Veiligheidsbril voor laser module op 3D printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-07 09:12
Ik ben van plan een Creality ender 3 pro te kopen en me hiervoor een 405nm 300 mW UV laser module voor aan te schaffen. Nu, ik ben nogal gehecht aan m'n ogen, en ik heb zero vertrouwen in de veiligheidsbril die bij deze module wordt geleverd. Heb al wat onderzoek gedaan, maar vind het persoonlijk heel moeilijk om ergens een betrouwenswaardige (en betaalbare) bril te vinden. De enige merken die steeds naar voren lijken te komen zijn LaserVision of Eagle Pair, maar ik vind nergens in Europa een verdeler die deze brillen aanlevert.

Zijn er bepaalde Europese merken van veiligheidsbrillen, of bepaalde sites waarop ik een deftige bril kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic roept eens naar@Mortum die kan wel wat informatie geven over goede laser veilige veiligheidsbrillen

ps. kijk ook eens in het Het laser- graveer- en snijhoekje

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-07 09:12
Die laatste post had ik al eens grondig doorgenomen, maar daar leek het vooral te gaan over CO2 lasers, waarvoor je zo te zien met een plexiglas veiligheidsbril al safe zit. Dit zou een UV laser zijn van 405 nm en 300-500mW. Voor zover ik kan zien zou ik hiervoor een bril nodig hebben die deze golflengte dekt en een OD van minstens 3 heeft. De goedkoopste gecertifieerde bril die ik kon vinden is deze:
https://www.edmundoptics....ty-comfort-glasses/41416/
Met BTW bij zit ik dan al snel rond de 130 euro. Op de veiligheid van m'n ogen staat geen prijs, maar het zou natuurlijk dom zijn niet eerst eens te checken of er geen goedkopere en/of betere brillen beschikbaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Ansharus op 24-03-2020 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Acal BFi levert Laser Vision. Denk wel dat je daar niet als particulier kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
405nm is blauw/violet, nog niet UV, dus zichtbaar licht.
Dat houdt in dat (zonder optische instrumenten) je oogreflex tot laserklasse 2 genoeg veiligheid bied.
Laserclasse 2 is < 1mw.

Je 300mW laser zou je dus een 300x verzwakking minimaal moeten hebben, de OD classe is op basis van 10^OD, dus met een OD3 bril zit je op 1000x verzwakking, en dus op 0.3mW, en dat is in het veilige gebied.
Dat je een OD3 bril zoekt klopt dus.
Als het echt UV zou zijn heb je een paar OD classes hoger nodig omdat je geen oogreflex hebt.

Je hebt hier ruwweg 3 opties:
- Een gecertificeerde bril kopen (zoals je vind zijn die duur).
- De machine laserklasse 1 maken (eigenlijk de machine compleet inbouwen dat je de laser niet meer kan zien)
- De meegeleverde bril testen.

Opzich is een bril testen nieteens heel erg moeilijk, het enige wat je nodig hebt is een manier om redelijk nauwkeurig de helderheid van de laser te bepalen.
Dat kan bijv met een lumenmeter voor een normale camera, door in een verduisterde kamer/doos de laser en sensor vast te monteren kan je het verschil meten tussen wel/niet de bril ertussen.

Overigens raad ik sterk aan om naar de 2e optie (machine class 1 maken) toe te werken, brillen hebben hun beperkingen zoals dat max 1 persoon 'm op kan doen en die persoon daar ook aan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ansharus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:49:
De enige merken die steeds naar voren lijken te komen zijn LaserVision of Eagle Pair, maar ik vind nergens in Europa een verdeler die deze brillen aanlevert.
Je kan ook buiten Europa bestellen. Aantal jaren geleden een Eagle Pair besteld.
Pagina: 1