Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevoSoft
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-03 23:20
Hallo allen,

Ik ben van plan om een socket LGA 1155 systeem in elkaar te knutselen met wat componenten die ik een tijdje geleden gratis heb kunnen krijgen. Het enige wat ik nodig heb om het systeem werkend te krijgen is een mobo en een voeding.

Nu heb ik op V&A het volgende mobo gezien: V&A aangeboden: Intel DH67GD Socket 1155 Micro ATX Moederbord. Prima voor mijn doeleinden. Dezelfde persoon heeft ook een aantal tweedehands voedingen voor een aantrekkelijke prijs.

Normaliter zou ik geen tweedehands voeding aanschaffen doordat het onbekend is wat er allemaal mee gebeurd is. Echter, gezien het feit dat ik minder dan honderd euro zal uitgeven en ik verder ook gebruikte componenten in het systeem zal zetten, is een tweedehands voeding toch een stuk aantrekkelijker. Zeker aangezien de verkoper ook nog 90 dagen garantie op zijn producten biedt.

Ik heb echter niet genoeg ervaring hiermee om zelf een oordeel te kunnen vellen. Ik hoor graag wat jullie meningen zijn, en welke ervaringen jullie hebben? Is een tweedehands voeding een goed idee, of kan ik toch beter een nieuwe kopen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

Ik zou op een voeding niet besparen. Zo prijzig zijn ze niet, veel vermogen heb je meestal ook niet nodig. Knap systeem dat meer dan 400W uit de muur trekt onder belasting, mocht dat wel zo zijn, dan heb je high-end hardware en dient er natuurlijk ook een stevigere voeding tegenaan gezet te worden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:44

Thomg

Aww yiss

Aan de andere kant heb je het wel over een build die waarschijnlijk niet veel meer waard gaat zijn dan 100 euro...
Tsja, als je er een leuke deal op kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KevoSoft Voor €50,- heb je een goede voeding in huis pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevoSoft
Dat valt opzich ook nog wel weer mee qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KevoSoft schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:11:
[...]

Dat valt opzich ook nog wel weer mee qua prijs.
Beter dan 10j oude meuk, en ook nog te gebruiken voor moderne hardware.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40

MsG

Forumzwerver

Als het gewoon een kwalitatieve voeding is en een goede prijs, zou ik er niet zo zwaar aan tillen. Zit hier zelf ook al tig jaar op een tweedehands Antec Earthwatts 500 van een tientje, die ik verving toen mijn eigen Antec Earthwatts (eveneens tweedehands) eens de geest gaf.

Iemand anders zal hem vermoedelijk ook gewoon als voeding gebruikt hebben, dus die irreële angst van wat de ander er wel allemaal niet mee gedaan heeft, is 99 van de 100 keer ongegrond.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MsG schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:05:
Als het gewoon een kwalitatieve voeding is en een goede prijs, zou ik er niet zo zwaar aan tillen. Zit hier zelf ook al tig jaar op een tweedehands Antec Earthwatts 500 van een tientje, die ik verving toen mijn eigen Antec Earthwatts (eveneens tweedehands) eens de geest gaf.

Iemand anders zal hem vermoedelijk ook gewoon als voeding gebruikt hebben, dus die irreële angst van wat de ander er wel allemaal niet mee gedaan heeft, is 99 van de 100 keer ongegrond.
Alleen kosten ze geen tientje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:44

Thomg

Aww yiss

Prijs is hier alles.
Sub 30?
Overwegen waard.
Sub 20?
Nobrainer rekening houdende met de rest van de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nee oke, maar als je hier kijkt heb je genoeg andere goedkope opties: categorie: Voedingen

Bovendien wordt er nog enige vorm van garantie verstrekt. Voor sommige mensen is de meerprijs naar een nieuwe kwalitatieve voeding nog best wat geld. Bovendien spaar je zo ook nog eens verzendkosten uit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

MsG schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:46:
Nee oke, maar als je hier kijkt heb je genoeg andere goedkope opties: categorie: Voedingen

Bovendien wordt er nog enige vorm van garantie verstrekt. Voor sommige mensen is de meerprijs naar een nieuwe kwalitatieve voeding nog best wat geld. Bovendien spaar je zo ook nog eens verzendkosten uit.
het vervelende aan een voeding is dat een fout exemplaar wel de rest van je systeem kan slopen, of waar serieuze fik kan ontstaan. Nu zal er niet zo snel 230V op de rode draad staan, maar dat is eigenlijk het enige onderdeel waar ik normaliter geen risico mee neem.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat soort doemscenario's lees ik hier altijd. Maar in mijn jarenlange reparatieverleden heb ik zelf alleen nog maar meegemaakt dat de voeding zelf dood was, en na een nieuwe voeding plaatsen werkten de onderdelen gewoon weer. Een voeding is geen magie, maar gewoon een object wat de 230volt spanning verlaagt en omzet naar diverse gelijkspanningsvoltages. Een willekeurige voedingsadapter van een willekeurig elektronisch apparaat neemt ook maar zelden het hele apparaat mee als de voeding zelf stuk is.

Bij elke normale fatsoenlijke voeding (tweedehands of niet) zal de 230 niet zomaar naar de laagspanningsgedeelten kunnen schieten, dus hoe je dat aanhaalt als scenario die in redelijkheid zou kunnen gebeuren is me volstrekt onduidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 23-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MsG schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:02:
Dat soort doemscenario's lees ik hier altijd. Maar in mijn jarenlange reparatieverleden heb ik zelf alleen nog maar meegemaakt dat de voeding zelf dood was, en na een nieuwe voeding plaatsen werkten de onderdelen gewoon weer. Een voeding is geen magie, maar gewoon een object wat de 230volt spanning verlaagt en omzet naar diverse gelijkspanningsvoltages. Een willekeurige voedingsadapter van een willekeurig elektronisch apparaat neemt ook maar zelden het hele apparaat mee als de voeding zelf stuk is.

Bij elke normale fatsoenlijke voeding (tweedehands of niet) zal de 230 niet zomaar naar de laagspanningsgedeelten kunnen schieten, dus hoe je dat aanhaalt als scenario die in redelijkheid zou kunnen gebeuren is me volstrekt onduidelijk.
Als je aan het prutsen bent met oude HW, kun je best zo'n voeding gebruiken, maar dan moet het gratis zijn of hooguit een tientje.( ergens in de buurt afhalen ). €45,- voor een nieuwe goede voeding met 5j fabrieksgarantie koop ik liever, dan gebruikte van €30,- + 10j oud. verder blijft de beslissing wat TS gaat doen aan hemzelf.

Nog meer nieuwe opties:
pricewatch: Cooler Master MWE 450 White 230V - V2
pricewatch: Corsair VS450 (2018)
pricewatch: be quiet! System Power B9 300W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevoSoft
Erg bedankt voor de reacties allen! Ik zal eens even goed gaan nadenken over wat ik zal doen met jullie input!
Pagina: 1