Schuifraam blokkeert wifi naar terras. Quick fix?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:23
Gegroet,

Ik heb in mijn nieuwbouw woning quasi overal goede wifi verbinding van mijn modem/router. Deze hangt in de inkomhal. Gezien de woning redelijk open is, haal ik nog 70 Mbps (100 Mbps lijn) aan het uiteinde (achteraan) in de woonkamer.

Buiten op het terras genieten van draadloos internet lukt echter niet, het schuifraam blokkeert bijna het volledige signaal. Enkel met een laptop haal ik een luttele 5 Mbps. Staat het schuifraam helemaal open, dan is er aan de open zijde wel nog verbinding mogelijk, aan de gesloten zijde helemaal niets.

Ik heb bekabeling voorzien om op termijn een acces point in het plafond van het buitenterras te plaatsen. Dat is echter iets voor binnen een jaar of twee, dus voorlopig zoek ik de beste oplossing om het signaal iets of wat deftig tot buiten te krijgen.

- Ik heb zelf geen hardware meer liggen (oude router bv.) dus ik moet sowieso iets nieuws kopen.
- Ik zou een AP point kunnen configureren in de woonkamer (vaste UTP aanwezig). Maar het heeft weinig meerwaarde voor de ruimte zelf, en ik heb niet veel zin in de extra configuratie en ruimte die het nodig heeft.
- Een range extender (versterker), dacht ik dan misschien gezien ik nog overal vrije stopcontacten heb. Maar waar zou ik die dan best plaatsen (achtergevel, of halverwege het huis?), en gaat dat geen probleem geven met mijn huidige (goede) dekking die ik reeds heb in de woonkamer? Ik las dat deze dingen de snelheid nogal eens durven halveren?

Dus samengevat, de goedkoopste, eenvoudigste manier om mijn wifi bruikbaar te maken op mijn buitenterras zonder dat mijn binnennetwerk er last van gaat ondervinden.. Het advies is welkom :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Beste antwoord (via Darks op 23-03-2020 15:12)

Verwijderd

Darks schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:47:
[...]

De reden is vooral dat er nog een vals plafond afgewerkt moet worden, en er is nog geen stroom/ stopcontacten op het terras. Er hangt gewoon los een flex buis met UTP uit het plafond. Ik ben eerst nog andere zaken in huis aan het afwerken, het is dus gewoon nog niet voor meteen. En laat ons hopen dat we geen twee jaar in lockdown moeten verblijven. :)
Als je er al utp hebt zou ik je adviseren om te investeren in een PoE (power over ethernet) switch, en access points die zich via PoE laten voeden.
Je hebt dan gewoon geen stroom nodig in dat plafond omdat die hardware gevoed wordt door je switch binnen.
Die kan je dan even houtje touwtje ergens ophangen totdat het definitieve plafond er in komt.

M.i. is dit de enige manier om fatsoenlijk internet te krijgen in je tuin nu, zeker omdat je voor alle alternatieve oplossingen evengoed hardware moet aanschaffen.

Ik heb hier bijvoorbeeld TP-Link Omada opgehangen. Een deftige outdoor accesspoint in deze line zoals de EAP225-Outdoor kost je 80 euro in de btw. PoE switch met een poortje of 5 kost ook zoiets.
En dan ben je gewoon klaar.

Edit: De PoE capable access points die we binnen hebben hangen van TP Link kwamen trouwens geleverd met PoE "injector" (soort adapter met UTP poorten die kan zorgen voor PoE vanaf een normale switch).
Misschien kan je zelfs die PoE switch wel achterwege laten met die injector.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 15:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Bespaar je de moeite van alle houtje-touwtje oplossingen en plaats een goed accesspoint buiten. Dan ben je gelijk helemaal klaar. ik mis ook de uitleg waarom je dat niet als optie benoemt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:18:
Bespaar je de moeite van alle houtje-touwtje oplossingen en plaats een goed accesspoint buiten. Dan ben je gelijk helemaal klaar. ik mis ook de uitleg waarom je dat niet als optie benoemt.
Eens. Waarom nu naar een tijdelijk oplossing zoeken die je alsnog OOK moet kopen.

Doe het dan direct goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Welke hardware gebruik je momenteel? Mogelijk kan je gewoon een repeater gebruiken of het signaal te verlengen, en sommige zijn nagenoeg plug&play als je kan verbinden via WPS.

Sommige routers hebben repeaters van hetzelfde merk waarbij je een meshnetwerk kan opzetten, dan verstoor je je eigen wifinetwerk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Powerline adapter met Wifi een idee? Op voorwaarde dat je buiten een stopcontact hebt zitten.

Voordelen: super simpel in te stellen (plug en play) en (als het werkt) prima verbinding. Geef wifi buiten dan een andere naam, zit je je binnen-netwerk ook niet in de weg.

Ik tik dit zelf vanaf zolder met een 5 jaar oude powerline-adapter die nu al anderhalve week 9 uur per dag (ook in het weekend helaas) braaf zijn werk doet zonder verbindingsproblemen.

Powerline is soms hit-and-miss, maar als het werkt lijkt het me een van de simpelste en goedkoopste manieren om voorlopig even wifi op je terras te hebben voordat je met een meer permanente oplossing aan de slag gaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door EcoR op 23-03-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Darks schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:57:

Ik heb bekabeling voorzien om op termijn een acces point in het plafond van het buitenterras te plaatsen. Dat is echter iets voor binnen een jaar of twee, dus voorlopig zoek ik de beste oplossing om het signaal iets of wat deftig tot buiten te krijgen.
Waarom ga je hier niet direct aan beginnen? En vanwaar de uitstel tot over ongeveer twee jaar? (of heeft dit te maken met de lockdown omdat je vermoedelijk in België woont omdat je het over een 'inkomhal' hebt?)

Een accesspoint heeft echt geen levertijden die maanden kunnen duren, en een kabel trekken is in een uurtje gedaan gezien dit al voorbereid lijkt te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 23-03-2020 14:24 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
AW_Bos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:22:
[...]

Waarom ga je hier niet direct aan beginnen? En vanwaar de uitstel tot over ongeveer twee jaar? (of heeft dit te maken met de lockdown omdat je vermoedelijk in België woont omdat je het over een 'inkomhal' hebt?)

Een accesspoint heeft echt geen levertijden die maanden kunnen duren, en een kabel trekken is in een uurtje gedaan gezien dit al voorbereid lijkt te zijn.
De reden is vooral dat er nog een vals plafond afgewerkt moet worden, en er is nog geen stroom/ stopcontacten op het terras. Er hangt gewoon los een flex buis met UTP uit het plafond. Ik ben eerst nog andere zaken in huis aan het afwerken, het is dus gewoon nog niet voor meteen. En laat ons hopen dat we geen twee jaar in lockdown moeten verblijven. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Darks op 23-03-2020 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Schuifdeuren openen wanneer je wifi wiltgebruiken en anders 4g?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 19:06
[...]

Een AP welke wordt gevoegd door een PoE adapter is dan de oplossing. Er is vast wel een manier om deze "tijdelijk" te bevestigen op je balkon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als je er al utp hebt zou ik je adviseren om te investeren in een PoE (power over ethernet) switch, en access points die zich via PoE laten voeden.
Je hebt dan gewoon geen stroom nodig in dat plafond omdat die hardware gevoed wordt door je switch binnen.
Die kan je dan even houtje touwtje ergens ophangen totdat het definitieve plafond er in komt.

M.i. is dit de enige manier om fatsoenlijk internet te krijgen in je tuin nu, zeker omdat je voor alle alternatieve oplossingen evengoed hardware moet aanschaffen.

Ik heb hier bijvoorbeeld TP-Link Omada opgehangen. Een deftige outdoor accesspoint in deze line zoals de EAP225-Outdoor kost je 80 euro in de btw. PoE switch met een poortje of 5 kost ook zoiets.
En dan ben je gewoon klaar.

Edit: De PoE capable access points die we binnen hebben hangen van TP Link kwamen trouwens geleverd met PoE "injector" (soort adapter met UTP poorten die kan zorgen voor PoE vanaf een normale switch).
Misschien kan je zelfs die PoE switch wel achterwege laten met die injector.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Dat er power over ethernet bestond dat wist ik niet, zo lang al niets meer met netwerken moeten doen. Dat lijkt me dan inderdaad de beste oplossing, ik heb nog stopcontacten vrij naast de modem waar de UTP vertrekt. Bedankt voor het advies :)

Pagina: 1