dit is mijn eigen adres:
[Afbeelding]

Dit is APP, wat denk ik staat voor Appartementen:

[Afbeelding]
Wat voor snelheid geeft de Ziggo postcode check aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ja jongens, laat de TS eerst eens kijken of hij wel Ziggo heeft. Elke Ziggo aansluiting haalt zeker 250 of 50mbit, daar goed je geen check voor te doen. Enige verschil is dat je nu in sommige steden zoals Utrecht en den Haag 1gbit down kunt krijgen.

Hij moet gewoon met zijn verhuurder gaan kletsen, er is geen andere mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Zoals ik het lees heeft TS een internet verbinding inbegrepen bij de huur die via de huisbaas zijn abbo bij Ziggo geleverd wordt .
Dit is dan ook de reden dat dat in het contract staat dat je niet individueel een contract over coax af kunt sluiten.
Wil je iets aan dat abbo doen moet je met zoveel mogelijk huurders proberen de huisbaas over te halen naar beter abbo en of apparatuur.

Verder lees ik uit dat contract dat je een individueel abbo zou kunnen afsluiten via het kpn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feebl
GrooV schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:37:
Of je hebt koper (KPN) of je hebt COAX (Ziggo), eventueel kan je nog glas hebben maar dat lijkt me niet van toepassing.

Koper met Ziggo is niet mogelijk. Indien het ECHT Ziggo is kan je de huisbaas vragen om een upgrade, anders is het echt ellende met KPN en die kan niet veel sneller zo te zien.

Is dit een gesplitst pand? Dan kan verklaren waarom je geen eigen lijn hebt. Heb je überhaupt wel COAX in je appartement?

Het enige alternatief is T-Mobile 4G voor thuis waar je OK op kan gamen, of een ander appartement zoeken want met die voorwaarden had je al eigenlijk weg moeten lopen.
Glas zit er sowieso niet in. Het is inderdaad een gesplitst pand. Er is wel een COAX-aansluiting in mijn appartement, dus ik gok dat de Ziggo-lijn daar overheen komt.
Geen. Volgens de Ziggo postcodecheck is er geen Ziggo-abonnement op mijn adres:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ug3gt7hC_oJaBvq5Zo9_zaKf6pE=/f/image/N8FYXAkuL3GesBhFGD9BYdsP.png
jongetje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:11:
[...]

Ja jongens, laat de TS eerst eens kijken of hij wel Ziggo heeft. Elke Ziggo aansluiting haalt zeker 250 of 50mbit, daar goed je geen check voor te doen. Enige verschil is dat je nu in sommige steden zoals Utrecht en den Haag 1gbit down kunt krijgen.

Hij moet gewoon met zijn verhuurder gaan kletsen, er is geen andere mogelijkheid.
Gelukkig geeft een ip-lookup wel een Ziggo-adres aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB3cidxuS9NH9xQhVCP6tZFxJc8=/f/image/TJzGPjEmboogTvlQviKK9Ph6.png
menonv schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:23:
@feebl

Ziggo is nl. verantwoordelijk voor de aansluiting tot en met de POP in het huis / appartement. Ze hebben er
De bedoeling is dat ik hier nog wel een tijdje zit ja. Ik overweeg de optie om met de verhuurder te gaan schakelen, maar gezien de reputatie van verhuurder bekijk ik liever eerst de andere opties.
Richh schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:46:
Als het via Ziggo loopt: upgraden naar een dikker pakket. Ziggo levert door heel Nederland >200mbit voor erg weinig extra geld.

Als het via KPN loopt: pair bonding inschakelen. Als je via KPN zelf een abonnement hebt, kan je daarover bellen. Loopt je abo nog via Telfort, Tele2 of een andere reseller: overstappen naar KPN regelen. Zal vast ook niet heel veel duurder worden.

In alle gevallen, kans is ook best aanwezig dat de hardware gewoon niet zo lekker (meer) is wat voor dips zorgt. Fatsoenlijke router en zoveel mogelijk bekabeld, en checken of het werkt... of wellicht als je de rest ook tevreden wil houden, een leuk mesh-systeem rondknopen kan voor wonderen zorgen.
Ik beheer het internet niet, dat doet de verhuurder. Zie ook deze passage in het huurcontract:

regelen.

Dit geeft internetten.nl aan bij het kijken naar DSL verbindingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_x7JyY5eNjRTJ9ciR0XP1iHXSU=/f/image/FSPZcBfc0dOl0Coz17sSajWX.png
theuser schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:48:
Zoals ik het lees heeft TS een internet verbinding inbegrepen bij de huur die via de huisbaas zijn abbo bij Ziggo geleverd wordt .
Dit is dan ook de reden dat dat in het contract staat dat je niet individueel een contract over coax af kunt sluiten.
Wil je iets aan dat abbo doen moet je met zoveel mogelijk huurders proberen de huisbaas over te halen naar beter abbo en of apparatuur.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de Ziggo-aansluiting.

Dus even samengevat zijn dit mijn opties:
  1. DSL aanvragen
  2. Met de overige bewonders/verhuurder schakelen om een betere verbinding gerealiseerd te krijgen (niet de voorkeur)
  3. 4G voor thuis incl. router aanvragen
Klopt dit?

Wat is dan te prefereren qua latency/snelheid? DSL of 4G? Ik kan mij voorstellen dat 4G in een grote stad nogal last heeft van de drukte?

Bedankt voor alle hulp tot zover!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrooV
feebl schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Glas zit er sowieso niet in. Het is inderdaad een gesplitst pand. Er is wel een COAX-aansluiting in mijn appartement, dus ik gok dat de Ziggo-lijn daar overheen komt.

[...]

Geen. Volgens de Ziggo postcodecheck is er geen Ziggo-abonnement op mijn adres:

[Afbeelding]

[...]

Gelukkig geeft een ip-lookup wel een Ziggo-adres aan:

[Afbeelding]

[...]

De bedoeling is dat ik hier nog wel een tijdje zit ja. Ik overweeg de optie om met de verhuurder te gaan schakelen, maar gezien de reputatie van verhuurder bekijk ik liever eerst de andere opties.

[...]

Ik beheer het internet niet, dat doet de verhuurder. Zie ook deze passage in het huurcontract:

regelen.

Dit geeft internetten.nl aan bij het kijken naar DSL verbindingen:

[Afbeelding]

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de Ziggo-aansluiting.

1. DSL aanvragen
  2. Met de overige bewonders/verhuurder schakelen om een betere verbinding gerealiseerd te krijgen (niet de voorkeur)
Klopt dit?

Wat is dan te prefereren qua latency/snelheid? DSL of 4G? Ik kan mij voorstellen dat 4G in een grote stad nogal last heeft van de drukte?

Bedankt voor alle hulp tot zover!
Zit er signaal op die COAX aansluiting? Dan kan je ook Ziggo bellen met het verhaal dat je COAX hebt maar geen idee waar het vandaan komt. Met geluk gaan ze het uitzoeken en dan wordt het contract van je huisbaas waarschijnlijk opgezegd vanwege het illegaal delen van een Ziggo aansluiting... Dit mag namelijk niet over meerdere huishoudens/adressen

Dan kijk je waar je huurbaas mee komt, als het niks is zou ik huur verlaging eisen en dan kan je mooi een eigen 4G modem nemen.

Het lijkt er op dat je huurbaas goedkoop appartementen heeft gesplitst zonder zich te verdiepen in nuts voorzieningen.

Heb je wel een eigen energiemeter?

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 24-03-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrooV schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:59:

Zit er signaal op die COAX aansluiting? Dan kan je ook Ziggo bellen met het verhaal dat je COAX hebt maar geen idee waar het vandaan komt. Met geluk gaan ze het uitzoeken en dan wordt het contract van je huisbaas waarschijnlijk opgezegd vanwege het illegaal delen van een Ziggo aansluiting... Dit mag namelijk niet over meerdere huishoudens/adressen....
Ja nee, maar dan ben je lekker bezig. Lekker in het vaarwater van de huisbaas
gaan en Ziggo maar op laten zeggen omdat jij de moraalridder wilt uithangen.
Daar zullen je huisbaas en je buren dan blij mee zijn. 8)

Ik zou als ik de TS was gaan voor de DSL verbinding. Dan heeft ie ongeveer
dezelfde snelheid die er nu is (nou ja goed 27 i.p.v. 25 Mbps) maar dan voor hem alleen. (y)

Is alleen de vraag of die 3 Mbps upload genoeg is voor wat hij wil.
Anders wordt het waarschijnlijk toch 4G. Met misschien een hogere latency.....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 17:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GrooV
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:29:
[...]
Ja nee, maar dan ben je lekker bezig. Lekker in het vaarwater van de huisbaas
gaan en Ziggo maar op laten zeggen omdat jij de moraalridder wilt uithangen.
Daar zullen je huisbaas en je buren dan blij mee zijn. 8)

Ik zou als ik de TS was gaan voor de DSL verbinding. Dan heeft ie ongeveer
dezelfde snelheid die er nu is (nou ja goed 27 i.p.v. 25 Mbps) maar dan voor hem alleen. (y)

Is alleen de vraag of die 3 Mbps upload genoeg is voor wat hij wil.
Anders wordt het waarschijnlijk toch 4G. Met misschien een hogere latency.....
1 internet abonnement delen met 8 appartementen is heel normaal volgens jou ondanks dat dit tegen de voorwaarden van Ziggo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockbottom87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-10 21:32
Ben ik nou gek, of heeft TS juist GEEN Ziggo, zelfs in zijn contract staat dat de verbinding binnen komt over de koperlijn (DSL):
Het is huurder bekend dat in het gehuurde internet enkel en alleen aangevraagd kan worden via een KPN-telefoonabonnement, dus niet via de antennekabel (Ziggo).
TS heeft dus geweoon een DSL verbinding, en daar levert Ziggo sowieso niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom focust iedereen op de snelheid van de verbinding? Het gaat TS juist om latency tijdens gaming. Of je nu op een 20mbps of een 1 gbps lijn zit, de latency maakt het verschil voor gaming.

Dat moet je gewoon goed inregelen met óf een eigen lijn, of QoS in de router.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je een eigen huisnummer hebt, dan heb je ook gewoon recht op een eigen internetaansluiting.

Je zegt dat je coax in je appartement hebt. Is dit jouw eigen abboneeovernamepunt, of zomaar een wandcontactdoos die van een gedeelde lijn komt?

Je huisbaas kan je volgens mij niet verplichten om mee te doen met de gedeelde internetverbinding. Sterker nog, volgens mij mag de huisbaas zo'n internetverbinding helemaal niet delen over meerdere appartementen. Zoals @GrooV al aangaf zou ik eens informeren bij Ziggo hoe dit zit en of je een eigen verbinding kan krijgen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:16
Ik denk dat de verhuurder een Ziggo verbinding heeft van 250 Mbit/s. En dat deze in de router is verdeeld op alle appartementen met een snelheid van 25 Mbit/s. Blijft er nog 50 Mbit/s over voor de verhuurder zelf. En dat je dus als huurder geen Ziggo verbinding kan afnemen hierdoor. Je internetverbinding delen met buren is zoals al eerder geschreven niet handig vanwege mogelijke blokkeringen van de provider, maar ook blokkeringen vanuit websites of servers. En bij bijna geen enkele provider is het delen van de internetverbinding buiten je eigen huishouden toegestaan.

En dat je dus blijkbaar wel zelf een KPN verbinding kan afnemen.

Je kan dus mobiel internet afnemen, maar dan zit je dus met meerdere gebruikers op dezelfde mast en hoe zit het met het signaal van buiten naar binnen.

Beste dat je dus kan doen is vragen bij de verhuurder wat er mogelijk is, maar denk dat je beter kan gaan kijken naar DSL. Probeer de verhuurder te vriend te houden, omdat je anders meer problemen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33
Rockbottom87 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:55:
Ben ik nou gek, of heeft TS juist GEEN Ziggo, zelfs in zijn contract staat dat de verbinding binnen komt over de koperlijn (DSL):

[...]

TS heeft dus geweoon een DSL verbinding, en daar levert Ziggo sowieso niet op.
Je bent helemaal knettergek zelfs! :D
TS laat net nog een IP lookup zien met een Ziggo adres erin. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockbottom87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-10 21:32
dehardstyler schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:20:
[...]

Je bent helemaal knettergek zelfs! :D
TS laat net nog een IP lookup zien met een Ziggo adres erin. :P
IP lookup zegt niet alles he, die van mij heeft in het verleden ook wel eens de verkeerde locatie of provider laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Rockbottom87 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:21:
[...]

IP lookup zegt niet alles he, die van mij heeft in het verleden ook wel eens de verkeerde locatie of provider laten zien.
Het zou kunnen ja, maar ik ga er voor het gemak toch even vanuit dat TS wel een Ziggo IP adres heeft. En dat de verhuurder dus gewoon een Ziggo abonnement heeft aangeschaft.
Die IP blokken veranderen echt niet zomaar even. Dat je VPN provider soms niet correct aan wordt gegeven komt wel eens voor inderdaad, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de lookup tools KPN en Ziggo niet uit elkaar kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrooV schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:44:

1 internet abonnement delen met 8 appartementen is heel normaal volgens jou ondanks dat dit tegen de voorwaarden van Ziggo is?
Tjonge? Daar ging het toch even helemaal niet om. En of dat mag of niet?
Tja, ik zou mijn huisbaas niet meteen op zijn vingers gaan tikken hoor.
Of werk je misschien voor Ziggo? 8)
Enne... Ik zeg niks over of dit wel of niet normaal is.

Nou ja, je kunt dus eventueel meeliften op wat er daar, al dan niet legaal, aanwezig is.
Of je kunt in dat appartement dus zelf een DSL abo aanvragen. Of 4G.
Ik zou het wel weten. Ik zou DSL nemen.

Maar goed voor de TS is de latency het belangrijkst.
En ik weet niet of 4G beter gaat werken dan een DSL verbinding.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2020 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rockbottom87 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:21:
[...]

als je t IP resolved en je krijgt een 111-111-249-85.cable.dynamic.v4.ziggo.nl achtig resultaat heb je echt gewoon een ZIGGO aansluiting en geen DSL of FIBER aansluiting hoor

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:27:
[...]

Tjonge? Daar ging het toch even helemaal niet om. En of dat mag of niet?
Tja, ik zou mijn huisbaas niet meteen op zijn vingers gaan tikken hoor.
Of werk je misschien voor Ziggo? 8)
Enne... Ik zeg niks over of dit wel of niet normaal is
Het gaat er volgens mij niet om om moraalridder te spelen en de huisbaas op de vingers te tikken, maar puur om een eigen internetverbinding aan te vragen. De TS is nu de dupe van het feit dat hij mee moet doen op de illegaal gedeelde internetverbinding terwijl het gewoon zijn recht is om een eigen verbinding te hebben.

Ergo, hij heeft er zelf een belang in en het is dus niet slechts moraalriddergedrag.
Je kunt in dat appartement dus zelf een DSL abo aanvragen. Of 4G.
Of meeliften op wat er aanwezig is....
Of deze scheve situatie aankaarten en zelf een Ziggo-abo aanvragen.

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 24-03-2020 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
SMSfreakie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:29:
[...]

als je t IP resolved en je krijgt een 111-111-249-85.cable.dynamic.v4.ziggo.nl achtig resultaat heb je echt gewoon een ZIGGO aansluiting en geen DSL of FIBER aansluiting hoor
Dat dus.

Tevens verklaard dit ook direct waarom er in het contract al aan wordt gegeven dat je naar KPN moet en dat je de Ziggo aansluiting niet kunt gebruiken. Daar wordt namelijk al wat anders mee bekokstoofd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Misschien even een traceroute doen, het lijkt wel of er internet is via kpn, maar met een VPN naar een Ziggo lijntje.
Of dat er is internet in de winkel die gedeelt (en afgeknepen) met de appartementen.

[ Voor 26% gewijzigd door MetalfanBlackness op 24-03-2020 18:38 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:37:
Misschien even een traceroute doen, het lijkt wel of er internet is via kpn, maar met een VPN naar een Ziggo lijntje.
Dat opzich nog wel een leuke test inderdaad! Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:30:
[...]

Of deze scheve situatie aankaarten en zelf een Ziggo-abo aanvragen.
Jaaa zeker. :) (y)

En dan hebben de andere 7 geen internet meer en
zullen ze vast heel blij met je zijn in dat appartementen complex.
En de huisbaas staat ook vast te juichen.
Maar nee oleej, hij heeft internet. Ja hoor, top oplossing. 8)

Alleen denk ik niet dat ie er dan heel lang zal wonen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Jaaa zeker. En dan hebben de andere 7 geen internet meer en
zullen ze vast heel blij met je zijn in dat appartementen complex.
En de huisbaas staat ook vast te juichen.
Maar nee oleej, hij heeft internet. Ja hoor, top oplossing. 8)

Alleen denk ik niet dat ie er dan heel lang zal wonen. ;)
Tja, vervelend, maar het is de huisbaas die deze situatie heeft gecreëerd, niet TS. Je zou hier juist de huisbaas moeten bekritiseren, niet TS mocht hij dit aankaarten.

Maar volgens jou moet TS die grijze constructie dus maar gewoon slikken...

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 24-03-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:41:

Tja, vervelend, maar het is de huisbaas die deze situatie heeft gecreëerd. Maar volgens jou
moet TS die grijze constructie dus maar gewoon slikken...
Nee hoor. :) Gewoon een DSL of 4G abootje afsluiten en klaar is kees. (y)
En dan heb je niks meer met die situatie en dat vage netwerk te maken.

Ik zou zelf in ieder geval niet al te lang op dat netwerk blijven.
Weet jij veel hoe de beveiliging (als die er al is) geregeld is.
Voor hetzelfde geld kun je zo alle computers in dat netwerk zien.

En er staat duidelijk in het contract vermeld dat huurder geen diensten van Ziggo kan aanvragen.
Daar heeft hij voor getekend. Nou, daar zou ik mijn vingers niet aan willen branden....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 18:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:45:
[...]
En er staat duidelijk in het contract vermeld dat huurder geen diensten van Ziggo kan aanvragen.
Daar heeft hij voor getekend. Nou, daar zou ik mijn vingers niet aan willen branden....
Dat kan er wel instaan maar dat betekent niet dat het rechtsgeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
feebl schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:53:
[...]

1. DSL aanvragen
Klopt dit?
Optie 4: verhuizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:52
Maar is de verhuurder al benaderd? Wij werken voor een vastgoedbeheerder, delen inderdaad vaak de COAX op en hebben niet overal een ISRA, echter helpen we vaak wel met het doen voor een aanvraag van Ziggo AOP/ISRA. Ook wordt regelmatig het abo opgehoogd zodat de snelheid wel toereikend is.

In de contracten staat dan ook dat niks mag/kan om te voorkomen dat mensen abonnementen afsluiten waarmee de lijn gekaapt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feebl
dehardstyler schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Dat opzich nog wel een leuke test inderdaad! Ik ben benieuwd.
Ik zal morgenochtend even een tracert uitvoeren om dit te onderzoeken, ben nu niet thuis aanwezig namelijk.
Bedankt voor de tip!
Compizfox schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:49:
[...]

Dat kan er wel instaan maar dat betekent niet dat het rechtsgeldig is.
Om deze discussie even te beslechten:

Dit is uiteraard niet rechtsgeldig. Ik heb recht op een eigen aansluiting in een woning met een eigen huisnummer. Daar ben ik mij van bewust. Daarnaast, los van de morele en ethische bewaren die deze constructie met zich meebrengt heb ik zeer de voorkeur dit niet aan te kaarten bij Ziggo met als gevolg dat de gehele verbinding opgezegd wordt. De verhuurpartij heeft een niet al te beste reputatie en ik wil in geen geval verwikkeld raken in een strijd met deze.

Verhuizen is ook geen optie want ik woon hier met onzettend veel plezier op een prachtige locatie. Het enige wat ik na een tijdje merk is dat ik iets anders met het internet wil.
[...]
Heb je wel een eigen energiemeter?
Ja.
Compizfox schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:06:
Als je een eigen huisnummer hebt, dan heb je ook gewoon recht op een eigen internetaansluiting.

Je zegt dat je coax in je appartement hebt. Is dit jouw eigen abboneeovernamepunt, of zomaar een wandcontactdoos die van een gedeelde lijn komt?
Dit is een wandcontactdoos van de gedeelde lijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:45:
[...]

Nee hoor. :) Gewoon een DSL of 4G abootje afsluiten en klaar is kees. (y)
En dan heb je niks meer met die situatie en dat vage netwerk te maken.

Ik zou zelf in ieder geval niet al te lang op dat netwerk blijven.
Weet jij veel hoe de beveiliging (als die er al is) geregeld is.
Voor hetzelfde geld kun je zo alle computers in dat netwerk zien.
Ik denk inderdaad dat dit de beste optie is. Gedoe met huisbazen andere bewoners wil ik sowieso vermijden.
Kortom: een DSL-lijn aanvragen lijkt mij vooralsnog de beste optie. Ik zal morgen even een tracert uitvoeren om te zien wat daaruit komt!

Edit:
moppentappers schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:11:
Maar is de verhuurder al benaderd? Wij werken voor een vastgoedbeheerder, delen inderdaad vaak de COAX op en hebben niet overal een ISRA, echter helpen we vaak wel met het doen voor een aanvraag van Ziggo AOP/ISRA. Ook wordt regelmatig het abo opgehoogd zodat de snelheid wel toereikend is.

In de contracten staat dan ook dat niks mag/kan om te voorkomen dat mensen abonnementen afsluiten waarmee de lijn gekaapt wordt.
Ik heb de verhuurder nog niet benaderd. Goeie tip, ik zal hier ook nog even induiken! Dat is natuurlijk wat anders dan achter de rug van de huurder om om info bij Ziggo gaan vragen.

Bedankt voor de info!

[ Voor 13% gewijzigd door feebl op 24-03-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:52
Overigens heb ik nooit ergens kunnen vinden dat het verplicht is om bij een huurwoning iets te leveren, wij hebben als IT partij voor de vastgoedbeheerder na wat discussie de overeenstemming kunnen bereiken (dan heb ik het over 7/10 jaar terug) dat verhuurder verantwoordelijk is voor ofwel een gedeelde voorziening, ofwel coax, ofwel DSL en dat de kosten hiervoor niet bij de huurder kunnen worden neergelegd.

Sindsdien is deze afspraak opzicht heel flexibel gehanteerd waarbij als er een gedeelde voorziening was toch ook werd geholpen met het realiseren van een eigen aansluiting, maar we hebben recentelijk ook wel een eigenaar gehad die een behoorlijk investering moest doen en dat eigenlijk niet wilde, dus als er wettelijke grond is zou ik graag willen weten waar dat staat, dan kan ik dat ook gebruiken voor toekomstige situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:23
Het lijkt er op dat je huurbaas goedkoop appartementen heeft gesplitst zonder zich te verdiepen in nuts voorzieningen. Heb je wel een eigen energiemeter?
Meerdere reacties gaan over het adres van het appartement.
Check een adres altijd via https://bagviewer.kadaster.nl/ Dit is de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
Bestaat 'ie daar dan bestaat 'ie ook bij de Ziggo's en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentomas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 22:24
Ik zie de suggestie voor T-Mobile 4G voor Thuis een aantal keer voorbij komen. Ik heb dit een tijdje gebruikt tijdens het wachten op onze glasvezelaansluiting in het buitengebied. Het werkt echt super, het is snel (de speedtest laat snelheden zien rond de 100mbit met een ping van 8ms), en het is bij normaal gebruik ook super stabiel. En je hebt onbeperkte data!

Maar bij die onbeperkte data zit een addertje onder het gras. Je begint met een bundel van 100GB. Als deze bundel op is, moet je via de T-Mobile app een MB-aanvuller van 5GB "kopen". Deze MB-aanvuller is gratis, dus strikt gezien heb je inderdaad onbeperkte data. Maar 100GB is echt heel weinig als je het ook gebruikt voor Netflix en NLZiet.

Wij hebben avonden lang TV zitten kijken, waarbij ik om het half uur de T-Mobile app erbij moest pakken om de volgende MB-aanvuller aan te vragen.

[ Voor 0% gewijzigd door jeroentomas op 24-03-2020 20:24 . Reden: T-Mobile Thuis aangepast naar T-Mobile 4G voor Thuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feebl
Scoutertje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Meerdere reacties gaan over het adres van het appartement.
Check een adres altijd via https://bagviewer.kadaster.nl/ Dit is de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
Bestaat 'ie daar dan bestaat 'ie ook bij de Ziggo's en dergelijke.
Het appartement bestaat daar gewoon. Het was eerst één groot pand (winkelpand gok ik) maar is na een verbouwing opgedeeld in 8 appartementen met woonfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feebl
jeroentomas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:23:
Ik zie de suggestie voor T-Mobile 4G voor Thuis een aantal keer voorbij komen. Ik heb dit een tijdje gebruikt tijdens het wachten op onze glasvezelaansluiting in het buitengebied. Het werkt echt super, het is snel (de speedtest laat snelheden zien rond de 100mbit met een ping van 8ms), en het is bij normaal gebruik ook super stabiel. En je hebt onbeperkte data!

Maar bij die onbeperkte data zit een addertje onder het gras. Je begint met een bundel van 100GB. Als deze bundel op is, moet je via de T-Mobile app een MB-aanvuller van 5GB "kopen". Deze MB-aanvuller is gratis, dus strikt gezien heb je inderdaad onbeperkte data. Maar 100GB is echt heel weinig als je het ook gebruikt voor Netflix en NLZiet.

Wij hebben avonden lang TV zitten kijken, waarbij ik om het half uur de T-Mobile app erbij moest pakken om de volgende MB-aanvuller aan te vragen.
Ah kijk dit is goede info, dank! Ik gok dat dit bij mij ook het geval zal zijn. En veel behoefte on continu een app open te hebben staan om basisfunctionaliteit te garanderen is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
Waarschijnlijk is het een DSL-lijn de vroeger door Vodafone geleverd is en nu onder het Ziggo label geregistreerd is. Dus geen coax. Het is voor TS te hopen dat er voldoende aders vrij zijn op het isra-punt in het pand mocht hij een eigen DSL-lijn willen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
heb je al de check gedaan bij ziggo met het oorspronkelijke adres/nr van het pand, denk dat die extra toegevoegde huisnummers mischien niet eens bestaan bij ziggo in hun bestand. en je kan toch aan het modem zien of die van ziggo is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, lees het topic nou even door. :)
De huisbaas heeft een Ziggo verbinding die ie onder die 8 appartementen verdeelt.
Daarom staat er ook in het huurcontract dat je geen Ziggo dienst kunt aanvragen, maar wel
een DSL verbinding. (Omdat er blijkbaar wel meerdere telefoonlijnen naar dat pand lopen.)

Dus, (V)DSL lijntje aanvragen en hij leeft nog lang en gelukkig. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:28
@feebl ken je toevallig iemand (je ouders bijv. ) met een ziggo aansluiting?
Vraag hun account voor Ziggo WiFi spots. Als je daar een beetje mazzel hebt zitten er weinig tot geen anderen op de WiFiSpot in je buurt en heb je 20mbit voor jezelf.

Ik heb zelf een GL iNET voor m'n garagebox met eigen WIFI accesspoint en drie LAN poorten draaien verbonden via Ziggo WiFiSpots.

Andere opties is zoals ik het lees, een eigen ADSL aansluiting aanvragen.
Hoewel een aantal hier tegenstrijdige berichten posten is het mij overduidelijk dat er slechts één Ziggo aansluiting op 't oorspronkelijke adres van het winkelpand is en dat deze nu illegaal gedeeld wordt door de verhuurder over meerdere appartementen.

Traffic shaping zoals door een aantal wordt aangedragen is ook een mogelijkheid, maar 't blijft behelpen met 25mbit voor acht appartementen. Één met torrent of usenet zonder cap en het is drama voor de anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feebl
Ik heb een traceroute uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRTjNl2FNmvt17VdIiuRGvLumcs=/f/image/0QEoJlKg3eMOUoLW9RErQPPO.png

Zoals je ziet is iemand weer volledig de verbinding vol aan het trekken, en zo gaat dit dus zo ongeveer iedere dag nu. De behoefte om niet eens meer de mail van de vastgoedpartij af te wachten en meteen maar DSL aan te vragen is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
feebl schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:51:
De behoefte om niet eens meer de mail van de vastgoedpartij af te wachten en meteen maar DSL aan te vragen is groot.
Waarom bel je ze niet gewoon even op en leg je de situatie rustig en vriendelijk uit en dat je bereid bent om in de kosten tegemoet te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.... en meteen maar DSL aan te vragen....
Zou ik ook gewoon doen als ik jou was. :)
En dat kan bij elke DSL aanbieder die via het netwerk van KPN levert.

Maar misschien handiger/ sneller bij KPN zelf omdat het adres 'geen officieel KANVAS adres' is.... of wat er ook maar precies bij Fourstack stond. :D KPN komt daar waarschijnlijk wat sneller uit dan wanneer het via een andere aanbieder loopt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

[Afbeelding]

Zoals je ziet is iemand weer volledig de verbinding vol aan het trekken, en zo gaat dit dus zo ongeveer iedere dag nu. De behoefte om niet eens meer de mail van de vastgoedpartij af te wachten en meteen maar DSL aan te vragen is groot.
ook wel lekker... 4 routers :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

[Afbeelding]

Dit is inderdaad een verbinding van Ziggo (via +/- 4 routers 192.168.0.1, 192.168.1.1, 10.0.0.1 en 192.168.178.1). Ik vraag mij af waarom er zo veel routers tussen zitten.

https://apps.db.ripe.net/...?searchtext=213.51.196.53

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Pagina: 1