Door het coronavirus moeten collega’s van mij thuiswerken die dat nog nooit gedaan hebben (op hun privé laptop). Het is een lijdensweg. Hun laptops zijn traag als poep door een theezeefje. Het starten van Windows duurt 5 tot 15 minuten voor de desktop er staat. Het aanklikken van een link in Firefox duurt een minuut etc. Mensen vinden dat normaal, omdat ze niet weten hoe ze het moeten oplossen. Sommigen hebben daarom vorige week een nieuwe laptop gekocht. Daarna komt de volgende horde: Citrix downloaden en installeren. Komen ze ook niet uit. Daarna de mfa app. Weer een drama. En wat mij opvalt is dat op geen laptop update 1909 is geïnstalleerd. Deze wordt wel in Windows Update aangeboden, maar niemand die daar ooit naar kijkt. Wordt deze niet automatisch gepusht naar PC’s en laptops?
Vraag
Alle reacties
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Daarom heb je Citrix. Maakt niet uit wat je gebruikt, kan zo kapot en besmet zijn als wat. Keylogger houd je tegen door MFA te gebruiken, dus wat is je probleem?
@Batch het management en it afdeling in het bedrijf waar je werkt heeft glansrijk gefaald en zit nu in het proces van door de mand vallen.
Idempotent.
Daarom hebben wij dus VMware Horizon View; waarbij zij kunnen kiezen voor via browser of via een VMware Horizon View client en de virtuele werkplek bepaalt dan uiteindelijk de performance. Dan heb je minder met lokaal te maken.
Wij hebben ook in de tussentijd geinventariseerd wie een leenlaptop/tablet van ons moesten krijgen om thuis te kunnen werken. Dit is allemaal uiteindelijk goedgekomen...
Wij hebben ook in de tussentijd geinventariseerd wie een leenlaptop/tablet van ons moesten krijgen om thuis te kunnen werken. Dit is allemaal uiteindelijk goedgekomen...
Tevens zou het bedrijf moeten zorgen voor laptop's en eventueel ook voor de installatie van de software (eventueel via teamviewer, o.i.d.). Het bedrijf faalt dus eigenlijk in het aanbieden van goede IT voorzieningen, en laat de medewerkers zelf nieuwe laptops kopen.
Ik heb al een aantal bedrijven gezien die bureau-stoelen, laptops, monitoren en printers rondbrengen naar medewerkers of het nieuw bestellen en het op locatie laten afleveren. Volgens mij blijf je zo achter de feiten aanlopen.
[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 23-03-2020 14:38 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik heb zelf een burostoel opgehaald op kantoor nadat ik merkte dat mijn eigen stoel thuis mij na een aantal dagen toch echt rugklachten bezorgde. Deed niemand moeilijk over gelukkig. Laptop en telefoon werden al door bedrijf verstrekt (maar we zijn dan ook een Managed Services Provider, niet helemaal vreemd dus).
Imo is het bedrijf verantwoordelijk voor het leveren van een fatsoenlijke werkplek, als die in deze situatie zich thuis bevind dan zijn ze daar ook voor verantwoordelijk. Slecht uitgevoerde werkplekken leveren op langere termijn ook gezondheidsklachten op, vermits je Corona-vrij blijft.
Imo is het bedrijf verantwoordelijk voor het leveren van een fatsoenlijke werkplek, als die in deze situatie zich thuis bevind dan zijn ze daar ook voor verantwoordelijk. Slecht uitgevoerde werkplekken leveren op langere termijn ook gezondheidsklachten op, vermits je Corona-vrij blijft.
Er waren wel laptops beschikbaar maar ook dat werkte niet bij iedereen. Vervolgens moet je ook weer thuis verbinding maken met je wifi netwerk en dat werd voor velen ook een probleem ("Hoe doe ik dat?"). Toen maar geadviseerd er een netwerkkabel in te stoppen.
ah, jij bent dus verantwoordelijk voor de IT bij jullie en bent nu heel druk met 'gebruikers-geneuzel'?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Waarom maakt je niet een gebruikershandleiding en mail je die rond?
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Dit is met Citrix ook gewoon mogelijk. HTML5 client installeren op de storefront servers.Lelletje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:30:
Daarom hebben wij dus VMware Horizon View; waarbij zij kunnen kiezen voor via browser of via een VMware Horizon View client en de virtuele werkplek bepaalt dan uiteindelijk de performance. Dan heb je minder met lokaal te maken.
Of gewoon de W10 app uit de Windows store gebruiken.
Moet je ze ook assisteren bij het gebruik van wc-papier? gebruikers kunnen meer dan ze je laten blijken, laat ze maar even zweten. Die smartphone hebben ze ook zelf aan de wifi gekregen tenslotte.verbinding maken met je wifi netwerk en dat werd voor velen ook een probleem ("Hoe doe ik dat?")
Want die werkt zoooo fijn op de oude / vervuilde laptops waar @Batch het over heeft? Ook op modernere machines is die HTML5-client zo rap/traag als de browser in zijn geheel en/of de hardware acceleration die soms aanstaat.Rolfie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:04:
[...]
Dit is met Citrix ook gewoon mogelijk. HTML5 client installeren op de storefront servers.
Vertel dat maar tegen gebruikers die uit nood de iMac van hun dochter gebruiken.Of gewoon de W10 app uit de Windows store gebruiken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Is dat met vmware heel anders?MAX3400 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:14:
[...]
Want die werkt zoooo fijn op de oude / vervuilde laptops waar @Batch het over heeft? Ook op modernere machines is die HTML5-client zo rap/traag als de browser in zijn geheel en/of de hardware acceleration die soms aanstaat.
Is dat ook heel veel anders dan Vmware?Vertel dat maar tegen gebruikers die uit nood de iMac van hun dochter gebruiken.
Maar is vrij gemakkelijk te voorkomen, dus bij de helpdesk een handleiding te hebben voor eind gebruikers.
Als je Citrix ov Vmware hebt draaien voor je thuis gebruikers of remote werkplekken, dan is een kleine handleiding zeer gemakkelijk. Zelfs op trage PC's.
We hebben hier heel veel thuis BYOD actief die via Citrix verbinding maken. Het eerste wat we meestal maken is een korte handleiding die de servicedesk aan eind gebruikers kan mee geven. Lost zeker niet alles op, maar wel heel veel vragen.
Waarom post je hier om iets aan te kaarten wat de IT van jouw werkgever moet fixen? Ik werk ook thuis en zonder een centje pijn. Want ik heb een werkgever die dat jaren geleden al netjes heeft geregeld en nu alleen even wat pijn had omdat we nu met (minstens) 1000 man tegelijk thuiswerken en dat waren voorheen nooit meer dan een paar honderd tegelijk.Batch schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:11:
Door het coronavirus moeten collega’s van mij thuiswerken die dat nog nooit gedaan hebben (op hun privé laptop). Het is een lijdensweg. Hun laptops zijn traag als poep door een theezeefje. Het starten van Windows duurt 5 tot 15 minuten voor de desktop er staat. Het aanklikken van een link in Firefox duurt een minuut etc. Mensen vinden dat normaal, omdat ze niet weten hoe ze het moeten oplossen. Sommigen hebben daarom vorige week een nieuwe laptop gekocht. Daarna komt de volgende horde: Citrix downloaden en installeren. Komen ze ook niet uit. Daarna de mfa app. Weer een drama. En wat mij opvalt is dat op geen laptop update 1909 is geïnstalleerd. Deze wordt wel in Windows Update aangeboden, maar niemand die daar ooit naar kijkt. Wordt deze niet automatisch gepusht naar PC’s en laptops?
Dan is er toch best wel gefaald... Wij hebben voor klanten refurbished laptops aangeschaft en binnen een dag uitgeleverd. Voorzien van de juiste software / snelkoppelingen en de gebruikers werken zonder klachten gewoon vanuit huis (met MFA die nog uitgerold moest worden). Sommige werken zelfs nu via andere manieren maar met de juiste uitleg werkt dat ook gewoon heel goed.
Ik zou dit aankaarten bij de IT van je werkgever, want het is wel echt een rotzooi dan.
Ik zou dit aankaarten bij de IT van je werkgever, want het is wel echt een rotzooi dan.
Dit klinkt eigenlijk vooral als mensen die thuiswerken als synoniem zien voor 'zo weinig mogelijk uitvoeren'.
- (Privé)lapotop is traag... dat was dan ook al het geval voordat je moest thuiswerken. En toen nooit een probleem, blijkbaar.
- Laptop is niet up-to-date. Tja. Het is een privé-apparaat. En er zijn zat bedrijven die intern ook nog niet op 1909 zitten
- Niet kunnen installeren van Citrix... Dat is toch niet veel meer dan een paar keer Next rammen. En dan wat instellingen overnemen van een screenshot of twee (tenzij er de afgelopen jaren veel aan Citrix veranderd is). Als je dat niet kunt, dan verbaast het me eerlijk gezegd dat er eerder geklaagd werd over een link in Firefox (want die installatie is niet veel lastiger).
- En niet kunnen verbinden met je eigen wifi...
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
@Jester-NL & @Bushie inderdaad klinkt een beetje als mensen die graag wegvallen en de snor drukken.
Als je op kantoor met windows overweg kan .. en de handarbeider (niet computer gebonden baan) ook internet op zijn smart phone krijgt ..
ik zou met je werkgever overleggen dat mensen maar naar kantoor moeten komen als hun thuiswerk plek niet verbinding kan leggen .. er is (nog) geen lockdown .. desnoods ga je ploegendienst draaien in een 24 uurs rooster ofzo .
ps "arbo werkplek" tja zou daar ook nu niet aan tillen ..denk dat een rechter je keihard uitlacht (je verweer verwerpt) op de grond dat economisch belang in dit geval iets zwaarder weegt .. dat je werkgever de mogelijkheid bied is niet het excuus om je snor te drukken (werk weigering)
Juridisch gezien is het lastig maar bekijk het van de andere kant als dit weken zo doorgaat en je bedrijf over de kopgaat ben je wellicht niet de enige met "handje" omhoog ..
Als je op kantoor met windows overweg kan .. en de handarbeider (niet computer gebonden baan) ook internet op zijn smart phone krijgt ..
ik zou met je werkgever overleggen dat mensen maar naar kantoor moeten komen als hun thuiswerk plek niet verbinding kan leggen .. er is (nog) geen lockdown .. desnoods ga je ploegendienst draaien in een 24 uurs rooster ofzo .
ps "arbo werkplek" tja zou daar ook nu niet aan tillen ..denk dat een rechter je keihard uitlacht (je verweer verwerpt) op de grond dat economisch belang in dit geval iets zwaarder weegt .. dat je werkgever de mogelijkheid bied is niet het excuus om je snor te drukken (werk weigering)
Juridisch gezien is het lastig maar bekijk het van de andere kant als dit weken zo doorgaat en je bedrijf over de kopgaat ben je wellicht niet de enige met "handje" omhoog ..
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 23-03-2020 17:03 ]
Tja vanalles
Goed, de echte vraag van TS is in de eerste reactie al beantwoord.
Voor de rest is dit topic niks anders dan een ordinaire rand over de gang van zaken en dus niet discussiewaardig op deze plek. Ik sluit het topic dan ook maar.
Voor de rest is dit topic niks anders dan een ordinaire rand over de gang van zaken en dus niet discussiewaardig op deze plek. Ik sluit het topic dan ook maar.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.