Onderhoud leaseauto, A.P. Keuring overige auto's en Covid-19

Pagina: 1
Acties:
  • 1.253 views

Vraag

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mijn zakelijke leaseauto moet onderhoud en mijn prive auto's moeten de A.P. Keuring doorgaan.

Hoewel men de huidige Covid-19 crisis al maanden terug zag aankomen, heb ik in de voorbereidingen de A.P. Keuringen niet meegenomen. Helaas moeten mijn auto's rond dezelfde periode worden gekeurd. Nu breken de twee maanden aan, maar een A.P.K. station is natuurlijk een broeinest van Corona. Ik heb niet genoeg Lysol meer om alle auto's volledig te desinfecteren na de A.P.K.

Ik overweeg om een aantal auto's te schorsen en om het onderhoud van mijn leaseauto uit te stellen in overleg met de leasemaatschappij. Eén prive auto overweeg ik actief te houden voor gebruik en de boete betaal ik dan wel gewoon. In Nederland geldt ne bis in idem dus nadat je de boete hebt betaald kun je gewoon doorrijden. Ik heb de technische staat van de auto als leek gecontroleerd: ik kan niet met een schroevendraaier door de dragende delen prikken, bodem ziet er ok uit, auto blijft rechtuit gaan bij hard remmen, auto trekt niet scheef, schokbrekers functioneren en lekken niet, uitlaatsysteem lijkt gasdicht en er liggen geen vloeistoffen op de parkeerplek (staat altijd op dezelfde plek). Sinds de vorige A.P. Keuring en grote onderhoudsbeurt is er misschien 1000 km mee gereden. Ik verwacht er tijdens de Coronacrisis komende 6 maanden wellicht nog 500-1000 km mee te rijden. De verzekeringspolis vereist geen geldige A.P. Keuring en een verlopen A.P. Keuring is geen uitsluiting voor de verzekering. Dit heb ik uit de algemene voorwaarden en dit heb ik geverifieerd bij mijn verzekeraar. Wat er volgens de verzekeraar wel gebeurt bij een verlopen A.P. Keuring, is dat alleen de gevolgschade wordt uitgekeerd. Dus als bijvoorbeeld een remblok de oorzaak is van de schade, dan wordt de remblok niet vergoed, maar al het overige aan de eigen auto en aan anderen wel.

Wat is wijsheid in deze? Hoe gaan jullie momenteel om met de A.P. Keuring en voertuigonderhoud in combinatie met Corona?

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geef de keurmeester een setje latex handschoenen en een mondkapje.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom is een APK station een broeinest van Corona?

Beetje vreemde aanname. Ik zou m'n auto gewoon wegbrengen en laten keuren. Lysol is hier sowieso niet te koop en werkt ook niet nuttig tegen corona.

I have stability. The ability to stab.

Verwijderd

In die 2 maanden kan je echt je auto wel een keer laten keuren.

Elke omweg die je aan het verzinnen bent brengt je alleen maar in meer moeilijkheden.

Als je het zelf niet vertrouwd omdat je bijvoorbeeld in de risicogroep valt - vraag een (jong, vitaal, gezond) familielid of hij de auto wilt gaan keuren.

Zet je hem daarna 2 weken neer zonder aan te raken.

Maak je hem dan nog eens goed schoon van binnen.

Vind je het dan nog een probleem? Dan zit het probleem inmiddels tussen je toetsenbord en je stoel.

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Auto gewoon 24 uur laten staan na de keuring en dan ophalen/thuis laten brengen.... eventueel de rekening voldoen via internet klaar.

euhmmmm

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

cactusman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:01:
Auto gewoon 24 uur laten staan na de keuring en dan ophalen/thuis laten brengen.... eventueel de rekening voldoen via internet klaar.
Dit, vraag hem buiten te zetten en wacht 48/72u. Laat hem vooral in de zon zetten.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:11

3_s

Voor de andere categorieën (waarvan het keuringsattest verstreek na 13 maart 2020) zal de termijn verlengd worden met 4 maanden, na het opheffen van de crisismaatregelen.
bron

Zijn ze in Vlaanderen dan toch slimmer 8) .

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:55
Ik vind dit wel heel ver gaan zeg. Breng je auto gewoon weg en maak met desinfecteermiddel het stuur, versnellingspook en deurgrepen schoon en was je handen na het ophalen. Meer hoef je echt niet te doen.

Het verbaast me dat je heel erg aan veiligheid denkt aangaande Corona. Heel goed. Apk is er echter ook voor de veiligheid van jezelf en je omgeving. Door het uit te stellen en toch door te rijden breng je jezelf en anderen in gevaar.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:44

-tom-562

Oliesjeik

Wat een belachelijk aanname dat een garage een broeinest is voor Corona, stel je niet zo aan!
Breng hem naar de garage, laat hem desnoods een paar dagen staan en haal een doekje alcohol over het stuur als je zo panisch bent.

Vaak bu'j te bang!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien zijn die algemene voorwaarden van je verzekering erop gericht mensen te beschermen die een ongelukje hebben als net de APK een paar dagen verlopen is. Als jij moedwillig weigert een APK door te voeren maar wel verder gaat rijden vraag ik me af of de verzekeraar daar nog steeds zo makkelijk over doet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier gaat de auto gewoon naar de keuring hoor. De maatregelen zijn getroffen om juist het verspreiding van het virus af te remmen zodat dit soort cruciale zaken gewoon door kunnen gaan.

De boete voor rijden zonder APK kan je elke keer dat je de weg op gaat krijgen. "Ne bis in idem" kan je hooguit toepassen voor de terugrit. Als je een boete krijgt voor rijden door het rode licht betekent ook niet dat je vrijstelling hebt voor de volgende. Net als dat je na de eerste moord geen vrijstelling krijgt voor de tweede. Het moet niet gekker worden..

Mocht je erg zorgen maken dan is de tip al enkele keren gegeven om pas na enkele dagen de auto op te halen. Gezien het wagenpark zou dat geen probleem moeten zijn. In perfecte omstandigheden kan het virus drie dagen overleven op een oppervlakte, dus vrijdag laten keuren en maandag ophalen en er kan je vrijwel niets gebeuren. Veel garages hebben al terugloop in de aantal klanten, dus mogelijk bieden ze ook een haal en breng service waarna je de auto gemakkelijk drie dagen kan laten staan.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:51

DataGhost

iPL dev

Trommelrem schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:51:
In Nederland geldt ne bis in idem dus nadat je de boete hebt betaald kun je gewoon doorrijden.
Nou ga ik even ononderbouwd uit de onderbuik praten, maar hoe zit je dit voor je? Waarom doet niet iedereen dat, als het zo makkelijk zou zijn? Als je voor een APK 500 euro moet aftikken voor reparaties is het natuurlijk veel goedkoper om dat te laten zitten en de boete maar te pakken. Hoe is het anders dan beboet worden voor rijden zonder rijbewijs, betekent dat dat je na de boete ook je rijbewijs niet hoeft te gaan halen en bovendien nooit opnieuw beboet kan worden? Ga er maar lekker van uit dat elke rit die je doet zonder APK (of rijbewijs) als een apart vergrijp wordt gezien.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
En dacht je dat garagehouders geen rekening houden met corona? Even een voorbeeldje:
link, en ze zullen vast niet de enige zijn. Of zou het RIVM vandaag melden dat er een schrikbarende verspreiding van Corona is onder automonteurs... |:(
DataGhost schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:18:
Nou ga ik even ononderbouwd uit de onderbuik praten, maar hoe zit je dit voor je? Waarom doet niet iedereen dat, als het zo makkelijk zou zijn?
/Offtopic: dat heb ik ook nooit begrepen; ik ben daarom ook al jaren bezig met mijn éne seriemoord. 8)7

• Aurelius89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:26
Garagehouders houden ook rekening met corona. Vandaag mijn leaseauto weggebracht. Bij de balie wordt 1,5 meter afstand gehouden en zij ontsmetten de auto bij inname en teruggave. Heb je al contact gehad met de garage over welke maatregelen zij nemen hiervoor?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Aurelius89 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:42:
...en zij ontsmetten de auto bij inname en teruggave.
Dan vraag ik me toch echt af, hoe doen ze dat dan effectief?

De hele auto in een tank met alcohol dompelen ofzo?

Want met een spuitflacon ff wat desinfecteer zooi in de rondte spuiten ziet er leuk uit, maar effectief... :N

Eigenlijk zou je de auto gewoon een paar dagen, onaangeroerd moeten laten staan. Maar dat is in de praktijk uiteraard lastig realiseerbaar.
https://www.scientias.nl/...et-coronavirus-overleven/

Anders zou je met ethanol, waterstofperoxide of natriumhypochloriet alle contactoppervlakten moeten reinigen. Nou sukses...
Want je raakt van een auto natuurlijk niet alleen het stuur, versnellingspook en handgrepen aan... Je kucht eens wat, je niest een keertje... En waar denk je dat die druppeltjes allemaal heengaan? Juist ja...

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 24-03-2020 10:10 ]

Mooie Plaatjes   

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Naast een compleet ongefundeerde aanname dat APK-stations broeinesten zouden zijn voor Corona, heeft dit topic verder weinig waarde in Verkeer en Vervoer. Alles gerelateerd aan de corona-uitbraak hoort in dit subforum thuis: Themaforum: Coronavirus en sluit ik dit topic hier.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.