Hypervisor zonder eigen GPU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facecheck101
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Hallo medetweakers,

Ik ben nieuw in virtualisatiesoftware, en probeer nu een tweekoppige Game-pc op te zetten.
Het idee daarbij is dat ik de resources van 1 fysieke machine in 2 virtuele machines splits, die ieder een deel dedicated toegewezen krijgen. (eigen Threads, RAM, SSD, GPU, Monitor, Keyboard, Muis etc.)

Ik heb daarvoor in de eerste instantie VMware VSPhere Exsi in gebruik (laatste versie) en ben ook zover gekomen dat ik op afstand deze kan configureren.

Ik heb dan getracht 2 VMs te maken en ieder een eigen GPU via PCI Passthrough/IOMMU te geven.
Helaas lijkt het er dan op, dat de Exsi hypervisor vast hangt.

Mijn vermoeden is, dat dit komt omdat de Hypervisor zelf ook een GPU nodig heeft.
Mijn vraag is nu; kan Exsi (of andere Hypervisor) werken zonder zelf een GPU op te eisen?
...

Zoals vermeld gebruik ik VMwares Vsphere Exsi (v6.x), maar sta ik open voor alternatieven.

De Hardware, welke Virtualization zou moeten ondersteunen:
AMD FX-9590
AMD 990FX (Asus Sabertooth)
AMD Radeon R9 290 4GB GDDR5 x2
4x 8GB DDR3 (32GB) Dual-Channel
2x 512GB SSD Sata
1x 2TB Seagate Ironwolf

Ik heb wel extra videokaarten liggen, maar dit moederbord in combinatie met de dikke videokaarten hebben geen ruimte meer overgelaten om deze bij te prikken, en de CPU heeft geen onboard GPU die ik in kan zetten. 8)7 |:(
...

Voor zover ik heb kunnen vinden/begrijpen, heeft niet alleen Vsphere, maar ook KVM/Qemu een eigen GPU nodig.

Unraid is KVM onder de schil begreep ik en technisch niet anders.

Oracle Virtualbox doet geen passthrough op Windows, en Linux ondersteunt geen DirectX (dus met 2 Windows VMs + 1 Linux host alsnog 3 GPUs nodig).

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe Xen Citrixserver dit doet, maar ik vermoed dat ook deze een eigen GPU zal opeisen.

Heeft iemand een tip om dit toch voor elkaar te krijgen met de gegeven hardware?

[ Voor 2% gewijzigd door Facecheck101 op 23-03-2020 20:55 . Reden: Verduidelijking post ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Facecheck101 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:16:
Ik heb dan getracht 2 VMs te maken en ieder een eigen GPU via PCI Passthrough/IOMMU te geven.
Helaas lijkt het er dan op, dat de Exsi hypervisor vast hangt.
Leg eens uit welke foutmeldingen je krijgt? Wat gebeurt er nu, en wat had je verwacht?

Intressant leesvoer: Using GPUs with Virtual Machines on vSphere – Part 2: VMDirectPath I/O

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Dit soort hardware zal met esxi altijd "hit and miss" zijn, als je echt wil zijn dat het werkt gebruik dan supported hardware. Mijn ervaringen met esxi op dit soort "bejaarde" AMD hardware is sowieso niet heel goed.

Je zal verwacht ik inderdaad een "GPU" nodig hebben (bij de meeste zekers stelt dit niets voor).

Ik zou zeggen test het eerst eens met 2 GPU's en maar 1 VM, dan kun je 1 GPU toewijzen aan een VM, gaat dat wel goed maar krijg je weer crashes zodra je dan de 2de GPU ook gaat toewijzen aan een 2de VM dan is het zeer voor de handliggend dat niet beide GPU's gedeeld kunnen worden. Ik zou eigenlijk echter, esxi kennende, wel een melding verwachten dat dit niet kan voordat je de mogelijkheid krijgt tot het delen van de 2de gpu.