Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:24
Beste tweakers,

De laatste tijd is mijn internet (bekabeld en WiFi) erg onstabiel. De laatste week lijkt het internet even weg te vallen waarna het modem lijkt te resetten en binnen een paar minuten ben ik weer online.
Dit gebeurt soms elk half uur en soms gaat het een paar uur goed.

Sowieso is mijn internet nooit erg stabiel geweest sinds in deze woning ben getrokken, maar het was nooit dermate storend dat ik er iets mee gedaan heb. Nu we in tijden van crisis veel thuiswerken heb ik er veel last van.

De laatste dagen heb ik een aantal keren contact met Ziggo gehad via de chat (zodat ik snel foto's kon sturen).
Daarop werd verteld dat mijn retoursignaal veel te laag ligt. Lang verhaal kort (ik heb de chat opgeslagen), ze kunnen me niet echt verder helpen zonder een monteur te sturen, maar door de coronacrisis kan dat lang duren en willen ze dat graag voorkomen.

Wat ik getest heb, is dat de groene kabel (hoofdaansluiting) in orde is. Als ik mijn modem direct daarop aansluit zijn mijn signalen goed. Dus hier kan ik wel verder mee en lijkt het probleem niet bij het modem te liggen. Dit is overigens een moderne ConnectBox.
De splitter heb ik vervangen door een nieuwe van Ziggo zelf. Daar ligt het ook niet aan.

Ook heb ik een nieuwe WCD besteld of dit uit te sluiten. Ik weet dat de huidige er nogal crappy uitziet.

Nu wil ik toch kijken of ik zelf wat zou kunnen doen. Ik heb niet al te veel ervaringen met netwerken, dus daarom dit topic om er meer (onafhankelijke) ogen ernaar te laten kijken :>

De situatie is nu als volgt (een kleine tekening van de woonkamer) en is vrij eenvoudig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsaPWlygT1gAAykG7Zhlsukv-P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ca4Fcx35SOMaOroGMxopOkM.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal ideeen (korte termijn of lange termijn) die ik zelf had, maar niet weet of ze uitvoerbaar zijn:

- Modem via korte coax koppelen aan de beschikbare aansluiting van de splitter. Zo blijft de tv via de WCD lopen en zou ik internet moeten hebben (afgezien van splitter) direct van de hoofdaansluiting. Alleen moet ik dan tijdelijk de UTP-kabel verlengen die naar boven loopt door de woonkamer
- Splitter loshalen en een coaxkabel 1op1 koppelen aan de groene hoofdkabel met een koppelstuk en direct aansluiten op WCD. Dit zou voor langere termijn een goede oplossing zijn.
- WCD aansluiten op groene hoofdkabel (zoals het hoort toch?) en vanuit daar gaan splitten, maar weet nog even niet wat de beste manier zou zijn?

Alvast dank voor jullie hulp _/-\o_

Buffalo77 | Pokemon Unite

Beste antwoord (via ronalddus op 24-03-2020 13:33)

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 21:34
Alles gaat mis wat mis kan gaan hier...

-De F-connector op de groene kabel direct verwijderen. Dit type zorgt alleen maar voor ellende en nooit meer gebruiken. Opschroefbare f-connectoren met dartpijltjes profiel zijn zo lek als een mandje voor instraling en maken zeer slecht contact met de mantel.
-De kabel na de splitter ziet er uit als dropveter kwaliteit. Dun en onvoldoende afgeschermd en zeer sterke hoeken erin. Vervang die voor een deugdelijke KOKA 9 kabel van Hirschmann.
- De wandcontactdoos is uit het steentijdperk. Zo lek als een mandje, binnenwerk zal geen filters bevatten war storingen juist in de hand werkt. Dit is alleen maar vragen om storingen.

Laat Ziggo een net AOP plaatsen op uiteinde van de groene kabel en leg vanaf daar gewoon kwaliteitsspul neer. Dat voorkomt een hoop ellende.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MediaZoo

-De F-connector op de groene kabel direct verwijderen. Dit type zorgt alleen maar voor ellende en nooit meer gebruiken. Opschroefbare f-connectoren met dartpijltjes profiel zijn zo lek als een mandje voor instraling en maken zeer slecht contact met de mantel.
-De kabel na de splitter ziet er uit als dropveter kwaliteit. Dun en onvoldoende afgeschermd en zeer sterke hoeken erin. Vervang die voor een deugdelijke KOKA 9 kabel van Hirschmann.
- De wandcontactdoos is uit het steentijdperk. Zo lek als een mandje, binnenwerk zal geen filters bevatten war storingen juist in de hand werkt. Dit is alleen maar vragen om storingen.

Laat Ziggo een net AOP plaatsen op uiteinde van de groene kabel en leg vanaf daar gewoon kwaliteitsspul neer. Dat voorkomt een hoop ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:12
Er zit een behoorlijke knik in de grijze coax-kabel op de 2-weg verdeler. Dat zou ik eerst oplossen. Netjes aansluiten. Een open uitgang moet je afsluiten met een afsluitweerstand. Als de verdeler niet nodig is, zet er dan een koppelstukje tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
MediaZoo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:59:

Dank voor je antwoord!
Ik had zo'n vermoeden dat het allemaal niet heel jofel in elkaar stak.

- Welke (F-)connector is aan te bevelen voor de groene kabel?
- Oke duidelijk! Er is al een nieuwe kabel onderweg die ik in bestelling had staan
- WCD is ook onderweg, eentje van Hirschmann die door Ziggo is goedgekeurd

Ik ga Ziggo nog eens contacten over de AOP. Helaas moeten ze hiervoor een monteur sturen wat nu niet zo eenvoudig is, maar ik ga het nog eens aankaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
55martin schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:00:
Er zit een behoorlijke knik in de grijze coax-kabel op de 2-weg verdeler. Dat zou ik eerst oplossen. Netjes aansluiten. Een open uitgang moet je afsluiten met een afsluitweerstand. Als de verdeler niet nodig is, zet er dan een koppelstukje tussen.
Dankje!
Okee! Ik dus een koppelstuk tussen de groene hoofdkabel en een standaard coaxkabel kunnen zetten.
Is het dan 1 van dit type?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrFxgEiBm2y06xkqdoSCUjV0T_o=/f/image/qwtNpo0TLA9Pi9hgfd5qljN0.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59

job

ronalddus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:11:
- Welke (F-)connector is aan te bevelen voor de groene kabel?
Die heb je niet nodig. Voor het aop dat ziggo aanlevert heb je geen f-connector nodig.
Maar als je er toch een wilt gebruiken: een crimp f-connector van datacon. Daar heb je wel een prijzige crimptang voor nodig.

Maar aangezien dat niet nodig is, je hebt gewoon een degelijk aop nodig.
Vraag ziggo je een installatie set op te sturen, daar zit alles in wat je nodig hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 23-03-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:12
Deze lijkt er op. Kun je gelijk proberen. Scheelt weer een aantal dB's in je signaalsterkte t.o.v. de 2-weg-verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
job schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Die heb je niet nodig. Voor het aop dat ziggo aanlevert heb je geen f-connector nodig.
Maar als je er toch een wilt gebruiken: een crip f-connector van datacon. Daar heb je wel een prijzige crimptang voor nodig.

Maar aangezien dat niet nodig is, je hebt gewoon een degelijk aop nodig.
Vraag ziggo je een installatie set op te sturen, daar zit alles in wat je nodig hebt.
Thanks

Het lijkt er inderdaad steeds meer op dat ik toch Ziggo nodig heb om het in de basis netjes te installeren, zodat ik zelf daarop verder kan bouwen

@55martin
55martin schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:17:
Deze lijkt er op. Kun je gelijk proberen. Scheelt weer een aantal dB's in je signaalsterkte t.o.v. de 2-weg-verdeler.
Okee super, dan probeer ik dat eventjes.

[ Voor 18% gewijzigd door ronalddus op 23-03-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job

job

Je zou het eerst kunnen proberen met zo'n koppelstukje. Maar een nieuw aop is een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
job schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:19:
Je zou het eerst kunnen proberen met zo'n koppelstukje. Maar een nieuw aop is een betere oplossing.
Duidelijk.
Dan is dit even voor de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Mocht je het nieuwe aop binnen krijgen (en als er geen kabel naar boven hoeft) dan kan je de groene kabel natuurlijk ook weer door de muur duwen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ronalddus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:20:
[...]

Duidelijk.
Dan is dit even voor de korte termijn.
Voor korte termijn (totdat de monteur er is):
- splitter op de groene kabel
- modem direct met korte (liefst: origineel meegeleverde) kabel op ene poot splitter, rest van huisinstallatie op andere poot splitter

Maar dit is echt geen houdbare situatie. Een AOP hoort galvanisch gescheiden te zijn, dat is deze (overigens uitstekende) splitter niet. Gevolg is dat evt spanningsverschillen tussen binnen en buiten je apparatuur kunnen beinvloeden...
job schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:40:
Mocht je het nieuwe aop binnen krijgen (en als er geen kabel naar boven hoeft) dan kan je de groene kabel natuurlijk ook weer door de muur duwen. :)
:?

Waar denk je dat die AOP op aangesloten wordt? Juist ja, die groene kabel. Min de gare F-connector erop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

dion_b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:42:
Waar denk je dat die AOP op aangesloten wordt? Juist ja, die groene kabel. Min de gare F-connector erop.
Ik geef hem de tip om de groene kabel straks weer door de muur te duwen richting de woonkamer als hij een nieuw aop heeft. En dan inderdaad de groene kabel te gebruiken. Wat lees jij in mijn bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
dion_b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Voor korte termijn (totdat de monteur er is):
- splitter op de groene kabel
- modem direct met korte (liefst: origineel meegeleverde) kabel op ene poot splitter, rest van huisinstallatie op andere poot splitter

Maar dit is echt geen houdbare situatie. Een AOP hoort galvanisch gescheiden te zijn, dat is deze (overigens uitstekende) splitter niet. Gevolg is dat evt spanningsverschillen tussen binnen en buiten je apparatuur kunnen beinvloeden...

[...]

:?

Bedankt voor de uitleg!

Oei, ik kom er steeds meer achter dat het echt niet OKE is hoe dat allemaal is aangesloten en dat het moet worden veranderd. :F

@job

Ik googlede nog even op het koppelstukje en verlengen van de groene kabel, maar begrijp dat dit niet is toegestaan, omdat het eigendom van Ziggo is en omdat de lengte van deze kabel ook de signaalsterkte bepaalt en deze dus niet zo maar mag verlengen

[ Voor 13% gewijzigd door ronalddus op 23-03-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

job schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Ik geef hem de tip om de groene kabel straks weer door de muur te duwen richting de woonkamer als hij een nieuw aop heeft. En dan inderdaad de groene kabel te gebruiken. Wat lees jij in mijn bericht?
Wat ik las was de groene kabel door de muur te duwen om er vanaf te zijn oid.

Maar ook met wat je nu zegt, die AOP hoort gewoon op de plek waar de groene kabel het huis binnenkomt. Evt verdere distributie in huis doe je achter de AOP. Je kunt Ziggo vragen de AOP te verplaatsen, maar dat is duur, niet in laatste plaats omdat de signalen opnieuw ingeregeld moeten worden vanaf eindversterker. Sowieso, groene kabel+AOP is eigendom Ziggo. Door eraan te gaan rommelen vervaag je die heldere overname, met zelden goede resultaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Kijk ik nou helemaal verkeerd naar de foto en topicstart?? Groene coax door de muur heen is toch al voldoende om het huidige aop te bereiken? Verlengen is toch niet nodig?

En dan maak het voor ziggo toch niet uit aan welke kant van de muur dat aop hangt?
ronalddus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:46:
Ik googlede nog even op het koppelstukje en verlengen van de groene kabel, maar begrijp dat dit niet is toegestaan, omdat het eigendom van Ziggo is en omdat de lengte van deze kabel ook de signaalsterkte bepaalt en deze dus niet zo maar mag verlengen
De groene kabel meteen het aop in is inderdaad zoals het zou moeten.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 23-03-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronalddus
Nogmaals dank voor jullie hulp.
Vrijdag komt er monteur langs en ik hoop dat alles dan netjes geregeld wordt (op kosten van Ziggo)

EDIT:
Monteur komt nu 1 april.

[ Voor 11% gewijzigd door ronalddus op 25-03-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
ronalddus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:33:
Nogmaals dank voor jullie hulp.
Vrijdag komt er monteur langs en ik hoop dat alles dan netjes geregeld wordt (op kosten van Ziggo)
Ga daar niet vanuit. Ziggo is verantwoordelijk tot het AOP. Daarna is alles behalve het modem en mediabox/ci+ voor de klant. Het vervangen van kabels etc zijn dus voor eigen rekening.

Je belt Eneco ook niet voor een kapot lampje en het waterleidingbedrijf voor een lekke waterleiding in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

job schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:11:
Kijk ik nou helemaal verkeerd naar de foto en topicstart?? Groene coax door de muur heen is toch al voldoende om het huidige aop te bereiken? Verlengen is toch niet nodig?
Er is geen huidige AOP, alleen een F-connector op groene kabel die in een splitter gaat. Vervolgens gaat er van de splitter een schoenveter-coaxkabel naar een WCD in andere hoek kamer.

WCD != AOP (denk wederom aan galvanische scheiding) en in dit geval sowieso niet in de buurt van de groene kabel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
MediaZoo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:47:
[...]

Ga daar niet vanuit. Ziggo is verantwoordelijk tot het AOP. Daarna is alles behalve het modem en mediabox/ci+ voor de klant. Het vervangen van kabels etc zijn dus voor eigen rekening.

Je belt Eneco ook niet voor een kapot lampje en het waterleidingbedrijf voor een lekke waterleiding in huis.
Dat begrijp ik inderdaad, maar zoals @dion_b zegt, is er geen AOP en ik hoop wel dat ze dit voor hun rekening nemen.
De kabels die verder het huis verdelen dat kan ik zelf of wil ik best wel wat voor betalen als het goed ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 23:25
ik zou preventief de kabel langs het terras ook vervangen ...

witte coax langs buiten is sowieso een no-no.. (ivm niet geschikt tegen zuurte in de regen enzo)
sommige coax monteurs hebben een apparaat om die door te meten,maar grote kans gaan ze dat voor jouw binnenhuiskabel niet bovenhalen...

dus , oude coax meuk eruit , dit in de plek
https://www.kabeldirect.n...24RgbJEAQYBSABEgKhTPD_BwE
ik zou dan ineens hopen dat de ziggo monteur hier 2 nette stekkers op wil zetten ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ronalddus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Dat begrijp ik inderdaad, maar zoals @dion_b zegt, is er geen AOP en ik hoop wel dat ze dit voor hun rekening nemen.
De kabels die verder het huis verdelen dat kan ik zelf of wil ik best wel wat voor betalen als het goed ligt.
Ik zou in ieder geval aan de monteur vragen of hij het kan doen. Als het gratis kan, weet je zeker dat het goed zit. Zo niet kun je overwegen of het de prijs waard is. Ga je het zelf doen, pak iig kabelkeur-materialen. Je hoeft daarbij absoluut geen overkill te nemen. C9 coax is (o.a. Hirschmann KOKA-799) is erg populair, maar bij een enkel apparaat op <10m kabellengte nergens voor nodig. C12 is goedkoper en bovendien makkelijker om mee te werken. Als het goed genoeg afgeschermd is voor kabelkeur, gaat het in deze situatie exact even stabiel werken. Kijk bijv naar Technetix COAXIH. Zorg wel voor bijpassend aansluitmateriaal - C9 stekkers op C12 gaat niet vliegen (of juist wel: ze vliegen los).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronalddus
ijske schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:52:
ik zou preventief de kabel langs het terras ook vervangen ...

witte coax langs buiten is sowieso een no-no.. (ivm niet geschikt tegen zuurte in de regen enzo)
sommige coax monteurs hebben een apparaat om die door te meten,maar grote kans gaan ze dat voor jouw binnenhuiskabel niet bovenhalen...

dus , oude coax meuk eruit , dit in de plek
https://www.kabeldirect.n...24RgbJEAQYBSABEgKhTPD_BwE
ik zou dan ineens hopen dat de ziggo monteur hier 2 nette stekkers op wil zetten ..
Ik was dit ook al van plan te doen, maar wilde beginnen bij het begin (AOP).
De kabel loopt wel netjes onder het kozijn in afgeschermde kabelgoot, maar ik begrijp inderdaad dat de kabel wat kwetsbaarder is.

Thanks!

@dion_b
dion_b schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:58:
[...]

Ik zou in ieder geval aan de monteur vragen of hij het kan doen. Als het gratis kan, weet je zeker dat het goed zit. Zo niet kun je overwegen of het de prijs waard is. Ga je het zelf doen, pak iig kabelkeur-materialen. Je hoeft daarbij absoluut geen overkill te nemen. C9 coax is (o.a. Hirschmann KOKA-799) is erg populair, maar bij een enkel apparaat op <10m kabellengte nergens voor nodig. C12 is goedkoper en bovendien makkelijker om mee te werken. Als het goed genoeg afgeschermd is voor kabelkeur, gaat het in deze situatie exact even stabiel werken. Kijk bijv naar Technetix COAXIH. Zorg wel voor bijpassend aansluitmateriaal - C9 stekkers op C12 gaat niet vliegen (of juist wel: ze vliegen los).
Ik neem het mee. Dank voor je advies wat het materiaal betreft _/-\o_

EDIT:
Voor nu hangt de splitter aan de hoofdkabel en gaat 1 kant direct naar het modem. De andere kant gaat via het balkon naar de tv.
Ik heb een UTP kabel verlengt en in het modem geprikt die nu in de andere hoek van de kamer staat. Dit werkt voor nu prima.

De afspraak met de monteur heb ik door werk moeten verplaatsten naar 1 april.

[ Voor 41% gewijzigd door ronalddus op 25-03-2020 12:26 ]

Pagina: 1